Trelleborg-Rostock. Finns nattfärja. Då är man i Rostock kl 0630, eller nåt...
Tänk på timingen. Kör man A9 ner till Alperna är München det sämsta. Där vill du inte vara mellan 0800-1200 en lördag... Men sträckan Rostock- Berlin är man ensamt, då kan det gå snabbt

.
Tycker inte att det skiljer så mycket mellan "västra" och "östra" vägen. A9 an, dvs östra vägen är man fast på A9an och ska genom/ förbi München (även om man ska österut kan man fastna rejällt där. Och man har lite andra ställe där man fastnar lätt. Berliner Ring, Nürnberg, Eisenach... Västra vägen, dvs A7 och ner är man lite flexiblare och man inte har såna ställe där det alltid fastnar, som München är (Eller jo, Hamburg, men det kommer tidigt på resan, dvs lite enklare att tima rätt...). Och på A9 så finns den där luriga fartkamerarn vid Hermsdorfer Kreuz. Nog det stället jag har flest foto ifrån...
Till Zillertal borde dock A9an vara betydligt kortare.
Sen är det så sjuk olika. Minns en resa där vi stack med 2 bilar från Bremen för att köra ner mot västra Alperna. Vi stack typ 15 min tidigare, då de andra skulle duscha och brukar köra snabbare än jag med gamla 740n. Men vi var framme hela 2 tim tidigare. Vi hann före alla köer, medans de andra fastnade. Dvs svårt att förutspår. Köra på natten kan vara en ide.
Finnlines har nakdel att man är vid Hamburg vi typ 8 på morgonen, som kan vara svårt. En veckodag, eller en lördag under semestertider.
Ta tåget, inga köer

. Jag tröttnade på bilandet i Tyskland. Bara idioter och köer...