Japan 2016

Gavva
130 inlägg
Gavva 130 inlägg 3 år sedan

Då var det bokat! Vi är tre svenskar som kommer att bo på Log Kanon mellan 27 dec - 10 januari.
Någon fler som kommer att bo där?

Apanbanan
18 inlägg
Apanbanan 18 inlägg 3 år sedan

Ligger var i hakuba ??

Gavva
130 inlägg

Det ligger i Niseko smile

Apanbanan
18 inlägg

OK
Will check it out
E ni tre tajta polare som åker ?

Aspens
69 inlägg
Aspens 69 inlägg 3 år sedan

Hallå big_smile

Jag bokade precis min resa till Hokkaido, 17/12 -6/1 big_smile

Resten av polarna kommer ner till Niseko några dagar senare, så är det någon som är i Niseko 18/12-25/12 så vore det kung att ha några att åka med! Har själv vart där tidigare så kan utöver skönt häng bidra med lite fina åk osv smile

snystrom
16 inlägg
snystrom 16 inlägg 3 år sedan

Jag och två andra har tänkt att resa runt och vara på flera ställen under 5 veckor och åka, först uppe vid niseko/rusutsu och sen ner till hakuba/nozawa onsen, för att sen avsluta med en vecka i tokyo. Planen är nog att boka dom första 3 nätterna och sista veckan, är det någon som vet hur svårt det är att få tag i boende på studs när det bara handlar om några dagar? Vi ville som verkligen passa på att känna efter på plats om man vill stanna eller vidare osv. Kanske är bättre att ha ett längre boende i på nordön, sen ett längre boende vid hakuba och istället hyra en bil och dra emellan?

Apanbanan
18 inlägg

Kan nog vara fullt emellanåt i niseko, där jag själv varit några ggr. Sen går väl det mesta att lösa med pengar.
Har inte varit i hakuba själv men läst om det. E ganska säker på att det går skidbussar mellan de olika bergen.
E sugen på hakuba eller niseko själv i början av jan, i ett par veckor

carperi
1 inlägg
carperi 1 inlägg 3 år sedan

Hej!

Hampus heter jag, 22 år och i ett uppehållsår från studierna på Chalmers där jag letar resesällskap inför vintern med siktet inställt på Japan. De löst uppskissade planerna jag har är att åka i mitten av januari för att åka skidor i tre/fyra veckor för att därefter avsluta med att upptäcka resterande av landet i en/två veckor. Känner mig inte bunden till att åka till en specifik skidort utan bara det innehåller rikligt med snö och ett trevligt resesällskap så är jag med på noterna.

Befinner mig i Göteborg och ses gärna för att diskutera vintern, annars är det bara att skicka iväg ett meddelande.

Må väl!

DanneL
155 inlägg
DanneL 155 inlägg 3 år sedan

Hej!

Daniel, 27 år.

Kommer vara ledig under 3 månader och resa jorden runt i princip för skidåkning. Japan ska jag till och då jag är själv skulle det vara kul med sällskap. Jag har inte bokat något ännu så är öppen för förslag. Det är möjligt att jag reser från Japan direkt till Kanada också.

Vi ses nog!

Apanbanan
18 inlägg

Tjena Daniel,

Juste initiativ att köra tre månader.
Kan själv bara vara borta ca 3 v i stöten från mitt arbete, men kan göra detta i flera omg under en säsong.
Teamar gärna upp i Japan eller canada under januari- mitten feb.

Albert

Goora
78 inlägg
Goora 78 inlägg 3 år sedan

Tjena folket!

Sitter och suktar likt er om att återuppleva puderdrömmen.
Vill åka över jul/Nyår då det passar med studierna och söker nu softa resepolare.
Jag är en snubbe på 23 som pluggar på Chalmers i Göteborg.
Besökte Niseko för 2 år sen och insåg då att jag måste till Japan igen.
Tidigare erfarenheter är väl typ en säsong i Kicking Horse.

Hojta om ni tycker det verkar soft. Restiden ganska låst tyvärr, ca 18e dec- 7e Januari.

Peace
Gustav

SebSkibum
20 inlägg
SebSkibum 20 inlägg 3 år sedan

Är rejält sugen på att köra Niseko 26-7 januari.
Vilka ska dit och är sugna på att åka gemensamt? Kommer att resa ensam men älskar skidåkning och allting runtomkring. Är enkel att ha att göra med, gillar det mesta. Hör av er!

SebSkibum
20 inlägg

Alltså 26dec- 7 jan.
Hör av er ni som vill snacka vidare. Finns även på facebook, sebastian börjesson.
Är från göteborg men pluggar för tillfället i singapore och vill avsluta min vistelse med puderåkning i japan

erikisaksson12
3 inlägg
erikisaksson12 3 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad erikisaksson12 (3 år sedan)

Tjena!
Är också gyyymt sugen på att åka till japow smile Är ensam eftersom inga polare har råd.. Så jag letar efter några att dela ett boende, eller om någon har något tips på vart man kan hitta ett boende där man kan hyra en säng eller nått. annat.
Hör gärna av er på pm:)

SebSkibum
20 inlägg

Har kollat runt lite på boenden mellan 26e dec - 7 januari och alla vandrahem och billiga boenden verkar vara slutsålda? Någon som har några tips??

petternyqvist
3 inlägg
petternyqvist 3 inlägg 3 år sedan

Apanbanan :

Kan nog vara fullt emellanåt i niseko, där jag själv varit några ggr. Sen går väl det mesta att lösa med pengar.
Har inte varit i hakuba själv men läst om det. E ganska säker på att det går skidbussar mellan de olika bergen.
E sugen på hakuba eller niseko själv i början av jan, i ett par veckor

Haka på mig då? Det var mig som Seabov tipsade om! Jag har en biljett till Tokyo den 9:e jan, hem den 23:e, och målet är Hakuba/ eventuellt något som kanske heter Myoko(?) där jag har en polare som kommer vara andra veckan jag är nere. Men Hakuba först å främst alltså. Skulle vara nice att dela på en hyrbil från flygplatsen i Tokyo, samt boende på plats i Hakuba. Har hört att hyrbil är jäkligt nice att ha därborta...

Vad sägs?

petternyqvist
3 inlägg
petternyqvist 3 inlägg 3 år sedan

Halloj! Har en biljett till Tokyo den 9:e januari, hem den 23:e. Tanken är hyrbil till Hakuba från flygplatsen. Skulle va nice med en eller några som ville följa med och dela hyrbils- samt boendekostnad! Givetvis även turkamrater till pudret varje dag..smile

PM:a mig gärna!

nisselasse
1 inlägg
nisselasse 1 inlägg 3 år sedan

Jag planerar att vara i Japan i början av Januari till mitten av feb. Är absolut taggad på hyrbil och åka runt för att utforska, slippa puderhetsen och hitta sina egna ställen. Därför kommer jag nog söka mig uppåt till hokkaido o. om det låter intressant pm

SebSkibum
20 inlägg

Har kollat runt för Niseko och ALLA budgetboenden verkar vara uppbokade under nyår. Någon som har tips eller vet något??

elde
1 inlägg
elde 1 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad elde (3 år sedan)

Hallå!!
Jag tänkte också ta mig en sväng till Japan, har varit största drömmen så länge! Tänkte åka runt mitten av januari och vara där runt fyra veckor innan resan fortsätter söderut. Nu letar jag skidsällskap till resan! Hade varit så himla kul att ta sig dit!

Hör gärna av er!

Fred och puder!

fannykj
1 inlägg
fannykj 1 inlägg 3 år sedan

Vi är två tjejer som kommer vara i Japan hela januari och februari. Vi tänkte börja med niseko och avsluta i hakuba! Vore skoj att snacka ihop sig med andra som ska dit big_smile

Ni som har bestämt er för Japan, var ska ni bo i Niseko/Hakuba?

carl_couloir
365 inlägg
carl_couloir 365 inlägg 3 år sedan

fannykj :

Vi är två tjejer som kommer vara i Japan hela januari och februari. Vi tänkte börja med niseko och avsluta i hakuba! Vore skoj att snacka ihop sig med andra som ska dit big_smile

vi kommer att bo på Penke i Hakuba 23/1 - 7/2, sedan brukar det alltid vara lite svenskar på Morino Lodge & Hakuba Powder Lodge

/C

snystrom
16 inlägg

fannykj :

Jag och min pojkvän börjar i niseko/rusutsu/furano 6 januari sen möter vi upp min syster den 19e i hakuba för att stanna där och åka till lite orter där omkring tills vi åker till tokyo runt 7 feb! Vi kolllar på boenden nu men kommer nog bara boka boende för dom första dagarna i januari och dom första dagarna i hakuba, sen tänkte vi ta resten lite eftersom för att kunna upptäcka fler platser!

snystrom
16 inlägg

Jag har läst att man inte kan ta med sig egna walkietalkies men kan man köpa där och använda?

Vattendroppe
3053 inlägg
Vattendroppe 3053 inlägg 3 år sedan

snystrom :

Jag har läst att man inte kan ta med sig egna walkietalkies men kan man köpa där och använda?

I princip inte. De effekterna som är godkända i Japan är så pass låga att de knappt räcker till en babymonitor. Det du jam göra är att leta reda på en walkie talkie på hemmaplan som går att få de japanska frekvenserna inprogrammerade på, men det kommer kosta mer än en fulwalkie från clasan också.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
AdamFrisell
169 inlägg
AdamFrisell 169 inlägg 3 år sedan

Tjenna! vi är 3 skidgrabbar som kmr vara på norra halvön 5-20 januari.

vill bara få se om detta är en vettig rutt/planering från våran sida då vi är helt nya på Japan Fronten.

vi tänke börja med 10 dagar i niseko och bor där, och åka i både niseko och rusutsu!
sedan ta oss till sapporro dom sista 5 dagarna och bo där och hyra bil för att åka i tiene, kiroro och nakayama-toge.

vi undra då om det är någon som vet om man kan åka buss enkelt mellan niseko och rusutsu.
och om det är najs att ha hyrbil dom där sista fem dagarna och åka runt lite. eller att bo kvar i niseko och vara där och alltid utgå därifrån!

sedan kan man alltid ta tips på något fett man måste göra i tokyo då vi spenderar 5 dagar där nere efter skidåkningen!

V.I.G 09 Citera
ocv
76 inlägg
ocv 76 inlägg 3 år sedan

När vi anländer till tokyo är det tänkt att stanna där ett par dagar för att sedan ta sig vidare norrut, hört att man skall kunna skicka sitt bagage direkt upp till sapparo men tänkte kolla om någon har koll på hur man bör gå till väga, något som bör lösas innan flyg bokas eller om det enkelt ordnas på plats.

Vattendroppe
3053 inlägg

Enkelt ordnat på plats så länge ni vet adressen till stället det ska skickas till. Leta efter "Kuro Neko" (http://40.media.tumblr.com/tumblr_lznqt … o1_500.png) och skicka med dem.

http://www.kuronekoyamato.co.jp/en/tourist/airport/

Kostar några tusen yen per väska (2000 kanske?), kommer fram på ett par dagar. Se till att informera ert boende om att era väskor kommer skickas upp bara.

pelleplupp
10 inlägg
pelleplupp 10 inlägg 3 år sedan

tja! norrbottning från zurich ;-) Säsongat Fernie, Ischgl, Zermatt, Narvik o Åre men nu jäklar är d dax för Japan! hade vart kul me ett motiverat gäng! tänkte dra 2veckor, v3-v4

carl_couloir
365 inlägg
carl_couloir 365 inlägg 3 år sedan

pelleplupp :

tja! norrbottning från zurich ;-) Säsongat Fernie, Ischgl, Zermatt, Narvik o Åre men nu jäklar är d dax för Japan! hade vart kul me ett motiverat gäng! tänkte dra 2veckor, v3-v4

är i Hakuba v.4 - v.5 och kommer att bo på Penke

/C

Gavva
130 inlägg

Någon som bott på Log Kanon i Niseko och vet hur det ser ut med eluttagen där? Behövs det reseadapter?

Vattendroppe
3053 inlägg

Gavva :

Någon som bott på Log Kanon i Niseko och vet hur det ser ut med eluttagen där? Behövs det reseadapter?

Skulle vara konstigt om de hade något annat än japanska uttag, så ja, du lär behöva ett adapter. Ta med grendosa också, det där med antal uttag är ingenting japanerna har kommit på är nödvändigt.

Gavva
130 inlägg

Finns det något vettigt havregryn att köpa i Niseko eller bör man släpa med sig det från Sverige?

Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 3 år sedan

Gavva :

Finns det något vettigt havregryn att köpa i Niseko eller bör man släpa med sig det från Sverige?

Finns i Kutchan, vilket är där närmsta mataffären ligger.
Man kan leva på både Lawson och Seicomart, men så skönt att åka till Kutchan för att få det större utbudet.

GoHabsGo
2 inlägg
GoHabsGo 2 inlägg 3 år sedan

Hej alla!

Drar till Niseko mellan 2/1 och 15/1 för att som många andra här uppleva den Japanska drömmen. Reser själv så det vore kul att träffa andra motiverade människor att dela djupt puder med. Kommer att bo i dorm på Hirafu Backpackers

Om mig:
24 årig kille och Student från Lund som försöker utnyttja terminsuppehållet till fullo. Kompisarna prioriterade värmen eller studier framför bräda den här sässongen och därför blev alternativet att åka själv i år. Bestämde mig i förrgår för att åka så jag har inte hunnit planera mer än så här smile

Hit me up här på freeride eller på facebook om du vill vet mer!

Karhu
13 inlägg
Karhu 13 inlägg 3 år sedan

Hakuba happo!
https://www.freeride.se/img/photo/n/e0c71a9fe3efda77bc03df4ac302af51.jpg

Vattendroppe
3053 inlägg

Åk ner till big och köp en treliters suntory. Är så vi räddar julen på HPL i alla fall.

Newlund
53 inlägg
Newlund 53 inlägg 3 år sedan

Vattendroppe :

Åk ner till big och köp en treliters suntory. Är så vi räddar julen på HPL i alla fall.

Väääääänta nu? Är det här påriktigt? Hoppas det löser sig tills mitten av januari...

Vattendroppe
3053 inlägg
Vattendroppe 3053 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (3 år sedan)

Newlund :

Väääääänta nu? Är det här påriktigt? Hoppas det löser sig tills mitten av januari...

Det på riktigt. Ryktet säger t o m sämre säsongsstart än -98.

Leder
484 inlägg
Leder 484 inlägg 3 år sedan

El-nino är röv för alperna och Japan. Omslag till nyår månne? Vi hoppas på det iaf!

Leder Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook