Ryktestråden - en fristående fortsättning (16/17)

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad xviggenx (3 år sedan)

#merkommentarerpåfreeride

Alé snart är det säsong igen och det har börjat dyka upp lite nya ljuva bilder på allas (?) vår älsklingsskida Opinion i alla sina nya fina varianter! Har ju sladdat runt en del på prototypen på 98 Carbon i 186 och det är en riktigt fin skida. Går för mycket åkning utan att kännas eller låta som att du åker på kakelplattor. https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/11934583_490337257792731_1873852409_n.jpg
https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/11351943_1609829209284012_95454617_n.jpg
Lite teknisk info har ju dykt upp, som vikt i visa längder och så:
"Right now ski touring on 2016/17 Opinion Carbon 98 (1500g@186cm) and 108 (1600g@186cm)."
Samt på Opinion Charger aka Ladda Bajset™ (kanske den "nya" Sverre Edt?):
"Samma shape & rocker som vanliga 108, men med två lager titanal på 0,4mm, poppelkärna och gummidämpning i tip/tail/stringer. Går som ett ånglok, men samtidigt lekfull på grund av shape/rocker.". Enligt diverser skrivelser kommer Chargern bli runt 1kg tyngre PER SKIDA mot motsvarande 108 Carbon, tungt är tufft? Är det här bootpacken återkomst? Ser vi pånyttfödelsen av en Katana-dödare? Vad tror @Vattendroppe och måste @Jibberisch byta rekommendation i alla vilken skida ska jag köpa-trådar? Spänningen är OLIDLIG.

Har du fler fina rykten att dela med dig av från andra glada fabrikanter, tveka icke!

Svar

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 3 år sedan

Jag kom på att ett förtydligande kanske vore på sin plats!

Hela Opinion familjen växer ju rätt kraftigt redan till denna säsongen, med dom "nya" 98, 108 och uppdaterade 118. Men 87/98/108 Carbon (japp det kommer en smal 87a i kolfiberutförande) samt 108 Charger släpps alltså för fullt först nästa säsong. Men dom ska ha en limiterad pre-release den 1 december denna säsongen, likt 118:s småsyskon hade under vintern som gick.

vctr
135 inlägg
vctr 135 inlägg 3 år sedan

Enligt tgr verkar en ny "tech-trekker" vara på g, lite spännande men känns något ovisst om det är något att hänga i granen. Se länk i detta inlägg...

Johan_Halmstad
93 inlägg
Johan_Halmstad 93 inlägg 3 år sedan

Vad är det för mått på 108 Charger? Samma som för vanlig 108:an?

Vattendroppe
3033 inlägg
Vattendroppe 3033 inlägg 3 år sedan

xviggenx :

Vad tror @Vattendroppe och måste @Jibberisch byta rekommendation i alla vilken skida ska jag köpa-trådar?

Jag vet inte vad jag tror. Blir nog ett Hilleberg, måste prioritera vars pengarna försvinner iväg. Eller kanske klätterprylar från Kanada? Eller ett par 98 carbon? Jävlar alltså. Först måste jag ta reda på vad för jädra baggageregler som gäller på mina biljetter till Japow i alla fall, det är dagens uppdrag.

Jag tror inte @Jibberisch kommer börja rekommendera något annat, mycket mer hipster att rekommendera en skida som inte tillverkas längre. Ja, är helt säker på att @Jibberisch är hipster, det syns på skägget.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
xviggenx
311 inlägg

Johan_Halmstad :

Vad är det för mått på 108 Charger? Samma som för vanlig 108:an?

Ja dom kommer ju inte göra en ny fräsmall bara för att dom ändrar konstruktionen på den, så kort och gott:
Det blir samma mått.

@Vattendroppe: Jag spår framgångar i dagens kaffesump.

iSooLi
Online 866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 3 år sedan

vickepick :

Enligt tgr verkar en ny "tech-trekker" vara på g, lite spännande men känns något ovisst om det är något att hänga i granen. Se länk i detta inlägg...

För den som är bildsugen men inte ids hoppa länk...

https://www.freeride.se/img/photo/n/8260deb2cd3f854a3bdf3115483c9b2f.jpg

The older I get, the faster I was. Citera
Alfakrull
Online 314 inlägg
Alfakrull 314 inlägg 3 år sedan

Vattendroppe :

xviggenx :

Vad tror @Vattendroppe och måste @Jibberisch byta rekommendation i alla vilken skida ska jag köpa-trådar?

Jag vet inte vad jag tror. Blir nog ett Hilleberg, måste prioritera vars pengarna försvinner iväg. Eller kanske klätterprylar från Kanada? Eller ett par 98 carbon?

Alltså visst, Hilleberg är bra grejer och så men där går det ju att få inte så mycket sämre prestanda till rejält lägre priser. Klart du ska ha carbon-skidorna! (det här är ett fall av måttlig enkelironi)

Känner väl att jag så småningom kan komma att vara spekulant på 108 carbon...

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
Vattendroppe
3033 inlägg

Alfakrull :

Alltså visst, Hilleberg är bra grejer och så men där går det ju att få inte så mycket sämre prestanda till rejält lägre priser. Klart du ska ha carbon-skidorna! (det här är ett fall av måttlig enkelironi)

Nej. Där blir det nej. Där blir det bestämt nej. Skräddaren säger nej.

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Jibberisch (3 år sedan)

Vattendroppe :

xviggenx :

Jag vet inte vad jag tror. Blir nog ett Hilleberg, måste prioritera vars pengarna försvinner iväg. Eller kanske klätterprylar från Kanada? Eller ett par 98 carbon? Jävlar alltså. Först måste jag ta reda på vad för jädra baggageregler som gäller på mina biljetter till Japow i alla fall, det är dagens uppdrag.

Jag tror inte @Jibberisch kommer börja rekommendera något annat, mycket mer hipster att rekommendera en skida som inte tillverkas längre. Ja, är helt säker på att @Jibberisch är hipster, det syns på skägget.

@vattendroppe Tssss. Jag rekommenderade Katana innan det var coolt. Som om det vore coolt! Och jag har inget skägg. Föraktar skägg, av anledningar jag helst inte pratar om.

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
erik_lagg
Online 732 inlägg
erik_lagg 732 inlägg 3 år sedan

CMD tar en paus enligt deras Facebooksida.

vctr
135 inlägg

TAH-DAH! Vet inte om detta postats tidigare med BAM på freeride, hur som helst är det en grym lösning med dilemmat tech-bindningar vs alpina bindningar. Tydligen är det just nu ett crowd-funding projekt. Hoppas verkligen de kan gå till produktion om de kan hålla måttet på kvalitet och uthållighet.

länk till BAM

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 3 år sedan

vickepick :

TAH-DAH! Vet inte om detta postats tidigare med BAM på freeride, hur som helst är det en grym lösning med dilemmat tech-bindningar vs alpina bindningar. Tydligen är det just nu ett crowd-funding projekt. Hoppas verkligen de kan gå till produktion om de kan hålla måttet på kvalitet och uthållighet.

länk till BAM

Namnet är alltså Pindung? Förstår jag rätt om det är en tysk som skämtar? Helt sjukt.

vctr
135 inlägg

bootfitta :

Namnet är alltså Pindung? Förstår jag rätt om det är en tysk som skämtar? Helt sjukt.

Genialt ju! Eller kanske inte. Man kan ju skatta sig lycklig att det är Pindung och inte Dinpung iallafall.

Vattendroppe
3033 inlägg

bootfitta :

vickepick :

länk till BAM

Är inte en tysk, är en bayare (vad fan det nu heter, person från Bayern). De är synnerligen otyska, skämtar ofta och är gladlynta och inte så strikta.

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 3 år sedan

Nämen så läckert! Lär säkert suga... Som de flesta grejer som är coola vid första ögonkastet.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
user152698
80 inlägg
user152698 80 inlägg 3 år sedan

@Carled
Var inte ledsen unge man, det sägs finnas ett reko fruntimmer till varje man därute big_smile

Åååhh btw, bayare som bajare som @Jibberisch Alltid har sagt, *tihi*

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 3 år sedan

@kookaburra
Skulle uppskatta att inte bli indragen i den misär som pågår söder om slussen! smile

Vattendroppe
3033 inlägg

@jibberisch
Finns mycket skidåkning söder om slussen, så är i alla fall inte bara misär där!

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 3 år sedan

@Vattendroppe
Det går att åka norrut, åker man tillräckligt långt kommer man till den skidåkning du pratar om. Det gäller bara inte att passera slussen på vägen.

Det är inte väderstrecket, det är principen.

Vattendroppe
3033 inlägg

@jibberisch
Du är tamigfan en klok man!

linkan_110
388 inlägg
linkan_110 388 inlägg 3 år sedan

Pindung släppte sin crowdfunding nu

https://www.startnext.com/pindung

ser ju ganska intressant ut, dock verkar man va tvungen och på skidorna för att få i åk/gåläge ?

Vad tror ni ?

www.mattiaslindqvist.com Citera
xviggenx
311 inlägg

Lange doppar tårna i tech bidnizzen lagom till nästa vinter? Elaka rykten eller bara helt sanslösa euro-botiner ihoppusslade för någon mässa? Vem vet!
https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/12105193_1645878722328848_1463316901_n.jpg

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Glisseur (3 år sedan)

@xviggenx Ser ut som en fransk Cochise, I approve very much. Ser också ut som nya Sole/Intuition co-lab-innerskon på dom gröna och orange modellerna. Med tanke på färgkoordination och allmän förfining ser det onekligen ut som modeller som kommer ut på marknaden, vilket känns 100% logiskt eftersom Lange inte har någon tech-kompatibel sko ännu.

Mer skvaller. Dalbello Lupo Carbon. Runt 1500 gram med löstagbar tunga, skaft i kolfiber, plus några andra smarta funktioner som möjlighet att köra med eller utan powerstrap och flytta det övre spännet. Stian Hagens bäbis. Såg en grov prototyp när vi gick Jotunheimen Haute Route i våras och den ser sinnessjukt lovande ut. Med andra ord kommer Lupo-serien att växa till tre modeller: Carbon, TI och SP.

I like big dumps and I cannot lie Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 3 år sedan

Glisseur :

@xviggenxMassa text...
Med andra ord kommer Lupo-serien att växa till tre modeller: Carbon, TI och SP.

Som är för övrigt är förkortningar på:
CarbonMUDDAFUKKAHZ!
Tämligen Intressant
och
Säregen Produkt

Generiskt citat som alla gillar! Citera
xviggenx
311 inlägg

Glisseur :

@xviggenx Ser ut som en fransk Cochise, I approve very much. Ser också ut som nya Sole/Intuition co-lab-innerskon på dom gröna och orange modellerna. Med tanke på färgkoordination och allmän förfining ser det onekligen ut som modeller som kommer ut på marknaden, vilket känns 100% logiskt eftersom Lange inte har någon tech-kompatibel sko ännu.

Lupo-skvaller...

I also approve väldigt mycket! Det ser ju fördjävla lovande ut det där. Har länge gått och undrat när Lange ska komma in i tech-matchen, frågan är bara hur gåläget blir? Har ingen större erfarenhet av Lange:s hike-pjuck, dom kommer väl ut på allvar först denna säsongen?
Hoppas bara att den kommer i samma fina tunna läst som mina RS 130, då blir mina schack-fötter och smala stork-underben glada!

Kokos-Lupo känns väl som en naturlig utmanare till MTN och diverse andra pjäxor med relativt hög åkprestanda i 1500 grams klassen, kul att det händer grejer.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 3 år sedan

xviggenx :

Glisseur :

Lupo-skvaller...

I also approve väldigt mycket! Det ser ju fördjävla lovande ut det där. Har länge gått och undrat när Lange ska komma in i tech-matchen, frågan är bara hur gåläget blir? Har ingen större erfarenhet av Lange:s hike-pjuck, dom kommer väl ut på allvar först denna säsongen?
Hoppas bara att den kommer i samma fina tunna läst som mina RS 130, då blir mina schack-fötter och smala stork-underben glada!

Kokos-Lupo känns väl som en naturlig utmanare till MTN och diverse andra pjäxor med relativt hög åkprestanda i 1500 grams klassen, kul att det händer grejer.

Blister har inte direkt superlativ att strö över XT 130. Verkar som att det ska gå att modda de för att få bättre precision och därmed borde det gå att ändra i produktion. Låt oss hoppas Lange har gjort just det.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Glisseur
946 inlägg

xviggenx :

Du menar att du vill slippa bli utskrattad av bootfittern när du ska köpa nya pjäxor? smile

Gåläget på XT är väl som dom flesta andra pjäxor i den klassen: funktionellt men kanske inget att skriva hem om. Men det är ju snudd på omöjligt att spekulera om vikt och funktion utifrån en bild, det kan ju faktiskt handla om en lätt förändrad variant av årets XT med techfästen. Vilket inte är det sämsta heller och samma sak som Lupo TI och Cochise Pro 130.

xviggenx :

Om man kan få bra åkkänsla på pjäxor som väger runt 1500-1600 gram så har man ju en jäkla vinnare eftersom dom kommer att funka till precis allt för en offpistorienterad skidåkare. Kruxet på pjäxor i den klassen är ju nästan främst den icke-progressiva åkkänslan. Med lite kolfiber kan man ju alltid fixa stabilitet bakåt och i sidled, följdproblemet blir ju bara den lilla saken att man måste råna en bank för att kunna köpa pjäxjävlarna. Men med Dalbellos tunga så är ju i alla fall flexet löst.

xviggenx
311 inlägg

@Glisseur:
Jag har vant mig vid att han tar sig för pannan när jag kliver upp på övervåningen, får förstora vaderna på kosmetisk väg. Kanske en sånär spray-tan lösning som en kan köra för att skaffa tvättbräda fast för vaderna kanske? Eller plastikkirurgi? Nä men skämt och sido.
En 1500-1600 grams Lange med vettigt gå läge vore ju rena drömmen. Men nu blir det MTN Lab för hela apanaget!

Där håller jag helt med, det känns som att den marknaden verkligen kommer att bli en storsäljare bland många svenska och utländska fötter. Det ju där alla hoppas att Den Ultimata Pjäxan Som Klarar Allt™ bor. Det kan ju med enkelhet innebära lite problem för alla pjäxtillverkare när vi som åkare börjar ställa helt orimliga krav på funktion/prestanda och vikt. Utan att bli skinnade på köpet som sagt.

xviggenx
311 inlägg

Sorteras under avdelningen inte speciellt hemliga eller ens ett rykte längre, men nu har i alla fall Amer eller Atomic/Salomon börjat prångla ut en av sina techbindningar på test till diverse olika internet-personer. Tråkigt att releasen dröjer ett helt år till bara. Skidåkarplånboken skulle ju må bra av att en så stor aktör går in och förhoppningsvis skruvar ner prisbilden lite..
https://lh3.googleusercontent.com/-H1Rksxak0tI/VkCAjlV9ZPI/AAAAAAAACqo/6hHMMfMT7ug/s800-Ic42/IMG_8663-copy.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-Zibf3Z5UHBw/VkCAjWxh64I/AAAAAAAACqk/D5iZbJcVnPM/s800-Ic42/IMG_8665-copy.jpg
Bilder från Wildsnow.

Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 3 år sedan

Stiliga tycker jag. Har sett olika varianter, några där hälen går att vrida och hälhöjarna går åt "andra hållet" som på speed radicals och liknande de på bilden, där platt läge saknas. Kommer det finnas olika varianter eller har jag sett nån bild på nån prototyp?

För mig personligen är avsaknad av platt läge en deal breaker, vad säger ni?

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (3 år sedan)

Med tanke på enkelheten att vrida en sån bindning 90 grader och sen ha gålägena så håller jag med dig!
För mig blir det beast i vinter pga att några vänner inte kan köra Kingpin utan låst tå men blir ju då enda bindning på resa... där finns ju platt gåläge om än med lite meckande.

Åk mer jobba mindre! Citera
xviggenx
311 inlägg

@Blide:
Det är är ju bara en av som jag förstår det 3 modeller som Amer/Salomon/Atomic tänkte släppa. Eller om dom justerat ner antalet lite och bara släpper denna vet jag inte.

Men häldelen ska gå att rotera 90 grader för ett helt platt gåläge och sen vridas tillbaka 90 för att utnyttja hälhöjarna, som jag förstår konstruktionen. Sen är det ju ganska grymt att den har 3 centimeters (!) justermån i häldelen. Fint om man vill kunna låna ut eller dela lagg med någon utan att behöva montera om, visst att du kommer hamna lite off boot-center men inte så fruktansvärt farligt.

@LawndartGustav:
Beast känns som en konstig bindning i mina ögon, eller ja i alla fall 16. 14:en skulle jag kunna tänka mig att kasta på mina bredaste puderlagg. Nu ska jag väl inte säga för mycket eftersom jag kanske har en riktig Frankenstein-dynafit™ eventuellt i pipelinen i vinter.. Men den känns för stor och otymplig och meckig för att vara en smidig turbindning med åk-prio, om du inte ska droppa dödsklippor och åker som Hoji.

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 3 år sedan

Blide :

Stiliga tycker jag. Har sett olika varianter, några där hälen går att vrida och hälhöjarna går åt "andra hållet" som på speed radicals och liknande de på bilden, där platt läge saknas. Kommer det finnas olika varianter eller har jag sett nån bild på nån prototyp?

För mig personligen är avsaknad av platt läge en deal breaker, vad säger ni?

Salomons techbindning går att rotera 90° i hälen och det här är ju samma modell, brandad som Atomic. Så platt läge finnes. Och det här är ju tänkt som lättvikts-, racebindningar så platt läge är ett måste.

Vattendroppe
3033 inlägg

Glisseur :

Salomons techbindning går att rotera 90° i hälen och det här är ju samma modell, brandad som Atomic. Så platt läge finnes. Och det här är ju tänkt som lättvikts-, racebindningar så platt läge är ett måste.

Nu blir jag förvirrad, det vanliga är ju snarare att de renodlade racebindningarna inte har något platt läge för att det sparar vikt och de ändå generellt sett inte vare sig spenderar väldigt mycket tid med platta anmarscher eller är så oroade över komfort?

Glisseur
946 inlägg

Vattendroppe :

Glisseur :

Nu blir jag förvirrad, det vanliga är ju snarare att de renodlade racebindningarna inte har något platt läge för att det sparar vikt och de ändå generellt sett inte vare sig spenderar väldigt mycket tid med platta anmarscher eller är så oroade över komfort?

Ok, skippa ordet race. Den Salomonbindning som jag klämde på i vintras gick att vrida på i hälen, och den finns även brandad som Atomic. Men man har även en strippad racemodell. Wildsnow reder ut begreppen i vanlig ordning, https://www.wildsnow.com/15664/salomon- … h-binding/

https://www.wildsnow.com/wp-content/uploads/2015/01/IMG_4458-atomic-heels-525x396.jpg

Backland Tour Light heel in foreground has no fore/aft adjustment for boot length, difficult to mount but nice weight at 236 grams per binding. It only has a medium heel lift while the regular Backland Tour has a high lift.

https://www.wildsnow.com/wp-content/uploads/2015/01/IMG_4454-heel-flat-525x340.jpg

In my opinion a heel-flat-on-ski mode or at least something close to that is essential for ski touring, and Backland has it.

Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 3 år sedan

Så tror jag också, plus att transition-tiden från uppför till utför går snabbare om du bara flippar "toalocket" och slipper vrida hälen.
Jag går oftast hela turen på plattläge, känner sällan vitsen med hälhöjare när ja använder TLT5 på ett bra hudspår / sätter spåret själv.

Vattendroppe
3033 inlägg

Glisseur :

Ok, skippa ordet race. [...] Wildsnow reder ut begreppen i vanlig ordning,

Du redde ju upp begreppen helt bra på egen hand, men tack ändå wink

Lowe71
272 inlägg
Lowe71 272 inlägg 3 år sedan

xviggenx :

Sorteras under avdelningen inte speciellt hemliga eller ens ett rykte längre, men nu har i alla fall Amer eller Atomic/Salomon börjat prångla ut en av sina techbindningar på test till diverse olika internet-personer. Tråkigt att releasen dröjer ett helt år till bara. Skidåkarplånboken skulle ju må bra av att en så stor aktör går in och förhoppningsvis skruvar ner prisbilden lite..
https://lh3.googleusercontent.com/-H1Rk … 3-copy.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-Zibf … 5-copy.jpg
Bilder från Wildsnow.

http://www.telemark-pyrenees.com/en/dynafitlowtechracepdgmanuallockalpinetouringbinding-p-373081.html Köp!

Lowe Citera
xviggenx
311 inlägg

Hmm, njae. Då går jag nog hellre på Dynafit:s TLT Superligt 2.0.

Glisseur
946 inlägg

Dalbello Lupo Carbon T.I. Spännande!

Löstagbar plös à la Dynafit Vulcan med ett membran under som skyddar mot blöta tassar. Du ska också (om det är samma lösning som på Stian Hagens prototyp) kunna flytta ner det övre spännet och sätta dit en powerstrap ovanför.

https://www.freeride.se/img/photo/n/18f50d09dde25dd73ea0849df73b88d8.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/n/c51efeb7f53f80b2f62236c015975571.jpg

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook