104kg, 189cm lång - svårt att svänga vänster, ska jag prova Tip/Tail Rocker?

mski

Ny medlem
Tjena

Försöker mitt bästa att hitta pjäxor och skidor som gör att jag kan åka med familjen.

Har harvat som fan med pjäxor men hittat något som funkar ok med marknadesn bredaste pjäxor :)

Dock så är jag helt kass på att åka. Jag har hyrt skidor alla gånger jag åkt, enklaste nybörjargrejerna.

Jag kan svänga med riktigt bra kontroll när jag svänger åt höger, och göra riktiga hockey-stop åt höger när jag kommer ner mot liften.

Dock åt vänster känner jag mig som en missbildad giraff när jag försöker svänga.

Av nån jävla anledning GÅR det bara inte.

Jag undrar om det finns något jag kan prova i form av hitta en ännu mer lättsvängd och bättre skida, förutom att gå ner 15 kg och träna upp benstyrkan & balansen.

Jag läste detta: https://blisterreview.com/gear-reviews/best-skis-for-beginners-a-guide

och blev riktigt taggad på att testa lite mer tip/tail rocker.

Vad säger freeride om detta?

Är det värt att köpa ett par skidor utan att ha provat dom på vinst eller förlust, eller borde jag verkligen försöka hyra sånna här skidor först för att testa?

Extremt tacksam för hjälp som gör att jag kan uppskatta backarna mer <3

slasksno

Medlem
Troligen har du vänster som stödben och lägger inte över tillräckligt mycket vikt på högerbenet i vänstersväng. Rätt skidor kan lösa mycket men inte allt så en skidlektion är nog en mer prisvärd investering i det här skedet.

lainenR

Aktiv medlem
Troligen har du vänster som stödben och lägger inte över tillräckligt mycket vikt på högerbenet i vänstersväng. Rätt skidor kan lösa mycket men inte allt så en skidlektion är nog en mer prisvärd investering i det här skedet.
Håller helt med.
Du kan säkert få lite hjälp med utrustningen men den stora vinsten kommer komma med tekniken.
Kolla lite på den här och dom andra tipsen i serien:

mski

Ny medlem
Ok, stort tack.

Skulle ni rekommendera att köpa typ som här i 177 cm

eller kanske

eftersom dom kostar då lika mkt som att hyra skidor två gånger?

Stort tack för teknikinspirationen, ska försöka hitta nån bra lärare och youtube ordentligt också.

mski

Ny medlem
woops, jag har ju lagt tråden på helt fel plats. Skulle vara i Pist 😓

pd

Aktiv medlem
Jag kan svänga med riktigt bra kontroll när jag svänger åt höger, och göra riktiga hockey-stop åt höger när jag kommer ner mot liften.

Dock åt vänster känner jag mig som en missbildad giraff när jag försöker svänga.

Av nån jävla anledning GÅR det bara inte.

Varför är ofta den instinktiva lösningen på problem att det måste handla om att köpa utrustning? Du är ju inte på något vis ensam i den här slutsatsen utan vi är ju många, många som tar till det som första slutsats. Och du ska absolut köpa egna grejer. Men modell A eller modell B spelar inte så vansinnigt stor roll. Viktigast är att egna grejer är ens egna, man åker på samma hela tiden och man kan pilla och fixa med dem. Typ som när Pärson kunde fixa till Gunde med lite gaffa-tejp.

Utöver att ta en eller ännu hellre flera skidlektioner så skulle jag vilja tipsa om att på hemmaplan skaffa dig en PT som är duktig på att åka skidor. För när man vill få rätsida på sina personliga features och för all del komma i form så behövs det någon som fattar. Annars är risken att det blir fokus på typ lårmuskler när vad du kanske framför allt behöver är att öva på balansen eller stärka upp bålen.

mski

Ny medlem
Varför är ofta den instinktiva lösningen på problem att det måste handla om att köpa utrustning? Du är ju inte på något vis ensam i den här slutsatsen utan vi är ju många, många som tar till det som första slutsats. Och du ska absolut köpa egna grejer. Men modell A eller modell B spelar inte så vansinnigt stor roll. Viktigast är att egna grejer är ens egna, man åker på samma hela tiden och man kan pilla och fixa med dem. Typ som när Pärson kunde fixa till Gunde med lite gaffa-tejp.

Utöver att ta en eller ännu hellre flera skidlektioner så skulle jag vilja tipsa om att på hemmaplan skaffa dig en PT som är duktig på att åka skidor. För när man vill få rätsida på sina personliga features och för all del komma i form så behövs det någon som fattar. Annars är risken att det blir fokus på typ lårmuskler när vad du kanske framför allt behöver är att öva på balansen eller stärka upp bålen.

Nä asså, jag har tänkt köpa utrustning och ville veta om det var smart att köra tip rocker eller inte, förstår att det inte kommer lösa problemet men kanske göra det lite lättare att lära sig :)

eriC1

Aktiv medlem
Jag tror att en del av problematiken kan ligga i pjäxorna. Jag kan nästan garantera att du alltid kört i för stora pjäxor, och det gör att kraftöverföringen blir lidande. Sen om man är lång och lite tyngre så blir det ännu påtagligare. Kanske har du en fot som är lite större än den andra och då kanske de upplevs som svårare att svänga åt ett håll pga ännu sämre kraftöverföring åt det hållet.

mski

Ny medlem
Jag tror att en del av problematiken kan ligga i pjäxorna. Jag kan nästan garantera att du alltid kört i för stora pjäxor, och det gör att kraftöverföringen blir lidande. Sen om man är lång och lite tyngre så blir det ännu påtagligare. Kanske har du en fot som är lite större än den andra och då kanske de upplevs som svårare att svänga åt ett håll pga ännu sämre kraftöverföring åt det hållet.

Spännande! Har ju marknadens största pjäxor så kan helt klart ligga något i det. Dock tror jag inte jag kan ha några mindre, jag får så ont att jag inte kan stå, och då har jag bevisat hög smärttröskel annars.

Kanske dags att banta ändå 😅

madness

Aktiv medlem
Köp inte pjäxor på XXL eller Intersport, de har oftast inte tillräckligt med kunskap. Gå till en butik som sysslar med utförsåkning.

eriC1

Aktiv medlem
Spännande! Har ju marknadens största pjäxor så kan helt klart ligga något i det. Dock tror jag inte jag kan ha några mindre, jag får så ont att jag inte kan stå, och då har jag bevisat hög smärttröskel annars.

Då har du troligen fel pjäxor. Pjäxor som är rätt för din fot kan utan problem vara "för små" men ändå inte göra ont. Jag sätter en hundring till barncacerfonden att om du mäter din fot så är den mindre än vad numret på din pjäxa säger.

pd

Aktiv medlem

Det härliga är att pjäxor kan vara både för stora och för trånga på samma gång. Been there. Har du fått dem injusterade av en bootfitter?

madness

Aktiv medlem
Då har du troligen fel pjäxor. Pjäxor som är rätt för din fot kan utan problem vara "för små" men ändå inte göra ont. Jag sätter en hundring till barncacerfonden att om du mäter din fot så är den mindre än vad numret på din pjäxa säger.
Även jag kan lägga in en hundring, men den går till POW.

mski

Ny medlem
Nä asså jag har sjukt breda fötter på riktigt och har fått dom mätta på Skitotal i Uppsala

Har även väldigt höga fötter

Dock har jag inte ställt in dom hos en ”riktig” bootfitter än, kontaktade en via det här forumets rekommendationer och då gick det på typ 3lax, det kändes lite väl.

Funderar på att gjuta sula, det kanske hjälper? Har kört med mina egna sulor jag gjutit till mina extra breda (4E) sneakers och det har funkat hjälpligt

älskar engagemanget här, tar gärna alla tips så ni vet!

mski

Ny medlem
1615045171823.png

Från när jag testade ut pjäxorna...

Drkosmos

Medlem
Står du symmetriskt på skidorna, är dina fötter lika? Jag har en lätt utåtvriden högerfot som gör att hö knä faller inåt (dvs blir kobent på högern) när jag står fastlåst i pjäxor och skida. Åkt så i flera år med känslan att det var svårt att svänga vänster, högerskidan vill spontant alltid lägga sig lite på ytterskär.

Lösningen? En bra bootfitter såg detta direkt, vinklade pjäxan futtiga 1,5 grad utåt i sulan med dramatisk effekt. Knäna blir symmetriska vid böj och en avsevärd skillnad i känsla vid åkning.

mski

Ny medlem
Står du symmetriskt på skidorna, är dina fötter lika? Jag har en lätt utåtvriden högerfot som gör att hö knä faller inåt (dvs blir kobent på högern) när jag står fastlåst i pjäxor och skida. Åkt så i flera år med känslan att det var svårt att svänga vänster, högerskidan vill spontant alltid lägga sig lite på ytterskär.

Lösningen? En bra bootfitter såg detta direkt, vinklade pjäxan futtiga 1,5 grad utåt i sulan med dramatisk effekt. Knäna blir symmetriska vid böj och en avsevärd skillnad i känsla vid åkning.
Oj spännande. Jag ska undersöka saken direkt!

Var hittade du denna bootfitter? Vad kostade bootfittingen?

Drkosmos

Medlem
Oj spännande. Jag ska undersöka saken direkt!

Var hittade du denna bootfitter? Vad kostade bootfittingen?

Åre skidsport, all moddning ingick vid pjäxköp, som vanligt.

Fick uppfattningen av att det är ett rätt vanligt problem. Har själv noterat att höger fot är utåtvriden, inget problem i vardagen, men det är först när man låser fast sig i 190 cm långa skidor som är rakt monterade blir det ju lite vridmoment och effekt. Ställ dig med fötterna parallellt, axelbrett framför en spegel och böj lite på knäna så ser du hur du ser ut.

Drkosmos

Medlem

mski

Ny medlem
17FB6EF2-96BB-46B9-9A2D-BCA843E32FD0.jpeg
8244C4A9-F786-4916-A921-F80400D12E9F.jpeg
C9293693-5E65-43F1-B608-2CC658ECF1F3.jpeg
FFAC5988-7E3E-4B4E-8017-E47D1B4FDE66.jpeg
31BF9018-2BFB-467E-A403-A03B70A0C601.jpeg
83422C28-F7C3-4823-98C4-4DE85B6D2A01.jpeg
B3FF7A69-5B96-4DE2-A168-3A682F18B580.jpeg

Sjukt svårt att se detta, så jag lägger upp mina bleka coronalår till allmän beskådan och hoppas att något proffs ser något jag missat :D

Men åker nog och formgjuter en sula imorgon och frågar om mer hjälp där. Skitotal i Uppsala, får hoppas på dom 🙏 Om ingen har ett bättre tips i trakten.

mski

Ny medlem
Då har du för stora pjäxor, men jag tror ändå inte det är problemet med att du inte kan svänga pt ena hållet

Känner att det stöter i lite grann när jag står rakt upp, släpper när jag flexar framåt, tror du ändå jag borde valt 27.5? Dom rådde mig till 28.5 i butiken...

RWD

Aktiv medlem
Känner att det stöter i lite grann när jag står rakt upp, släpper när jag flexar framåt, tror du ändå jag borde valt 27.5? Dom rådde mig till 28.5 i butiken...
Jag har 28/28,5 och har större fötter än du och på vanliga skor. Men så klart, det kan ju skilja på olika pjäxor kanske. Ta ur innerskon och sätt på dig pjäxan och kolla hur mycket utrymme du har.

mski

Ny medlem
Din hundring är säkrad, är precis på 27.5 när jag mätte mig men har 28.5. Men var en millimeter till 27.5, hade det varit rätt val alltså?

mski

Ny medlem
Jag har 28/28,5 och har större fötter än du och på vanliga skor. Men så klart, det kan ju skilja på olika pjäxor kanske. Ta ur innerskon och sätt på dig pjäxan och kolla hur mycket utrymme du har.
Ja just den här pjäxan är ju extremt rymlig, K2 BFC 120, hur mkt plats menar du att man ska ha när man tagit ur innerskon?

RWD

Aktiv medlem
Ja just den här pjäxan är ju extremt rymlig, K2 BFC 120, hur mkt plats menar du att man ska ha när man tagit ur innerskon?
Max 1cm om jag inte minns fel, min fot är hur som helst 28,5. Det finns de som kör med pjäxor som är mindre en vad foten mäter.

mski

Ny medlem
Max 1cm om jag inte minns fel, min fot är hur som helst 28,5. Det finns de som kör med pjäxor som är mindre en vad foten mäter.
Oj ja nej jag har mkt mer. Dock är nog den här CushFit-skon lite extra tjock tror jag, built for comfort kanske bara jobbar emot mig och det blir sämre...

RWD

Aktiv medlem
Oj ja nej jag har mkt mer. Dock är nog den här CushFit-skon lite extra tjock tror jag, built for comfort kanske bara jobbar emot mig och det blir sämre...
Det viktigadte är dock att foten sitter fast ordentligt. Om du försöker ställa dig på tå när då har knäppt pjäxan så ska hälen inte lyfta. Det får ju absolut inte kännas som att du kan vrida foten i pjäxan (om du håller fast den)
Förmodligen kommer innerskon att töja sig med tiden.

RWD

Aktiv medlem
Jag kan ha lite fel med en cm, men får du ner mer än två fingrar så är de absolut för stora. Men som några redan nämnt så är det nog tekniken du ska träna på. Googla lite om carving så finns det bra tips.
Träna svängar åt ett håll i taget, ”fiskkroken” åk rakt i fallinjen i en blå bred backe tills du får upp farten tryck in ena knät (prova senare med båda knäna) så att skidan vinklas/kantas. Vik överkroppen över skidan så du får trycket på den. Det finns mycket att läsa om det-googla.

mski

Ny medlem
Jag kan ha lite fel med en cm, men får du ner mer än två fingrar så är de absolut för stora. Men som några redan nämnt så är det nog tekniken du ska träna på. Googla lite om carving så finns det bra tips.
Träna svängar åt ett håll i taget, ”fiskkroken” åk rakt i fallinjen i en blå bred backe tills du får upp farten tryck in ena knät (prova senare med båda knäna) så att skidan vinklas/kantas. Vik överkroppen över skidan så du får trycket på den. Det finns mycket att läsa om det-googla.

Tack, ska göra så!

Jobbigt när man älskar att åka men varje åk är döden för fötterna och man inte känner att man får nån kraft alls i ena benet, men ska ej ge mig. Det är för härligt i backen när det väl stämmer :)

GoranC

Aktiv medlem
Tack, ska göra så!

Jobbigt när man älskar att åka men varje åk är döden för fötterna och man inte känner att man får nån kraft alls i ena benet, men ska ej ge mig.
Då får du onekligen gå till en duktig pjäxdoktor för att få tag på/tillverka ett par passande pjäxor. Satsa 10.000kr så borde det lösa sig.
1cm bakom hälen som RWD skrev är snarare ”racefit” 1,5 cm är ”lagom”
Sen skall foten nudda på sidorna.
Men det skulle inte förvåna mig om du kan få ett par Salomon S Pro att passa bara genom att värma skalet. Dom är rejält anpassningsbara utan att behöva besöka en ”pjäxdoktor”. Fixar t.om. en sportvarukedja,

lainenR

Aktiv medlem
Om jag läser mätverktyget rätt på din bild så är vänsterfoten 27,5 i längd och högerfoten rätt mycket kortare, typ 26,5-27,0. Det kan vara så att högerfoten glider ur hälgreppet och gör vänstersvängar svårare, dock vill jag hävda fortfarande att med rätt träning så kommer du ändå fixa det. En formgjuten sula kommer antagligen hjälpa till att hålla foten i rätt läge.

En annan reflektion är att du har väldigt bredda fötter, om jag läser verktyget rätt så ligger du mellan 115-118mm i bredd. Du skriver också att dom är höga. Jag har samma typ av fot, även om inte alls lika stora, och tyvärr så kan man bli tvungen att köpa en större pjäxa på längden än optimalt för att fixa bredd och volym för foten.

Så ska du verkligen satsa på din åkning så kommer du behöva mycket jobb med dina pjäxor MEN, som relativ novis på skidor så kommer du få större utväxling på teknikträning än något annat.

Senast ändrad:

chrillelille

Aktiv medlem
Du får många bra tips om pjäxor och skidor här och det är säkert relevant, men tror främst tekniken är där du ska lägga pengarna. Investera i en skidlektion och har du inte råd med det, testa detta tips jag fick av en skidlärare.

Åk i en brant grön eller flack blå backe (tillräckligt för att få lite fart, men inte för mycket för att ta fokus). Lyft försiktigt upp innersidans bakände så att bara toppen är i backen (vänster skida om du ska svänga till vänster) - att lyfta några cm räcker. Då hamnar vikten automatiskt på högerskidans innerkant och du kommer börja svänga vänster. Sen gör du samma med högerskidan och börjar svänga höger. Öva öva öva tills du känner att du får känslan och sen successivt öka lutning på backe och trycket på plösen.

sen är det superviktigt att pjäxan inte glappar, men det kommer inte rädda dig om du inte har rätt teknik.

GoranC

Aktiv medlem
Du får många bra tips om pjäxor och skidor här och det är säkert relevant, men tror främst tekniken är där du ska lägga pengarna. Investera i en skidlektion och har du inte råd med det, testa detta tips jag fick av en skidlärare.

Åk i en brant grön eller flack blå backe (tillräckligt för att få lite fart, men inte för mycket för att ta fokus). Lyft försiktigt upp innersidans bakände så att bara toppen är i backen (vänster skida om du ska svänga till vänster) - att lyfta några cm räcker. Då hamnar vikten automatiskt på högerskidans innerkant och du kommer börja svänga vänster. Sen gör du samma med högerskidan och börjar svänga höger. Öva öva öva tills du känner att du får känslan och sen successivt öka lutning på backe och trycket på plösen.

sen är det superviktigt att pjäxan inte glappar, men det kommer inte rädda dig om du inte har rätt teknik.
Är så klart bra, men det hjälper ju inte mot det alla annat överskuggande problemet med onödvändigt ont i fötterna där varje åk beskrivs som pina.

pd

Aktiv medlem
Jobbigt när man älskar att åka men varje åk är döden för fötterna och man inte känner att man får nån kraft alls i ena benet, men ska ej ge mig. Det är för härligt i backen när det väl stämmer :)

Alltså, teknik i all ära men när du beskriver det som att varje åk är döden för fötterna så är det pjäxorna som du skall fixa till först. Det betyder inte att teknik är oviktigt, du skall absolut ta lektioner, men först måste du kunna stå i pjäxorna utan smärta. Annars är risken att du inte lär dig rätt teknik utan den teknik som gör att det gör minst ont i fötterna. Det är som att löpträna med sten i skorna. Har varit där själv. Det var så illa att jag var tvungen att ta fem minuters paus mellan åk och ankarlift OCH mellan ankarlift och åk för att stå ut. Efter en tre fyra justeringar hos pjäxdoktorn så knäpper jag idag aldrig upp pjäxorna. De sitter som gjutna.

Eftersom pjäxorna är K2 så skulle du kunna försöka med deras verkstad i Stockholm. Skall man tro LinkedIn så finns Henrik Enarsson kvar där. Se även
https://www.freeride.se/allt-du-inte-visste-om-pjaxor/

chrillelille

Aktiv medlem
Bara för att förtydliga att min kommentar handlade om svårighet med vänstersväng. Helt med på att om pjäxorna gör så ont att du inte kan ha dem knäppta så måste det åtgärdas i första hand. MEN jag anser också att om man åker fel så spänner man foten och får därmed kramp.

men att gå till en pjäxdoktor är ju aldrig fel. Är pjäxan för stor så drar man ju antagligen åt den för hårt vilket också slaktar fötterna. En sula kommer göra mycket, men också möjligtvis göra att pjäxan upplevs större då sulan lyfter upp foten vid hålfoten. Kanske en plastskiva i botten av pjäxan kan minska volymen.

ett proffs vet.

mski

Ny medlem
Så sjukt mkt hjälpsamma och grymma kommentarer.

Tar till mig allt!

Blir både pjäxdoktor och skidlektioner.

Tror Chrille att du har rätt i att jag nog spänner foten fel när jag åker också, för jag får inte lika ont när jag står still eller går med pjäxorna.

Hoppas jag hittar någon grym pjäxdoktor asap bara, har kontaktat han som verkar bäst - Henrik Enarsson! Jobbar med k2 också... Håller tummarna...

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp