Budgetskida till snart tvåbarnsfar

drH
64 inlägg
drH 64 inlägg 3 år sedan

Hej!

Har ledsnat på mina Legend Pro Rider 115. De känns lite ...tråkiga? Har alltid trott att stadiga plankor med radie 30m+ var min grej men nu:

Jagar något fullrockat, lekfullt 115mm+ i midjan. Åker varken bakåt eller upponer, åtminstone inte med flit, men med rätt skida så kanske. Finns väl inget problem med åkförmåga som inte går att lösa med rätt utrustning:-).

Funderat på rocker 2, inte forskat mycket mer än så.

Med tanke på i rubriken nämnda komplikationer är ekonomi en faktor, jag tänkte snåla och köpa laggen på rea utan bindningar och flytta över Dukesen från mina dynastar.

Nu rear tysken K2 shreditor 120. Låter som vad jag letat efter. Någon däremot? Om inte, 179 eller 189? Jag lutar åt att gå kort.

67kg, 178cm. Lärde mig åka skärande tidigt 90-tal. Aldrig tävlat, men hyfsad teknik grundad i svensk skidskola och alpresor med familjen på det glada 80-talet. Finslipad på senare år av UCPA-guider. De få gångerna jag tar luft sker det med huvet upp och näsan fram. Blir sällan mer än en alpvecka per år numera.

Tänker mig inte skidorna som ngt allroundvergtyg, vill ha dem för att kunna ha kul i skog framförallt samt få ut max kul om jag hittar en slänt orört nånstans. De positiva effekterna nytt skidköp beräknas ha på begynnande 40-årskris ska inte heller underskattas.

/drH

Svar

AugustAhlnas
184 inlägg
AugustAhlnas 184 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad AugustAhlnas (3 år sedan)

Slänger in Völkl One, egentligen bara baserat på att du jagar fullrockat, lekfullt och billigt. Jag själv har bara åkt Völkl Two i 196, men upplevde den som väldigt lättåkt i skog trots sin längd. Skidan är ju inte tänkt att gå på skär och är väldigt lätt att kasta runt. Völkl One bör ju vara likadan wink. Jag är dock ganska tung och upplever two som ganska styv ändå, om jag jämför med typ rocker2 122 (som jag bara handflexat).

116mm midja. Och riktigt billiga i alla fall!
https://www.sport-bittl.com/de/voelkl-o … 21211.html
Var någon som la upp en forumtråd för någon vecka sedan och letade efter någon att köpa skidorna med. Köper man två par så kostar skidorna ca 2100 styck då det är 50% på det andra paret.

Säger inte att det här är den perfekta skidan men de stämmer in på billigt och fullrockat, dessutom kallar Völkl skidan för playfull freeride så passar perfekt för begynnande 40års kris. Med det sagt kanske one kan vara något att läsa om?

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 3 år sedan

http://shop.epictv.com/products/skis/salomon?f[0]=field_brand%3A196

Här finns det oxå några ekonomiskt fördelaktiga alternativ. Q115 i 178 för två å ett halvt är väl ett av dem, eller R2 för ett par hundra till. Registrering som medlem ger ytterligare nån hundring ner.

Som du beskriver din åkning ser jag väl inte twintips som ett krav egentligen? Men med fullrockat kanske du avser rocker i både tip och tail antar jag?

The older I get, the faster I was. Citera
drH
64 inlägg
drH 64 inlägg 3 år sedan

Tack för input!

Twintips är korrekt inget krav men vore bra med tanke på 40-årskrisen.

Med fullrockat avser jag rocker i både tip och tail.

drH

drH
64 inlägg
drH 64 inlägg 3 år sedan

Fick aldrig tummen ur, har velat fram och tillbaks och viktigare inköp (snowracer + skidor till sonen) har fått prioriteras.

Fick för mig att Down Skis Throwdown 124 kommer skulle vara nått att halka runt i barnbacken på:-).

Allvarligt: någon med erfarenhet av dessa? Priset är onekligen överkomligt och beskrivningen på Downs hemsida tilltalar mig.

/drH

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 3 år sedan

Jag har inte koll på Down men Throwdown 124 verkar vara en onödigt stor skida för "barnbacken". Med tanke på din vikt känns spontant 110 som ett bättre val om du vill ha en mer lekfull skida och inte behöver maximalt flyt på stora berg.

Iofs. har min bror kört Völkl Kuro i Trollskogen i Hundfjället och påstår att det är helt OK ... ;-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Almen1
175 inlägg
Almen1 175 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Almen1 (3 år sedan)

@drh
Skulle nog rekommendera en rapp slalomskida om du kommer att husera i barnbacken, -eller skida efter kidsen kommande år. Been there, done that:)
Vill du upprätthålla drömmen att få göra dina fina åk i gammal anda skall du naturligtvis ha ett par fetingar att tillgå! Enligt gammal Freeride ekvation kan man aldrig ha för många par skidor hemma.
Skall vi lägga in aspekten ekonomi, och politisk korrekthet mot övriga familjen får vi tänka till...
Mao, -mest bang for the bucks..

Jag skulle kolla på beg slolomskidor, rappa rivjärn som ger glädje fast farten är låg, lutningen medioker osv..
Dina befintliga skidor skulle jag behålla som en slit-och-släng-skida.
Som småbarnsfar får man ibland chansa och söka några lössnösvängar när underlaget är tveksamt, vilket brukar resultera i hårda haj-hugg.. Ta då de gamla laggen..

För att fokusera på att hålla nere kostanden skulle quivers kunna vara ett alternativ, -att kunna använda dina Duks på ett par fin-skidor OM du får tillfälligt ledigt från dina familjeåttaganden, samt på dina slit-och-släng-lagg... Kanske skall även "fin-skidorna" inhandlas beggade (med lite tur ingår då även en bindning till en rimlig peng) då det bör finnas ekonomiskt utrymme för nästa juniors utrustning..?

RWD
636 inlägg
RWD 636 inlägg 3 år sedan

Har ett par Line Sick Day 110
Nu åker mina barn alla backar iofs men jag är säker på att dessa hade fungerat utmärkt när vi höll till i barnbackarna och gröna/blå pister.
Var i Tandådalen nyligen och nästan obefintlig offpiståkning men hade grymt roligt med dessa skidor. Funkar kanon att köra korta slalomsvängar både på skär och med lite sladd i kortsväng om man vill i lite brantare backar, grymt skjut ur sväng för den typen av skida.
Stabila i stora svängar.
Hann åka ett par dagar i lite djupare snö förra säsongen och de var väldigt smidiga och lättåkta i 2-3 dm gammal lite halvpackad lössnö.

Finns till skapligt pris

http://www.blue-tomato.com/sv-SE/produc … US+Fashion

https://www.glisshop.co.uk/pack_ski/lin … 82331.html

Daniel-LAB
203 inlägg
Daniel-LAB 203 inlägg 3 år sedan

Armada JJ eller Magic J är två skidor som är lättåkta och riktigt kul. Tip och tailrocker. Funkar mycket bra till skogsåkning och det GÅR även att dra igenom Trollskogen på Magic J, även om det är lite fetare midja än vad nöden kräver...

Får instämma med Almen1 att ett par SL-lagg kommer vara det trevligaste till åkning med barnen, iaf så länge de är små och du måste harva runt i blå backar och liknande.

Klicka sedan i dina JJ eller Magic J (eller vad du nu väljer) när du/ni har barnvakt och rippa pudret när tillfälle ges.

En allroundskida kommer aldrig göra dig riktigt glad, mer än att du slipper släpa på två par lagg.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook