Min pojk är 5 år - jag behöver skidor

zzzchrille
50 inlägg
zzzchrille 50 inlägg 3 år sedan

Hej!

Jag har insett att jag måste kitta upp mig. Pojken har fattat grejen med skärande svängar, off pist och skogsbanor. Me very proud! Hittills har jag åkt GS och SL race stock för träning och i barnbacken, samt BC Nocta för all övrig friåkning. Denna set up är extremt medveten, då jag aldrig vill tvivla på vilken skida jag ska ta med mig. One ski set up i min definition.

Men nu har jag identifierat ett behov av en lekfull, lite kortare och spänstig skida, något som jag tror kallas jibbskida. Jag vill kunna göra någon 180 över en puckel, men kommer inte snurra mer än så. Jag vill ha en tålig skida med tjocka belag och kanter. Längd ca 177-185 cm, gärna med tip och tail rocker, och camber. Givetvis välbyggd utan skumkärna. Midja på ca 80-92 mm, radie ca 17-21 m.

Jag är 186 cm, 86 kg och erfaren skidåkare (knuffar inte barn i liftkön - alltså inte aggressiv i åkstilen).

Ser att det nu är rea hos tysken, på Skistore och andra, och därmed slagläge. Problemet är att jag inte har någon relation till denna typ av skida eller fabrikat över huvud taget. Hoppas ni utifrån min beskrivning kan bistå med info. Vad ska jag ha och var ska jag köpa dem? Snälla hjälp!

/C

Svar

RWD
621 inlägg
RWD 621 inlägg 3 år sedan

Ett par Line Sir Fancis Bacon kanske? Tjockare stålkanter och belag tror jag. Men lite bredare än du tänkt dig men symmetrisk flex och tip och tail rocker. Funkar till lite mer än bara park.
Sportspec och Skidbutiken.com har jag sett har bra priser men börjar bli urplockat.
Köpte nyss ett par Line Sick Day 110. Lite lik konstruktion men directional flex. Tyckte absolut inte att bredden var något problem även i pist.

zzzchrille
50 inlägg

Hej RWD! Tror (vet?) att SFB blir alltför stor för ändamålet. Vill ha något som är mycket kvickare när det är hårt, och då är bredden kritisk. Däremot verkar Line Chronic intressant. Nättare mått än SFB och Sick Day, men med tjocka belag och kanter. Såg den på Skibutiken. Där fann jag också Whitedot One, verkar intressant om de inte är alltför tunga (WD är väl ganska solida konstruktioner).

/C

RWD
621 inlägg
RWD 621 inlägg 3 år sedan

Ska du ha en ren parkskida så finns kanske bättre än SFD.
Menade inte att SD ens var ett alternativ men de känns extremt lätta och kvicka med tanke på bredden vilket jag tror att även SFD är. Men så klart blir en smalare skida ännu kvickare.
Kan tänka mig att Chronic kan passa ditt ändamål. Line är väl främst kända för lekfulla och lätta skidor.
WD är jag inte så påläst på.
Har som du barn som vill ut i skogen och parken och hoppa och leka så var därför inne på SFB ett tag.

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 3 år sedan

Moment PB&J.

JohanDahlstedt
789 inlägg
JohanDahlstedt 789 inlägg 3 år sedan

Jag slår ett slag för Salomon rocker 2 100! Grymt roligt Jibbskida som även går att svänga på..

zzzchrille
50 inlägg

Hmm, tack för all input ovan. Men jag tycker de är för breda och lite för mycket all mountain. Min tanke, om än felaktig, är att byta bort racinglaggen mot något mer brukbart, inte egentligen närma mig mina Nocta i egenskaper. Jag vill fortfarande inte tveka vilken skida som ska med.

Exempel: I påskas hade jag SL och Nocta med mig. Hårda pister på morgonen med 2-åring i sele. SL -perfekt. Efter lunch blev det smörigt och hittade till och med ett par dm puder i outpisten. Nocta - perfekt (eller i alla fall väldigt bra).

Jag vill inte hitta ett par skidor som funkar hela dagen, jag vill att skidorna skall vara väsensskilda. Men förmiddagsskidan kommer bli hårt åtgången, och därför vill jag ha något annat än raceskidorna, som dessutom är extremt tunga. Min erfarenhet (som dessutom överensstämmer med fysiska förutsättningar) säger att all mountainbredd är för brett.

Ska kolla lite på Armada också, stora på jibb/park. Någon med erfarenhet?

/C

zzzchrille
50 inlägg

Har hittat en skida som på pappret ser helt rätt ut - Scott Jib 178. Vet inte om någon har erfarenhet av denna, men den verkar uppfylla mina ovanstående önskemål. /C

DrPepper
40 inlägg
DrPepper 40 inlägg 3 år sedan

Kollade i Åka skidors prylguide, och på freestyle delen finns förutom Scott Jib även Völkl Kink och Head Framewall. De 2 senare har liknande midja som Scott, men är lite bredare på tip och tail, vilket kanske är fördelaktigt för pisten.
Sen finns det en 2015/16 demo Amplid Provoke till salu här på freeride för halva priset. Info om denna säsongs version http://www.amplid.com/skis/provoke

zzzchrille
50 inlägg

Tack för tipsen takurua! Jag har kollat runt lite på dem, men bestände mig ändå för Scott. Tack för alla tips och tankar! /C

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook