Mammut Light Protection 30

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 3 år sedan

Körde några sluttningar med Mammut Light Protection 30 (airbag) härom veckan. En lavinrygga som är extremt lätt och smidig och känns som vilken rygga som helst. Någon som har lite större erfarenhet av denna lavinsäck eller synpunkter i allmänhet. Ett bra köp?

https://www.freeride.se/img/photo/n/21adc66adcd4f1f8aa76e9f6832424d9.jpg

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera

Svar

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (3 år sedan)

Jag har pro 35 men haft den förra som hette light/lite 35 och den hade samma funktioner som Light 30 typ. En kompis kör light 30 också.
Pro 35 har då allt jag vill ha hos en ryggsäck förutom vikten....
Light 30 är juste men beror ju på hur och vad som ska packas. Det negativa är att den kanske saknar lite i storlek och att materialet inte är det slitstarkaste, har inte sett det gå sönder men känns rätt väl men går ju att sätta en bit silvertejp på uttänkta ställen. Men storleken beror väl mer på hur mkt turer man går med sele, rep osv men då får man väl gå med selen på sig om det inte får plats smile

Åk mer jobba mindre! Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 3 år sedan

Tack för dina sinpunkter @LawndartGustav . Jag har googlat en del och kan konstatera att Light Protection 30 är en av de absolut lättaste lavinsäckarna på marknaden men på bekostnad av "detaljer". Outdoor Gearlab har en bra test av säcken och andra lavinsäckar.

Vad jag spontant saknar är hjälmhållare och ett stabilt skidfäste. Men eftersom ryggan har lock går det enkelt att fästa hjälmen under locket (jag har testat).

Vad jag verkligen gillar är att den är lätt och smidig och känns som vilken skidryggsäck som helst. Mammuts PAS-system där ballongen ligger i toppen på säcken och bärremmarna gör dessutom att systemet tar minimalt av packvolymen tillskillnad från exempelvis ABS.

Ytterligare ett plus är att ballongsystemet lätt kan tas ur säcken och användas i en annan säck för PAS. Dvs. om jag skulle vilja byta till eller komplettera med exempelvis en PRO Protection 35 är det bara att köpa en säck utan ballongsystem. :-)

Fler synpunkter?

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 3 år sedan

Ska man gå lätt, ja den e juste! ska man inte gå lätt vet jag inte om man vinner lika mkt.
Sen handlar det mer om vana när det gäller funktioner helt enkelt =)Finns inte ett separat spadfack kan man ha en icakasse att lägga spaden i efter användning föra att allt inte ska bli blött...
Har funderat en del på om jag ska komplettera min pro 35 med denna.
Vill du ha den lättaste så finns ju RAS light 30 som är ytterliggare 250g lättare wink men då utan PAS fördelar...

Åk mer jobba mindre! Citera
FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 3 år sedan

har inte testat den där men äger vad jag förmodar är föregångaren, light 35. Sjukt bra säck, 35an, dock relativt ömtålig. Man kan inte få allt. Låg vikt = mindre "funktioner" och mer ömtålig. Funktioner är i mina ögon dock oftat trams, bättre med avskalat och lätt. Eftersom allt som behövs finns, skid och yxfästen, samt tillräcklig volym för att lätt få med sig allt som behövs för en ordentlig dagstur. Även flerdagstur gick bra nu i lofoten sist.

Sen angående vikt, jag tycker det är sjukt viktigt hur väl säcken sitter på ryggen samt hur långt ut ifrån kroppen vikten är, för hur mycket man upplever vikten. Så en något lättare säck som känns som den kasar runt lätt är sämre än en som väger ett par hundra gram mer men har vikten nära och fast mot kroppen

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook