Länkade produkter
Armada MAGIC J
1 recensioner, betyg 4
Armada MagicJ
Black Crows Nocta
8 recensioner, betyg 4,6
Black Crows Nocta Air
1 recensioner, betyg 4
DPS LOTUS 120 SPOON PURE3
Scott Scrapper
1 recensioner, betyg 4
Völkl Katana V-Werks
14 recensioner, betyg 4,6
Völkl Kuro
18 recensioner, betyg 4,5
Völkl Two
2 recensioner, betyg 4,5
Whitedot Redeemer CarbonLite
2 recensioner, betyg 4

skidinspiration sökes, turbar + 125mm puder-/offpist-skida

carl_couloir
365 inlägg
carl_couloir 365 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad carl_couloir (3 år sedan)

Alltid kul att prova nya saker :-)

har i många år varit trogen völkl-anhängare, har alltid gillat "prestandan0 från deras skidor, inga mjuka saker man trampar igenom... Från Mantra till Gotama med baron och hudar till Kuro med Baron men inga hudar till nuvarande setup med W-Verks katana med Tour och völkls egna hudar. Åker i princip uteslutande enbart offpist och vill nog klassa mig som en rätt så bra åkare från självlärd till godkännd i steg två i skidlärarutbildningen. Åker och gillar all typ av åkning från stora öppna ytor i högfart till tajt skog, couloirer, pillows, hopp och inte allt för höga dropp, att ha kul på skidorna är helt klart fokus. Har allt mer och mer börjat uppskatta att tura en liten bit dels för själva naturupplevelsen men även för åken som följer, typ col de passion i chamonix :-)

Efter två veckor i Japan så kände jag att mina W-verks katana kanske inte var helt hundra, inte riktigt det flytet i pudret jag hade önskat och kanske inte riktigt den lekfullheten jag söker (kanske kan lösas med en frammontering??) Så nu leter jag efter inspiration till en ny setup som går bra att tura med, har sneglat lite åt Black Crows Nocta (för tunga?), Armada Magic, DPS Lotus 120 (för tråkiga och ingen twintip), kommer med största sannolikhet antingen välja Marker King Pin eller Dynafit Radical som bindning.

mottager med stor tacksamhet alla tips, råd och synpunkter som skulle passa mina 181cm och knappa 80kg.
Carl

Svar

OHellsing
1360 inlägg
OHellsing 1360 inlägg 4 år sedan

Dps 120 med spoon 189cm testade jag i Chamonix förra året. Helt sjukt bra skida i orörd snö, i full fart och på stora ytor. Mindre fantastisk (tänk Katana med platt tail i reaktionsförmåga när det är trångt) i skog och väldigt slagig och nervös i uppkörd snö.
Men dom flyter väldigt bra, har en nära på magiskt skön snökontakt när det är orört och planingströskeln är som jag minns det väldigt snabb att komma över.

Jag väger dock 68kg för samma längd som dig, och tycker att Katana 190cm är lite väl hård och jobbig att hålla koll på.

carl_couloir
365 inlägg
carl_couloir 365 inlägg 4 år sedan

OHellsing :

Dps 120 med spoon 189cm testade jag i Chamonix förra året. Helt sjukt bra skida i orörd snö, i full fart och på stora ytor. Mindre fantastisk (tänk Katana med platt tail i reaktionsförmåga när det är trångt) i skog och väldigt slagig och nervös i uppkörd snö.
Men dom flyter väldigt bra, har en nära på magiskt skön snökontakt när det är orört och planingströskeln är som jag minns det väldigt snabb att komma över.

Jag väger dock 68kg för samma längd som dig, och tycker att Katana 190cm är lite väl hård och jobbig att hålla koll på.

låter ju inte så jättelovande om det är mer lekfullhet jag letar efter.
Völkl two är ju ganska så lik noctan i dimensionerna men är rädd att den är för mjuk???

/C

Telemarkingen
27 inlägg
Telemarkingen 27 inlägg 4 år sedan

Katan høres ikke ut som noen Japanski? Perosnlig har jeg endret syn på ski I bredt format. Lette brede ski er bedre en tunge og brede. Skal du kjøre pudder så skal du ikke bryte med is og kan komme unna med carbonvarianter. Har selv en favoritt i Whitedot Redeemer Carbonlite på 128 mm. Brukeer den som hverdagski selv. Den gjøre det bedre enn Kuro på vei tilbake til heisen les bedre grep, har moderne bredde på tuppene (irriterende på Kuro/Shiro), er lette med passé fleks.

Nye WD Ragnarok Gen 2 er også relativt lette, men den er 118mm under fot. Begge har lik rocker som gamle Redeemer som ikke har nedret seg nevneverdig. Reddemer er verdt å sjekke ut, men Ragnrok 2 kommer seg greit igjennom skogen og har mer evne til å tale røff snø.

Skiing is so hot rigth now... Citera
Udesen
103 inlägg
Udesen 103 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Udesen (4 år sedan)

Är lite själv i samma tankar, vad jag letar efter är under 2000 gram/skida, runt 120 under fot men mer rocker/rocker och mot BC-jibb kanske.

De två mest intressanta skidorna jag har hittat är Faction Candide 4.0 och Line magnum Opus.

Allting handlar ju iof om hur mycket "jibb-skida" man är sugen på. Annars vet jag att Atomic automatic 117 och Rossignol Super 7 har fått mycket bra kritik, iaf från Blister. Moment exit world finns ju också, det är ju deras "big mountain touring ski"

Damn what nice Citera
carl_couloir
365 inlägg

Udesen :

Är lite själv i samma tankar, vad jag letar efter är under 2000 gram/skida, runt 120 under fot men mer rocker/rocker och mot BC-jibb kanske.

De två mest intressanta skidorna jag har hittat är Faction Candide 4.0 och Line magnum Opus.

Allting handlar ju iof om hur mycket "jibb-skida" man är sugen på. Annars vet jag att Line automatic 117 och Rossignol Super 7 har fått mycket bra kritik, iaf från Blister. Moment exit world finns ju också, det är ju deras "big mountain touring ski"

Hittade precis Blizzard Gunsmoke i åka skidors test som kanske skulle komma in i det registret men den är bara 114 i midjan men hyfsat lätt med 2200 gram/skida

/C

Udesen
103 inlägg
Udesen 103 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Udesen (4 år sedan)

carl_couloir :

Udesen :

Allting handlar ju iof om hur mycket "jibb-skida" man är sugen på. Annars vet jag att Line automatic 117 och Rossignol Super 7 har fått mycket bra kritik, iaf från Blister. Moment exit world finns ju också, det är ju deras "big mountain touring ski"

Hittade precis Blizzard Gunsmoke i åka skidors test som kanske skulle komma in i det registret men den är bara 114 i midjan men hyfsat lätt med 2200 gram/skida

/C

Ja vad som har skrivits om den skidan så är det definitivt ett bra val. Om du ska kolla på mer alternativa skidor är även g3 empire 115 carbon Länk ytterligare en kandidat, snuskigt lätt också.

Finns många bra skidor som är runt 115 under fot. Sen är väl grejen också med binding, kör du en kingpin/beast kan du ha en lite tyngre skida och landa på en rätt bra vikt per paket.

Damn what nice Citera
carl_couloir
365 inlägg

Telemarkingen :

Katan høres ikke ut som noen Japanski? Perosnlig har jeg endret syn på ski I bredt format. Lette brede ski er bedre en tunge og brede. Skal du kjøre pudder så skal du ikke bryte med is og kan komme unna med carbonvarianter. Har selv en favoritt i Whitedot Redeemer Carbonlite på 128 mm. Brukeer den som hverdagski selv. Den gjøre det bedre enn Kuro på vei tilbake til heisen les bedre grep, har moderne bredde på tuppene (irriterende på Kuro/Shiro), er lette med passé fleks.

Nye WD Ragnarok Gen 2 er også relativt lette, men den er 118mm under fot. Begge har lik rocker som gamle Redeemer som ikke har nedret seg nevneverdig. Reddemer er verdt å sjekke ut, men Ragnrok 2 kommer seg greit igjennom skogen og har mer evne til å tale røff snø.

kollade lite på redeemer och den ser verkligen intressant ut, får se om den finns att hitta i Chamonix nästa vecka

/C

bootfitta
818 inlägg
bootfitta 818 inlägg 4 år sedan

Själv turar jag och åker puder på ett par dynafit huascaran. Skidan är bred, lätt och mjuk i topparna(a.k.a. the shit i mysmjuka förhållanden). Det är absolut ingen all-condition-skida, men där har du ju katanan... Är ju inte tänkt att vara en lekfull skida men blir nästan det IAF pga av skärningen och flexet. Kan tillägga att jag kört väldigt många olika skidor i breddkategorin 120-135 och har inte kört något som går så skönt i mjuk snö.

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 4 år sedan

@Carl_couloir:
Åker, när före bjuds, på ett par "vanliga" Redeemer i 190 med ett par Solly 914 monterade på främre "freeride" strecket. Du har geometrisk center, bc-jibb och freeride utasatta på skidan för montering. För mina 186centilong/styva 70kg så är dom sjukt fina. Helt fantastiska i lössnö, även i mindre djup (vid typ pjäxdjupt) så är dom så sanslöst roliga och stabila, inspirerar till lite busig åkning. Flyter väldigt fint och känns väldigt lätta på foten utan att vara nervösa, har laddat på med det som finns att bjuda på stora öppna fält i GS-stil och jag blir farträdd låååångt innan dom känns nervösa. Dom skäms inte heller vid mer teknisk/stökig åkning som tight björkskog osv. En av skidans stora behållningar för mig är känslan av att köra i uppkört/crud, för ärligt det är inte alltid man kör virgin tracks, det finns inga tendenser att gräva fast i någon annans linje. Bara plocka en egen och stå rakt igenom allt skräp som kan tänkas komma framför spetsarna. Väldigt inspirerande och leder verkligen till att man gärna plockar fram hornen och köttar på lite extra!

Carbolite:n ska enligt utsago vara lite styvare och bättre anpassad till någon som väger lite mer och behöver en lite hårdare skida, jag skulle antagligen ha mindre kul på den eftersom jag inte har kilona att sätta bakom skidan. Men som bred topptursskida ihop med en kralligare tech, typ beast 14/16, Kingpin eller liknande så tror jag den skulle vara sjukt kul!

Just nu kan man göra en del klipp då Whitedot rear ut fjolårsmodeller på sin egen web.

Du kan definitivt hitta dom i Cham då det mesta av deras test/protoypande verkar göras där. Glid in på Echo Base och snacka med dom som jobbar i deras "pro-shop" så ska du nog få veta allt du vill och lite till smile

Här är en liten jämförelse av vanliga Redeemer:n mot Carbolite, om man är nyfiken på viktskillnaden så är den 500 gram per skida. Standard utförandet klockar in på 2520 gram och kokosfibern på 2020 gram, rätt bra för en så bred skida i 190.

Slutligen, såhär kul kan man ha det i bra före:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-8/10919411_916964655021085_4990715936244089656_o.jpg

carl_couloir
365 inlägg

@xviggenx

Tusen tack för ett föredömligt inlägg

/C

Telemarkingen
27 inlägg
Telemarkingen 27 inlägg 4 år sedan

carl_couloir :

Telemarkingen :

Nye WD Ragnarok Gen 2 er også relativt lette, men den er 118mm under fot. Begge har lik rocker som gamle Redeemer som ikke har nedret seg nevneverdig. Reedemer er verdt å sjekke ut, men Ragnarok 2 kommer seg greit igjennom skogen og har mer evne til å takle røff snø.

kollade lite på redeemer och den ser verkligen intressant ut, får se om den finns att hitta i Chamonix nästa vecka

/C

Det er jo hjembyen til Whitedot gutta. Tror de har muligheter for å prøve de på Mountainbase (mener det het det), men best å ta kontakt via nettsidene deres eller facebooke. Dette er gode folk som pleier å høre av seg om du tar kontakt for å prøve ski:) Redeemers anbefales sterkt, gjerne i Carbonlite versjon.

Skiing is so hot rigth now... Citera
rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 4 år sedan

lekfull puderskida som klarar allt och inte väger någonting = DPS Lotus 138
kan inte tänka mig att spoon varianterna gör saken sämre, men så jävla mycket bättre finns det inte utrymme för när man är så nära perfektion.

fwiw

Equal rights and Justice. Citera
Maxen99
110 inlägg
Maxen99 110 inlägg 4 år sedan

Skulle inte black diamonds carbon megawatt kunna vara ett allternativ?
120mm 3,4kg paret och 28m r. (188cm)
http://eu.blackdiamondequipment.com/en/ … ml#start=1
Jag har ingen aning om hur de är att åka på men lätta är de!

VitaBlixten
39 inlägg
VitaBlixten 39 inlägg 4 år sedan

Ett lite "tråkigt" tips är Völkl Shiro - då i 183cm för dig. Förslagsvis monterat +2cm från Boot center. Får ljumma recensioner från vissa och andra är mer entusiastiska. Jag har lärt mig gilla dom skarpt. Påminner om Two, men kanske lite mer "chargiga". Enda gången jag inte gillar dem är på tur när det är hårt. Mest pga bredden.
Bra flyt, bra allroundegenskaper. Jag har dem som one quiver i Gränsen. Givetvis bra i puder, men än mer imponerande när det är mjukt och lite stökigt - uppåkt t ex. Då är det nästan fusk att åka på dessa. Så bra rocker- och flexkurva att jag överväger lillebror Gotama som komplement.

VitaBlixten Citera
carl_couloir
365 inlägg

Tack alla

Telemarkingen :

carl_couloir :

Telemarkingen :

Nye WD Ragnarok Gen 2 er også relativt lette, men den er 118mm under fot. Begge har lik rocker som gamle Redeemer som ikke har nedret seg nevneverdig. Reedemer er verdt å sjekke ut, men Ragnarok 2 kommer seg greit igjennom skogen og har mer evne til å takle røff snø.

/C

Det er jo hjembyen til Whitedot gutta. Tror de har muligheter for å prøve de på Mountainbase (mener det het det), men best å ta kontakt via nettsidene deres eller facebooke. Dette er gode folk som pleier å høre av seg om du tar kontakt for å prøve ski:) Redeemers anbefales sterkt, gjerne i Carbonlite versjon.

ska svänga förbi echo base och se om jag kan få testa ett par :-)

rabbit :

kan inte tänka mig att spoon varianterna gör saken sämre, men så jävla mycket bättre finns det inte utrymme för när man är så nära perfektion.

fwiw

Nja tror nog att 138 i midjan och nästan ingen skärning alls faller utanför ramen av vad jag letar efter

Maxen99 :

Skulle inte black diamonds carbon megawatt kunna vara ett allternativ?
120mm 3,4kg paret och 28m r. (188cm)
http://eu.blackdiamondequipment.com/en/ … ml#start=1
Jag har ingen aning om hur de är att åka på men lätta är de!

Har kört BD innan och gillade verkligen inte känslan men lätta är dom :-)

VitaBlixten :

Ett lite "tråkigt" tips är Völkl Shiro - då i 183cm för dig. Förslagsvis monterat +2cm från Boot center. Får ljumma recensioner från vissa och andra är mer entusiastiska. Jag har lärt mig gilla dom skarpt. Påminner om Two, men kanske lite mer "chargiga". Enda gången jag inte gillar dem är på tur när det är hårt. Mest pga bredden.
Bra flyt, bra allroundegenskaper. Jag har dem som one quiver i Gränsen. Givetvis bra i puder, men än mer imponerande när det är mjukt och lite stökigt - uppåkt t ex. Då är det nästan fusk att åka på dessa. Så bra rocker- och flexkurva att jag överväger lillebror Gotama som komplement.

Körde med Shiro en dag i Cham för ett par år sedan och blev trots att jag är en völkl-kille inte riktigt kompis med skidorna, vet inte varför..... tror isf att BMT 122 är ett alternativ mer i mina tankebanor men dom saknar som sagt twin tip....

carl_couloir
365 inlägg

Fick tyvärr inte tillfälle att prova redeemern när jag var i Cham, men butikklämde lite på Black Diamond MW Carbon och härligt lätta var dom, vill minnas att MW:en fick ett rätt så bra betyg i Åka Skidor eller var det GW?

Ryktet säger att det är lättad version av Nocta på gång till nästa säsong?! vore kul om någon visste något.

Kan bli så att jag dammar av mina gamla Kuro och slänger på en något lättare bindning än Baron som sitter på nu.....

bon ski!
/C

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 4 år sedan

carl_couloir :

rabbit :

fwiw

Nja tror nog att 138 i midjan och nästan ingen skärning alls faller utanför ramen av vad jag letar efter

Tittar du på Lotus 120 så bör du också titta på 138an.
Speciellt med tanke på dina kriterier lekfullhet och twintip.
Skillnaden är mer en av stil än av användningsområde och mm-angivelsen i namnen låter mer än vad dom uppför sig på snön.
Det är ingen slump att dom breddade 138an för att göra spoon'en

fwiw

Equal rights and Justice. Citera
perraj
6 inlägg
perraj 6 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad perraj (4 år sedan)

Nocta blir 1200g lättare paret i 188 till nästa säsong!

flotatheg
13 inlägg
flotatheg 13 inlägg 4 år sedan

Hej nu har mina skidor för små. Jag letar efter ett par skidor som både pallar parken, offpisten och bara åka runt och hoppa och leka big_smile Jag har kollat på Länna sport och det är där ifrån jag hade tänkt att köpa dem ifrån. Jag är 173 cm lång och väger ca 65 kg. Jag tänkte köpa ett par nu tills nästa sessong och jag tror att jag kommer bli ca 180 cm tills nästa termin så vi kan utgå från att jag är 180 cm. Har ni något tips på några skidor från länna sport? Skulle vara as schysst om ni hjälpte mig rollroll

Budget för skidor 3000-4000 kr cool wink

publisher
14 inlägg
publisher 14 inlägg 4 år sedan

Om du vill ha en lätt skida med twintip som funkar till det mesta skulle jag rekommendera DPS Wailer RPC, kör den med F12 tour och det är ett bra paket för sub-4h promenader och kompetent nerför i de flesta fören

carl_couloir
365 inlägg
carl_couloir 365 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad carl_couloir (4 år sedan)

Tack alla

rabbit :

carl_couloir :

rabbit :

fwiw

Tittar du på Lotus 120 så bör du också titta på 138an.
Speciellt med tanke på dina kriterier lekfullhet och twintip.
Skillnaden är mer en av stil än av användningsområde och mm-angivelsen i namnen låter mer än vad dom uppför sig på snön.
Det är ingen slump att dom breddade 138an för att göra spoon'en

fwiw

Kollade på den och den har ju kanske skidvärldens fulaste tip/spets med sin sjuka taper...... sedan så lär det väl knappast gå att få till något som liknar skärande svängar i pist..... men lätta och breda är dom :-)

perraj :

Nocta blir 1200g lättare paret i 188 till nästa säsong!

det låter minst sagt sjukt intressant :-)

publisher :

Om du vill ha en lätt skida med twintip som funkar till det mesta skulle jag rekommendera DPS Wailer RPC, kör den med F12 tour och det är ett bra paket för sub-4h promenader och kompetent nerför i de flesta fören

testade 13/14 årsmodell i Hemsedal och blev inte riktigt kompis med skidan men har hört att årets modell ska vara vassare......mer viktigt kanske så tycker jag att den är lite för smal, tanken är som sagt en skida runt 120/125 i midjan som det går att tura med, max-max två timmar.

carl_couloir
365 inlägg
carl_couloir 365 inlägg 3 år sedan

Bumpar min egen tråd,

Lotus DPS försvinner så nu står det främst mellan att behålla mina gamla Völkl Kuro:s (den utan titanalsförstärkning) men frågan är om de fortfarande håller måttet??? kanske inte tillräckligt lekfulla och "poppiga" för Japansk skogsskidåkning?!

Annars så står det för tillfället mellan Armada Magic J (lite tung??), Black Crows Nocta Air (inte lika poppig??) och White Dot Redemer (dyr) fokus är naturligtvis på pudret i Japan och ha skoj där, men det skadar ju inte om man kan stå på lite också i alpernas uppkörda offpist eller ta ett snabbt åk i pisten.

cheers!
/C

Kgis
1194 inlägg
Kgis 1194 inlägg 3 år sedan

Har investerat i ett par 4frnt Renegade till den här vintern, verkar som riktigt schysta skidor! Turade på Hojis hela förra vintern och för det var dom on point, men för uppåkt snö kändes dom lite små ibland. 122 mm midja med 35 m radie tror jag är ett framgångsrecept. Formen på skidan är ju väldigt lik hojin och det tror jag kommer göra att dom har samma lättåkta känsla samtidigt som dom går att ge gas med.

Länk till TGR-tråd med massa lovord om skidan: http://www.tetongravity.com/forums/show … ilt-in-SLC

karlj86
85 inlägg
karlj86 85 inlägg 3 år sedan

Skall köra på ett par Lotus 138 med F12 Tour i Japan till vintern. Kan tyvärr inte komma med någon recension ännu sad. Skall bli väldigt intressant iaf!.

carl_couloir
365 inlägg

karlj86 :

Skall köra på ett par Lotus 138 med F12 Tour i Japan till vintern. Kan tyvärr inte komma med någon recension ännu sad. Skall bli väldigt intressant iaf!.

en polare kör på dom och det lär vara hyfsat spännande i pisten och när det inte är puder....... så även om jag gillar Stephan Drake så tror jag just att den och spoon som jag är jäkligt sugen på att testa bara därför att ändå faller utanför mina krav på att funka någorlunda i annat än puder ;-)

/C

carl_couloir
365 inlägg

Har hittat mkt gott om Scott Scrapper, håller dom fortfarande måttet? är lite rädd för att dom inte ger tillräckligt med flyt med sina 122 i midjan.

/C

vctr
135 inlägg
vctr 135 inlägg 3 år sedan

Vill minnas att Scrapper är hyffsat tung? Den är nog riktigt bra iallafall om man ska tro recensioner. Tror mer på Black Crows Nocta air eller Faction Candide 4.0 isåfall. Slänger in ett wild card: Blizzard Spur.

carl_couloir
365 inlägg

vickepick :

Vill minnas att Scrapper är hyffsat tung? Den är nog riktigt bra iallafall om man ska tro recensioner. Tror mer på Black Crows Nocta air eller Faction Candide 4.0 isåfall. Slänger in ett wild card: Blizzard Spur.

Har förstått det som att årets modell ska vara hyfsat lätt 2100g, men jag håller med om att nocta air är riktigt intressant, Blizzard Spur tror jag är lite för mycket charger för att passa mitt syfte, då har jag ju mina V-Werks Katana att ta fram :-)

/C

GoranC
594 inlägg
GoranC 594 inlägg 3 år sedan

SGN Toga light 1730 g
Dom kan helt klart designa bra skidor i Sogndal.

carl_couloir
365 inlägg

Bumpar upp min egen tråd lite nu när jag av ngn anledning snöat in lite på Scott Scrapper, den har fått bra betyg i MNO&CO:S SKIDTEST men jag undrar om det är någon annan här som har lite erfarenhet?

cheers!
/C

OHellsing
1360 inlägg
OHellsing 1360 inlägg 3 år sedan

carl_couloir :

Bumpar upp min egen tråd lite nu när jag av ngn anledning snöat in lite på Scott Scrapper, den har fått bra betyg i MNO&CO:S SKIDTEST men jag undrar om det är någon annan här som har lite erfarenhet?

cheers!
/C

Hej
Jag har åkt Scrapper 190cm som puderskidor hela förra säsongen.

MNO har ju som vanligt träffat rätt i sin beskrivning, men jag kommer att lägga till några små saker.

Jag upplever att Scrapper är ett par skidor för stordåd. Jag tycker att skidan går bättre ju fortare jag åker (i mjuk snö) och jag är aldrig orolig över att inte få det stödet som behövs i en landning.

3D skärningen tar lite tid att åka in sig på i pisten. I mjuk snö så känns det helt naturligt, men det är som bekant rätt mycket skida att hålla reda på och bristen/avsaknaden av skärning under foten märks ibland. Men det går ganska snabbt över och bidrar då till en skida som är lätt att slappna av på.

Trimmet är 89/1,6 från fabrik, det lite större hängningen är inget som ska trimmas bort enl mig. Den gör sig väldigt bra.

Rek. Monteringspunkt sitter rätt långt bak, mina monterades +2cm från det enl rekommendation från Scott själva. Testa gärna, men jag hade nog gått fram ännu någon cm om jag hade fått välja igen.

Storleken: Det går inte att skoja bort att skidorna är 124mn undrar foten. Det märks som flyt i puder och som plåga i pisten. Tyvärr så tycker jag inte att Punisher är en mindre modell av Scrapper, trots att måtten och rockern ser så ut. Känslan i Punisher hittade jag inte rätt på, trots nästa tre hela dagar på dom.

carl_couloir
365 inlägg

OHellsing :

carl_couloir :

cheers!
/C

Hej
Jag har åkt Scrapper 190cm som puderskidor hela förra säsongen.

MNO har ju som vanligt träffat rätt i sin beskrivning, men jag kommer att lägga till några små saker.

Jag upplever att Scrapper är ett par skidor för stordåd. Jag tycker att skidan går bättre ju fortare jag åker (i mjuk snö) och jag är aldrig orolig över att inte få det stödet som behövs i en landning.

3D skärningen tar lite tid att åka in sig på i pisten. I mjuk snö så känns det helt naturligt, men det är som bekant rätt mycket skida att hålla reda på och bristen/avsaknaden av skärning under foten märks ibland. Men det går ganska snabbt över och bidrar då till en skida som är lätt att slappna av på.

Trimmet är 89/1,6 från fabrik, det lite större hängningen är inget som ska trimmas bort enl mig. Den gör sig väldigt bra.

Rek. Monteringspunkt sitter rätt långt bak, mina monterades +2cm från det enl rekommendation från Scott själva. Testa gärna, men jag hade nog gått fram ännu någon cm om jag hade fått välja igen.

Storleken: Det går inte att skoja bort att skidorna är 124mn undrar foten. Det märks som flyt i puder och som plåga i pisten. Tyvärr så tycker jag inte att Punisher är en mindre modell av Scrapper, trots att måtten och rockern ser så ut. Känslan i Punisher hittade jag inte rätt på, trots nästa tre hela dagar på dom.

Tusen tack för föredömligt svar! :-)

bon ski!
/C

Daniel-LAB
203 inlägg
Daniel-LAB 203 inlägg 3 år sedan

@carl_couloir
Magic J är riktigt bra lagg, funkar bra att gå med med även om skidan inte är optimerad för just topptur. Men med tanke på hur kul man får på vägen ner så är det värt att det kanske tar några minuter längre på vägen upp.

Tycker du JJ är för smala? 117 mm mot 127 på Magic J. Något lättare, men även riktigt kul på vägen ner. Version 2.0 är mer lik Magic J.

shivas
6 inlägg
shivas 6 inlägg 3 år sedan

Hallå,

Jag lånar tråden lite, i hop om att någon kan besvara min fråga.
Jag ska till Japan i år och har kollat på Magic J lagg. Hur borde jag montera bindningen för optimal off-pist åkning? mid montering är factory recommended på Magic J.
Några tankar?

carl_couloir
365 inlägg

Nu har det landat till att det står mellan, Black Crows Nocta, Armada Magic J eller Faction CT 4.0

så vilken blir min bästa kompis i Japan?

Bon Ski!
/C

Gazza1
211 inlägg
Gazza1 211 inlägg 3 år sedan

Nu är jag lite taskig mot dig och kastar in en till konkurrent. Praxis Protest. Jag har använt den just i Japan och har även gått kortare sväng på den och skidan är helt jävla underbar. Den är förvånansvärt lätt också och går att beställa i ännu lättare versioner än den jag har.

Om du är intresserad av skidan mer så hojta till så lägger jag inte en beskrivning om den men jag har lämnat svar om just den skidan i andra inlägg så det finns en del om den.

För min del är det den bästa puder skidan jag har åkt på.

Gazza Citera
carl_couloir
365 inlägg

Gazza1 :

Nu är jag lite taskig mot dig och kastar in en till konkurrent. Praxis Protest. Jag har använt den just i Japan och har även gått kortare sväng på den och skidan är helt jävla underbar. Den är förvånansvärt lätt också och går att beställa i ännu lättare versioner än den jag har.

Om du är intresserad av skidan mer så hojta till så lägger jag inte en beskrivning om den men jag har lämnat svar om just den skidan i andra inlägg så det finns en del om den.

För min del är det den bästa puder skidan jag har åkt på.

den har absolut varit med på min lista men jag tror jag har svårt att få hem den på en vecka innan jag åker iväg.......

/C

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 3 år sedan

Är inte Praxis Protest det uppenbara svaret wink
2167g tror jag mina vägde och det är originalutförande, går att få i barbonvariant.

Åk mer jobba mindre! Citera
Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 3 år sedan

LawndartGustav :

barbonvariant.

Bourbonvariant?

www.randoscando.com || @rando_scando Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook