Högzon med Tvärå och Stendalen liftarna brukar aldrig öppna innan vecka 6-7. Ullådalen brukar öppna under Januari och det brukar vara oberoende om det kommit mycket snö eller inte. Efter nyårskaoset är det ett antal veckor med lågt besökstryck, och då fokuseras på de mer centrala pisterna. Att störtloppet öppnade till nyår är nog att se som en bonus, inte en skjälvklarhet. Men som FooBear skriver, ett rejält dump skulle sitta fint.Jag tycker tyvärr bristen på natursnö märks väldigt tydligt jämfört med samma tid förra året. De öppna pisterna är superfina, men samtidigt väldigt många nedfarter som inte är öppna. Jag gillar att hålla till borta vid Stendalen/Tväråvalvet och i dagsläget är där inte en nedfart öppen i hela Ullådalen. Jag håller mig även långt borta från Störtloppet högzon, räcker att beskåda spektaklet från sidlinjen...
Den största nackdelen har dock varit att alla ska trängas på färre liftar/pister vilket inte var helt roligt under nyårshelgen. Bör förhoppningsvis bli bättre när antalet besökare tunnas ut de kommande dagarna. Men en rejäl snödump hade inte suttit fel!
Just nu är det verkligen inget vidare. Blåsigt, plusgrader, regn, klistersnö, ej åkbart i vissa transportsträckor. Men allt kan ju ändra på någon dag bara det kommer snöVäcker liv i den här tråden igen efter vad som ser ut att vara riktigt stökiga dagar vädermässigt med plusgrader och regn. Ni som är på plats/boende i Åre, hur ser det egentligen ut i backarna? Känslan här nerifrån Skåne är att det ser ganska illa ut och t.o.m. barmark som tittar fram lite här och där enligt Skistars webkameror.
Finns det fortfarande hopp om en öppning i Ullådalen/Stendalen till sportloven, eller blir det att trängas i lågzon som under jul/nyår? Det är 1,5 vecka kvar innan jag själv åker upp för nästa omgång så försöker leva på hoppet![]()
Snöläget i Åre, högzon verkar dåligt, så är nu i Vemdalen i stället för Åre. Björnrike, Vemdalen o Klövsjö har riktigt bra med snö. Dessutom är det väldigt lite folk just nu, så åkning delux. Det lär naturligtvis komma mer besökare när sportloven närmar sig, men som sagt. Det är bra med snö och nästan allt är öppet.Väcker liv i den här tråden igen efter vad som ser ut att vara riktigt stökiga dagar vädermässigt med plusgrader och regn. Ni som är på plats/boende i Åre, hur ser det egentligen ut i backarna? Känslan här nerifrån Skåne är att det ser ganska illa ut och t.o.m. barmark som tittar fram lite här och där enligt Skistars webkameror.
Finns det fortfarande hopp om en öppning i Ullådalen/Stendalen till sportloven, eller blir det att trängas i lågzon som under jul/nyår? Det är 1,5 vecka kvar innan jag själv åker upp för nästa omgång så försöker leva på hoppet![]()
Samma här. Vi får hålla tummarna för att det kommer mer än den dryga decimetern snö som är i prognosen för helgen och att de sen kommer att spruta allt de kan inför sportloven. Men Ullå och Tvärå tror jag tyvärr bara är att glömma om man skall döma av hur det ser ut i kamerorna.Finns det fortfarande hopp om en öppning i Ullådalen/Stendalen till sportloven, eller blir det att trängas i lågzon som under jul/nyår? Det är 1,5 vecka kvar innan jag själv åker upp för nästa omgång så försöker leva på hoppet![]()
Stämmer! Steg åt rätt håll senaste dagarna. Gissar att det förbättras mest på högzon. Prognosen framöver visar bara minus + lite snö så till helgen blir det nog fin åkning.Lite bättre senaste 2dagarna eller?
Ok, ja det är en usel vinter. Lite samma läge som Vemdalen hade förra vintern när Åre hade bra med snö. Ombytta roller i år
Vemdalenområdet har i alla fall betydligt bättre än förra året, och bättre än Åre. Vemdalen har så här långt på säsongen varit riktigt bra så länge man håller sig i pisterna. Även längdspåren är riktigt bra. Hoppas på att det kommer några rejäla dump i Åre framåt april, annars får man väl hålla sig i Vemdalen, och där närliggande ställen.Vemdalen har också enligt https://www.freeride.se/snodjup/vemdalen/ klart lägre än genomsnittet.
Svarar mig själv. Ser ut att öppna idagNågon som vet ifall valvet är i närheten av att kunna öppna?
Härligt. Visst är det någonstans där som en sameby brukar ha en servering vid en av liftarna under vårvintern? Säljer en massa samiska godsaker. Har tyvärr alltid missat den själv, men sett folk sitta där i solen och äta gott.Svarar mig själv. Ser ut att öppna idag![]()
Där har vi den!
OK, rätt crusty utanförVäcker liv i den här tråden igen… det har väl snöat en del på sistone? Jag antar att det är helt ok i pisterna men hur är det utanför? Hårt och isigt eller fluff? Förstår att det kan ändra sig på typ ett par timmar men hur ser det ut i ögonblicket?
Köerna verkar inte direkt jobbiga heller… man blir ju glad av att se detta 😄Vårkrisp (-22 på mätaren) när 8:an öppnade i morse. Snön ska nog ingenstans före påsk🐣 Visa bilaga 24118