100eight vs 90eight vs mantra

AugustAhlnas
184 inlägg
AugustAhlnas 184 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad AugustAhlnas (3 år sedan)

Hallådär!

Jag behöver en all mountain charger till vintern. 122mm Völkl Two blir lite brett när det inte dumpar och slår så in åt helvete när man står på i uppkört. 100eight är ju en ny skida, men det kanske är någon som hunnit provåka, alternativt som varit inne på att köpa den skidan och förstått lite bättre än mig var den placerar sig i segmentet.

Jag vill kunna stå på och bara ösa ner för uppkört och är då ute efter något så fartstabilt som möjligt. Pistegenskaper är egentligen inte så viktigt. Jag är 190 lång och väger för mycket(95 pannor). Helst ute efter något från völkl men andra tips funkar också.

föredrar en mer modern monteringspunkt också, vet inte var rekommenderad sitter på 100eight.
tack på förhand

Svar

Gazza1
211 inlägg
Gazza1 211 inlägg 3 år sedan

Jag har ingen aning hur Völkl 108 är men de skidor som är all mountain chargers är Völkl Katana, Black Crow Atris och Blizzard Cochise.

Atrisen och Cochisen är 108 i midja. De klarar av din vikt utan problem och du kommer inte hitta någon övre fartgräns på någon av dem. Atrisen är lite flytigare än Cochisen dessutom.

Jag personligen tycker att Katanan är för tung och krävande för att vara värd besväret och då är jag också 197 cm och 90 kg. Det du söker får du ut av de andra med råge och får skidor som är roligare och lättare att slänga runt.

Bägge skidorna är dessutom hyllade och prisade för just det du söker.

Ett annat förslag är också Line Supernatural 108 men jag tycker Atrisen och Cochisen är bättre skidor som dessutom är lite lättare viktmässigt.

Gazza Citera
AugustAhlnas
184 inlägg
AugustAhlnas 184 inlägg 3 år sedan

Gazza1 :

Jag har ingen aning hur Völkl 108 är men de skidor som är all mountain chargers är Völkl Katana, Black Crow Atris och Blizzard Cochise.

Atrisen och Cochisen är 108 i midja. De klarar av din vikt utan problem och du kommer inte hitta någon övre fartgräns på någon av dem. Atrisen är lite flytigare än Cochisen dessutom.

Jag personligen tycker att Katanan är för tung och krävande för att vara värd besväret och då är jag också 197 cm och 90 kg. Det du söker får du ut av de andra med råge och får skidor som är roligare och lättare att slänga runt.

Bägge skidorna är dessutom hyllade och prisade för just det du söker.

Ett annat förslag är också Line Supernatural 108 men jag tycker Atrisen och Cochisen är bättre skidor som dessutom är lite lättare viktmässigt.

Okej!
Tack för svar! Katana känns inte som ett alternativ faktiskt. Men Mantra, är den vekare då eller? Ändå fått uppfattningen om att det går att stå på rätt bra med den men kanske är en mer pistinriktad skida eller?
Atrisen har jag inte tittat alls på, men cochisen vet jag att många körde i kanada när jag var där så ska kika mer på den.

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad xSooLx (3 år sedan)

Supernatural 108 skulle säkert passa dig om den fanns snäppet längre än 186 (184 rak tejp). Vet inte mycket om 100 eight, men vad gäller Black Crows så borde väl Corvus 193 vara på din radar, fast monteringspunkten kanske skrämmer dig..?

Men, som en annan duglig kandidat, och dessutom läge för en schysst deal är väl Sollys längsta Q-lab som länken pekar på: http://shop.epictv.com/en/ski-100-109mm … AL15QLA190

Va gillaru? Bara klicka hem va!?!

Edit. Tillägg till tidigare, Nordicas nya Enforcer i 193 kanske vore nåt, likaså Extrems badboy Opinion 108 Charger, fast prislappen blir ju eljest än dealen ovan...

The older I get, the faster I was. Citera
Gazza1
211 inlägg

Mantran är hård nog för att kunna palla dig men jag tror inte att den gör riktigt det du vill. Inte en rolig skida om du får lite lössnö. Det är en charger för pisten och skit förhållanden.

Gazza Citera
Freeridefredde
304 inlägg
Freeridefredde 304 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Freeridefredde (3 år sedan)

Cochise 193 är en favorit för mig (194 lång, 80kg). Gillar hur den är stabil i alla väder, men är en styv och smått tung skida som kräver lite av sin förare, men för din vikt borde den fungera bra. Skulle dock inte använda den för att tura med, då får det vara något lite lättare.

Har kört på gamla Katana också, men som det är skrivet tidigare är de lite för rejäla, i alla fall för mig. Du behövde ge 100% konstant, annars åkte skidorna med dig. Har inte hunnit testat de nyare Katana W-werks, priset på 900 € kan dock avskräcka.

Salomon Q-lab kan vara ett alternativ (om inte annat för priset), som de skriver är den väldigt lik Q105 som var en stor besvikelse för mig då jag tyckte den var alldeles för vek (är ju dock en turskida, inte en charger), men Q-lab med två lager metall är nog styv så det räcker. Har dock inte testat Q-labben så kan inte uttala mig om det, men den allmänna erfarenheten jag har av Salomon är att de fungerar väldigt allround.

Völkl Mantra är också en favorit, dock på gränsen för smal i midja med 100mm. Den är stabil och känns "lite" lättare än cochisen, men jag skulle nog jämföra Mantra (131-100-119) mot Bonafide (133-98-118), vilken är lillebror till Cochisen. Jag ÄLSKADE både Mantra och Bonafide, stabila och överjävligt roliga skidor när det är uppkört i pist/slack-country, men kör med Cochisen för att få bättre flyt när man går lite utanför.

Bild som jämför spann på Mantra vs. Bonafide
Som du ser i länken har Völkl en förkärlek till fullrocker, vilket gör att jag väljer bort 100Eight, då jag tycker fullrockerskidor blir för stötiga i uppkört. Mantran är dock ett undantag, den var en bra avvägning.

Detta är mina erfarenheter, hoppas att det hjälper något iallafall. Det bästa hade ju absolut var om du kunde hitta ett skidtest och prova de olika skidorna.

Fredde Citera
AugustAhlnas
184 inlägg

Freeridefredde :

Cochise 193 är en favorit för mig (194 lång, 80kg). Gillar hur den är stabil i alla väder, men är en styv och smått tung skida som kräver lite av sin förare, men för din vikt borde den fungera bra. Skulle dock inte använda den för att tura med, då får det vara något lite lättare.

Har kört på gamla Katana också, men som det är skrivet tidigare är de lite för rejäla, i alla fall för mig. Du behövde ge 100% konstant, annars åkte skidorna med dig. Har inte hunnit testat de nyare Katana W-werks, priset på 900 € kan dock avskräcka.

Salomon Q-lab kan vara ett alternativ (om inte annat för priset), som de skriver är den väldigt lik Q105 som var en stor besvikelse för mig då jag tyckte den var alldeles för vek (är ju dock en turskida, inte en charger), men Q-lab med två lager metall är nog styv så det räcker. Har dock inte testat Q-labben så kan inte uttala mig om det, men den allmänna erfarenheten jag har av Salomon är att de fungerar väldigt allround.

Völkl Mantra är också en favorit, dock på gränsen för smal i midja med 100mm. Den är stabil och känns "lite" lättare än cochisen, men jag skulle nog jämföra Mantra (131-100-119) mot Bonafide (133-98-118), vilken är lillebror till Cochisen. Jag ÄLSKADE både Mantra och Bonafide, stabila och överjävligt roliga skidor när det är uppkört i pist/slack-country, men kör med Cochisen för att få bättre flyt när man går lite utanför.

Bild som jämför spann på Mantra vs. Bonafide
Som du ser i länken har Völkl en förkärlek till fullrocker, vilket gör att jag väljer bort 100Eight, då jag tycker fullrockerskidor blir för stötiga i uppkört. Mantran är dock ett undantag, den var en bra avvägning.

Detta är mina erfarenheter, hoppas att det hjälper något iallafall. Det bästa hade ju absolut var om du kunde hitta ett skidtest och prova de olika skidorna.

Tack för utförligt och bra svar, du med @xS00Lx .

Det enda jag åkt från Salomon är R115 och R122. R115 är jag inte imponerad över alls faktiskt och har haft svårt för Salomon. Q-lab låter ju som det jag letar efter egentligen så skulle kunna vara ett alternativ.

Bonafide skulle jag nog kunna testa ganska snart. En bekant som körde dom under en vecka i alperna och tyckte att de fungerade i nysnö också och att det var riktigt köttiga och roliga skidor. Om Cochisen är en liknande skida så skulle ju det absolut kunna vara ett alternativ, bonafide blir för kort och även om de bara är 2 mm smalare känns det som att jag har någon mental spärr om att gå under 100mm.

Jag har klämt på Mantra och gillar flexprofilen med en styvare nos och tail, men jag är faktiskt lite fundersam över att den blir smal även den. Jag menar jag har andra skidor om jag vill åka orört. Nu handlar det väl om att hitta något att åka då det är uppkört puder - stenhårt och knöligt utanför. Något som bara flyger ovanpå ojämnheter i offpisten utan att skicka upp nosarna i ansiktet på en. Så djupsnöegenskaperna är inte prioriterade, även om det är roligt om de inte är helt värdelösa. Völkl Two känns ju lite extrema för små mängder nysnö så klart det hade varit bra med lite flyt om det inte är megadump. Därför jag tog med 100Eight i funderingarna också så får man någon millimeter till. Dock har jag ingen uppfattning om den skidan alls.

Blir nog till att testa lite skidor, så det är uppskattat med alla förslag i och med att det är en kategori av skidor som jag har väldigt dålig koll på. Nu vet jag i alla fall vilka tält jag ska röra mig mot wink

Jag har idag parkskidor i form av Völkl Wall, Storslalomskidor från Rossignol, innan regeländringen från F.I.S, Djupsnöskidor i form av Völkl Two 196. Vad skulle ni komplettera med för bredd isf? Pistskidor har jag, och för djupt har jag.

Freeridefredde
304 inlägg
Freeridefredde 304 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Freeridefredde (3 år sedan)

AugustAhlnas :

Nu handlar det väl om att hitta något att åka då det är uppkört puder - stenhårt och knöligt utanför. Något som bara flyger ovanpå ojämnheter i offpisten utan att skicka upp nosarna i ansiktet på en. Så djupsnöegenskaperna är inte prioriterade, även om det är roligt om de inte är helt värdelösa.

Hade samma tanke när jag köpte Cochisen. Vad gäller midja tror jag 100-110 kan fungera bra, det är ungefär där som chargerskidor för lössnö ligger.

Du kan läsa dom här testerna så kanske du kan få ett hum om hur skidan är. Där rekommenderar de även Moment blister pro och Line supernatural 108 som värdiga konkurrenter. Kan du få chansen att klämma på Moments skidor (bellafont, governor) så tror jag de kan vara intressanta.
Blister gear Cochise review 15/16
Blister gear Cochise review 14/15

Edit:
Slänger in en joker i leken jag kom att tänka på. Dynastar Cham 107. Styv, tung, lite kortare sväng, stenhård tail och finns många begagnade/fjolårsmodeller att få tag på till ok pris. Den är omgjord till detta år (cham 2.0 107) men vad det är för skillnad vet jag inte förutom att den är lättare.

Fredde Citera
DonC
3 inlägg
DonC 3 inlägg 3 år sedan

Hej,

Intressant frågeställning detta. Har själv snöat in lite på Völkl 90 eight (se även annan tråd här på forumet).

Har en nyinköpt fransk tidning som likt Åka Skidor hyllar 100 eight för prima egenskaper i såväl hårda som mjuka förhållanden. Storslalomstuk i svängen.

I en annan fransk tidning hittade jag en kort test kring 90eight. Fina egenskaper i lössnö men man tyckte den sämre i kortare sväng samt att man skriver om tendens till "översvängning". Vet ej exakt vad som avses men kan det vara tailrockern som gör att den ej vill ligga kvar i sväng?

I övrigt kan man säga att T ex Cham 97 och Salomon Q98 hyllas. Står själv mellan Cham 97 och Völkl 98. Völkln känns lite modernare men har svår beslutsångest de två emellan. Skall jag lyssna på den franska pressen så skall jag gå på Völkl 98.

Givet dina preferenser skulle jag nog gå på 100 eight....

//C

AugustAhlnas
184 inlägg

DonC :

Hej,

Intressant frågeställning detta. Har själv snöat in lite på Völkl 90 eight (se även annan tråd här på forumet).

Har en nyinköpt fransk tidning som likt Åka Skidor hyllar 100 eight för prima egenskaper i såväl hårda som mjuka förhållanden. Storslalomstuk i svängen.

I en annan fransk tidning hittade jag en kort test kring 90eight. Fina egenskaper i lössnö men man tyckte den sämre i kortare sväng samt att man skriver om tendens till "översvängning". Vet ej exakt vad som avses men kan det vara tailrockern som gör att den ej vill ligga kvar i sväng?

I övrigt kan man säga att T ex Cham 97 och Salomon Q98 hyllas. Står själv mellan Cham 97 och Völkl 98. Völkln känns lite modernare men har svår beslutsångest de två emellan. Skall jag lyssna på den franska pressen så skall jag gå på Völkl 98.

Givet dina preferenser skulle jag nog gå på 100 eight....

//C

Ja jag är mer sugen på den i och med den extra bredden som man får. Men vet inte om det är en hård eller mjuk skida. Lyckas inte utläsa något om det på hemsidan. Vill ju att de ska va hårt ba fan!

Gazza1
211 inlägg

Har du fått extra bra pris på Völkl? Om inte förstår jag inte varför du ska chansa på deras nya skida. Just Cochisen och Atrisen är de skidorna som många väljer för just det före du beskrive att du vill ha skidorna till. Åre är känt för hårdare skit förhållanden och många där åker Cochisen och Atrisen av just den anledningen.

Du fick en tidigare rekomendation om att läsa recension om Cochisen på blistergearreview. Det är sjukt bra recension och när man just vill ha en charger så är det en bra hemsida. Blistergearreview kan ibland tas med en nypa salt men om det är just chargerskidor man är ute efter så är det bra sida att läsa på.

Gazza Citera
AugustAhlnas
184 inlägg

Gazza1 :

Har du fått extra bra pris på Völkl? Om inte förstår jag inte varför du ska chansa på deras nya skida. Just Cochisen och Atrisen är de skidorna som många väljer för just det före du beskrive att du vill ha skidorna till. Åre är känt för hårdare skit förhållanden och många där åker Cochisen och Atrisen av just den anledningen.

Du fick en tidigare rekomendation om att läsa recension om Cochisen på blistergearreview. Det är sjukt bra recension och när man just vill ha en charger så är det en bra hemsida. Blistergearreview kan ibland tas med en nypa salt men om det är just chargerskidor man är ute efter så är det bra sida att läsa på.

Det jag menade var inte att den toppade listan, utan att den extra bredden gör mig extra sugen eller rättare sagt har en fördel mot mantra just i bredd då jag själv funderar på om 100 räcker. Jag har billigare pris på Völkl så det stämmer, sen är jag rent generellt ett fan av deras skidor. Så där insnöad som man kan bli på något, aldrig åkt något jag upplevt som dåligt från Völkl, däremot varit missnöjd med andra märkens skidor. Det var länge sedan jag åkte Salomon osv men det sitter ju någon liten mental spärr ändå, med det inte sagt att det är ett alternativ men letar mig instinktivt mot skidor från völkl av denna anledning. Eftersom jag dock inte har koll på vad 100eight är för skida i övrigt så känns det precis som du säger som en chansning. Ska försöka ta mig upp på skidtestet i Åre också.

Ska läsa om Cochisen, tycker det absolut låter som en vettig skida. Men det blir dyrare. Uppskattar dom förslagen jag fått som sagt då jag nu vet vilka skidor jag ska försöka testa vid eventuellt skidtest. ÄR ju ett segment som jag har riktigt dålig koll på annars.

Freeridefredde
304 inlägg
Freeridefredde 304 inlägg 3 år sedan

Slänger in ett till märke, Down skis. Har kikat på de ett tag, tror dom kan vara roliga, dock lite svåra att hitta för test. Dom brukar ha ganska bra rea/försäsongsrea också.
Down skies LTD Countdown 114M

Fredde Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 3 år sedan

Jag kan chippa in lite om Salomon Q-Lab... Än så länge känner jag inte att jag kan ge en officiell recension, men ni kan få lite tankar!

Jag har bara åkt dem vid en "resa", och det var förra nyår i Åre. Risiga förhållanden, även om snömängden var legit. Ömsom kallt, ömsom regn...

Första intrycken av mina 190cm var HERREJÄVLAR! Det är verkligen racekonkstruktion i en storabergsskida. Jag som då vägde 83-84kg och trodde att de skulle vara krävande men ändå givande fick ta en lite mer ödmjuk approach. Jag hade slipat dem lite på egen hand så mina var väldigt välpreppade i kanterna, kanske lite väl bra... Jag upplevde ett sanslöst kantgrepp när jag väl vågade släppa ut dem i kontinuerliga skärande svängar. Med tanke på greppet blev det sen ganska krävande att sladda ur dem ur sväng och få ner farten... Sen var inte underlaget det trevligaste för skidan heller. När det började töa bettade verkligen skidorna och då det mest var chillåkning med vänner blev det nog inte mer än 1-2 dagar på Q Lab'en utan jag gick över till mina R2 108'or som är definitionen av snäll skida som gör precis vad man vill och inte nått mer.
Såhär i efterhand är väl kanske 183cm's versionen lämpligare för mig med tanke på hur bitiga skidorna är, men jag ser fram emot att köra mina i Alperna och verkligen låta dem komma till rätta.

Så jag tror verkligen att du skulle gilla Q-Lab'en i 190cm. Jämfört med R2 115/Q115 som du inte gillade är Q-Lab betydligen längre i känslan och kör över allt. Inte heller lika surfig i beteendet.

Metallagren i all ära, men jag tror verkligen att magin i skidan är hur de jobbat med trät i konstruktionen. Jag tror varje ord när de säger att det är racekonstruktion!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
zerode
159 inlägg
zerode 159 inlägg 3 år sedan

Har du möjlighet att komma upp till Åre på lucia, så kommer du kunna testa skidorna och själv avgöra vad du gillar, det är faktiskt det viktigaste trots allt.
Vi kommer även köra skidtesten i Vemdalen i mellandagarna med, om det passar bättre.

AugustAhlnas
184 inlägg

Blir 100eight, baserat från recensioner och skidtest. Dock osäker på monteringspunkt, uppfattade aldrig var de var monterade dumt nog. Fattar inte varför företagen inte skriver ut var positionerna är på sin sida. Och Völkl är ju extra störiga och utgår alltid från egna punkter. Så förmodligen heter en midsole, och en typ marker schizo och ligger +3 från midsole som inte är en punkt på en skida.

Det jag önskar veta är var monteringspunkterna ligger i förhållande till true center. Och hur långt fram man kan gå (läs nära true center) utan att det tar slut på 3d-bridge. Hörde med Scherlin som kör sina monterade -4 från TC, vilket hade varit fantastiskt men jag kan ju ha större fötter vilket gör att min tådel vill glida över. Sen är det ju som det är att montera -4 om rekommenderat är -9,5 som de är på mantra.
Jävla mek det ska vara varje gång wink

Kanske någon som hunnit klippa dessa skidor som vet? var utlånade hela tiden på skidtestet i åre så verkar vara populär wink

AugustAhlnas
184 inlägg

Så, om någon funderar över samma skida så är völkl reference hela 11 cm bakom true center. Framför dom finns +1 och +2.

ChriB
5 inlägg
ChriB 5 inlägg 3 år sedan

Nu kanske du redan köpt skidorna.. Men iaf, jag testade både cochisen och 100eight under skidtesardagarna och av de två tyckte jag cochisen var den klart styvare och mer av en charger av de två. 100eight är också en grym skida, ingen tvekan. Men enligt din beskrivning skulle jag välja cochisen som är den mest fartstabila skida jag åkt på typ.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook