Allmänna frågor om Riksgränsen

Olichor
189 inlägg
Olichor 189 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Olichor (3 år sedan)

Planerat en resa till riksgränsen i slutet på mars. Och då vi dem senaste 10 åren endast åkt utanför Sverige så har jag lite allmänna frågor.

1. Funderar på att köra hela vägen upp, skulle ni se detta som något problem? (Tänker mest på bra vägar osv.)

2. Finns det någonting annat som är värt att besöka när man är uppe och härjar i dem delarna av Sverige?

3. När det kommer till boende, så är vi inte ute efter något lyxigt osv. Vill gärna ha det för en så bra peng som möjligt. Har ni några tips på prisvärda boenden?

Det är väl allt jag kommer på i nuläget.

Tackar på förhand för alla tips som kommer upp!

/ Oliver

Svar

Erikand
6 inlägg
Erikand 6 inlägg 3 år sedan

Om ni väl åker upp dit kan en skiddag i Abisko eller Narvik vara kul som avväxling kanske. Angående vägarna så är det sällan några problem. Kolonnkörning efter Kiruna har vi råkat ut för då vägen drivit igen samt att du kan bli stående efter björkliden vid vägbommen om det blåser/snöar mycket. Inget som jag skulle oroa mig för dock

Piglet55
482 inlägg
Piglet55 482 inlägg 3 år sedan

Olichor :

1. Funderar på att köra hela vägen upp, skulle ni se detta som något problem? (Tänker mest på bra vägar osv.)

Även om det inte är någon 6-filig väg med eluppvärmda backar men det är ju ändå en Europaväg och ska nog kunna ta er upp till gränsen.

Som sagt är det riktigt skitväder kan det bli frågan om stängd väga alt kolonnkörning men det är ju inte direkt något är så vanligt att man behöver ta med det i planeringen.

Olichor :

2. Finns det någonting annat som är värt att besöka när man är uppe och härjar i dem delarna av Sverige?

Dom delarna av Sverige ? Är det runt Kiruna eller kanske Norr om Dalälven som avses ?

Runt Kiruna så kan väl ishotellet vara värt ett besök. LKABs besöksgruva kan vara intressant om man är lagd åt det hållet. Teknikens hus i Luleå om du åker med barn osv.

Olichor :

3. När det kommer till boende, så är vi inte ute efter något lyxigt osv. Vill gärna ha det för en så bra peng som möjligt. Har ni några tips på prisvärda boenden?

I och med att det är typiskt är brist på boende och väldigt få möjliga boende finns så brukar väl billiga boende vara lika enkelt att hitta som snö i helvetet. Prisvärda är ju dock mer en fråga om tycke, smak och plånbok.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 3 år sedan

@Olichor

1. Vägen?
Det beror naturligtvis på varifrån du ska köra ... men om du kör från exempelvis Stockholm bör det inte vara något problem i slutet av mars, förutom då att det är omkring 140 mil. Tåg eller flyg (Kiruna) är att rekommendera om man bor i södra Sverige.

2. Besöka?
Om vi pratar skidåkning är definitivt Abisko och Narvik väl värda ett besök, även en dag i Björkliden kan vara intressant.

3. Boende?
Boende i Riksgränsen hittar du på www://riksgransen.se , mest "prisvärt" är väl vandrarhemmet. Du kan även söka på www://booking.com där du hittar boende i Katterjåkk, Björkliden och Abisko till ett något lägre pris.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Almen1
175 inlägg
Almen1 175 inlägg 3 år sedan

Hej

Man kan bo både i Abisko och Björkliden med lite enklare standard. Rekommenderar varm Mikael af Ekenstams, "Topptur" om ni vill ha exempel på lite toppturande i området.
Vi kommer att topptura själva i området v12 och bo på STF vandrarhem i Abisko. Det erbjuds både guidning och heliski om man är intresserad i området. Ett flertal guider är aktiva i området.

Hälsningar Johan

Olichor
189 inlägg
Olichor 189 inlägg 3 år sedan

Kanon. Tackar så mycket för svaren!

Kommer bli att vi delar upp oss, jag flyger till kiruna (från CPH). Resterande får äran att uppleva en ordentlig roadtrip!

Angående boende har det löst sig, blev vandrarhemmet.

JohanKristofers
315 inlägg
JohanKristofers 315 inlägg 3 år sedan

Att ta tåget till Narvik är ju en upplevelse i sig själv också. Sjuuukt fin tågresa om det är bra sikt.

Olichor
189 inlägg

Är väl inte 100% kopplat till denna tråden.

Som student så är ekonomin begränsad och jag har därför fått använda mig av ett par skidor (120mm i midjan) som tur skidor.

Tror ni att detta är något som kommer fungera (generellt sett) i förhållanden uppe kring riksgränsen, även fast det kanske inte är optimalt.

Almen1
175 inlägg
Almen1 175 inlägg 3 år sedan

Hej igen,

Jag har lite olika varianter på turskidor. Gick så sent som under Nyårshelgen på 110mm under fot.
Bredden skall vara ok, men kanske att det blir tungt om ni väljer längre anmarscher.

Allt under 1h turande kan man gå på i stort vad som helst med gåbindning:)
Längre turer, turande under ett flertal dagar eller krav på att hålla lite högre fart ställer krav på att komma ner i vikt/mer anpassad utrustning.

Självklart finns det personer med pannben tjockt som inlandsisen och som släpar på bly-tunga prylar till de mest avlägsna platserna, men de är få förunnat att klara detta:D

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 3 år sedan

Olichor :

Är väl inte 100% kopplat till denna tråden.

Som student så är ekonomin begränsad och jag har därför fått använda mig av ett par skidor (120mm i midjan) som tur skidor.

Tror ni att detta är något som kommer fungera (generellt sett) i förhållanden uppe kring riksgränsen, även fast det kanske inte är optimalt.

Naktdelen med ett par feta skidor i 120 mm klassen är att de blir tyngre och tuffare att hantera i brant terräng uppför, speciellt kombinationen hårt och brant kan bli svettigt på mer än ett sätt ... men kan du välja din väg och tempo är det helt klart hanterbara problem som kompenseras med det flyt och bärighet du får utför. Så 120 mm fungerar ... jag har själv gjort kortare turer med mina Kuro på 132 mm vilket fungerar helt OK.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Olichor
189 inlägg

Okej, men då borde det fungera. Får väl svettas lite extra bara helt enkelt!

VitaBlixten
39 inlägg
VitaBlixten 39 inlägg 3 år sedan

Finns även boende på Främjandets anläggning i Katterjokk - självhushåll. Gammalt och lite slitet, men otroligt charmigt med samlingsrum med öppen spis. www://katterjokk.com

Bott där i omgångar sedan 1982....varje vecka 10 de senaste 15 åren typ.

VitaBlixten Citera
JohanSundstrom
457 inlägg
JohanSundstrom 457 inlägg 3 år sedan

Ska dina kompisar köra från Skåne till Riksgränsen? Det är fan imponerande! big_smile

Pikebuster
40 inlägg
Pikebuster 40 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Pikebuster (3 år sedan)

JohanSundstrom :

Ska dina kompisar köra från Skåne till Riksgränsen? Det är fan imponerande! big_smile

De är ungefär lika långt till Rom...

linku
5 inlägg
linku 5 inlägg 3 år sedan

Sträckan mellan Gällivare och kiruna kan vara jobbig vid mörker körning. värt att tänka på att det är mycket djurliv efter vägarna såklart.

När ni ändå är där tycker jag att de är värt att åka över till Narvik varesig ni ska åka skidor där eller bara se er omkring.

Olichor
189 inlägg

JohanSundstrom :

Jodå, det ska bli intressant!! wink

linku :

Sträckan mellan Gällivare och kiruna kan vara jobbig vid mörker körning. värt att tänka på att det är mycket djurliv efter vägarna såklart.

När ni ändå är där tycker jag att de är värt att åka över till Narvik varesig ni ska åka skidor där eller bara se er omkring.

Tack för tipset, ska vara försiktiga!

Pillard
3124 inlägg
Pillard 3124 inlägg 3 år sedan

Fyfan, åker man inte på de mest populära helgerna misstänker jag att soppakostnaden snabbt äter upp priset på flygbiljetter och bilhyra. Det är stort långt.

Olichor
189 inlägg

Gick bra med resan och sitter i nuläget i kiruna efter ett besök i jukkasjärvi.

Försöker planera upp kommande veckan nu med ev. turer osv. Har kikat mycket i boken "Topptur" för abisko, narrvik, riksgränsen. Men finns oerhört många turer man kan göra, och därför vänder jag mig till er.

Värt att notera är att vi inte har klätterutrustning, utan endast vanlig turutrustning.
Finns det några turer vi verkligen borde göra? Och hur skulle ni gjort med liftkort, tar man liftkort för samtliga dagar man befinner sig där eller utgår många turer nereifrån?

Tack för svar. smile

robinrobin
34 inlägg
robinrobin 34 inlägg 3 år sedan

Verkar ju bli sol till veckan så här är lite tips på turer i området som inte kräver svårare klättring:

Rombakstötta - vid Narvik, sjukt fin utsikt. Lite klättring vid toppen, men brukar inte vara några problem.
Rånkeipen - Känns som att man åker ner i havet på nervägen.
Melkefjell - Brukar alltid ha bra snö och långa fina åk.

Inga turer utgår från liftarna direkt om man inte räknar Norddalsfjäll i Riksgränsen där NM går varje år.

Mvh Robin

Död åt regn! Citera
edelovekillerr
171 inlägg
edelovekillerr 171 inlägg 3 år sedan

Vassitjåkka och Kopparåsen är två av Sveriges absolut bästa åk.

ante74
18 inlägg
ante74 18 inlägg 3 år sedan

Missa inte Nuolja, var riktigt bra åkning där i helgen. Det var första gången vi var där och från början var det lite svårt att hitta men vi frågade skidpatrullen om tips och dom var hjälpsamma. Fick dom bästa åken jag fått med liftburen skidåkning någonsin.

Olichor
189 inlägg

Kanon, tackar för alla tipsen!

Har ni några fler tips så lyssnar jag mer än gärna! smile

edelovekillerr
171 inlägg
edelovekillerr 171 inlägg 3 mån sedan

JohanSundstrom :

Var bara tvungen att bumpa detta.
Vi kör Chamonix-Riksgränsen just nu haha smile

JohanSundstrom
457 inlägg
JohanSundstrom 457 inlägg 3 mån sedan

edelovekillerr :

JohanSundstrom :

Var bara tvungen att bumpa detta.
Vi kör Chamonix-Riksgränsen just nu haha smile

Nu snackar vi! I ett sträck hoppas jag! wink

chrillelille
Online 367 inlägg
chrillelille 367 inlägg 2 mån sedan

Eftersom att detta är en tråd för allmänna frågor gällande riksgränsen tar jag det här.

Funderar på en långhelg upp runt 10/5. Tura en del men också kanske köra heli en dag.

Vad tror man om nedre liften till detta datum? Senaste uppdateringen jag såg skulle den vara färdig till mitten av maj.

Hur ser man på snöläget? Det är ju liknande snörekord i år, men kommer snön vara genomgående slask eller hittar man kallsnö på högre höjder (blower eller till och med nysnö?).

Tack förhand!

Bejnan
160 inlägg
Bejnan 160 inlägg 2 mån sedan

Liften lär knappast vara igång.

Puder kan man hitta så sent, men inte nått att räkna med. För 2 år sen var våren riktigt kall, gick miste om slaskåkningen i gränsen, men var tyvärr ingen direkt nederbörd då heller

ella_swan94
77 inlägg
ella_swan94 77 inlägg 2 mån sedan

chrillelille :

Eftersom att detta är en tråd för allmänna frågor gällande riksgränsen tar jag det här.

Funderar på en långhelg upp runt 10/5. Tura en del men också kanske köra heli en dag.

Vad tror man om nedre liften till detta datum? Senaste uppdateringen jag såg skulle den vara färdig till mitten av maj.

Hur ser man på snöläget? Det är ju liknande snörekord i år, men kommer snön vara genomgående slask eller hittar man kallsnö på högre höjder (blower eller till och med nysnö?).

Tack förhand!

De hoppas kunna öppna liften i början av maj, så har du tur är den öppen då. Dock fungerar det ganska bra utan den med, framförallt på våren då slaskåkningen är bättre på baksidan.

Det ligger mycket snö på marken och finns en bra bas men har varit varmt senaste veckan, så nu är snön slaskig på alla höjder och en del stenar och krön smälter snabbt fram. Det är dock ovanligt varmt, det vanliga i maj är väl varierande is och slask på olika höjder och aspekter och kallsnö/puder kort tid efter snöfall. Det snöar inte lika ofta i maj, men med lite tur kan man få puder.

edelovekillerr
171 inlägg
edelovekillerr 171 inlägg 2 mån sedan

chrillelille :

Tack förhand!

Gött!

Jag kom upp den 17e och körde S Couloir på Rombakstöttas nordsida första dagen där det faktiskt var lite inblåst kallsnö.
Sen dess har det bara blivit varmare och varmare, är i Lofoten och letar snö just nu och det är lite knepigt, här startar ju åkningen på 0 möh kontra 500 som i gränsen vilket såklart bidrar, men det har verkligen blivit vår senaste veckan.

Skulle inte räkna med någon kallsnö, även om det är möjligt.
Skulle heller inte räkna med att liften är fixad efter erfarenhet hos skidorterna i Kirunafjällen. smile

chrillelille
Online 367 inlägg
chrillelille 367 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad chrillelille (2 mån sedan)

Tack för input @edelovekillerr och @ella_swan94

Det verkar ju dock inte gå toppenbra där uppe https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb … tar-stilla

Får se hur jag gör, suget sitter ju fortsatt i smile

Bejnan
160 inlägg
Bejnan 160 inlägg 2 mån sedan

Riksgränsen, fjällen på riktigt, anläggning på låtsas

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook