Hjälmtips till grande kabesa

haiko
1 inlägg
haiko 1 inlägg 4 år sedan

Hej, första posten på forumet.
Jag behöver hjälp! Första hjälmen börjar sjunga på sista versen och jag siktar på en ny.
Enkelt tänker ni, bara gå in å köp. NEJ, dilemmat är att jag har en så stor skalle att utbudet av hjälmar är begränsat. Large och medium är inte ens att tänka på, de sitter som en fingerborg på en apelsin. För tillfället har jag en Giro hjälm stl XL, och det var den enda hjälmen jag hittade som överhuvudtaget passade mig (tack alpingaraget)
Tacksam för tips på hjälmar som passar en tjockskalle

Svar

skanken
198 inlägg
skanken 198 inlägg 4 år sedan

Jag får precis i huvet i Stadiums Everest hjälm i XL, jag har lite "skev" form på huvet oxo, det är den enda hjälm som har haft rätt passform. Alla dyra hjälmar som jag tänkt borde ha bra passform har inte passat alls, POC, Sweet etc. K2 satt hyfsat och va stor i storleken har jag för mig?

chrillelille
366 inlägg
chrillelille 366 inlägg 4 år sedan

Testa POC Fornix som finns justerbar i XL-xxl. Jag har stort huvud och den sitter lite för löst på mig helt åtdragen.

Tänker att en justerbar hjälm borde kunna skuta åt bättre kring ovanliga huvudformar.

erik_lagg
745 inlägg
erik_lagg 745 inlägg 4 år sedan

Jag har stort huvud. Har hittat en Smiths som sitter bra, men den är några år gammal.
Problemet är att den är tillräckligt lång men alltför vid, dvs den skulle sitta bättre om mitt huvud var rundare.

HeLium
214 inlägg
HeLium 214 inlägg 4 år sedan

Jag har också begåvats med en gigantisk skalle, även om ansiktet som sitter på ser otroligt bra ut så är är omfånget på huvudet ett handikapp. Dock vill jag med emfas påpeka att jag inte har "ovanlig huvudform" som @chrillelille väljer att uttrycka det. Mitt huvud är helt enkelt väldigt tilltaget, storleksordningen 62-64cm.

Efter många sejourer på sportbutiker, av alla olika typer, har jag hitills bara hittat full shell-hjälmar, racehjälmar, som passar mitt enorma huvud. Salomons gamla (+10år) serie ScreamII fungerade. Nu har jag en Head Stivot som passar mycket bra, den får du både köra SG och DH i om du vill enligt FIS.

Varje gång jag får idén, vilket sker ett par gånger varje säsong, att köpa en half shell (typ Giro och POC) och börjar prova så inser jag att jag borde gå till doktorn. Då kanske jag kan få en diagnos på storleken på huvdet så jag kan kontakta hjälpmedelscentralen för en specialhjälm.

Fel fel fel fel fel.... den här ska bort! Citera
chrillelille
366 inlägg

HeLium :

Jag har också begåvats med en gigantisk skalle, även om ansiktet som sitter på ser otroligt bra ut så är är omfånget på huvudet ett handikapp. Dock vill jag med emfas påpeka att jag inte har "ovanlig huvudform" som @chrillelille väljer att uttrycka det. Mitt huvud är helt enkelt väldigt tilltaget, storleksordningen 62-64cm.

Efter många sejourer på sportbutiker, av alla olika typer, har jag hitills bara hittat full shell-hjälmar, racehjälmar, som passar mitt enorma huvud. Salomons gamla (+10år) serie ScreamII fungerade. Nu har jag en Head Stivot som passar mycket bra, den får du både köra SG och DH i om du vill enligt FIS.

Varje gång jag får idén, vilket sker ett par gånger varje säsong, att köpa en half shell (typ Giro och POC) och börjar prova så inser jag att jag borde gå till doktorn. Då kanske jag kan få en diagnos på storleken på huvdet så jag kan kontakta hjälpmedelscentralen för en specialhjälm.

Min kommentar var snarare till post nr2. Ber om ursäkt om du känner dig förolämpad.

Lycka till med hjälpsökandet!

HeLium
214 inlägg
HeLium 214 inlägg 4 år sedan

@chrillelille Vaddå förolämpad? Jag är kränkt! Min advokat kontaktar din i närtid.

Fel fel fel fel fel.... den här ska bort! Citera
chrillelille
366 inlägg

HeLium :

@chrillelille Vaddå förolämpad? Jag är kränkt! Min advokat kontaktar din i närtid.

https://www.freeride.se/img/photo/n/93bffba6c3d8193a68e61932dc14f9f2.jpg

onda_ogat
28 inlägg
onda_ogat 28 inlägg 4 år sedan

Jag hade tidigare Giro (G någongting?) XL som satt som en smäck, köpte nu Scott Chase MIPS L. Funkar bra storleksmässigt för mig - skruvar man ut inställningen maximalt är den snarast lite större än Giro:n. Nackdelen är att det saknas möjlighet att stänga ventilationen, vilket innebär att man behöver en tunn mössa under på kalla dagar.

erik_lagg
745 inlägg
erik_lagg 745 inlägg 4 år sedan

Kollade upp vad min hjälmmodell hette. Smiths Holt var det.
http://www.smithoptics.com/Root/Men%27s … zeVariants

Jag har 60+ skalle i vanliga fall men här kör jag på large 58-60. Går man på xl här borde man kunna få in vad som helst i hjälmen...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook