skräddartå

erik_lagg
742 inlägg
erik_lagg 742 inlägg 3 år sedan

Har fått skräddartå (antagligen efter för trånga pjäxor), dvs en knöl där foten är som bredast innan lilltån. Ska tydligen vara som hallux valgus men på andra sidan foten. Nu tycker läkaren att det kan vara vettigt att operera foten genom att bryta (såga?) av benet som sitter där, ta bort knölen, och sen låta det läka. Då blir foten smalare och risken minskas för att jag får en sådan knöl igen. Låter lite drastiskt.
Så, är det någon annan som har gjort detta, och i såfall; blev det bra?

Som det är nu får jag väldigt ont i foten efter några dagars skidåkning.

Svar

RallySally
1 inlägg
RallySally 1 inlägg 3 år sedan

Du kan börja med att gå till en ortopedingenjör på t ex TeamOlmed och testa med att göra anpassade inlägg. De görs mer avancerade och anpassade än om du går till en sportaffar och gör inlägg. Det är viktigt att du har en pelott som lyfter främre trampdynan och att du har bra avlastning i hålfoten. Vet inte hur stor knölen är men det är inte alltid som en operation gör saken bättre och det brukar ofta återkomma. TeamOlmed finns på flera platser från Uppsala och söderut. Kolla deras hemsida.
Lycka till!
/Katarina

erik_lagg
742 inlägg

Tack för rådet. Jag har ortopedgjorda inlägg sedan tidigare vilket hjälper lite men inte så mycket. Kanske kan man göra bättre sulor med mer stöd i främre trampdyna, nu är det mest stöd i hålfoten. Jag ska fundera på det. Kanske värt att gå till en ortoped för rådgivning i vilket fall som helst.

AxelHassel
31 inlägg
AxelHassel 31 inlägg 3 år sedan

erik_lagg :

Har fått skräddartå (antagligen efter för trånga pjäxor), dvs en knöl där foten är som bredast innan lilltån. Ska tydligen vara som hallux valgus men på andra sidan foten. Nu tycker läkaren att det kan vara vettigt att operera foten genom att bryta (såga?) av benet som sitter där, ta bort knölen, och sen låta det läka. Då blir foten smalare och risken minskas för att jag får en sådan knöl igen. Låter lite drastiskt.

Jag fick gjort operationen som du beskriver i våras och är jättenöjd! Jag försökte få den gjord i flera år men blev nekad två ggr av helt oförklarliga anledningar.. Jag hade på båda fötter en väldigt spetsig form vilket gjorde att lilltåleden stack ut mycket plus att det hade skapats brosk pga att fötterna inte passade i pjäxorna. Jag testade olika sulor med pelotter och utan, beroende på hur illa det är så få du verkligen tänka igenom om det är värt det (det tog mig 12 veckor innan jag kunde gå längre sträckor och då gjorde jag båda fötter). Personligen tror jag inte ett dugg på att trolla med sulor eftersom sulan är där för att ge support till den formen foten har, inte försöka ändra på ngt..

Hör av dig om du undrar ngt mera!

drH
63 inlägg
drH 63 inlägg 3 år sedan

Bara en tanke... Du skulle inte kunna trycka dina pjäxor innan du låter en knivkåt ortoped gå loss med såg och borr på dina fossingar?

/drH

erik_lagg
742 inlägg

AxelHassel :

erik_lagg :

Jag fick gjort operationen som du beskriver i våras och är jättenöjd! Jag försökte få den gjord i flera år men blev nekad två ggr av helt oförklarliga anledningar.. Jag hade på båda fötter en väldigt spetsig form vilket gjorde att lilltåleden stack ut mycket plus att det hade skapats brosk pga att fötterna inte passade i pjäxorna. Jag testade olika sulor med pelotter och utan, beroende på hur illa det är så få du verkligen tänka igenom om det är värt det (det tog mig 12 veckor innan jag kunde gå längre sträckor och då gjorde jag båda fötter). Personligen tror jag inte ett dugg på att trolla med sulor eftersom sulan är där för att ge support till den formen foten har, inte försöka ändra på ngt..

Hör av dig om du undrar ngt mera!

Tack för svar! Det låter ju bra - även om konvalescenstiden var lång. Jag kör nog på detta efter skidsäsongen - har redan skjutit upp operationen. Jag tror att sulor kan ha viss effekt då de kan lyfta upp fotvalvet och därmed göra foten smalare men om man redan har en knöl verkar det ju inte alls räcka.

erik_lagg
742 inlägg

drH :

Bara en tanke... Du skulle inte kunna trycka dina pjäxor innan du låter en knivkåt ortoped gå loss med såg och borr på dina fossingar?

/drH

Skulle kunna vara en tanke att ändra pjäxorna istället för fötterna... fast det räcker inte, har redan tryckt pjäxorna några gånger samt skurit bort delar av innerskon (och lagat med silvertejp).

drH
63 inlägg
drH 63 inlägg 3 år sedan

erik_lagg :

drH :

/drH

Skulle kunna vara en tanke att ändra pjäxorna istället för fötterna... fast det räcker inte, har redan tryckt pjäxorna några gånger samt skurit bort delar av innerskon (och lagat med silvertejp).

Gott så. Lycka till med operationen. Min erfarenhet är att det är ett vettigt ingrepp. Mina patienter har varit nöjda.

/drH

Olichor
189 inlägg
Olichor 189 inlägg 3 år sedan

Hade stora problem med detta förra säsongen, tryckte pjäxorna lite extra där det var som värst och bytte innerskon till pjäxorna. Sen var det lugnt!

Lintan1
103 inlägg
Lintan1 103 inlägg 3 år sedan

Jag har haft samma problem dom senaste 4 säsongerna. Förra säsongen hade jag fruktansvärt ont och ett stort sår på ena knölen som vägrade läka. Det blev bättre när jag först inte åkte skidor på 2-3 veckor och sedan gjorde hål i innerskon runt knölen, och tryckte skalet ännu mer, och byggde upp innerskon runt hålet som jag skurit upp.

Jag var till en ortoped och gjort gjutna sulor med pelott men det hjälpte inte. Han avrådde mig från operation. Fick förklarat att dom flesta får mer problem efter operationen än vad de hade innan. Men har jag ens i närheten av så ont som jag hade förra säsongen så överväger jag nog operation iaf.

Det måste ju vara fler här på FR som gjort den operationen. Vem ska man vända sig till?

erik_lagg
742 inlägg

ok, det låter ju bra ändå. De få som har erfarenhet verkar vara nöjda - men det är bara en som har egen erfarenhet, axelhassel och sen drh's patienter - så om det finns fler skulle det vara intressant att höra från dem. @lintan1 blev ju avrådd av ortoped vilket inte lät bra: men kan det ha varit en mindre radikal operation som diskuterades, dvs att bara ta bort knölen men inte justera 'lilltåbenet'? Min läkare menade att en sådan operation endast hjälper kortsiktigt.

Lintan1
103 inlägg
Lintan1 103 inlägg 3 år sedan

Jag hade faktiskt helt uteslutit operation efter jag var hos ortopeden. Han berättade att dom får under utbildningen lära sig att dessa operationer ofta gör problemen värre. Han hade själv haft skräddarknuta och ignorerade det han lärt sig och skrev ut en remiss om operation till sig själv och problemen blev värre än tidigare.

Men ett par år senare har jag hört om folk som gjort lyckade operationer vilket fått mig att tänka om

Tror dock han pratade om att ta brosk och inte rätta till lilltån, vilket också var fallet för mig

Skulle det enbart hjälpa kortsiktigt att ta bort brosket, menar du @erik_lagg ?

erik_lagg
742 inlägg

@Lintan1: jo, min läkare påstod det iaf.

unsuspected
354 inlägg
unsuspected 354 inlägg 3 år sedan

Bättre sent än aldrig smile

Har haft problem med hallux valgus och skräddartå pga väldigt breda fötter, dåliga leder och ärftlighet.
Har en hel del problem med mina fötter pga gikt och plattfot. Blev opererad förra året på ortopediska huset i Sthlm för hallux valgus på högerfoten(stor knöl och snedställd med 36 grader)och tycker det har blivit mycket bättre. Hade knappt ont efter operationen, åt alvedon förebyggande inte för att jag behövde.
Är inbokad för en ny operation för hallux valgus på vänster fot i april och sen får vi se ang skräddartårna. Fick även remiss skickad från kirurgen till att göra ortopediska sulor. Så jag har haft väldigt bra erfarenheter.

Ska sägas att jag inte åker skidor utan snowboard och har för första gången hittat boots som passar mina fötter, Burton Ruler Wide(3E läst)

erik_lagg
742 inlägg

Tack @unsuspected! Jag ska försöka få till en operation i sommar. Låter som det är värt besväret. Har karvat bort lite mer i innerskon så länge. Blir väl att köpa nya pjäxor sen.

erik_lagg
742 inlägg
erik_lagg 742 inlägg 2 år sedan

Dags att avsluta tråden (?). Opererade foten sent i höstas och har nu provat en hel del skidåkning. Funkar bra - men foten är svullen fortfarande 3 månader efteråt. Så inga nya pjäxor än. Tycker ändå att det var värt besväret - mycket smalare fot nu.

OlleLo
1 inlägg
OlleLo 1 inlägg 3 mån sedan

erik_lagg :

Dags att avsluta tråden (?). Opererade foten sent i höstas och har nu provat en hel del skidåkning. Funkar bra - men foten är svullen fortfarande 3 månader efteråt. Så inga nya pjäxor än. Tycker ändå att det var värt besväret - mycket smalare fot nu.

Hur har det gått för dig ett år efter operationen nu?

erik_lagg
742 inlägg
erik_lagg 742 inlägg 3 mån sedan

OlleLo :

erik_lagg :

Hur har det gått för dig ett år efter operationen nu?

Det blev bra! Foten är smal och funkar bra. Lite nedsatt styrka i lilltån dock men det gör nog inget. Funderar nu på andra foten. Får se hur jag gör efter skidsäsongen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook