Ryktestråden - en fristående fortsättning (16/17)

OleK
218 inlägg
OleK 218 inlägg 3 år sedan

@snej gled deg! Kjørte 106 i helgen! Sjukt bra ski! Den ga et meget godt førsteinntrykk! 118 har jeg også troa på! QST 106 blir den ultimate all Mountain skia her i Skandinavia. Kommer også til å være bra som topptur ski med den lette vekten!

Ole-Kr Citera
snej
788 inlägg
snej 788 inlägg 3 år sedan

OleK :

@snej gled deg! Kjørte 106 i helgen! Sjukt bra ski! Den ga et meget godt førsteinntrykk! 118 har jeg også troa på! QST 106 blir den ultimate all Mountain skia her i Skandinavia. Kommer også til å være bra som topptur ski med den lette vekten!

Gott att du gillade den, den ser onekligen klart trevlig ut i handen. Anar att min första dag på lördag kommer att åkas på 118 dock. 40 cm utlovat på toppen av de 30 som kommer dagen innan smile

Salomon/Atomic Citera
OleK
218 inlägg
OleK 218 inlägg 3 år sedan

snej :

OleK :

Gott att du gillade den, den ser onekligen klart trevlig ut i handen. Anar att min första dag på lördag kommer att åkas på 118 dock. 40 cm utlovat på toppen av de 30 som kommer dagen innan smile

Ryktene skal ha det til at 118 har blitt en favoritt i dyp snø etter r2 122 så du kommer nok til å få det fint! Spennende lengde også på den! Skal du teste QST skoen også? Spent på den! Ble fort glad i MTN Lab skoen,men tror QST alt bli en bra sko om man kun skal ha en!

Ole-Kr Citera
snej
788 inlägg

OleK :

snej :

OleK :

Ryktene skal ha det til at 118 har blitt en favoritt i dyp snø etter r2 122 så du kommer nok til å få det fint! Spennende lengde også på den! Skal du teste QST skoen også? Spent på den! Ble fort glad i MTN Lab skoen,men tror QST alt bli en bra sko om man kun skal ha en!

Tror också att qst-pjäxan är riktigt bra som enda pjäxa. Tyvärr är det svårt att få tag i barnstorlekar (24,5) såhär tidigt men hoppas på att prova den så snart den finns tillgänglig.

Salomon/Atomic Citera
Chris84
30 inlägg
Chris84 30 inlägg 3 år sedan

www://mmntskis.com

Preview på 16/17 års skidor från Moment!

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 3 år sedan

Chris84 :

www.mmntskis.com

Preview på 16/17 års skidor från Moment!

Är det hela kollektionen? Känns som det saknades ganska många modeller?

Chris84
30 inlägg

@bootfitta

Nej då, lite highlights bara för nästa år.
Meridian ser skoj ut.
Länkar katalogen så snart den är klar.

bootfitta
810 inlägg

Chris84 :

@bootfitta

Nej då, lite highlights bara för nästa år.
Meridian ser skoj ut.
Länkar katalogen så snart den är klar.

Så skönt, blev nästan lite orolig.
De skulle göra en Meridian i 196, det hade varit fett.

The-Geb
129 inlägg
The-Geb 129 inlägg 3 år sedan

Nån som vet något om nästa års Salomon MTN serie. Något nytt och spännande på den fronten..?

@snej du kanske vet nåt som Tech-rep...

Ibland blir man ju lite sugen på en Knogsmörgås Citera
Chris84
30 inlägg

@bootfitta

Ja för sjutton det skulle dom ju fixa. Ska dra ett mail till dom!! smile

snej
788 inlägg

The-Geb :

Nån som vet något om nästa års Salomon MTN serie. Något nytt och spännande på den fronten..?

@snej du kanske vet nåt som Tech-rep...

MTN är samma som i år förutom att det tillkommer en sko på damsidan också.

Den stora satsningen görs istället på QST-linjen. Där det kommer både skidor och pjäxor.

//jens

Salomon/Atomic Citera
Goora
78 inlägg
Goora 78 inlägg 3 år sedan

Någon som vet om Line kommer göra några förändringar på Magnum Opus inför kommande säsong?

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 3 år sedan

@Utter vet säkert

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 3 år sedan

Goora :

Någon som vet om Line kommer göra några förändringar på Magnum Opus inför kommande säsong?

Hårdare och ny grafik, kan kolla om måtten ändras.

Goora
78 inlägg

Utter :

Goora :

ja gärna!

Jasså du, och jag som diggar nuvarande flex.
Någon skillnad konstruktionsmässigt sen första årets? Haft 2 par som båda spruckit...

herrgard
362 inlägg
herrgard 362 inlägg 3 år sedan

Någon som har lite mer info om Moment Meridian?

Rastavibrationer
1522 inlägg
Rastavibrationer 1522 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Rastavibrationer (3 år sedan)

Kom över lite bilder på Norrönas nya line Tamok när jag surfade runt på cyberspace:

Katalog:
http://www.pressarea.eu/ita/images/Norr … _tamok.pdf

Bilder:
http://www.pressarea.eu/ita/images/Norr … _tamok.zip

http://www.pressarea.eu/ita/images/Norrona/norrna_tamok.jpg

bootfitta
810 inlägg

Rastavibrationer :

Kom över lite bilder på Norrönas nya line Tamok när jag surfade runt på cyberspace:

Katalog:
http://www.pressarea.eu/ita/images/Norr … _tamok.pdf

Bilder:
http://www.pressarea.eu/ita/images/Norr … _tamok.zip

http://www.pressarea.eu/ita/images/Norr … _tamok.jpg

Lånar mycket av designen från gamla Whiteout-serier, jag gillart.

Joye
656 inlägg
Joye 656 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Joye (3 år sedan)

Goora :

Utter :

Goora :

ja gärna!

Någon skillnad konstruktionsmässigt sen första årets? Haft 2 par som båda spruckit...

Eftersom @Utter inte hunnit återkomma så länkar jag katalogen för nästa år. https://issuu.com/lineskis/docs/line2016-2017 Opus på sida 33(34), grafiken är väl inte superimponerande, påminner om en gammal Extrem bullet(?) (var visst big block) https://www.freeride.se/img/review/large/1864.jpg

För övrigt verkar japanerna hunnit få in lite kataloger för nästa år. http://anotherski.skr.jp/skireport/catalog2017.html

Goora
78 inlägg

Joye :

Goora :

Utter :

ja gärna!

Eftersom @Utter inte hunnit återkomma så länkar jag katalogen för nästa år. https://issuu.com/lineskis/docs/line2016-2017 Opus på sida 33(34), grafiken är väl inte superimponerande, påminner om en gammal Extrem bullet(?) (var visst big block) https://www.freeride.se/img/review/large/1864.jpg

För övrigt verkar japanerna hunnit få in lite kataloger för nästa år. http://anotherski.skr.jp/skireport/catalog2017.html

Tack! den var kul att kika i! får nog bli nästa års magnum trots alla reklamationer wink

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 3 år sedan

Goora :

Joye :

Goora :

ja gärna!

Tack! den var kul att kika i! får nog bli nästa års magnum trots alla reklamationer wink

Just det, glömde det här. men där fick du måtten iaf. Den skidan jag pillade på var tydligen förproduktion, så det ska vara samma flex.

Chris84
30 inlägg
Chris84 30 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Chris84 (3 år sedan)

@herrgard har inte mera info än det som står i katalogen och på mmntskis.com.. Men har ett par Meridian på g hem så kan ge en rapport när dom är testade.

Chris84
30 inlägg
Chris84 30 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Chris84 (2 år sedan)

https://www.freeride.se/img/photo/n/4601530471f2df6f26d2b16007c9d302.jpg

@herrgard
Recension kommer på Meridian!

Sqoon
4 inlägg
Sqoon 4 inlägg 2 år sedan

@Chris84
Är väldigt nyfiken på de skidorna, ser sjukt roliga ut. Även nyfiken på Deathwish så en jämförelse skulle vara grymt!!

Chris84
30 inlägg
Chris84 30 inlägg 2 år sedan

@sqoon
Du får en rapport efter helgen! wink

josh
444 inlägg
josh 444 inlägg 2 år sedan

någon som testat Dalbello Lupo Carbon och som kan ge någon feedback. Ser att blue tomato har de ute för det blygsamma priset av 990 Eur.

Frankfurt Citera
miol11
121 inlägg
miol11 121 inlägg 2 år sedan

@Chris84

Har du nån rapport

Chris84
30 inlägg
Chris84 30 inlägg 2 år sedan

miol11 :

@Chris84

Har du nån rapport

Skriver som jag skrev till @pnyberg

Meridian gick fruktansvärt bra, dom två första åken hade jag lite svårt att hitta position, när den väl satt så kändes det knappt som man hade en skida under fötterna. Magiska! Lätt mina ´to go skidor framöver. Tycker dock man har bättre grepp i isig pist med Deathwish tack vare triplecamber, men vem vill åka isig försäsongspist? ?
Det blir nog faktiskt Meridian som drar det längsta strået hos mig om jag måste välja tack vare lekfullheten kombinerat med en riktigt stabil plattform.

Sqoon
4 inlägg
Sqoon 4 inlägg 2 år sedan

Chris84 :

miol11 :

@Chris84

Har du nån rapport

Skriver som jag skrev till @pnyberg

Meridian gick fruktansvärt bra, dom två första åken hade jag lite svårt att hitta position, när den väl satt så kändes det knappt som man hade en skida under fötterna. Magiska! Lätt mina ´to go skidor framöver. Tycker dock man har bättre grepp i isig pist med Deathwish tack vare triplecamber, men vem vill åka isig försäsongspist? ?
Det blir nog faktiskt Meridian som drar det längsta strået hos mig om jag måste välja tack vare lekfullheten kombinerat med en riktigt stabil plattform.

Var kommer det gå att köpa dom till höst?

unsuspected
351 inlägg
unsuspected 351 inlägg 2 år sedan

Mer rykten om snöbrädor då förutom det som redan finns på Whitelines?

Fatboy
150 inlägg
Fatboy 150 inlägg 2 år sedan

snej :

Fatboy :

Någon som vet om Salomons nys QST ersätter både nuvarande Rocker och Quest serierna?

Ungefär så.

QST Freeride består av 118 (142/118/129 i 185cm) och QST 106 (140/106/126 i 181cm). De är de mer mjuksnöorienterade skidorna och har därför både tip- och tailrocker. 118 har mer uttalad rocker och 106 kommer därför vara lite bättre på hårt. 106 har även en tvärare radie än 118.

QST AM består av 99 (138/99/120 i 181cm), 92 (130/92/113 i 177cm) och 85 (128/85/113 i 177 cm). Dessa skidor har tip-rocker och platt tail och kommer vara mer hårdsnöorienterade än de bredare modellerna, inte bara tack vare bredden utan även shape och konstruktion.

Alla skidor är lättare jämfört med sina föregångare. Ex väger QST 118 1980g i 185cm och 106 väger 1820 i 181cm.Som jämförelse så vägde R2 122 in på ung 2400g i 184 cm och 108 vägde ung 2200 i 182cm.

Åker till USA på fredag med ett par 106 och ett par 118 så efter det kommer jag kunna berätta mer om dem.

//Jens, tech-rep Salomon/Atomic

Tittade i nästa års katalog. Det blir inte mycket att välja på nästa är när QST är enda freeride-skidan. Känns som salomon minskat utbudet ganska rejält nästa år

snej
788 inlägg
snej 788 inlägg 2 år sedan

Fatboy :

snej :

Fatboy :

Någon som vet om Salomons nys QST ersätter både nuvarande Rocker och Quest serierna?

Ungefär så.

QST Freeride består av 118 (142/118/129 i 185cm) och QST 106 (140/106/126 i 181cm). De är de mer mjuksnöorienterade skidorna och har därför både tip- och tailrocker. 118 har mer uttalad rocker och 106 kommer därför vara lite bättre på hårt. 106 har även en tvärare radie än 118.

QST AM består av 99 (138/99/120 i 181cm), 92 (130/92/113 i 177cm) och 85 (128/85/113 i 177 cm). Dessa skidor har tip-rocker och platt tail och kommer vara mer hårdsnöorienterade än de bredare modellerna, inte bara tack vare bredden utan även shape och konstruktion.

Alla skidor är lättare jämfört med sina föregångare. Ex väger QST 118 1980g i 185cm och 106 väger 1820 i 181cm.Som jämförelse så vägde R2 122 in på ung 2400g i 184 cm och 108 vägde ung 2200 i 182cm.

Åker till USA på fredag med ett par 106 och ett par 118 så efter det kommer jag kunna berätta mer om dem.

//Jens, tech-rep Salomon/Atomic

Tittade i nästa års katalog. Det blir inte mycket att välja på nästa är när QST är enda freeride-skidan. Känns som salomon minskat utbudet ganska rejält nästa år

Vad saknar du?

Salomon/Atomic Citera
Fatboy
150 inlägg
Fatboy 150 inlägg 2 år sedan

Det är lite svårt att svara på innan man testat QST. Har varit väldigt nöjd med mina Q115. Personligen vill jag ha en skida som är lite dämpad och lite åt det chargiga hållet. QST kanske klara allt men man skulle ju kunna tänka sig att vissa vill haven bred lekfull skida medan andra kanske vill ha mer dämpat, fartstabilt och där saknas det väl valmöjlighet men som sagt QST kanske fixar det mesta smile

Always-Sunny
374 inlägg
Always-Sunny 374 inlägg 2 år sedan

Tycker att QST kändes ganska lik den gamla Q, utan att ha testat dem efter varandra. Jag tror nog man kommer att gilla den nya om man gillade den gamla Q

snej
788 inlägg
snej 788 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad snej (2 år sedan)

Fatboy :

Det är lite svårt att svara på innan man testat QST. Har varit väldigt nöjd med mina Q115. Personligen vill jag ha en skida som är lite dämpad och lite åt det chargiga hållet. QST kanske klara allt men man skulle ju kunna tänka sig att vissa vill haven bred lekfull skida medan andra kanske vill ha mer dämpat, fartstabilt och där saknas det väl valmöjlighet men som sagt QST kanske fixar det mesta smile

Jag kan förstå hur du menar. I mina ögon är det inte jättemycket som saknas ändå. 118 är i mina ögon en kombo av Q115 och R2 122 och 106 är en kombo av 105 och 108. Jag gillade verkligen 108 (i 182-längd ska sägas, 190-längden tycker jag var lite onödig då den blev väldigt lik Q115), men tycker att 106 är den bästa allroundskidan som Salomon tillverkat. Se till att prova dem när du får tillfälle, så får du återkomma efteråt om det är så att det verkligen saknas ngt wink

Salomon/Atomic Citera
PatrickSthlm
150 inlägg
PatrickSthlm 150 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad PatrickSthlm (2 år sedan)

Fatboy "Jag gillade verkligen 108 (i 182-längd ska sägas, 190-längden tycker jag var lite onödig då den blev väldigt lik Q115)"

Onödig? Snarare så att det behövs fler skidor över 190cm! Vi som sträcker oss över 190 cm har inte lika mkt att välja på.

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 2 år sedan

Jag har testat både 118 och 106 och tycker Salomon gjort alla rätt med QST. Inte för att dom gamla modellerna var dåliga, absolut inte. Men eftersom Rocker2 och Quest-linjerna överlappade varandra rätt rejält blev det i slutändan ganska förvirrande för både slutkonsument och butiker. Visst är det bra med ett stort urval men skidbranschen har varit extremt duktig överlag på att uppfylla behov som egentligen inte finns och skapat modeller med bara några få millimeters intervall. Sen ska man ju vara ärlig och inse att det säljs extremt få skidor i världen med över 110 mm i midjemått, för att inte tala om den snudd på icke-existerande icke-trenden med BC-jibb. Salomon har i mina ögon gjort helt rätt och slimmat och renodlat sitt utbud.

QST 118 och 106 är två grymma skidor som är bland det absolut bästa på friåkningsfronten inför nästa säsong. Bägge modellerna flyter bättre än sina föregångare, mer fartstabila, är smidigare, snärtigare och är allmänt roligare att åka på. Japp, QST 118 flyter bättre än gamla Rocker2 122, trots 4 mm mindre fett runt midjan tack vare en bättre rockerprofil och ett förfinat flexmönster. Sedan skadar det inte att bägge modellerna klockar in på respektabla vikter som gör att dom funkar fint att gå uppför med.

Minus är möjligtvis att QST 106 är en betydligt mer direktionell skida än gamla Rocker2 108, men för dom åkare som är intresserade av av att landa baklänges ute i outputen finns Rocker2 100 kvar, eller så får man gå upp på QST118. Det och att QST 106 inte finns i över 188 cm. Å andra sidan kände inte jag (185 cm, 90 kg) att längden på det paret jag testade var något problem.

I like big dumps and I cannot lie Citera
snej
788 inlägg
snej 788 inlägg 2 år sedan

PatrickSthlm :

Fatboy "Jag gillade verkligen 108 (i 182-längd ska sägas, 190-längden tycker jag var lite onödig då den blev väldigt lik Q115)"

Onödig? Snarare så att det behövs fler skidor över 190cm! Vi som sträcker oss över 190 cm har inte lika mkt att välja på.

Tror du behöver läsa vad jag skrev igen. 190-längden på R2 108 blev onödig då den blev väldigt lik q-115 i 188. 190-längden i sig var inte onödig utan likheten med 115. Därav har det renodlats idag och du kan nu välja 118 i 192.

Salomon/Atomic Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook