1 vecka alperna jan/feb. Första resan, vart åka?

heurlin

Ny medlem
Jag och 4 polare har tänkt att skippa årliga Trysil resan iår(nästa år) och satsa på en resa till alperna istället. Dock så vet inte inte vart vi ska åka. Ställen med prio 1 på festande och prio 2 på skidåkande skippar vi gärna då vi är ute efter att åka skidor. Dock inte uteslutet att man ibland måste ta sig en öl då och då =)

Eftersom det är våran första riktiga skidresa så tänkte vi fega lite och köra på ett färdigt paket och även fast en roadtrip skulle skoj så tänkte vi satsa på flyg denna gång.

Bara pistad åkning funkar men testa på att åka riktigt lössnö/offpist åkning skulle inte vara helt fel måste jag erkänna.

Så, Österriket? Frankrike? Italien? Schweiz? Vart f*n ska vi åka?

Heddious

Aktiv medlem
Den tiden på året behöver ni ju inte tänka på höjdfaktorn (lägre liggande orter tenderar att vara väldigt slaskiga sent på säsongen/stänga tidigare) så egentligen kan ni nog styra kosan vart som helst och förmodligen ändå ha en grym vecka. Även om Trysil är rätt mycket större än de flesta svenska orter är det ju ändå en viss skillnad mellan där och alperna.

Ni har inga preferenser alls när det kommer till land eller? Är bra park viktigt/oviktigt? Vill ni försöka åka så billigt som möjligt eller lägger ni hellre lite mer pengar på bättre boende? Hur viktigt är det med kort transfertid? Vill ni åka till en "genuin" by eller står ni ut med turistghetto så länge åkningen lever upp till förväntningarna? Spelar det någon roll om det är en "svenskort" eller inte?

Eftersom ni tänker köra på paket minskas ju antalet orter ner litegrann direkt, så om jag hade vart ni hade jag funderat igenom ovanstående frågor och sedan börjat med att kolla vilka orter researrangörerna har som ni tror passar er. När ni fått ihop ett gäng orter som ni funderar på så tror jag att det är enklare för folk i forumet att komma med argument för/mot (och garanterat föreslå ytterligare orter.. det brukar bli så).

En sak som kan vara värd att tänka på är att vecka 2-5 generellt sett är de allra billigaste på året eftersom det inte är skollov, och inte varmt nog att locka gaffelåkande 40-plussare. Däremot är vecka 7-10 oftast de dyraste, och mycket mer folk. Jag hade lätt valt att åka i januari om jag hade kunnat välja.

Namedroppar tre ställen som jag hade övervägt så har ni något att utgå ifrån: Canazei, Bad Gastein, Val Thorens.

Dekadent

Aktiv medlem
Namedroppar Val d'Isére, fast är kanske lite biased då jag säsongat där. Bra by, bra åkning och bra uteliv. Flyg till Genéve och transfer däifrån, kan bli rätt billigt med lite tur. Annars är byn generellt dyr som fan(fast rätt så mysig och betydligt mer "by" än t.ex. Val Thorens) ifall ni tänkt äta ute, så beroende på budget är det kanske inte en jätteidé.

Om jag minns rätt och hört rätt så tar något svenskt universitet(Lund förra året) vecka 4 i Val d'Isére - bra fest men lite mer tryck i backarna. Läkarna i Lund tar Avoriaz i år, men inte hört något mer om sektions-/kårresor än så länge.

Rent generellt är det dock som Hedda säger inte speciellt viktigt just under de här veckorna. Snön ligger med nästan 100% säkerhet i alla orter, vädret är ungefär likadant i hela alperna(kallt som fan med antingen dump eller klarblå himmel). Snacka med dina polare vad de värderar, kolla upp några av orterna som nämns här och hör med researrangörer så ska ni nog hitta rätt i djungeln av skidorter.

heurlin

Ny medlem
Självklart kan vi tumma på paket grejen. Kändes som smidigaste valet eftersom det är första resan. Men klart vi kan boka allt själva hemifrån om det innebär bättre skidåknings möjligheter.

Inga referenser alls på land och ingen av oss är direkt parkåkare. Ang pengarna så har vi väl en budget på +- 10 loppor per person för själva resan/boende/liftkort.

Ang genuin eller svenskort så är det faktiskt skit samma då skidåkningen är det som betyder absolut måste för oss och därför vi åker. Resten är biprodukter som får vara lite som dom vill.

Boendet så, självklart vill man iallafall ha ett okej boende men alla av oss har bott på allt ifrån madrasser på golvet till lyxhotell på andra resor. Så länge man har en säng att sova i + en dusch typ så överlever vi. Dock är ju ett hotell med riktigt schysst frukostbuffé aldrig fel, speciellt inte om man är helt död efter skidåkningen =)

Kollat på både val d'isere och bad gastein men inte dom andra tipsen här.

heurlin

Ny medlem
Efter lite diskuterande fram och tillbaks så bestämde vi oss för Val d'Isére v.4. Nu är det bara att se till att man är redo och får med sig allt =)

Senaste inläggen

Topp