Jobba i Österrike, skatt, tillstånd, konto?

lojson
7 inlägg
lojson 7 inlägg 3 år sedan

Hej!

Jag har fått jobb som städare på ett hotell 3 ggr/veckan. Lönen skulle ligga på 600 EUR i månaden. Vet inte om det är svart eller vitt men undrar om det är något jag bör tänka på angående betalning. Behöver jag öppna ett österrikiskt konto och hur funkar det med skatt osv? Måste man "anmäla" att man jobbar utomlands? Jag har verkligen noll koll och uppskattar all hjälp och info jag kan få! ????

Svar

vctr
135 inlägg
vctr 135 inlägg 3 år sedan

Du måste anmäla dig på kommunkontoret som heter Gemeindeamt eller något liknande inom 3 dagar (har jag för mig), annars kan du åka på böter (50 €). Glöm inte att göra detta direkt. Du behöver inte fixa något i Sverige.

Bank är inte så meckigt som man kan tro eller särskilt dyrt och det finns ett antal att välja mellan. Fråga din arbetsgivare vilken bank de själva har så får du oftast lönen snabbare.

Scubamike
136 inlägg
Scubamike 136 inlägg 3 år sedan

Vill minnas att man ska välja "tro" med för att man ska betala skatt i rätt kyrka men man kan välja icke troende med och inte få betala extra.

Här finns lite info med:

http://www.arbetsformedlingen.se/downlo … errike.pdf

ocv
76 inlägg
ocv 76 inlägg 3 år sedan

Lönen ges ut skattat. Inhemskt konto behövs inte, alternativet att få lönen cash har uppskattats från arbetsgivaren på tre av fyra ställen jag varit på. Glöm inte semesterersättningen när du slutar!

Larsus
72 inlägg
Larsus 72 inlägg 3 år sedan

Hej,

Mycket bra länk som Scubamike skickat.

Det stämmer även att du måste anmäla dig och att du kan kryssa i icke troende. Detta måste göras på plats och oftast har de endast öppet på fm.

Jag har jobbat ett år i Österrike på ett utlandskontrakt och det finns en hel del regler....

Jag rekommenderar dig att skaffa Easybank, en gratis online bank där du kan ha konto och ett kontokort kopplat till det. Enkel bank att hantera med med tyska eller engelska språket som val.

Lite andra regler gällande semesterersättning. Österrikare får 14 månadslöner, en extra lön före sommaren och en extra före Jul som man endast beskattar med 6% om jag minns rätt. Hur det fungerar vid kortare anställningar vet jag inte.
Rekommenderar att du slår en signal till både försäkringskassan och skatteverket för att få mer lite mer info så du inte missar något viktigt, vad händer om du blir sjuk?, SGI i Sverige när du kommer tillbaka osv.

Mvh
Lars

AnDasilva
2 inlägg
AnDasilva 2 inlägg 1 månad sedan

Hej alla här!
Ska själv flytta tillösterike om några dagar. Är det ngn här som kan tipsa några företag som man kan söker jobbe kan jobbar med vad som hels! Eller en praktik plats.
Tack för er svar

Mitt Mail
Anhansson12@hotmail.com

AnDasilva
2 inlägg
AnDasilva 2 inlägg 1 månad sedan

Hej alla här!
Ska själv flytta tillösterike om några dagar. Är det ngn här som kan tipsa några företag som man kan söker jobbe kan jobbar med vad som hels! Eller en praktik plats.
Tack för er svar

Mitt Mail
Anhansson12@hotmail.com

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook