157 vs 156 Snowboard

Zerken

Ny medlem
157 vs 156 Snowboard
Vad har ni snowboard åkare, som kör park, för erfarenhet av om skillnaden mellan en bräda på 157 cm vs en på 156.. 1 cm, kanske inte är så farligt mycket? :o

Mjogaryd

Ny medlem
157 vs 156 Snowboard
Jadu.... Är du 175 lång på 70 pannor. Då kan jag säga att det är en jävla skillnad. Men 1 cm + /-,(dock 150-152) är ingenting som jag har stört mig på. Dock låter 156-157 sjukt långt för parken i min mening.

(Dock är man ju nästan en dvärg ":)" )

Zerken

Ny medlem
157 vs 156 Snowboard
Mjogaryd sa:
Jadu.... Är du 175 lång på 70 pannor. Då kan jag säga att det är en jävla skillnad. Men 1 cm + /-,(dock 150-152) är ingenting som jag har stört mig på. Dock låter 156-157 sjukt långt för parken i min mening.

Tack för ett seriöst svar. (Till skillnad från Hanmol) Är 181 och har kört med en 156a förra säsongen som jag gillade mycket, därför jag undrade om det var stor skillnad emellan 156 o 157.. kanske ska satsa på en kortare endå..

linder

Aktiv medlem
157 vs 156 Snowboard
För att vara seriös och inte dissa dig helt så kommer följande ...

Olika märken mäter olika så en 156 bräda kan vara längre än en 157 bräda.
Men 0.5cm på varje sida av brädan är ingen större skillnad men det beror ju även på vad man tycker om den kortare längden.

Medans jag känner att 157cm är sjukt jobbigt att åka på jämfört mot 154cm och då är jag 178cm/67kg.

Senast ändrad:

Mjogaryd

Ny medlem
157 vs 156 Snowboard
Zerken sa:
Mjogaryd sa:

Tack för ett seriöst svar. (Till skillnad från Hanmol) Är 181 och har kört med en 156a förra säsongen som jag gillade mycket, därför jag undrade om det var stor skillnad emellan 156 o 157.. kanske ska satsa på en kortare endå..
Jadu, det beror också på hur mycket du väger. Det spelar också roll. :) Men jag ska inte låtsas som att jag vet vilken bräda du vill ha. Det handlar ju trots allt om personliga preferenser. Men jag skulle säga att 156 är nog absolut max. Men det bästa tipset jag ärligt kan ge dig är att åka till lokala skidstället och testa dig fram. (Dock kan jag inte rekommendera Staduim och de stora kedjorna). Jag har personligen inte bra erfarenhet utav dem.

Lima-ko

Ny medlem
157 vs 156 Snowboard
Lite nyfiken, om jag är 175 lång och 70 pannor, varför är det då en jävla skillnad?

Zerken: vad du väger, hur du åker (personliga preferenser) samt din erfarenhet spelar avsevärt mycket mer roll än din längd (som spelar väldigt liten, om ens någon alls(?), roll).

Senast ändrad:

linder

Aktiv medlem
157 vs 156 Snowboard
Lima-ko sa:
Lite nyfiken, om jag är 175 lång och 70 pannor, varför är det då en jävla skillnad?

Zerken: vad du väger, hur du åker samt din erfarenhet spelar avsevärt mycket mer roll än din längd (som spelar väldigt liten, om ens någon alls(?), roll).
Jag förstår inte all hets om välja längd efter vikt, det går ju emot allt som sägs i stickyn på detta forumet :D

Zerken

Ny medlem
157 vs 156 Snowboard
Lima-ko sa:

Zerken: vad du väger, hur du åker (personliga preferenser) samt din erfarenhet spelar avsevärt mycket mer roll än din längd (som spelar väldigt liten, om ens någon alls(?), roll).
Vad jag hade kollat på va http://www.hollywood.se/blunt-157-snowboard/p/39993#filter-2 men nu när jag läser så kanske jag ska prova en kortare bräda, jag väger 70 kg, kör park, och är ingen nybörjare.. Har som sagt kört med en 156a Nitro bräda förra säsongen..:)

Doughboy

Aktiv medlem
157 vs 156 Snowboard
linder sa:
Jag förstår inte all hets om välja längd efter vikt, det går ju emot allt som sägs i stickyn på detta forumet :D
Ingen hets, bara verkligheten som gör sig påmind.

En snowboard kan bara ge respons på din vikt.

Men samtidigt påverkar ju längden på brädan hur lätt- eller svårhanterad den upplevs så det är inte bara att välja en bräda som passar din vikt, du måste också välja en bräda med en längd som passar den åkning du ska ägna dig åt.

Men som enskild parameter så är din vikt det som påverkar hur du upplever en bräda allra mest.

Lima-ko

Ny medlem
157 vs 156 Snowboard
linder sa:
Hets skulle jag nog inte kalla det ;). Jag förstår bara inte varför man ska välja brädlängd efter hur lång man är eftersom ens egen längd kan vara så missvisande, ena personen kan ju väga 60 kg och den andra 90 kg. Jag har dessutom aldrig sett ett brädmärke som har åkarens längd som en parameter för val av brädlängd, däremot är åkarens vikt vanligt förekommande i detta sammanhang.

Zerken sa:
Vad jag hade kollat på va http://www.hollywood.se/blunt-157-snowboard/p/39993#filter-2 men nu när jag läser så kanske jag ska prova en kortare bräda, jag väger 70 kg, kör park, och är ingen nybörjare.. Har som sagt kört med en 156a Nitro bräda förra säsongen..:)
Om du körde med 156 ifjol och gillade den mycket, vad är det då som gör att du vill köra kortare i år?

Zerken

Ny medlem
157 vs 156 Snowboard
Lima-ko sa:
linder sa:
Hets skulle jag nog inte kalla det ;). Jag förstår bara inte varför man ska välja brädlängd efter hur lång man är eftersom ens egen längd kan vara så missvisande, ena personen kan ju väga 60 kg och den andra 90 kg. Jag har dessutom aldrig sett ett brädmärke som har åkarens längd som en parameter för val av brädlängd, däremot är åkarens vikt vanligt förekommande i detta sammanhang.

Zerken sa:
Om du körde med 156 ifjol och gillade den mycket, vad är det då som gör att du vill köra kortare i år?
Jag ville ju inte köra kortare, men vad jag läser verkar det som folk tycker det är skönt att köra lite kortare. Men det var därför jag gjorde tråden för att fråga om 1 cm var stor skillnad :). Men kanske kan va kul att prova något kortare istället, 154-155? :)

Thomsson

Ny medlem
157 vs 156 Snowboard
Märker absolut ingen skillnad på 156 och 157 enligt min mening, om det är samma märke och modell av bräda dvs.

Om du har en styv direktionell bräda som är 156 och funderar på en mjuk bräda med "blunt tips" som är 157 kommer du märka galen skillnad.

Zerken

Ny medlem
157 vs 156 Snowboard
Thomsson sa:
Märker absolut ingen skillnad på 156 och 157 enligt min mening, om det är samma märke och modell av bräda dvs.

Om du har en styv direktionell bräda som är 156 och funderar på en mjuk bräda med "blunt tips" som är 157 kommer du märka galen skillnad.
Brädorna jag jämför är båda twin och samma flex, skillnaden är att ena är en burton o andra är en nitro. :)

Hanmol

Medlem
157 vs 156 Snowboard
Inte mening att det skulle framstå som en diss Zerken. Ibland är dock folk på detta forumet inte helt seriösa med sina inlägg. I övrigt har Doughboy alltid givit mig bra råd vad gäller brädor. Men som sagt tror inte du kommer känna någon jätteskillnad på en centimeter.

Har kört brädtestar-dagar vid ett flertal tillfällen i Hemsedal, och där provat en mängd brädor. Kan säga att vissa längre brädor kändes kortare än de korta. Har du chans att testa innan köp så gör det, annars chansa. Tror säkert, om du är helt parkorienterad, skulle kunna köra på en 152:a

Grüss Gott

Zerken

Ny medlem
157 vs 156 Snowboard
Hanmol sa:
Inte mening att det skulle framstå som en diss Zerken. Ibland är dock folk på detta forumet inte helt seriösa med sina inlägg. I övrigt har Doughboy alltid givit mig bra råd vad gäller brädor. Men som sagt tror inte du kommer känna någon jätteskillnad på en centimeter.

Har kört brädtestar-dagar vid ett flertal tillfällen i Hemsedal, och där provat en mängd brädor. Kan säga att vissa längre brädor kändes kortare än de korta. Har du chans att testa innan köp så gör det, annars chansa. Tror säkert, om du är helt parkorienterad, skulle kunna köra på en 152:a

Grüss Gott
Okej :) Ja jag kanske skulle prova en kortare :D Men då blir det nog 154 :)

linder

Aktiv medlem
157 vs 156 Snowboard
Som Thomsson skriver så kan bluntnose göra enormt mycket på att kapa bort längden

Och det jag menade med stickyn är den som pinn har skrivit

Där det enbart står efter längd vilket jag tycker är lite ironiskt, sen vet jag ju själv att alla brädor enbart har en vikt rekommendation :)

Zerken

Ny medlem
157 vs 156 Snowboard
Jahaja, så längden på min 156 bräda som är traditional nose, kanske kommer vara längre än blunt brädan som är 157 för dom kapar en bit? eller har jag fattat fel ^^

linder

Aktiv medlem
157 vs 156 Snowboard
Njae, tvärt om

edit: Mindre/trubbigare nos/tail gör att mer av brädans längd har kontakt med snön vilket gör att den kommer kännas längre :)

Senast ändrad:

Zerken

Ny medlem
157 vs 156 Snowboard
linder sa:
Njae, tvärt om

edit: Mindre/trubbigare nos/tail gör att mer av brädans längd har kontakt med snön vilket gör att den kommer kännas längre :)
Jaha då förstår jag :) Rekommenderar du någon bra parkbräda i längden 154-156 då :)?

Ingoo

Medlem
157 vs 156 Snowboard
För att göra det enkelt, kolla bara på brädans "kontaktyta" (contact length eller effective edge). Den anger brädans "verkliga" längd dvs hur mycket kontakt brädan har med snön som Linder nämnde ovan. Det finns brädor som har längre kontaktyta än 3-4cm längre brädor och kommer därmed kännas "längre". Det här anges alltid av alla tillverkare (till skillnad från vikt). Sen spelar ifs också brädans spann (camber, rocker, osv) en liten roll om hur brädan upplevs... :P

Senast ändrad:

linder

Aktiv medlem
157 vs 156 Snowboard
För att bara rada upp 5 brädor här

lobster jibbaord 153 , kontaktyta 119
bataleon airobic 154 , kontaktyta 118
nitro swindle 155 , kontaktyta 118
nitro cinema 156 , kontaktyta 116.5
nitro cinema 159 , kontaktyta 120

Så första och sista brädan skiljer det 6cm på i längden men bara 1 cm på kontaktytan vilket bevisar att 1cm kan betyda jättemycket för brädbytet.

Angående brädor vet jag inte om jag är helt opartisk men jag gillade min airobic som jag körde på ifjol såpass mycket att jag beställde en till Airobic samt en nästan likadan fast lite mjukare lobster jibbaord (bataleon disaster). Gillar den poppiga känslan från camber ihop med TBT'n som underlättar :) Fast nu är jag ju i Åre där Åre skidsport kan planslipa en sådan här bräda. Kanske hade tänkt annorlunda om jag köpte den och inte hade något bra ställe i närheten . Så kanske en enklare camber/rocker bräda hade fungerat bättre

157 vs 156 Snowboard
linder sa:
För att bara rada upp 5 brädor här

lobster jibbaord 153 , kontaktyta 119
bataleon airobic 154 , kontaktyta 118
nitro swindle 155 , kontaktyta 118
nitro cinema 156 , kontaktyta 116.5
nitro cinema 159 , kontaktyta 120

Så första och sista brädan skiljer det 6cm på i längden men bara 1 cm på kontaktytan vilket bevisar att 1cm kan betyda jättemycket för brädbytet.
Bevisar är ett starkt ord.

Eller så kan man tolka tabellen som att det inte finns något enkelt samband mellan brädlängd och kontaktyta :)

linder

Aktiv medlem
157 vs 156 Snowboard
Helt klart är bevisa ett starkt ord , men sen är det följt av följande "att 1cm _kan_ betyda" så det känns ändå relevant ;)

Tabellen i sig kanske inte säger så mycket. Men det finns bra mycket fler egenskaper på en bräda man bör kolla upp och jämföra än bara längd :)

Senast ändrad:

Ingoo

Medlem
157 vs 156 Snowboard
Linder bevisade helt enkelt att det inte finns något enkelt samband mellan brädlängd och kontaktyta - inte mer med det och han tog fram en bra tabell som borde vara till hjälp för trådskaparen.
Sen finns det ju även brädor som Burton Nug som "ska" köras 8-10 com kortare än sin "vanliga" längd... De upphäver nog de sista argumenten för att man ska välja bräda efter enbart längd.

Off topic: grym setup Linder! Kör exakt likadan :P

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp