Värdelösa Armadaskidor!

Albinsamuelsson
63 inlägg
Albinsamuelsson 63 inlägg 4 år sedan

Hej Freeriders!
Jag har kört på ett par Armada Coda 150cm i 2 år o tycker att de är de bästa som finns! Men eftersom att jag har vuxit så behövde jag nya skidor. Och eftersom att jag var så nöjd med mina Coda så tänkte jag att jag köper att par nya armada, men den här gången blev det ett par Ar7 166cm. Fick dem igår och testade idag. Resultatet var skrämmande. De var de ÄCKLIGASTE skidor jag någonsin åkt på. Radien Var svinhög till skillnad från mina gamla, de var tunga och de var stela och helt olekfulla! Jag blev fruktansvärt arg och tog på mig mina underbara gamla lagg och åkte resten av dagen med dem.

Nu till min fråga, Finns det några skidor som är lätta, har låg radie, mjuka, lekfulla och snygga i längden 158-163?
Skriv gärna om ni haft samma problem eller vilka skidor jag ska köpa!

Tack på förhand.

Lip on blind 2 Citera

Svar

Skatt
55 inlägg
Skatt 55 inlägg 4 år sedan

Är inte helt säker på detta men som jag förstått det så är Coda juniorvarianten av ar7. Ar7 är ju bland de mjukare skidorna så mycket mjukare lär du inte hitta, skidor blir ju mjukare med tiden ju mer man använder dem. Det jag skulle rekommendera är att du åker på någon skidtestarhelg nästa säsong eller om det dyker upp någon inom snar framtid och testar skidor. Ett annars ganska bra alternativ när man är i "medellängden" är att även kolla på damskidor då dessa brukar vara mjukare lättare och framför allt lite kortare än vad herrarnas flaggskeppsmodeller är.

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 4 år sedan

Om du kollar på flexprofilerna på armadas hemsida så ser du att AR7 är den hårdaste av armadas parkskidor.

Skatt
55 inlägg
Skatt 55 inlägg 4 år sedan

herrgard :

Om du kollar på flexprofilerna på armadas hemsida så ser du att AR7 är den hårdaste av armadas parkskidor.

Jaha, oj...

För att försöka bidra så skulle jag säga om du letar efter ett par mjuka skidor med längden ~163 (164) så tror jag lines travelling cirus skidor är ett bra alternativ, däremot är radien rätt lång på dessa.

MarcusJellvik
2 inlägg
MarcusJellvik 2 inlägg 4 år sedan

jag är inte den bästa info om skidor men om du vill stanna med armada skulle jag föreslå bdog, eller halo 2 (jag kan ha väldigt fel på att förstå vad du söker) jag hade halo 2 förra året och ja var riktigt nöjd med mitt skidval. men det är vad jag tycker jag bara lämnar mina förslag p.s jag köpte völklel wall iår och till alla som läser så köp aldrig dem skidorna för mina belag lossna efter 3 timmar på första turen så välj inte dem skidorna.

Daniel-LAB
203 inlägg
Daniel-LAB 203 inlägg 4 år sedan

Armada AR7 är en parkskida som tål riktig hård körning och har man tidigare åkt på Coda som dessutom mjukat upp sig efter en tids användning, då kan steget upp till AR7 vara stort.

Oavsett vilken skida du @ARMADAABBE väljer, så kommer du förmodligen känna att de nya laggen känns hårdare och lite tyngre att åka med. (Även om du köpte nya Coda i samma längd skulle de kännas styvare)

Al Dente 168 kommer vara mjuk och mycket mer lättåkt för dig jämfört med AR7. B-Dog 170 kommer också vara bra. Pipe Cleaner är något mjukare än AR7, men skillnaden är inte jättestor.

Undvik Alpha1 och Alpha X. Du kommer tycka de är för hårda.

Sedan får du fundera på om du kanske skulle vilja dra på lite mer och köra större hopp, för då kommer AR7 ganska snart kännas bra mycket bättre än dina Coda. Just för att de är styvare och ger dig mycket bättre kontroll.

isak_B
7 inlägg
isak_B 7 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad isak_B (4 år sedan)

Jag har kört på ett par halo men dom sprack så jag köpte ett par thall. Har haft dom två dagar och tycker redan det är dom bästa och skönaste skidorna jag haft.
Dom är känns hårda och stabila så man kan landa bra i stora hopp,men ändå så är dom mjuka i nosarna.

EBonnevier
4 inlägg
EBonnevier 4 inlägg 4 år sedan

Barnskidor är perfekta för enda målet:)

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook