Länkade produkter
Salomon Rocker 2 108
4 recensioner, betyg 4,5

Salomon rocker2 108

Lajni
13 inlägg
Lajni 13 inlägg 4 år sedan

Tja!
Är sugen på att köpa ett par Salomon rocker2 108, 2015.
Idag har jag Salomon Q-85, i längden 181 cm. I och med att de inte har "twintip" så känns de lagom långa. Jag är väldigt nöjd med dessa skidor men vill uppgradera till ett par bredare med mer förutsättningar till puder och bigM.
Jag är en ganska avancerad åkare i pisten, men vill ta mig ut på bergets sidor smile
Mina frågor som jag behöver hjälp med är:
Vilken längd ska jag ha? Funderar på 190 cm. (är 185 cm lång och vöger 92 kg, vältränad)
Är det värt att sätta en Guardian 16 på dem, eller skall jag hålla mig till STH2 WTR16?

Skall göra en säsong om 2 år i Whistler/blackcomb eller i Alperna och vill gå på en hel del turer.

Svar

JKampe
61 inlägg
JKampe 61 inlägg 4 år sedan

Personligen (jag vet att det finns många därute som inte skulle hålla med mig) är jag inget stort fan av tour-bindningar som t.ex. Guardian eller Dukes. Jag tycker det blir onödigt tungt när man vill gå på längre turer och jag gillar inte att flyttas upp från skidan när jag skall chargea nerför. I min värld är det bara hämmande för tur-lusten att köra så tungt.

Jag hade all gånger rekommenderat att leta upp billig (läs: beggad), men lätt, tur-utrustning som ett start-kit och uppgraderat den med tiden, när det känns som turarlusten börjar ta över wink Samtidigt bör du veta att jag är starkt påverkad av Svensk/Norska fjäll och förhållanden där det mer handlar om att gå uppför än att hika 2 timmar för att leta upp puder. Då kan jag tänka mig att de kommer mer till sin rätt.

Rocker 108an är en bra och mångsidig skida som du inte kommer behöva byta ut på flera år om du tar väl hand om den. Oavsett bindning så köp 190 cm alla dagar i veckan. Lycka till!

Lajni
13 inlägg
Lajni 13 inlägg 4 år sedan

JKampe :

Personligen (jag vet att det finns många därute som inte skulle hålla med mig) är jag inget stort fan av tour-bindningar som t.ex. Guardian eller Dukes. Jag tycker det blir onödigt tungt när man vill gå på längre turer och jag gillar inte att flyttas upp från skidan när jag skall chargea nerför. I min värld är det bara hämmande för tur-lusten att köra så tungt.

Jag hade all gånger rekommenderat att leta upp billig (läs: beggad), men lätt, tur-utrustning som ett start-kit och uppgraderat den med tiden, när det känns som turarlusten börjar ta över wink Samtidigt bör du veta att jag är starkt påverkad av Svensk/Norska fjäll och förhållanden där det mer handlar om att gå uppför än att hika 2 timmar för att leta upp puder. Då kan jag tänka mig att de kommer mer till sin rätt.

Rocker 108an är en bra och mångsidig skida som du inte kommer behöva byta ut på flera år om du tar väl hand om den. Oavsett bindning så köp 190 cm alla dagar i veckan. Lycka till!

Tack för eTT jättebra svar!
Har redan övervägt att köpa 190cm, men kan inte riktigt bestämma mig för bindningen. Tror jag kör på Sth2an!

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 4 år sedan

Jag tycker JKampe hade ett jäkla bra svar! Jag har haft mycket Guardian på mina skidor men i ärlighetens namn inte turat jättemycket på grejerna. Nu växer dock suget på att verkligen tura och nu blir det riktigt lätta grejer för att verkligen njuta av upplevelsen, inte jaga puder.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Primary
221 inlägg
Primary 221 inlägg 4 år sedan

kör på 190!
köpte själv R2 i 190, vägt som lägst 75 när jag kört på dem och är 185cm lång! Funkar svinbra! vill inte ha kortare!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook