Vettig bindning för nybörjare?

Tornhult75
1 inlägg
Tornhult75 1 inlägg 4 år sedan

Xxl har rea på rottefella cobra r8.

http://www.xxl.se/vintersport/frikornin … 73_1_style

Är det en vettig bindning om man vill ta upp Telemark efter 20 års uppehåll?

Svar

REO
114 inlägg
REO 114 inlägg 4 år sedan

Om du vill hålla dig kvar med 75mm-systemet, som jag själv, så tycker jag det är en jättebra bindning

Fred-o
246 inlägg
Fred-o 246 inlägg 4 år sedan

Har kört 100+ dagar på den bindningen utan problem.
Många förespråkar ju NTN och sådär men det har jag aldrig provat.

mgbgt66
167 inlägg
mgbgt66 167 inlägg 4 år sedan

Mycket bra bindning till bra pris!!

hulteribulter Citera
telemarkus
200 inlägg
telemarkus 200 inlägg 4 år sedan

Jag skulle definitivt inte rekommendera Cobra då jag tycker den är för sladdrig och ostabil. Det är ju en smaksak förstås. Istället skulle jag välja NTN Freedom (har precis bytt till den och den är helt fantastisk) eller alternativt G3 Enzo eller Black Diamond O1 (den hade jag förut, mycket bra bindning det också) om du vill köra på 75 mm.

Ski now work later Citera
lillbrandt
2 inlägg
lillbrandt 2 inlägg 4 år sedan

Var nere i Brezovica, Kosovo för två helger sen och körde offpist med CatTrack (kan starkt rekommenderas). Mötte några tyskar som var där samtidigt, som har kört telis gemensamt i över 20 år.
Då jag själv är sugen på att konvertera min gamla Atomic Sweet Daddy som "inlärnings-skidor", frågade jag en av dem (en 40+ kille/gubbe som delvis var sponsrad av Garmont) vad för bindning han skulle rekommendera.
Som en stabil, pålitlig bindning rekommenderade han "Targa G3" (antar Ascent). Ligger på 155 € med frakt från Tyskland: https://www.sport-bittl.com/de/telemark:::335.html
Är ju dock ganska frestande att slå till på de där "Cobra R8", med tanke på det "överkomliga" priset.

Gahnis
198 inlägg
Gahnis 198 inlägg 4 år sedan

Cobra R8 funkar faktiskt alltid enligt mig.
Visst finns det bindningar idag som erbjuder en större portion stabilitet och "säkerhet" (typ NTN), men R8:an är definitivt en bra bindning!
Bra pris dessutom!
Köp!!

Kung Bore is always King Bore! Citera
mgbgt66
167 inlägg
mgbgt66 167 inlägg 4 år sedan

Personligen tycker jag att G3 Targa som tysken rekommenderade är en höjdarbindning men den har också fått mycket skit för att vara, sladdrig, mjuk osv och Cobra R8 är en stabilare bindning. Summa summarum så det är väldigt personligt vad man uppskattar. Både Targa och R8 är beprövade konstruktioner och kommer att funka länge för er.

hulteribulter Citera
frasseman
17 inlägg
frasseman 17 inlägg 4 år sedan

Jag har kört på alla ovan nämnda bindningar och skulle klassa Rottefellas som det sämsta alternativet.

Jag gillar 22 designs bindningar (http://www.sport-conrad.com/page/produc … /prod/1917) men håller NTN-bindningarna som de bästa. Så länge man kan hitta en skön pjäxa!

telemarkus
200 inlägg

Nu ska jag inte förhärliga Freedom bara för att det är den jag kör på för tillfället. Vi gillar ju alla olika. När man påstår att någonting är bra eller dåligt tillför det onekligen mer om man ger en motivering så berätta gärna varför du inte gillar Freedom @frasseman. Nu berättade ju inte heller jag varför jag tycker att Freedom är bra så här kommer min motivering...

Det finns många saker jag gillar med Freedom. Jag har bara kört på bindningen den här säsongen men ändå hunnit testa den på allt från extremt hårda pister (och offpister) i ett igenfruset Kittelfjäll till knädjupt puder i Engelberg. Till att börja med är den väldigt stabil och vridstyv. Man känner aldrig att foten vill vrida sig oberoende av hur aggressivt man åker och bindningen ger ett ordentligt motstånd direkt från utgångsläget när du lyfter hälen. Vidare tycker jag att det är extremt trevligt med step-in-funktionen och att man inte behöver böja sig för att spänna eller lossa bindningen. Utlösningsfunktion och skistoppers är också det något jag saknat på tidigare bindningar. Till sist ett plus i kanten för den riktigt snygga designen smile.

Fred-o
246 inlägg

finns det någon video eller något reportage som jämför stabiliteten i kabel vs ntn?
hur mycket skiljer det egentligen?

Är sugen på att slänga mina parklagg med r8 och ersätta med BC camox och axl. Att slänga mina t-race är inte ett alternativ big_smile

frasseman
17 inlägg

Jag tycker NTN-freedom är bäst eftersom de är styvast. Foten sitter stabilt i bindningen och på skidan. Av att t.ex åka släplift kan det bli påfrestande för mig med en annan bindning då jag inte kan vila lika naturligt som med NTN-freedom. Det känns vettigt att ha utlösningsfunktion vid vurpa, är livrädd för att fastna i något när jag åker med andra bindningar.

22-design är också styva eftersom de har "stötdämpare" som gör bindningen styvare ju högre du lyfter hälen, alltså ett slags motstånd.

telemarkus
200 inlägg

frasseman :

Jag har kört på alla ovan nämnda bindningar och skulle klassa Rottefellas som det sämsta alternativet.

Jag gillar 22 designs bindningar (http://www.sport-conrad.com/page/produc … /prod/1917) men håller NTN-bindningarna som de bästa. Så länge man kan hitta en skön pjäxa!

Jag missuppfattade dig tidigare @frasseman eftersom både Cobra R8 och Freedom ju är Rottefella smile

frasseman
17 inlägg

Jag misstänkte det smile

Fred-o
246 inlägg

frasseman :

Jag tycker NTN-freedom är bäst eftersom de är styvast. Foten sitter stabilt i bindningen och på skidan. Av att t.ex åka släplift kan det bli påfrestande för mig med en annan bindning då jag inte kan vila lika naturligt som med NTN-freedom. Det känns vettigt att ha utlösningsfunktion vid vurpa, är livrädd för att fastna i något när jag åker med andra bindningar.

22-design är också styva eftersom de har "stötdämpare" som gör bindningen styvare ju högre du lyfter hälen, alltså ett slags motstånd.

Stötdämpare? I don't get it. R8 blir ju också styvare ju högre du lyfter hälen?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook