Trasig sth12

Knuta
94 inlägg
Knuta 94 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Knuta (4 år sedan)

Hej alla!
Nyss hemkommen från en vecka i Les Arcs som fick en liten oanad tvist.
I uppvärmningsåket andra dagen i isig pist på mina Rockstar gick min bindning i två delar.
De är ca 3år men har fått max 40 dagar totalt.
Nån mer som råkat ut för samma problem?
https://www.freeride.se/img/photo/n/c6e9c958e30e48a8f5b4093847b07b02.jpg

Svar

Duffis08
269 inlägg
Duffis08 269 inlägg 4 år sedan

Ville du bara visa detta eller har du någon fråga? :S

I love HEAD! Citera
Knuta
94 inlägg
Knuta 94 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Knuta (4 år sedan)

Lugn och fin… Satt på mobilen som bråkade med mig.
Kompleterande Bild:
https://www.freeride.se/img/photo/n/7f0f63cc9d916bb984be07b809d6942b.jpg

somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 4 år sedan

Utmattad plast, konstruktionsfel, felinställd bindning är väl det som kan ha hänt!

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 4 år sedan

Om "din-sul-pjäxor" så borde det ha blivit sladdrigt om tådelen var så "uppskruvad" att fästet går sönder men det är inte helt omöjligt.

Baserat på beskrivningen av "uppvärmningsåk" och bilden på tå-plattan skulle jag gissa på at-pjäxsulor+inkorrekt inställd tåhöjd som troligast orsak till att det går sönder på det viset.

Men det räcker ju iofs med att någon drar i tådelen snett vid montering på fabriken så är ju gängorna i plasten sabbade och bildens resultat oundvikligt förr eller senare men det är en lite långsökt förklaring.

Vad hade du för pjäxor? Vem hade ställt in tå-höjden?

fwiw

Equal rights and Justice. Citera
Knuta
94 inlägg
Knuta 94 inlägg 4 år sedan

Jag kör vanliga pjäxor (nordica speedmachine) vilket jag antar är DIN. Inget tec eller sånt…
Kan inte påstå att jag kollat tåhöjden de senaste året men de har kollats tidigare med "visitkort under sulan metoden"
Inget glapp jag märkte under dagen innan iaf och förspänning kollad nyligen.
Kör dem inställda på 8 (1,85m 95kg) så jag kan inte direkt hävda nån hårdåkning och har inga rejäla krascher heller då jag kör rätt lugnt och är rädd om de dåliga knäna.

Mest sannolikt känns materialfel eller att någon på flyget vart hårdhänt. Svårt att veta vad som hänt under lastning.

Dock blir man ju lite nervös för om det går att lita på bindningen, har den på andra paret med och vart nöjd hittills.

Hur vanligt är detta, många som lyckats?

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad rabbit (4 år sedan)

Knuta :

Jag kör vanliga pjäxor (nordica speedmachine) vilket jag antar är DIN. Inget tec eller sånt…

...

Dock blir man ju lite nervös för om det går att lita på bindningen, har den på andra paret med och vart nöjd hittills.

Hur vanligt är detta, många som lyckats?

Jag har aldrig sett det tidigare och plasten i salomons plattor brukar vara fullständigt oförstörbar.

Svagheten i den där konstruktionen, så vitt jag vet, är väl just gängorna och om man har tådelen alltför högt vilket kan hända med touringpjäxor och kass inställning.
Racebindningarna har ju en snäppet stabilare konstruktion på samma punkt.

Visitkort under sulan metoden brukar ge en alltför hög inställning. (men inte felaktig nog att åstadkomma det där)

Fabriksrekommendation är 0.5mm vilket innebär ~ tunt visitkort och dra pjäxan meddelst handkraft bakåt i skaftet medan tåhöjden ställs. Tänk "simulera tryck på hälarna och häng i skaftet bakåt".

fwiw.

Equal rights and Justice. Citera
snej
789 inlägg
snej 789 inlägg 4 år sedan

Svårt att spekulera i vad som skett och hur det gått till. Bäst är att ta dem till inköpsstället och be dem titta på saken. Det är mitt bästa tips.

Jens, tech-rep Salomon

Salomon/Atomic Citera
powdercowboy
60 inlägg
powdercowboy 60 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad powdercowboy (4 år sedan)

Konstruktionsfel, ja.
På STH 12 är pivot'en tillverkad i plast, på STH 16 i metall, STH 14 metall också tror jag.
Det var en liknande historia för något år sedan här på freeride.
Men det är många som sparkar in pjäxan i frambindningen, som om pjäxan skulle sitta bättre då... typ 60 talet med Kandahar kabelbindning med lågfästpunkt, -20 och spröd plast...
(Men kolla på när omgivningen tar på sig skidorna, många sparkar in pjäxan.
Med tanke på att skruvarna bara sticker ned ca tre gängor i skidan och nån' millimeter av detta är topsheet'et borde sparktekniken inte vara så bra.)

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook