1a resan med bil till alperna med familj.

JGT

Medlem
Jättefint genuint österrikiskt hotell med hög standard, blir säkert bra.
5 min gångavstånd till Penkenbahn.
Precis bredvid hotellet har ni även busshållplatsen Waldfeldweg, därifrån tar ni skidbussen till Hintertux, går var 20 min.
Till Zell am Ziller går bussen från Postamt, lite långt att gå från ert hotell, ta bilen till Zillertal Arena

Jag har aldrig tagit sådana extraförsäkringar då jag har extra reseskydd genom min hemförsäkring (Länsförsäkringar/Dalarnas)
Tecknade detta också istället. Bra tips.👍

JGT

Medlem
Ja nu återstår det att välja resväg. Med tanke på bensinpriserna så kanske man ska ta Ystad-Sassnitz osv till Nurberg. Eller då Malmö Köpenhamn vägen. Vi kör från Halmstad..

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja nu återstår det att välja resväg. Med tanke på bensinpriserna så kanske man ska ta Ystad-Sassnitz osv till Nurberg. Eller då Malmö Köpenhamn vägen. Vi kör från Halmstad..
Jag föredrar att köra Öresundsbron - Gedser - Rostock, och sedan A9:an ända ner till München. Betydligt mindre trafik genom östra Tyskland jmf med A7:an förbi Hamburg, Hannover, Kassel, Würzburg….
Från Rostock är det också närmare till Mayrhofen än via Puttgarden.
Om ni åker Gedser-Rostock dagtid kan jag rekommendera att förboka all-inclusive buffén i restaurangen. Överfarten tar 1h 45h och är precis lagom för en trevlig måltid innan man kör vidare.

EDIT:
Se till att ha tom tank i bilen när du kör in i Tyskland (om du kör diesel). Ca 4 kr/liter billigare.
OBS! Tanka aldrig på Autobahntankställena, de är lika dyra som i Sverige, kör av några hundra meter från en avfart och tanka vid något av alla de commercial center som finns överallt. Du hittar dessa tankställen på din GPS.
Skiljer ca 4 kr/liter.

Senast ändrad:

Frasse-Masen

Aktiv medlem
Ok superbra. För denna snabba info. Det ingick bara frukost , men förmodar att det finns lite restauranger med gångavstånd ? Och hyfsad prisbild..
Här ska du få några konkreta tips. Dessa tre ligger centralt nära kyrkan:
1. El Toro Steaks & Tapas. Lite dyrt men väl värt det.
2. Restaurangen på Alpenhotel Kramerwirt. (Missa inte deras kronhjort).
3. (Gasthof) Edelweiss. Bra pizza och annan mat.

Så en fjärde om ni åker skidor på Penken.
4. Den otroligt mysiga restaurangen Kaser Mandl am Penken. Mycket tyrolerkänsla och världsmästargod burgare.

JGT

Medlem
Jag föredrar att köra Öresundsbron - Gedser - Rostock, och sedan A9:an ända ner till München. Betydligt mindre trafik genom östra Tyskland jmf med A7:an förbi Hamburg, Hannover, Kassel, Würzburg….
Från Rostock är det också närmare till Mayrhofen än via Puttgarden.
Om ni åker Gedser-Rostock dagtid kan jag rekommendera att förboka all-inclusive buffén i restaurangen. Överfarten tar 1h 45h och är precis lagom för en trevlig måltid innan man kör vidare.

EDIT:
Se till att ha tom tank i bilen när du kör in i Tyskland (om du kör diesel). Ca 4 kr/liter billigare.
OBS! Tanka aldrig på Autobahntankställena, de är lika dyra som i Sverige, kör av några hundra meter från en avfart och tanka vid något av alla de commercial center som finns överallt. Du hittar dessa tankställen på din GPS.
Skiljer ca 4 kr/liter.
Kanon ! Detta är guld värt. Det blir mot Danmark då. Tänkte åka på natten kidsen sover och jag har kaffe.👍

JGT

Medlem
Här ska du få några konkreta tips. Dessa tre ligger centralt nära kyrkan:
1. El Toro Steaks & Tapas. Lite dyrt men väl värt det.
2. Restaurangen på Alpenhotel Kramerwirt. (Missa inte deras kronhjort).
3. (Gasthof) Edelweiss. Bra pizza och annan mat.

Så en fjärde om ni åker skidor på Penken.
4. Den otroligt mysiga restaurangen Kaser Mandl am Penken. Mycket tyrolerkänsla och världsmästargod burgare.
Mycket bra. Var inne på El toros hemsida och ja rätt dyrt, men vi får ta det en kväll. En god snitzel hade också varit fint. Grabben är 1,9m och äter som en häst, så i backen får vi försöka hålla nere kosten.. om det går.

fredw

Aktiv medlem
Ännu ett alternativ nedan. En prisvärd bilfärja Malmö-Tyskland , inte så allmänt känd. Om det sparar en övernattning på vägen så kan det vara en tanke. Och så slipper du sportlovstrafiken genom Danmark. Har ej åkt med dem själv.

PCs tips att landa i Rostock är annars guld. Mindre trafik, kortare att köra och färre vägarbete i gamla Östtyskland än via Puttgarden etc.
Fast hem brukar ändå bli via Puttgarden eftersom det är svårt att pricka de färre avgångarna från Rostock på hemvägen.

Senast ändrad:

fati

Aktiv medlem
Trelleborg-Rostock. Finns nattfärja. Då är man i Rostock kl 0630, eller nåt...

Tänk på timingen. Kör man A9 ner till Alperna är München det sämsta. Där vill du inte vara mellan 0800-1200 en lördag... Men sträckan Rostock- Berlin är man ensamt, då kan det gå snabbt ;).

Tycker inte att det skiljer så mycket mellan "västra" och "östra" vägen. A9 an, dvs östra vägen är man fast på A9an och ska genom/ förbi München (även om man ska österut kan man fastna rejällt där. Och man har lite andra ställe där man fastnar lätt. Berliner Ring, Nürnberg, Eisenach... Västra vägen, dvs A7 och ner är man lite flexiblare och man inte har såna ställe där det alltid fastnar, som München är (Eller jo, Hamburg, men det kommer tidigt på resan, dvs lite enklare att tima rätt...). Och på A9 så finns den där luriga fartkamerarn vid Hermsdorfer Kreuz. Nog det stället jag har flest foto ifrån...
Till Zillertal borde dock A9an vara betydligt kortare.

Sen är det så sjuk olika. Minns en resa där vi stack med 2 bilar från Bremen för att köra ner mot västra Alperna. Vi stack typ 15 min tidigare, då de andra skulle duscha och brukar köra snabbare än jag med gamla 740n. Men vi var framme hela 2 tim tidigare. Vi hann före alla köer, medans de andra fastnade. Dvs svårt att förutspår. Köra på natten kan vara en ide.

Finnlines har nakdel att man är vid Hamburg vi typ 8 på morgonen, som kan vara svårt. En veckodag, eller en lördag under semestertider.

Ta tåget, inga köer ;). Jag tröttnade på bilandet i Tyskland. Bara idioter och köer...

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Tänk på timingen. Kör man A9 ner till Alperna är München det sämsta. Där vill du inte vara mellan 0800-1200 en lördag...

Tycker inte att det skiljer så mycket mellan "västra" och "östra" vägen. A9 an, dvs östra vägen är man fast på A9an och ska genom/ förbi München (även om man ska österut kan man fastna rejällt där. Och man har lite andra ställe där man fastnar lätt. Berliner Ring, Nürnberg, Eisenach... Västra vägen, dvs A7 och ner är man lite flexiblare och man inte har såna ställe där det alltid fastnar, som München är.
Du har fel.
Om man ska till Zillertal så kommer man via Nürnberg och München oavsett om man kommer via A7 eller A9.
Och A9:an från Rostock är både närmare och snabbare än A7 via Puttgarden.

EDIT:
Ska man t ex till Sölden eller Ischgl är A7 rakt söderut vid Würzburg ett bra alternativ, men även för den delen av Österrike väljer jag hellre vägen Rostock-München-Garmisch.

Senast ändrad:

fati

Aktiv medlem
Ja, har tänkt i mina banor. Då finns en västra väg som man kör till västra alperna och en östra väg man kör till östra alperna. Skulle jag tar färjan till Puttgarden och skulle till Zillertal/ München hade jag ändå kört via Berlin (även om det troligtvis är längre). A24an är ju helt tomt...(jämfört med A7an iaf...). Därav skrev jag som ovan. Mer generellt för Alperna. Är ju mer om man ska ner till Innsbruck/ Brenner. Då kan man tar bägge vägarna. Inte tänkt på vilken som är bäst då, än... Nu kör jag inte med bil längre där, så ska inte göra det heller ;). Stod i kö alldeles för mycket i alla delar av tyskland...

Edit: Är det mycket kö vid München kan det vara värd att köra via Regensburg, Landshut o lite landsväg....

Senast ändrad:

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
kanske lite off topic då frågan gällde "1:a resan med bil till alperna" men för egen del ska jag för 1:a gången ta med hela familjen till alperna. Vi utgår från Östersund så bil är inget alternativ.
Tre barn mellan 6-18år gör inte kombon helt enkel; ex hyrbil går bort då det skulle krävas stor och därmed dyr bil.

Vi har hittat billiga flygbiljetter sen tar vi tåget till Limone (stannar mitt i byn).
Bor på Airbnb.
Fördelar med Limone: passar 6 åringen, men även de större grabbarna, låg prisnivå på mat, liftkort, boende och tåg. Möjlighet att ta en dagsutflykt med tåget ner till Ventimiglia/Nice (uppskattas av frugan). Själv så kommer jag förhoppningsvis dra på stighudarna och smita ifrån familjen när tillfälle ges.

Senast ändrad:

JGT

Medlem
Och snökedjor i bagaget behöver vi inte bilen väger under 3ton. Eller ? Men varselväst ska tydligen finnas i bilen samt , måste man köpa ett klistermärke för att ha på rutan ?

Bilagor

• Screenshot_20221207_202945_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20221207_202945_Samsung Internet.jpg
    181.5 KB · Besök: 9

PisteCarver

Aktiv medlem
Och snökedjor i bagaget behöver vi inte bilen väger under 3ton. Eller ? Men varselväst ska tydligen finnas i bilen samt , måste man köpa ett klistermärke för att ha på rutan ?
Du behöver inga snökedjor för att köra till Mayrhofen.

Österrikisk Autobahnvignette kan du köpa på alla Autobahnrastställen söder om München, finns att köpa för kort period ca 10 dagar.
När jag åker till Zillertal köper jag aldrig vignette, jag kör av vid Ausfahrt Holzkirchen söder om München och tar landsvägen/genvägen via Achenkirch i stället.
Det kan vara köer ner mot Jenbach under lördagen, men det är det ofta vid Autobahnövergången vid Kufstein också.

Senaste inläggen

Topp