Liftkortspriser från 1990-2005 vs idag

Anzom
Online 559 inlägg
Anzom 559 inlägg 2 år sedan

Jag måste haft ett uppvaknande under den senaste tiden. Stenhårt och brutalt. Men när jag stod i kön till en större skidort och tvingades punga ut med 400 kronor för ett dagskort så slog det mig. Jag har aldrig, under hela min tid jag åkt skidor, klagat på prissättningen utan fullt ut försvaret upplägget med att "det är så stora kostnader att driva en anläggningen idag. Det krävs anställda, snökanoner och pistmaskiner osv."

Det var inte länge sedan en anläggning som Lofsdalen (10 år?) skröt om ett veckokort för 1000 kronor. Vad har hänt däremellan? Använder man en prisomräknare för att få det korrekta penningvärdet från 2005 så borde liftkortet idag ligga på 1120 kronor. Det gör det såklart inte. Nu är inte Lofsdalen de som ska få mest skit, särskilt inte när de erbjuder en bra produkt och är billigast av de större anläggningarna i Sverige. Jag har inget minne av prisnivåerna från ex. skistars destinationer 15-30 år tillbaka i tiden. Är det någon som sitter inne med en broschyr eller har liftskortspriserna sparade i ett fack innanför hjärnbalken?

Det hade varit intressant att få in lite mer data för att se om skidåkning har blivit en dyrare sport, i förhållande till övriga prisökningar i samhället. Riktade sig skidåkning från 1990 till en bredare massa (ekonomiskt) än vad det gör idag och vad har det för påverkan på skidåkningen om kostnaden blir alltför stor för gemene man att nyttja? Eller är skidåkningen bara en produkt av det svenska samhället. Där glappet mellan de som har det gott ställt och de som har mindre gott ökar.

http://www.ltz.se/jamtland/are/skistar- … en-miljard

-"Skistars vd summerar den gångna säsongen som en av de mest framgångsrika i företagets historia.
För första gången översteg liftkortsförsäljningen en miljard kronor."

Vidare fortsätter intervjun
-"Den kraftiga resultatutvecklingen är en kombination av det ökade antalet skiddagar, god utveckling av försäljning av tomter och andelar i boende samt effekter av besparingsprogrammet som genomförts under året", fortsätter Mats Årjes sin kommentar."

Om det är någon som vet. Hur stor vinstmarginal har en skidanläggning?

Den som väntar på något gott.... Citera

Svar

la_grave
1779 inlägg
la_grave 1779 inlägg 2 år sedan

Den äldsta jag kunde hitta

http://web.archive.org/web/200511240023 … r.com/are/

305:- för endags, 1575:- för sjudagars. Absurt dyrt med tanke på vad man får.

erik_lagg
665 inlägg
erik_lagg 665 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad erik_lagg (2 år sedan)

Jo, priset har överstigit inflationen under massor av år:
2000-2009 ökade priserna med 33%: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/liftk … bbt-i-pris
2009-2013 (?) med 12-23% http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter … 795629.ece

Lite osäkra siffror men säg 45-55% mellan 2000 och 2013 då inflationen var 20,5%.

Hittade inget tidigare men har för mig att jag har sett siffror på att ökningen startade tidigare.

Anzom
Online 559 inlägg
Anzom 559 inlägg 9 mån sedan

SvD tar upp ämnet något år senare:

"På grund av den så kallade ränta på ränta-effekten innebär en årlig prishöjning på 3,4 procent en rejäl ackumulerad prishöjning för ett liftkort i Åre - från 1250 kronor år 2000 till 2265 kronor i år (veckokort, vuxen). I procent är det en prishöjning på 80 procent, drygt tre gånger den ackumulerade inflationen under samma period, som är 25 procent.

Prishöjningarna har skett samtidigt som det, enligt Skistars egen statistik, tycks ha blivit trängre i backen. I Åre har antalet nedfarter minskat sedan 2010 från 101 till 89 och den preparerade åkytan har minskat från 4,5 miljoner kvadratmeter 2010 till 3,3 miljoner 2017. Antalet skiddagar i Åre - en skiddag är en dags skidåkning – har samtidigt ökat med 10 procent till 1,17 miljoner."

Den här trenden gäller inte bara Åre, utan även skistars övriga destinationer.

"Skistar aviserade i somras kraftiga prishöjningar inför säsonger 2017/2018. Skistars vd Mats Årjes kommenterade detta i en intervju i TV4 och sade att höjningarna kompenserade för kostnadsökningar och utvecklingsinsatser."

https://www.svd.se/prishojning-pa-liftk … nflationen

JonBogero
71 inlägg
JonBogero 71 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad JonBogero (9 mån sedan)

Money money.

Hoppas att de kan satsa betydligt mer på utveckling också.

Skantz
272 inlägg
Skantz 272 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad Skantz (9 mån sedan)

Under åren 2005-2009 övergick jag successivt från liftåkade till gå på tur. Det har inneburit starkare kropp, enbart bra åkning, 95% lössnö, aldrig uppåkt, roligare terräng/berg. Men bäst av allt det är på sätt och vis mer eller mindre gratis.
Sedan 2010 har jag mer eller mindre slutat åka lift. Dock i alperna/utomlandsresor kör jag fortfarande mestadels liftburen åkning.

dallan
464 inlägg
dallan 464 inlägg 9 mån sedan

Skantz :

Under åren 2005-2009 övergick jag successivt från liftåkade till gå på tur. Det har inneburit starkare kropp, enbart bra åkning, 95% lössnö, aldrig uppåkt, roligare terräng/berg. Men bäst av allt det är på sätt och vis mer eller mindre gratis.
Sedan 2010 har jag mer eller mindre slutat åka lift. Dock i alperna/utomlandsresor kör jag fortfarande mestadels liftburen åkning.

Du känns rätt unik i det hänseendet. Sportlovsåkarna från söder trivs bättre i liften smile

Heddious
1765 inlägg
Heddious 1765 inlägg 9 mån sedan

Vet inte hur intressant det är i sammanhanget, men här är länken till en sammanställning jag påbörjade för några år sedan, men inte fick klart. Liftkortspriserna på Sveriges sett till antal åkdagar största skidanläggningar under säsongerna 13/14 och 14/15, samt procentuell prisökning (med reservation för eventuella felräkningar på grund av usla matteskills).

LÄNK (GoogleDoc)

(Om nån sitter inne på priser från andra år och vill komplettera så säg till..)

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
pd
135 inlägg
pd 135 inlägg 9 mån sedan

Heddious[url=https://docs.google.com/document/d/1sGsrOwdisJYhvUezXu5VAbzY8BQ3EJrWTJ_iBpL-lfs/edit?usp=sharing :

LÄNK (GoogleDoc)[/url]

(Om nån sitter inne på priser från andra år och vill komplettera så säg till..)

Gediget! Det mest rättvisande resultatet får man faktiskt genom att bara jämföra 13/14 med 17/18. Det jämnar ut för om det har gjorts mindre eller större justeringar ett enstaka år. Ibland gör matteskills att man kan vara lat. smile

Anzom
Online 559 inlägg
Anzom 559 inlägg 6 mån sedan

https://www.di.se/nyheter/skistar-hojer … flationen/

Det är numera enbart i Sälen Skistar säljer veckokort under högsäsong för under 2.000 kronor (1.995 kronor), och under de senaste tio åren har Skistars liftkort blivit cirka 50 procent dyrare. Det kan jämföras med en inflation, mätt som KPI, som inte ens stigit med 10 procent på samma tid.

Skistars prishöjningar har framför allt de senaste två åren dragit iväg, enligt BSMP.

"Om prishöjningarna på liftkort de kommande åren fortsätter i samma takt som under de senaste åren finns risken att liftkortspriserna i Skandinavien kommer ikapp dem i Alperna. I ett sådant läge skulle en resa till Alperna kunna bli ett alternativ till Skandinavien för skidentusiasterna", säger Magnus Bernet i BSMP:s pressmeddelande.

Enligt detta kostade ett sexdagarskort i franska alpanläggningen Espace Killy (Val d'Isere och Tignes) 285 euro i vintras. Det är knappt 400 kronor mer än ett veckokort i Trysil under högsäsong nästa vinter.

Ledighetskommiten
13 inlägg
Ledighetskommiten 13 inlägg 6 mån sedan

Vågen väger nu över. En vecka mindre i Åre och en vecka mer i Alperna nästa säsong. Blir det bara väder som i år så blir det väldigt mycket mer helger i Kittel mfl isf i Åre.

Det blir ett brutalt uppvaknande för Skistar då vi går in i lågkonjunkturen.

Pillard
Online 2960 inlägg
Pillard 2960 inlägg 6 mån sedan

Ledighetskommiten :

Det blir ett brutalt uppvaknande för Skistar då vi går in i lågkonjunkturen.

Kanske är därför de suger ut det sista nu, för att ha i ladorna wink

Generellt kommer nog aktiviteter som skidåkning att få stryka på foten vid en lågkonjunktur. Det är mycken "lyx"konsumtion som folk kommer att få prioritera bort. Dags att köpa en rea-lägenhet i fjällen om sisådär 5-10 år smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook