Salomon Guardian MNC-fråga

Officerider
174 inlägg
Officerider 174 inlägg 3 år sedan

Hej,

Nu är detta kanske en dum fråga men jag måste fråga smile
Har hittat ett par Salomon Guardian MNC till ett bra pris.
Då står det så här:Width Stoppers Max. 130 mm
Jag har ett par Salomon Czar 115 mm
Passar dessa, eller är det för bred stopper?

Tänker så här: Om jag i framtiden ska köpa ett par bredare skidor, så kan jag flytta över bindningen utan problem.
Men tänker även så här: Tänk om de är för breda för mina Czar på 115 mm?

Tacksam för svar

Svar

badtant
61 inlägg
badtant 61 inlägg 3 år sedan

Borde inte vara några problem att gå till typ alpingaraget och få den bytt om det behövs.

PatrickSthlm
150 inlägg
PatrickSthlm 150 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad PatrickSthlm (3 år sedan)

Annars har jag ett par oanvända 115mm bromsar till sth2/guardina till salu för 150kr. Problem solved! wink

snej
789 inlägg
snej 789 inlägg 3 år sedan

130mm är onödigt brett men kan såklart fungera i nödfall. Stoppern på 115mm är ett bättre val och om du ev funderar på bredare skidor så småningom så behåller du de du har och införskaffar ett par nya i 115 och annars försöker du få dem utbytta.

//Jens, tech-rep Salomon/Atomic

Salomon/Atomic Citera
Officerider
174 inlägg
Officerider 174 inlägg 3 år sedan

Ursäkta det sena svaret.
Allting löste sig, då jag hittade ett par Guardian med 115mm "bromsar" till ett bra pris.
Tack för alla inlägg, uppskattades.

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 3 år sedan

@officerider

Har dom börjat glappa än?

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
Officerider
174 inlägg
Officerider 174 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Officerider (3 år sedan)

Jibberisch:
Hehe, har hittills bara åkt på dem två gånger, och hitills verkar de vara OK. smile
Vart uppstår glappet?
Jag är så naiv, så jag tror att Salomon har fixat och ordnat de fel som kom med första versionen av Guardian.
(Dessa är 2014/2015 version.)

chrillelille
367 inlägg
chrillelille 367 inlägg 3 år sedan

Snor tråden lite

Jag har precis kommit hem från alperna med ett par nya BC Corvus som jag nu ska sätta bindningar på. Jag vill ha ett par AT-bindningar, inte för att jag kommer huda mycket utan för att jag vill kunna ha den möjligheten. Nerföregenskaper är alltså ordentligt prioriterat.

Jag har kört både Marker Tour F12 och Salomon Guardian 13 och 16 och tycker att åkkänslan är ordentligt mycket bättre på Guardian. Jag är därför nära att sätta på ett par Guardian 16 (2016) på dessa. Jag blir dock lite orolig för glappet som beskrivs både av @jibberisch och @pnyberg - är det helt hål i huvudet att sätta på ett par Guardian? Hur mycket ökar glappet efter tid? Jag kände ett litet hack på mina senaste Guardians men det var inget som störde mig, dock orolig för att det kommer öka?

Om jag nu inte är toknöjd med åkkänslan på Tour F12 och Guardian inte är ett alternativ, skulle Adrenalin kunna vara ett mellanting i låg ståhöjd men bättre hålbild?

RWD
636 inlägg
RWD 636 inlägg 3 år sedan

Jag har läst en del bra om Adrenalin och funderar också på att skaffa ett par sådana, så är också nyfiken på hur de är jfrt med F12 och Guardian. Hittar inte jättemycket info om dem.

@chrillelille , så det blev ett par Corvus till slut. Har du testat dem eller har du ingen bindning alls på dem än?

chrillelille
367 inlägg

@RWD ja, det blev Corvus. Jag hyrde dem en dag med Tyroliabindningar och älskade hur jag kunde dundra fram över omfryst, uppkörd djupsnö kombinerat med väldigt svängiga skidor som samtidigt gav total kontroll t.o.m. i puckel. Lite orolig för hur längden (193cm) kommer kännas i tightare skog, men det löser sig! De är ju mjukare med mer rocker fram och bak än förra årets modell.

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 3 år sedan

@Chrillelille

Guardians är bra om du vill ha något att skylla på liksom.

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
RWD
636 inlägg
RWD 636 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad RWD (3 år sedan)

@chrillelille En kompis beställde precis skidor med Guardian WTR 13 ( 2014) c:a 1000kr i i skidpaket
drygt 1500 lösa + frakt på Ekosport-shop men fanns endast i small ( upp till 320mm)
Kolla iúnder "Outlet" och "Touring..."

Blev ett par Baron för min del.

chrillelille
367 inlägg

RWD :

@chrillelille En kompis beställde precis skidor med Guardian 13 ( 2014) c:a 1000kr i i skidpaket
drygt 1500 lösa + frakt på Ekosport-shop men fanns endast i small ( upp till 320mm)
Kolla iúnder "Outlet" och "Touring..."

Blev ett par Baron för min del.

Cool, blev ett par Guardian 16 (årets modell) från Alpint för mig. Blev inte så mycket billigare att köpa därifrån och då stöder jag hellre den lokala skidaffären. Totalpriset för årets Corvus med årets Guardian 16 blev 6000kr vilket jag tycker är bra!

https://www.freeride.se/img/photo/n/a49513afdf3e3644d897b74f92ab3751.jpg

RWD
636 inlägg

@chrillelille Ser grymt ut!
Fanns i WTR 16 också faktiskt men samma där endast i small.
Jag fick stöda XXL -inte lika roligt kanske men svenskt i alla fall samt att han menade på att jag fick dem för under deras inköpspris.
Nu ska jag bara bestämma mig om jag ska byta bindning på mina nuvarande skidor eller införskaffa nya skidor också hmm

chrillelille
367 inlägg

RWD :

@chrillelille Ser grymt ut!
Fanns i WTR 16 också faktiskt men samma där endast i small.
Jag fick stöda XXL -inte lika roligt kanske men svenskt i alla fall samt att han menade på att jag fick dem för under deras inköpspris.

Ja, jäkligt nöjd med hur de ser ut smile Jag har kört Guardian förut och nu när jag utvärderat frågan om glapp och problem med snö i gåmekaniken så ser jag att fördelen med lägre ståhöjd är större än riskerna (så länge glappet inte ökar med tid, vilket det inte verkar göra)

Kul att du gjort ett klipp!

RWD
636 inlägg

Hej igen,
Har du hunnit tura något med dina Guardian @chrillelille ?
Funderar faktiskt på att byta till Guardian MNC nu men är lite osäker fortfarande efter att ha läst om de nackdelar den har.
Kommer förmodligen inte komma upp i mer än max 20-25 dagar/år och risken för glappet är kanske inte jätte stor då, men jag kommer ju säkert att ha kvar bindningarna några år.
Sen funderar jag lite på att i nedersta läget så går inte bindningen ner helt. Är det en nackdel när man inte går uppför? Tror för min del att jag inte kommer gå jättemycket uppför men det finns väl risk för det.
Sen har väl Gauardian bara ett läge till skillnad från Baron/Duke mfl. som har två lägen. Är det en stor nackdel?

Finns problemet med att ramen går av bara när man skall spänna ner häldelen eller kan den knäckas även när man turar i nedersta läget (dvs kan det byggas upp snö såpass mycket att det riskerar att ta emot när man trampar ner hälen under turandet, den går ju tydligen inte ner helt vid turläget)

Verkar ändå som det är många som gillar bindningen trots en hel del nackdelar så något bra måste det ju finnas med den.
Lätt att växla mellan åk- och turläge.
Lätt att fälla ner/upp bygeln?
Vridstyv? Är de ättre än Baron/Duke/F12 utan EPF?

Någon som vet exakt vad som orsakar glappet? Går det att fixa (nån som har bild)

chrillelille
367 inlägg
chrillelille 367 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad chrillelille (3 år sedan)

RWD :

Hej igen,
Har du hunnit tura något med dina Guardian @chrillelille ?
Funderar faktiskt på att byta till Guardian MNC nu men är lite osäker fortfarande efter att ha läst om de nackdelar den har.
Kommer förmodligen inte komma upp i mer än max 20-25 dagar/år och risken för glappet är kanske inte jätte stor då, men jag kommer ju säkert att ha kvar bindningarna några år.
Sen funderar jag lite på att i nedersta läget så går inte bindningen ner helt. Är det en nackdel när man inte går uppför? Tror för min del att jag inte kommer gå jättemycket uppför men det finns väl risk för det.
Sen har väl Gauardian bara ett läge till skillnad från Baron/Duke mfl. som har två lägen. Är det en stor nackdel?

Finns problemet med att ramen går av bara när man skall spänna ner häldelen eller kan den knäckas även när man turar i nedersta läget (dvs kan det byggas upp snö såpass mycket att det riskerar att ta emot när man trampar ner hälen under turandet, den går ju tydligen inte ner helt vid turläget)

Verkar ändå som det är många som gillar bindningen trots en hel del nackdelar så något bra måste det ju finnas med den.
Lätt att växla mellan åk- och turläge.
Lätt att fälla ner/upp bygeln?
Vridstyv? Är de ättre än Baron/Duke/F12 utan EPF?

Någon som vet exakt vad som orsakar glappet? Går det att fixa (nån som har bild)

Tjena

Jag har inte hunnit testa, men hoppas på en avslutningshelg kring kristihimmelsfärd. har dock haft två par gamla guardians (bara använt en säsong vardera) och även om jag känt det lilla lilla hacket när jag handvrickat, så har jag aldrig känt det när jag åkt. Jämfört med F12 så har den en mycket bredare "ram" (inte infästning) vilket tillsammans med lägre ståhöjd ger en enligt mig mycket mer solid känsla.

Att den pajar vid tån har jag förstått är för att snö fastnar under och sen knäcker man den när man trycker till med fotkraft.

Kan återkomma när jag testat!

/c

RWD
636 inlägg

Är det värt nästan 300kr extra för Guardian 16 jfrt med 13? Är de kraftigare förutom fjädern?

chrillelille
367 inlägg

RWD :

Är det värt nästan 300kr extra för Guardian 16 jfrt med 13? Är de kraftigare förutom fjädern?

Jag har haft båda, gillar 16 mer då den ger lite tyngre och stabilare känsla, plus att den är snyggare och ger högre återförsäljningsvärde.

Min högst ovetenskapliga åsikt men jag skulle köra på 16.

RWD
636 inlägg

Tack!
Beställde ett par 16 : )
Så Baronerna får lämnas tillbaka

chrillelille
367 inlägg

RWD :

Tack!
Beställde ett par 16 : )
Så Baronerna får lämnas tillbaka

Det blir kanon!

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 3 år sedan

@chrillelille
Jag har ett par Atomic Tracker 13 resp. 16 och märker ingen som helst skillnad mellan dem. Är det verkligen något förutom fjädrarna som skiljer? Enligt Salomon skiljer det bara 40 gram i vikt per par vilket är en indikation på att de i stort är lika.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
chrillelille
367 inlägg

Mountain_Man :

@chrillelille
Jag har ett par Atomic Tracker 13 resp. 16 och märker ingen som helst skillnad mellan dem. Är det verkligen något förutom fjädrarna som skiljer? Enligt Salomon skiljer det bara 40 gram i vikt per par vilket är en indikation på att de i stort är lika.

/MM

Då är skillnaden jag upplevt säkert helt i huvudet. Jag har inte a/b testat utan var ett år emellan. Dock står jag fast vid att jag skulle ta 16 om det bara skiljde 300 spänn.

yiu-han
211 inlägg
yiu-han 211 inlägg 3 år sedan

På mina 13 resp. 16 är den enda skillnaden jag kan se att är blecken som håller fast skenorna i bak i metall på 16 och på 13 är dom i plast.

http://culture.evo.com/wp-content/uploads/2012/01/DSCN0349-500x375.jpg

RWD
636 inlägg

Hade samma känsla som @chrillelille att de kan vara en liten fördel med 16 om de nån gång ska avyttras.
Kunde dock inte hitta någon annan info än att det var fjädern/Din skalan som skiljde. Om det nu är plåtbleck på 16 ist. för plast så är det ju ett plus också.
Ska bli spännande att se och jämföra med Baronerna som jag nog tyckte kändes aningen plastiga.

Mountain_Man
4119 inlägg

Just det ... plastbleck på 13 och metall på 16 ... det hade jag glömt. Känns som ett idiotiskt sett att spara några gram, speciellt med tanke på hur lågt denna tyngd ligger! Jag kan dock inte påstå att jag känt någon skillnad vid åkningen. :-)

/MM

chrillelille
367 inlägg

RWD :

Hade samma känsla som @chrillelille att de kan vara en liten fördel med 16 om de nån gång ska avyttras.
Kunde dock inte hitta någon annan info än att det var fjädern/Din skalan som skiljde. Om det nu är plåtbleck på 16 ist. för plast så är det ju ett plus också.
Ska bli spännande att se och jämföra med Baronerna som jag nog tyckte kändes aningen plastiga.

Vad sätter du dem på för skidor?

RWD
636 inlägg

@chrillelille Jag har ett par Line SD 110 så blir förmodligen på dem. Är dock sugen på att skaffa ett par till skidor men har lite svårt att bestämma mig för vilka : ). Lite längre och ev bredare, då SD funkar så bra i pist också. Får kanske bli inserts.
Åker till Hemsedal nästa vecka så får se om jag hinner montera dem innan dess.
Har även ett par Corvus 2011 men de har redan sina tredje bindningar monterade och känns lite för gamla att sätta på de nya bindningarna på även om jag gillar dem. Används främst vid lite sämre snöförhållanden och mer till piståkning.
Är lite sugen på ett par ny Corvus men rosa skidor till en snart 45-årig "gubbe" hmm
Atris , Nocta air, Armada JJ 2.0 m.fl har också varit aktuella.

chrillelille
367 inlägg
chrillelille 367 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad chrillelille (3 år sedan)

RWD :

@chrillelille Jag har ett par Line SD 110 så blir förmodligen på dem. Är dock sugen på att skaffa ett par till skidor men har lite svårt att bestämma mig för vilka : ). Lite längre och ev bredare, då SD funkar så bra i pist också. Får kanske bli inserts.
Har även ett par Corvus 2011 men de har redan sina tredje bindningar monterade och känns lite för gamla att sätta på de nya bindningarna på även om jag gillar dem. Används främst vid lite sämre snöförhållanden och mer till piståkning.
Är lite sugen på ett par ny Corvus men rosa skidor till en snart 45-årig "gubbe" hmm

Ah, jag var intresserad av SD, men lite orolig för den korta radien och längden. Kan rekommendera Norwalk om du vill ha en bredare skida med all-mountainkaraktär. Hade jag haft råd med två par skidor hade jag haft kvar mina.

Men Nocta verkar ju feta om man vill ha lite mer sväng! Atris blir väl ganska lika dina SD?

PS: man blir aldrig för gammal för rosa smile

RWD
636 inlägg

chrillelille :

RWD :

Ah, jag var intresserad av SD, men lite orolig för den korta radien och längden. Kan rekommendera Norwalk om du vill ha en bredare skida med all-mountainkaraktär. Hade jag haft råd med två par skidor hade jag haft kvar mina.

Men Nocta verkar ju feta om man vill ha lite mer sväng! Atris blir väl ganska lika dina SD?

PS: man blir aldrig för gammal för rosa smile

Ja Atris är rätt lika, skulle bli att par längre i så fall (189cm)då mina SD bara är 179cm

Jag gillar mest skidor med lite kortare radie 18-20 brukar kännas lagom. Sen tror jag kanske att jag inte skulle få ut så mycket mer av skidor bredare än 115-120. Finns väl några andra Line modeller som t.ex Mordecai som jag tror kan passa mig också.

Hawk100
634 inlägg
Hawk100 634 inlägg 3 år sedan

Får man vara lite nyfiken och undra hur högt ni ställer era bindningar när ni köper DIN 16-varianterna???? Och hur mycket ni väger?

Puderslaktarn
182 inlägg
Puderslaktarn 182 inlägg 3 år sedan

Hawk100 :

Får man vara lite nyfiken och undra hur högt ni ställer era bindningar när ni köper DIN 16-varianterna???? Och hur mycket ni väger?

Väger 75kg utan utrustning, kör dem på 10-11. Är inte direkt den högre din skalan jag vill åt utan mer bättre material och högre elastitet jämfört med bindningar med lägre din skalor. Skulle klara mig med lättare fjädrar men ger en mer psykologisk säkerhet när man vet att det är metal i grejerna kontra plast och att man har en längre spelrum för pjäxan innan den löser ut!

Hawk100
634 inlägg

Aha......

Mountain_Man
4119 inlägg

Hawk100 :

Aha......

+1

/MM

RWD
636 inlägg

Har kört på 8-8,5 men fick höja till 9 efter att bindingen löst ut ett par ggr i vintras.
Väger c:a 80kg, sullängd 330mm.
Så visst hade jag klarat mig med 13 : )

Kört med tyrolia/head mojo 15 innan och bytt till Salomon denna säsong STH2 13 WTR. Verkar ha mjukare fjäder och lösa ut lättare.

nostar
124 inlägg
nostar 124 inlägg 3 år sedan

Ser att att det pratas mycket om ett glapp i Guardianbindningen, är glappet i själva bindningen eller mellan skida och bindning?

Ni som åkt med guardian är det något som märks när man väl åker?

Är i valet och kvalet om en FKS 14 eller Guardian 16 på mina opinion!

Mountain_Man
4119 inlägg

@nostar
Glappet är mellan den bakre fästplattan (se bilden några inlägg upp) och bindningen (ramen). Skon klickas i bindningen hur säkert som helst, inget problem. Jag har två Atomic Tracker (likadan som Guardian) och har aldrig noterat glappet när jag åkt. Ett par Opinion 118, 194 och ett par Kuro 195, båda stora och stabila skidor ...

/MM

nostar
124 inlägg
nostar 124 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad nostar (3 år sedan)

Slog till på ett par Guardian MNC 16, ska bli spännande att prova, velade mellan Duke och Guardian. Vissa verkar föredra Marker Duke över Guardian men den höga ståhöjden på Duken kändes intetsägande, även om skidgurun @MnO verkar föredra Duke i åkegenskaper! =]

Men den andra skidgurun @Mountain_Man gick ju i god för dem så!

Cbez
70 inlägg
Cbez 70 inlägg 3 år sedan

På frågan om det finns risk för att Guardian går i sönder även i hike-läge vill jag bara meddela att just det hände mig idag. Jag hade knatat kanske tio minuter med hälhöjare när vänstra bindningens båda aluminiumrör plötsligt gick av precis i tådelen runt nitarna. Ingen snö under, ingen isbildning, ingenting. Så det blev till att knata ner samma väg igen och vara glad att det inte skedde längre upp.

Det ska tilläggas att detta var första generationens Guardian. Jag har hört att problemet ska vara om inte löst så i alla fall betydligt mindre på den nya.

Mountain_Man
4119 inlägg

@Cbez
Trist ... men det är just i gåläget som Guardian/Tracker tycks gå sönder. Men sannolikt är det så att själva "utmattningen" av rören sker när bindningen pressas ned i åkläge utan att tådelen är rensad från snö. Det är intressant att höra om du alltid varit noggrann att rensa innan du tryckt i åkläget, har du det så faller ju den här teorin ...

/MM

Hawk100
634 inlägg

Inte vad man ville läsa när UPS just varit och knackat på med ett par nya Guaridian för leverans från epictv.....

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook