Telemarksskidor 110mm breda rekommenderad upphöjning?

PedeJose
7 inlägg
PedeJose 7 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad PedeJose (4 år sedan)

Hej! Jag har precis beställt ett par nya telemarkslagg och undrar hur högt över skidan man bör montera bindningarna?

Skidorna är av märket "Extrem Project 110".

Tacksam för tips!

Peder Josephsson

Svar

Fred-o
246 inlägg
Fred-o 246 inlägg 4 år sedan

Vilka bindningar har du?

Känns väldigt onödigt att höja upp en modern telisbindning på en modern skida.

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 4 år sedan

På 90talet var ju en av orsakerna att man inte skulle slå i bindningen direkt man åkte på skär med "timglas-skidor".

Om skidan är lika bred eller bredare än bindningen så finns det ingen god anledning att höja alls och personligen hade jag helst stått direkt på skidan även om jag inte hittat någon med metallverkstad som känner för att göra verklighet av min dröm-telis-binding som jag nog skulle tagit patent på om jag också haft tillgång till en pjäxfabrik. big_smile

Så förutom att +1a Fred-o 's kommentar om onödigt så tycker jag att du skall montera dina favoritbindningar så lågt som möjligt och om det mot all förmodan skulle vara så att du inte tycker om det så montera höjplattor sen.

Det finns ju trots allt en möjlighet att du tycker det är skönast och då skall du ha det så. wink

fwiw

Equal rights and Justice. Citera
Fred-o
246 inlägg

@rabbit, Rottefella r8 går väl att strippa ner till väldigt platt? Själva tåplattan är ju en metallplatta som ligger ovanpå en hög plastbit. Bort med den undre plastbiten och metallfästet, skruva tåplattan direkt på skidan och ersätt hälhöjaren med en tejpremsa.

Det enda som behövs är en skida att prova på. Det kommer väl bli lite drygt att carva i pisten men kan va gött i puder.

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad rabbit (4 år sedan)

Fred-o :

@rabbit, Rottefella r8 går väl att strippa ner till väldigt platt? Själva tåplattan är ju en metallplatta som ligger ovanpå en hög plastbit. Bort med den undre plastbiten och metallfästet, skruva tåplattan direkt på skidan och ersätt hälhöjaren med en tejpremsa.Det enda som behövs är en skida att prova på. Det kommer väl bli lite drygt att carva i pisten men kan va gött i puder.

@Fred-o : Helt rätt. wink
Vad jag svammlade om var en ide om något bättre än både 75mm och ntn.
Ntn tycker jag personligen väldigt illa om.
Hög prestanda men dålig känsla.
Och 75mm tvingar fram ett val mellan dåligt uppför eller dåligt utför.
Så det perfekta systemet finns bara i mitt huvud. wink

Svammlet var väl egentligen menat att indikera att pjäxor och bindningar på telisar bör värderas som ett system där den ena är beroende av den andra.
Implikationerna för @PedeJose blir t.ex. att en stabil pjäxa ger mer än en upphöjning och har man inte det ena så bör man inte ha det andra, även om skidorna varit smalare än bindningen.
Just balansen mellan bindningen-pjäxan-skidorna tycker jag är kritisk på telisar till en mycket större grad än alpint och något man bör lägga vikt vid.
Genom åren har man sett en hel del konstiga pjäx/bindning-kombinationer som troligen har varit en stor del av anledningen till åkarens bekymmer med telemarkstekniken.

fwiw

Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 4 år sedan

rabbit :

Fred-o :

@rabbit, Rottefella r8 går väl att strippa ner till väldigt platt? Själva tåplattan är ju en metallplatta som ligger ovanpå en hög plastbit. Bort med den undre plastbiten och metallfästet, skruva tåplattan direkt på skidan och ersätt hälhöjaren med en tejpremsa.Det enda som behövs är en skida att prova på. Det kommer väl bli lite drygt att carva i pisten men kan va gött i puder.

Du menar inte att Moonlight Pure Tele ger det bästa uppför och det bästa av 75mm samtidigt?
http://www.moonlightmountaingear.com/bi … -tele.html

Kika på den, intressant konstruktion. Fick känna på den förra vintern

REO
114 inlägg
REO 114 inlägg 4 år sedan

Om man strippar R8 som Fred-o menar, så blir det ju inte så skönt att tura med hudar utan hälhöjare.
Jag kör R8 som den är på 110 midja.

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad rabbit (4 år sedan)

Tancol :

Du menar inte att Moonlight Pure Tele ger det bästa uppför och det bästa av 75mm samtidigt?

Jo, den är lite kul.
Problemet är ju att den är ett ihop-plock av grejer gjort för annat än just den plats och funktion grejen ifråga hamnat på.
Inget ont om om hop-plock, men... smile

Tancoll
433 inlägg

rabbit :

Tancol :

Jo, den är lite kul.
Problemet är ju att den är ett ihop-plock av grejer gjort för annat än just den plats och funktion grejen ifråga hamnat på.
Inget om om hop-plock, men... smile

Fast Bjarte har ju suttit hemma i flera år och slipat på det bindningen.
Den är inte ens lik förra årets utgåva som jag har kikat på, han har gjort den helt från grunden.
Tådelen är byggd av ATK och fjädern har jag för mig är Volie, allt annat har han gjort.

Fred-o
246 inlägg

Tancoll :

rabbit :

Fred-o :

Men det är inte 75mm. Det är NTN.

Fred-o
246 inlägg

REO :

Om man strippar R8 som Fred-o menar, så blir det ju inte så skönt att tura med hudar utan hälhöjare.

Jag snackar bara om ett experiment för åkningens skull där man endast skulle behöva stå på en tejpremsa i bak. Bara för skojs.

Om det skulle behövas en hälhöjare för tur så är det väldigt lätt att konstruera. Dock väldigt oskönt att tura med r8 och hälhöjare!

Tancoll
433 inlägg

Fred-o :

Tancoll :

rabbit :

Men det är inte 75mm. Det är NTN.

Mer Tech och skall vara mer som 75mm i känslan än NTN.

PedeJose
7 inlägg
PedeJose 7 inlägg 4 år sedan

Tack för alla svar och åsikter i min lilla fundering!

Känns som det finns en hel del att tänka på. Mitt primära syfte är ju att gå upp på stighudar och försöka mig på lite lössnö när tillfälle ges. Jag åker väl ärligen hellre än bra för att vara ödmjuk ;-) Men jag vill ta min åkning ett steg vidare, samt ha glädje på väg utför när jag tagit mig upp. Dock kommer jag fortsätta att nöta i pist också.

Kom gärna med fler funderingar och åsikter i ämnet!

Vänligen!

Peder Josephsson

PedeJose
7 inlägg

Tack, Reo!

Det jag var ute efter var ju huruvida det är tillräckligt med de 20mm upphöjning som medföljer. Det verkar ju som du anser att detta är fallet.

Vänligen!

Peder Josephsson

REO :

PedeJose
7 inlägg

Jag har inte köpt bindningarna än. Funderar på Rotefella R8 Cobra.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook