Jobb i Österrike, vad är att föredra?

Albinah
9 inlägg
Albinah 9 inlägg 3 år sedan

Hej gott folk!

Har planer på att göra en säsong i antingen Bad Gasten eller St.Anton vintern 15/16 och har nu då en fråga till alla rutinerade säsongare, vilket jobb är det ultimata för den som vill åka mycket skidor men ändå festa?
Vilket jobb träffar man mest polare?
Vilket jobb tjänar man bäst på?
Vilket jobb är roligast?

You get the picture, guide me!

Svar

AnteeL
187 inlägg
AnteeL 187 inlägg 3 år sedan

Jag tycker arbetstiderna är det absolut viktigaste. Jag hade ett jobb på en restauran/hotell där jag diskade under middagen 5-6 dagar i veckan, så jobbade typ 17-21. Helt perfekt, kunde åka skidor hela dagen och sen festa efter. Sen var det inte speciellt roligt, träffade absolut inga polare, otrevlig personal som var väldigt dåliga på engelska (kunde minimalt med tyska). Men som sagt beror lite på hur mycket pengar man behöver osv.

Albinah
9 inlägg

AnteeL skrev:

Jag tycker arbetstiderna är det absolut viktigaste. Jag hade ett jobb på en restauran/hotell där jag diskade under middagen 5-6 dagar i veckan, så jobbade typ 17-21. Helt perfekt, kunde åka skidor hela dagen och sen festa efter. Sen var det inte speciellt roligt, träffade absolut inga polare, otrevlig personal som var väldigt dåliga på engelska (kunde minimalt med tyska). Men som sagt beror lite på hur mycket pengar man behöver osv.

Tack för svar!
Låter inte helt fel. Hur menar du med att du med "träffade absolut inga polare"? På jobbet eller över huvud taget? smile

AnteeL
187 inlägg
AnteeL 187 inlägg 3 år sedan

Albinah skrev:

Tack för svar!
Låter inte helt fel. Hur menar du med att du med "träffade absolut inga polare"? På jobbet eller över huvud taget? smile

På jobbet menade jag då. Annars är det absolut inga problem att träffa polare!

semamoonwalker
20 inlägg
semamoonwalker 20 inlägg 3 år sedan

AnteeL skrev:

Hej! Hoppar in i tråden här!
Det låter som riktigt bra arbetstider där man får ut något av båda världar.
Vad hette stället du jobbade på om man får fråga? Kanske värt att skicka iväg en ansökan. smile

Olichor
189 inlägg
Olichor 189 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Olichor (3 år sedan)

Att jobba är sällan kul när man är och säsongar. Som sagt så handlar det absolut vad man vill prioritera.

Mina senaste 2 säsonger i St Anton har jag jobbat väldigt lite. Men vad jag gjort är 1: Jobbat som chaufför. 14-18 på dagen. Detta är ju gött om man vill få så mycket tid till annat som möjligt. Där ryker ju dock afterskin.

Andra jobbet var som diskare vilket var ett riktigt knegar jobb. Där jobbade jag ca. 18-22 vilket gjorde att jag också kunde åka skidor och gå ut.

Så generellt skulle jag nog från min sida rekommendera jobb eftermiddag/kväll. (Om ni måste jobba).
Ni missar ju alltid något kvittar när ni jobbar ni måste bara fundera ut vad ni minst vill missa!

Har ni några frågor angående just jobb/annat i St Anton är det bara till att slänga iväg ett PM så ska jag hjälpa till så gott jag kan! smile

EDIT: Du tjänar klart bäst på jobb där du har boende inräknat. Generellt skulle jag nog säga att jobba inom servering på kvällarna ger bäst betalt. Hade vänner som snittade 50 - 60 euro dricks per arbetsdag.
Roligast är svårt att säga. Mycket beror på vem du jobbar med. Ett jobb kan vara grymt ena säsongen och nästa betydligt sämre pga att personalen är utbytt!

Albinah
9 inlägg

Olichor skrev:

Att jobba är sällan kul när man är och säsongar. Som sagt så handlar det absolut vad man vill prioritera.

Mina senaste 2 säsonger i St Anton har jag jobbat väldigt lite. Men vad jag gjort är 1: Jobbat som chaufför. 14-18 på dagen. Detta är ju gött om man vill få så mycket tid till annat som möjligt. Där ryker ju dock afterskin.

Andra jobbet var som diskare vilket var ett riktigt knegar jobb. Där jobbade jag ca. 18-22 vilket gjorde att jag också kunde åka skidor och gå ut.

Så generellt skulle jag nog från min sida rekommendera jobb eftermiddag/kväll. (Om ni måste jobba).
Ni missar ju alltid något kvittar när ni jobbar ni måste bara fundera ut vad ni minst vill missa!

Har ni några frågor angående just jobb/annat i St Anton är det bara till att slänga iväg ett PM så ska jag hjälpa till så gott jag kan! smile

EDIT: Du tjänar klart bäst på jobb där du har boende inräknat. Generellt skulle jag nog säga att jobba inom servering på kvällarna ger bäst betalt. Hade vänner som snittade 50 - 60 euro dricks per arbetsdag.
Roligast är svårt att säga. Mycket beror på vem du jobbar med. Ett jobb kan vara grymt ena säsongen och nästa betydligt sämre pga att personalen är utbytt!

Du har fått PM smile

fridamaansson
29 inlägg
fridamaansson 29 inlägg 3 år sedan

Du har PM!

Torio
27 inlägg
Torio 27 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Torio (3 år sedan)

Med tanke på hur pass låga lönerna faktiskt är så skulle jag vilja slå ett slag för det bästa säsongarjobbet. Ditt sommar/höstjobb i Sverige.

Detta bör lämpligen vara någon form av skiftarbete i någon form av hälsovådlig miljö:
· Orderplockare i fryslager (Dagab/ICA/etc.), finns i flera storstäder. Långa kvällsskift, mycket helgarbete = bra lön. Ofta får man runt 28000/mån = effektivt 20€/h om man jobbar kvällsskiftet. Bonus är att du får lyfta jävligt mycket så du kommer i fin form till Alperna.
· Processoperatör vid kemisk fabrik/massabruk/stålverk/kraftverk. Dessa jobb kan du hitta på landsbygden eller i Göteborg. Ofta 3- eller 5-skift vilket ger mer fritid än ovanstående, men också något lägre lön och en totalt förstörd dygnsrytm. Viktigt är att det finns någon form av tillägg (kemisk miljö, underjordstillägg). Du kommer bli ganska tjock då du äter mycket pizza, vilket är bra om det blir knapert nere i alperna till våren och du behöver lite reserver att ta från. Lön ofta runt 25-26 k.
· Gå till sjöss. Detta vet jag inte så mycket om, men positivt är väl att du kan hyra ut bostaden via AirBnB i tvåveckorssjok. Du får även se för egna ögon att vatten är sig ganska likt i hela världen och du får besöka vackra hamnar som Rotterdam. Behöver nog någon form av utbildning.
· Jobba gruva. Ungefär som processoperatör men du får köra stora maskiner och kan njuta av Kungsleden på fritiden. Bonus: Du kan ta med husvagnen du bor i på Ripans camping (finns inga bostäder i Kiruna) till Österrike så har du boende fixat på valfri camping i Pettneu. Bonus2: Midnattssol är bra för den som jobbar skift.

Varje timme du jobbar i Sverige motsvarar minst två i Alperna. Om du kan leva på 8000 i månaden (bra förberedelse inför när ryggen pajar efter att ha lyft 32 st. lådor frysta kräftor á 22 kg på rekordtid, och du vill börja plugga) kan du spara 10000 per månad vilket ger 60000 att leva för nere i alperna (inga problem, räcker även för ett par nya skidor och en lavinrygga alt. 200 extra öl på taps eller 2000 Pittinger i backen, beroende på preferenser) om du jobbar juni-december. Dessutom får du en ganska bra skatteåterbäring följande juni, vilket är bra.

linnolssson
13 inlägg
linnolssson 13 inlägg 3 år sedan

Olichor skrev:

Du har PM Olichor smile

la_grave
1779 inlägg
la_grave 1779 inlägg 3 år sedan

Albinah skrev:

Hej gott folk!

Har planer på att göra en säsong i antingen Bad Gasten eller St.Anton vintern 15/16 och har nu då en fråga till alla rutinerade säsongare, vilket jobb är det ultimata för den som vill åka mycket skidor men ändå festa?
Vilket jobb träffar man mest polare?

I Sverige

Vilket jobb tjänar man bäst på?

I Sverige.

Vilket jobb är roligast?

Tycker man det är kul att arbeta har man för tråkig fritid.

Torio
27 inlägg
Torio 27 inlägg 3 år sedan

la_grave skrev:

Tycker man det är kul att arbeta har man för tråkig fritid.

Det finns gott om tråkiga jobb. Men det finns väldigt många roliga jobb med. Själv skulle jag även om jag fick möjligheten att inte jobba fortsätta göra det. Problemet för de flesta är att de aldrig kan tänka sig att gå ner i konsumtion för att trivas bättre på jobbet.

Lenz
262 inlägg
Lenz 262 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Lenz (3 år sedan)

hmmm

iskalltbananskal
17 inlägg
iskalltbananskal 17 inlägg 3 år sedan

Räkna inte med dricks, på en del ställen (iaf ett ställe) delas inte dricksen och din chef tar den, har du tur får du en Zingo i utbyte, även om du jobbat på bra.

Om du måstye jobba, jobba 2-3 dagar i veckan, helst 18-21 eller liknande. Då missar du inte för mkt. Men detta är bara önsketänkande när man säsongsjobbar.

/ E

emmapem Citera
Boggets
15 inlägg
Boggets 15 inlägg 3 år sedan

Afterski!! bra dricks å oftast boende i lönen!!!

bogge Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook