Hur aggressivt måste man köra för att köra aggressivt?

JKampe
61 inlägg
JKampe 61 inlägg 4 år sedan

Aggressiv körstil. Denna ständiga definition av åkning varenda skidletande hane (nästan uteslutande en han faktiskt...) därute tar till när han vill beskriva hur han lämpligast väljer att ta sig ner för bergssidan på ett par finjusterade plank. Men vad i hela fridens namn innebär detta?

Jag har på sistone gjort en hel del research och kommit fram till att definitionerna skiljer sig ganska kraftigt från person till person. I följande tråd för så lång tid som sju år sedan definierades aggressiv åkning som: 1) "när man står på och verkligen trycker på i svängarna"eller; 2) "Här är det ingen tvekan om hur jag ska köra! Jag kör FORT, för jag behöver inte fundera hur jag ska åka" för att inte tala om; 3) "det har med hur man möter snön med skidorna. Att åka följsamt är att åka med "mjuk" kontakt mot snön och att åka aggressivt är som att försöka "göra illa" snön". Bland de mer utstickande svaren återfinns även: "att man kör så nära folk man bara kan, gärna krocka med dom eller rappa dom med stavarna [...] tränger sej i liftkön och puttar omkull nybörjare och skriker dumma saker till folk". Googlar man istället "aggressiv åkning" och "skidor", dyker det mest upp artiklar från alpin åkning och en länk till Armada JJ här på freeride.

Summerar man resultaten skulle man kunna säga att aggressiv åkning innebär att köra fort, kontrollerat och liksom attackera snön med skidorna. Helst skall man också tränga sig i liftkön när man kommer ner. Allt det här stämmer ju sjukt bra på mig inser jag (särskilt om jag hänger i Åre och åker de blåa pisterna), men jobbar jag Uffes Vägg (Gränsen) i flatljus och skare är jag nog snarare pacifist...

Summan av mina funderingar mynnar ut i att det borde finnas en ordentlig gräns för när ens åkning räknas som aggressiv, eller kanske en skala, säg 1-10, där 1 innebär att man är kung i barnbacken, 5 innebär att man rockar röda slalombackar och 10 att man straightlinear Nordalsbranten och knuffar undan barn i liftkön på vägen upp för nästa åk.

Detta känns ju ändå som en viktig definition, eller finns det redan en skala som jag, i min vånda, inte lyckats få tag på?

Peace//JKaempe

Svar

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 4 år sedan

Enligt Wikepedia
Aggression eller aggressivitet är ett angripande, utmanande eller fientligt beteende hos medlemmar av samma art som avser att orsaka smärta eller skada. Rovdjursbeteende mellan medlemmar av en art mot en annan beskrivs också som aggression. En annan definition är att aggression är ett beteende som avser öka en varelses sociala dominans i förhållande till en annan varelses dominerande position.[1] Aggression tar sig olika uttryck, och kan uttryckas fysiskt, psykiskt eller verbalt, samt direkt eller indirekt.

Aggressivitet har uppenbart inget med att köra fort och kraftfullt att göra utan är snarare ett beteende som leder till fysisk eller psykisk skada hos en annan varelse (eller möjligtvis sak). Så en aggressiv körstil innebär helt enkelt att man kör för att skada andra. Enklast är då att i hög fart köra in i någon/eller några i backen eller varför inte rakt in i en liftkö. Att köra ner så många småttingar som möjligt i ett åk i banbacken torde räknas som synnerligen aggressivt och kan nog ge maxpoäng på skalan.

Trevlig helg!
/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
erik_lagg
745 inlägg
erik_lagg 745 inlägg 4 år sedan

ha ha, bäst att inte köra aggressivt då. Men visst är det så att FWT just har övergivit kriteriet aggressivitet, för att det var dumt? Så WTF, FWT, eller är det rätt?

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 4 år sedan

Den här tråden! Kan bli stor.

Då ingenting är subjektivt och människan alltid utgår ifrån sig själv, under devisen - "I min värld är jag bäst och alla andra är bara här på besök. Jag är aggressivastest!!1" Uppkommer behovet av en kontrollfråga.

Frågan man behöver ställa sig är då lite som så, kan jag tycka - "Om jag kör aggressivt, hur kör då Reine Barkered, Eric hjorleifson, Ian Mcintosh eller Seth Morisson?"

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 4 år sedan

Bästa frågan. Men svaret är enkelt. Aggressiviteten är direkt proportionell mot DIN-läget bindningarna är ställda på dividerat med vad de borde vara ställda på enligt den där tabellen alla skiduthyrningar har på disken (så även lätta småvuxta åkare eller folk med stora fötter ska få vara med i leken).

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 4 år sedan

Jocke straightade meterspuckel från toppen av Mont Fort. Det är aggressivt. Där har ni det.

livet är en semester Citera
onda_ogat
28 inlägg
onda_ogat 28 inlägg 4 år sedan

la_grave :

Bästa frågan. Men svaret är enkelt. Aggressiviteten är direkt proportionell mot DIN-läget bindningarna är ställda på dividerat med vad de borde vara ställda på enligt den där tabellen alla skiduthyrningar har på disken (så även lätta småvuxta åkare eller folk med stora fötter ska få vara med i leken).

Som vårdarbetare vill jag bara påpeka att det är den typen av resonemang, som leder till den här typen av frågor: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=97601

la_grave
1780 inlägg

onda_ogat :

la_grave :

Som vårdarbetare vill jag bara påpeka att det är den typen av resonemang, som leder till den här typen av frågor: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=97601

Som skidåkare vill jag påpeka att tibiakondylfraktur inte har det minsta med bindningsinställningen att göra. Och jag förväntar mig att vårdarbetare känner till detta. Har du gått på Södertörn eller?

Vattendroppe
3045 inlägg
Vattendroppe 3045 inlägg 4 år sedan

Jag tror det korrekta svaret är "så in i helvete".

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
GustavFalt
9 inlägg
GustavFalt 9 inlägg 4 år sedan

Corin :

Jocke straightade meterspuckel från toppen av Mont Fort. Det är aggressivt. Där har ni det.

Inte ens förvånad.

JKampe
61 inlägg
JKampe 61 inlägg 4 år sedan

@la_grave En sådan förenklad version av verkligheten kan inte vara nyttig. Går du bara på DIN-skala kan du ju i princip döda varenda vad-ska-jag-välja-för-lagg-tråd med ett enkelt "skitsamma vilka lagg du kör så länge du har minst STH-16 dinnade på 12". Om man multiplicerar DIN-kvoten med snitthastighet och sedan dividerar med antal svängar man tar nedför Gästrappet i Åre kanske vi kommer närmare en talande bild?

@Jibberisch, hur kvantifierar man Reine, Ian och Seths åkning?

la_grave
1780 inlägg

JKampe :

"skitsamma vilka lagg du kör så länge du har minst STH-16 dinnade på 12".

Visste inte att den här tråden handlade om att köra aggressivt i barnbacken. Då gäller förstås andra regler. Jag får be att få återkomma.

JKampe
61 inlägg
JKampe 61 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad JKampe (4 år sedan)

la_grave :

JKampe :

"skitsamma vilka lagg du kör så länge du har minst STH-16 dinnade på 12".

Visste inte att den här tråden handlade om att köra aggressivt i barnbacken. Då gäller förstås andra regler. Jag får be att få återkomma.

Om man skall komma upp med en vettig skala måste man egentligen gå på aggressivitet från barnbacken till Bec de Rosses wink Jag väntar med spänning.

user152698
80 inlägg
user152698 80 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Kookaburra (4 år sedan)

För att bredda diskussionen ytterliggare så kan man ju tycka att en skidåkare med Stig-Helmers utvecklings-potential och känsla för snö, vilken trivs allra bäst i de blåa och de gröna nedfarterna, åker ganska aggressivt om denne i egenskap av lekman lägger en ranglig och knackig elva i säg en på sina håll brant och kuperad röd pist. Oftast är en sådan spännande chansning mest korkad och ytterst oförtänksam, då de i minst sex fall av tio resulterar i kostsamma gipsvaggor vilandes i barmen på sjuksystrar med mustasch och unkna doft-förnimmelser från främst gomseglet, men ändock - med tanke på ovan nämnda kvalifikationer, lite coolt och aggressivt!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook