2023 Åre - snöläge?

8500rpm

Medlem
2023 Åre - snöläge?
Är det onormalt snöläge för början av Januari, dåligt? Tycker komma ihåg att det brukar ligga runt 50-70cm denhär årstiden men kanske kommer fel ihåg... samt 15cm hit eller dit kanske... men väldigt lite har det snöat eller hur?

Bobski

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Det är något mindre snö i naturen än brukligt, men riktigt "vintrigt" . Baksidan är enligt bekanta helt ok att åka nu. Pisterna var i alla fall förra veckan när jag var där suveränt fina, men några 1000 nyårsfirare har nog slitit en del. Det verkar som kylan håller i sig, så snötillverkningen är antagligen fortfarande i gång på vissa utsatta ställen. Summerat så lite sämre offpist, men bättre pister än vad det brukar vara.

8500rpm

Medlem
2023 Åre - snöläge?
Absolut. Var uppe veckan före Jul och pisterna var i super fina! ...tänkte främst på natursnö, kanske inte direkt offpist men generellt antal centimeter. Håller med om att det ser vintrigt ut.

daniel_91

Ny medlem
2023 Åre - snöläge?
Tittar man historiskt så är det mindre snö i backarna nu än vanligt.

För v.52:
2022: 29 cm
2021: 50 cm
2020: 45 cm
2019: 73 cm
2018: 39 cm
2017: 81 cm

Åkte baksidan häromdagen. Är helt OK ned första biten från skutan men efter första branten är det stenigt som satan.

FooBear

Ny medlem
2023 Åre - snöläge?
Jag tycker tyvärr bristen på natursnö märks väldigt tydligt jämfört med samma tid förra året. De öppna pisterna är superfina, men samtidigt väldigt många nedfarter som inte är öppna. Jag gillar att hålla till borta vid Stendalen/Tväråvalvet och i dagsläget är där inte en nedfart öppen i hela Ullådalen. Jag håller mig även långt borta från Störtloppet högzon, räcker att beskåda spektaklet från sidlinjen...

Den största nackdelen har dock varit att alla ska trängas på färre liftar/pister vilket inte var helt roligt under nyårshelgen. Bör förhoppningsvis bli bättre när antalet besökare tunnas ut de kommande dagarna. Men en rejäl snödump hade inte suttit fel!

Bobski

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Jag tycker tyvärr bristen på natursnö märks väldigt tydligt jämfört med samma tid förra året. De öppna pisterna är superfina, men samtidigt väldigt många nedfarter som inte är öppna. Jag gillar att hålla till borta vid Stendalen/Tväråvalvet och i dagsläget är där inte en nedfart öppen i hela Ullådalen. Jag håller mig även långt borta från Störtloppet högzon, räcker att beskåda spektaklet från sidlinjen...

Den största nackdelen har dock varit att alla ska trängas på färre liftar/pister vilket inte var helt roligt under nyårshelgen. Bör förhoppningsvis bli bättre när antalet besökare tunnas ut de kommande dagarna. Men en rejäl snödump hade inte suttit fel!
Högzon med Tvärå och Stendalen liftarna brukar aldrig öppna innan vecka 6-7. Ullådalen brukar öppna under Januari och det brukar vara oberoende om det kommit mycket snö eller inte. Efter nyårskaoset är det ett antal veckor med lågt besökstryck, och då fokuseras på de mer centrala pisterna. Att störtloppet öppnade till nyår är nog att se som en bonus, inte en skjälvklarhet. Men som FooBear skriver, ett rejält dump skulle sitta fint.

8500rpm

Medlem
2023 Åre - snöläge?
Mitt långsiktiga mått för snöläge för vintern är alltid v10. Är det 90cm+ v10 eller inte... senaste 5-6år har varit riktigt bra.

FooBear

Ny medlem
2023 Åre - snöläge?
Väcker liv i den här tråden igen efter vad som ser ut att vara riktigt stökiga dagar vädermässigt med plusgrader och regn. Ni som är på plats/boende i Åre, hur ser det egentligen ut i backarna? Känslan här nerifrån Skåne är att det ser ganska illa ut och t.o.m. barmark som tittar fram lite här och där enligt Skistars webkameror.

Finns det fortfarande hopp om en öppning i Ullådalen/Stendalen till sportloven, eller blir det att trängas i lågzon som under jul/nyår? Det är 1,5 vecka kvar innan jag själv åker upp för nästa omgång så försöker leva på hoppet :)

CrispR

Ny medlem
2023 Åre - snöläge?
Väcker liv i den här tråden igen efter vad som ser ut att vara riktigt stökiga dagar vädermässigt med plusgrader och regn. Ni som är på plats/boende i Åre, hur ser det egentligen ut i backarna? Känslan här nerifrån Skåne är att det ser ganska illa ut och t.o.m. barmark som tittar fram lite här och där enligt Skistars webkameror.

Finns det fortfarande hopp om en öppning i Ullådalen/Stendalen till sportloven, eller blir det att trängas i lågzon som under jul/nyår? Det är 1,5 vecka kvar innan jag själv åker upp för nästa omgång så försöker leva på hoppet :)
Just nu är det verkligen inget vidare. Blåsigt, plusgrader, regn, klistersnö, ej åkbart i vissa transportsträckor. Men allt kan ju ändra på någon dag bara det kommer snö

the_teo

Medlem
2023 Åre - snöläge?
+7 regn, vind och sol i järpen. Allt på samma gång. Verkar slå om till snö ev ikväll med en ganska bra prognos för helgen. Men generellt väldigt lite snö i området. Åk till Bydalen för bättre snöbas

Bobski

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?

Snöläget i Åre, högzon verkar dåligt, så är nu i Vemdalen i stället för Åre. Björnrike, Vemdalen o Klövsjö har riktigt bra med snö. Dessutom är det väldigt lite folk just nu, så åkning delux. Det lär naturligtvis komma mer besökare när sportloven närmar sig, men som sagt. Det är bra med snö och nästan allt är öppet.

mac-O

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Kommer inte ens ihåg när det var så här lite snö i Åre i slutet på januari. Backar utan sprutsnö har stängt och att åka utanför har hela säsongen varit dåligt med 3-4 dm snö utan botten. Det torde vara ännu sämre nu efter dagar med regn, +7 grader och storm. Tyvärr ser 10-dagars prognosen inte ut att lev några mängder snö men lite iaf. Nä, åk någon annanstans helt enkelt.

pd

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Samma här. Vi får hålla tummarna för att det kommer mer än den dryga decimetern snö som är i prognosen för helgen och att de sen kommer att spruta allt de kan inför sportloven. Men Ullå och Tvärå tror jag tyvärr bara är att glömma om man skall döma av hur det ser ut i kamerorna.

pd

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Tittar man under % Sannolikheter - Beta på SMHI så finns det snö i en av de alternativa prognoserna varje dag nästa vecka. Snacka om helgardering, ingen snö - ja vi hade rätt, snö - ja, vi hade rätt och ingen klagar.

mac-O

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Det lär stämma. Måttet för Åre By och Högzon tas i Rödkullen om jag minns rätt. Så snöämängden i Åre BY är EGENTLIGEN nära noll...
Ett otvättat snödjup hittar du på @arelavincenter på IG. På fredag och natten till lörd kommer det en hel del. Tyvärr slår det som vanligt över till megaplus på söndag och några dagar framåt...yr.no. Skitvinter.

Senast ändrad:

Bobski

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Vemdalen har också enligt https://www.freeride.se/snodjup/vemdalen/ klart lägre än genomsnittet.
Vemdalenområdet har i alla fall betydligt bättre än förra året, och bättre än Åre. Vemdalen har så här långt på säsongen varit riktigt bra så länge man håller sig i pisterna. Även längdspåren är riktigt bra. Hoppas på att det kommer några rejäla dump i Åre framåt april, annars får man väl hålla sig i Vemdalen, och där närliggande ställen.

snöslunga

Ny medlem
2023 Åre - snöläge?
Det är väldigt dåligt i år. Har inte varit i Åre på länge men köpte ett taktält för bilen och tänkte åka upp och sova i det samt ta lite dagsturer, men det blev mest att sitta i tältet med en kopp kaffe efter att förra veckans regn drog in.

farsan56

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
786E5A7E-8EF5-4E56-B635-C8A74BDB385F.png

farsan56

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Ja är det inte typiskt, när v9 kommer då regnar offpisten bort. Jag som hade planerat att dra på hudarna och lämna trängseln bakom mig.
Grattis ni som hade v8👍

Fullt ös

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Väcker liv i den här tråden igen… det har väl snöat en del på sistone? Jag antar att det är helt ok i pisterna men hur är det utanför? Hårt och isigt eller fluff? Förstår att det kan ändra sig på typ ett par timmar men hur ser det ut i ögonblicket?

Topp