Redigeringsprogram

T-S
12 inlägg
T-S 12 inlägg 3 år sedan

Hej har någon tips på bra, rätt lätta och billiga videoredigeringsprogram till en nybörjare som mig? Har en HP laptop som det ska vara till och filmar med Gopro 4 och Nikon D3100. Tacksam för alla tips och råd smile

Svar

STORPOTATEN
625 inlägg
STORPOTATEN 625 inlägg 3 år sedan

Tjena,
För en videofärsking som mig, tycker jag Cyberlinks PowerDirector funkar ganska bra. Har de funktioner jag vill ha, och är ganska lättanvänt. Du kan se mer på; http://www.cyberlink.com/products/power … en_US.html

STORPOTATEN - Lite saftigare.. lite godare.... Citera
T-S
12 inlägg
T-S 12 inlägg 3 år sedan

Det fanns på min dator när jag köpte den fast jag gilla det inte alls hmm

Vattendroppe
3046 inlägg
Vattendroppe 3046 inlägg 3 år sedan

Videopad editor har jag använt, funkar bra sin ersättare för t ex imovie.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Flowmax
12 inlägg
Flowmax 12 inlägg 3 år sedan

Skulle rekommendera Adobe Premiere Pro eftersom det är relativt enkelt att använda och det finns många bra tutorials på tuben som hjälp.

Shred til' dead Citera
T-S
12 inlägg
T-S 12 inlägg 3 år sedan

Adobe premiere elements 13 är det något som skulle va bra?

MOONEEN
40 inlägg
MOONEEN 40 inlägg 3 år sedan

Tillitjs :

Adobe premiere elements 13 är det något som skulle va bra?

Adobe premiere elements 13 vet jag inte så mycket om! När man snackar om Adobe Premiere Pro menar nog dom flesta "Adobe Premiere Pro CC" det är ganska så avancerat för nybörjare och det kostar framför allt mycket!

Mitt råd om du vill köra Adobe PP fast lite billigare är att kolla om du kan köpa en lite äldre version som te.x Adobe Premiere Pro cs6 eller Adobe Premiere Pro cs5

Skatt
55 inlägg
Skatt 55 inlägg 3 år sedan

Om du vill flumma runt med explosioner och sånna effekter rekommenderas Adobe after effects, annars så skulle jag säga premier pro. Det finns ju vissa inte helt syndfria sätt att få tag på det gratis.

Zoubolo
81 inlägg
Zoubolo 81 inlägg 3 år sedan

Om du inte vill ladda ner piratkopior finns lightworks som numera går att ladda ner helt gratis på deras hemsida. Är ett program som har använts flitigt i många "hollywood-produkter".

STORPOTATEN
625 inlägg
STORPOTATEN 625 inlägg 3 år sedan

Zoubolo :

Om du inte vill ladda ner piratkopior finns lightworks som numera går att ladda ner helt gratis på deras hemsida. Är ett program som har använts flitigt i många "hollywood-produkter".

Den lät ju intressant, tills man läste det här;
"Lightworks Free is our zero-cost version of Lightworks available for everyone. Lightworks Free has all the power of Lightworks, allowing you to export only to MPEG-4 (Web, YouTube and Vimeo) at a maximum resolution of 720p"

Men visst, det är ju gratis...

STORPOTATEN - Lite saftigare.. lite godare.... Citera
Skatt
55 inlägg
Skatt 55 inlägg 3 år sedan

STORPOTATEN :

Zoubolo :

"Lightworks Free is our zero-cost version of Lightworks available for everyone. Lightworks Free has all the power of Lightworks, allowing you to export only to MPEG-4 (Web, YouTube and Vimeo) at a maximum resolution of 720p"

Jag har försökt använda lightworks en gång. Det var rätt smidigt när det kommer till att klippa framförallt ljud. Dock så var det extremt krävande på min dator. hmm

DrPepper
40 inlägg
DrPepper 40 inlägg 3 år sedan

STORPOTATEN :

Zoubolo :

Man kan betala licensen månadsvis, ca 20 euro om jag minns rätt. Du kan alltså redigera dina filmer med gratisversionen under lång tid, för att sedan köpa en månads licens och rendera ut dina saker i 1080p.

Zoubolo
81 inlägg
Zoubolo 81 inlägg 3 år sedan

Jaa det är väldigt smidigt och roligt att använda, men som sagt jädrigt krävande för datorn

DrPepper
40 inlägg
DrPepper 40 inlägg 3 år sedan

Zoubolo :

Jaa det är väldigt smidigt och roligt att använda, men som sagt jädrigt krävande för datorn

Jo det är ordentligt segt att redigera komprimerat material, typ H264 som kommer från gopro och de flesta konsumentkameror. Vad man kan göra är att konvertera klippen till lägre upplösning (proxy) att jobba med, för att sen byta när man ska rendera ut det. Eller konvertera till ett "snabbare" format, typ apple prores. Klipper själv med prores på en 5 år gammal burk och det går hur smidigt som helst!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook