2023 Åre - snöläge?

2023 Åre - snöläge?
Tänkte besök Åre för första gången på tisdag men fick info idag om att det var riktigt hårt i pisterna sista dagarna. Någon annan som kan bekräfta/dementera?

frippolov

Medlem
2023 Åre - snöläge?
Tänkte besök Åre för första gången på tisdag men fick info idag om att det var riktigt hårt i pisterna sista dagarna. Någon annan som kan bekräfta/dementera?
Ser ut att bli soliga dagar och kalla nätter till veckan, precis som det var nu i helgen. Kan säkert upplevas hårt i skuggan på förmiddagen men absolut inte isigt och inget som lite tryck med stålkanterna inte biter på. Kanonfina backar så bara köra på och ha roligt!⛷️

farsan56

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Det här håller inte längre 😩
Inte en kö i sikte, bara att åka in i liftarna. Jag får ju aldrig stå och vila, är helt slut på eftermiddagen.
Sol och glest med folk i pisterna så det är bara att trycka på, och då blir jag ännu tröttare i benen.
Problem, problem……😉

2023 Åre - snöläge?
Som grönjöling i pisten och i Åre så är jag sjukt nöjd över dagen hittills. Valde Duved/Tege, dels för priset samt pga att det inte verkar vara lika mycket folk. Vilket har stämt in ganska bra.

Har 3 timmar hit och 2 till Vemdalen. Tveksam om jag åker till Vemdalen igen.

farsan56

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Som grönjöling i pisten och i Åre så är jag sjukt nöjd över dagen hittills. Valde Duved/Tege, dels för priset samt pga att det inte verkar vara lika mycket folk. Vilket har stämt in ganska bra.

Alltid bra i Duved/Tege.
Men vill du testa Åre är det nu du ska göra det.
Det blir inte bättre förutsättningar än så här (pist) så passa på.

fredw

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?

Duved och Tväråvalvet är mina favoriter. När allt stämmer där så är det svårslaget, och våren är bäst. Grattis!

farsan56

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Duved och Tväråvalvet är mina favoriter. När allt stämmer där så är det svårslaget, och våren är bäst. Grattis!
Tväråvalvet?
Titta här vad tråkigt det blev när hustrun lurade dit mig i torsdags em.
Ren misär, nä sånt där håller jag mig för god för.
Sensmoral: akta er för kvinnor dom vill bara en sak.
Åka offpist i Tväråvalvet!
D31D472F-AACB-4551-BD9D-81E3397B5BF5.jpeg

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Jodå, åker man dit på lågsäsongveckorna kan det vara fint.
Annars bjuder jag på två favoriter :
Bild 1: ”Riktiga” baksidan, som nästan ingen har åkt (inte ens @farsan56 ?! Kanske en erfaren som @Glisseur åkt här…?!). 1000m fallhöjd rakt i fallinjen (lite flackt ner mot gråvallstjärn) sen blir det fin skogsåkning/ kalhygge de sista 300 fhm 👌
Kräver hämtning vid Huså vägen alt. En lååång väg tillbaka

Bild 2: grön =upp, röd= ner.
Från toppen åk nordsidan, där du kan välja 55gr lutning eller snällare skiers left. Fortsätt ner i den fina bowlen. Kolla var hängdrivan slutar på riktiga Blåsten, åk in där det går. Kör i fallinjen tills det flackar ut. På med hudarna och knata upp på Västerskutan. Åk ner mot liftarna (farsans bild här ovan)
Åres bästa åk med lite lagom uppför.
(Åken kräver egentligen bara en enkelbiljett med kabinbanan)

Varsågoda!

Bilagor

• 07EAFFE6-1A98-4FF5-BB2F-FD502FBE63F4.jpeg
    07EAFFE6-1A98-4FF5-BB2F-FD502FBE63F4.jpeg
    213.4 KB · Besök: 86
  • EE811DA2-8555-49AF-8838-58DA365846E3.jpeg
    EE811DA2-8555-49AF-8838-58DA365846E3.jpeg
    249 KB · Besök: 85
Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
1:an ser ju klart intressant ut. Vi åkte i och bredvid husåleden i lördags ner till Huså.
Jag sa till hustrun att det borde finnas ett bättre åk än att följa leden men att jag kan för lite om den terrängen.
Att landa nere på husåvägen är inget problem då vi kan åka med en kompis i Huså som börjar jobba i Åre på em.

2:an har åkts varianter av. Ibland när det är lite senare på dagen åker vi längre åt höger och siktar på Stendalen hudar upp så vi når att glida ner till 8:an. Alternativt glida och staka direkt hem om vi börjat åka hemifrån.

Bra tips @Ivo del Scandi

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Hans Olsson och Maria Pietilä Holmner gör en genomgång av systemet på Skistar Åres Instagramkanal i stories (dvs de temporära videor man kommer åt om man klickar på loggan) över dagen. Ser ut att vara riktigt fina förhållanden nu.

Bobski

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Hans Olsson och Maria Pietilä Holmner gör en genomgång av systemet på Skistar Åres Instagramkanal i stories (dvs de temporära videor man kommer åt om man klickar på loggan) över dagen. Ser ut att vara riktigt fina förhållanden nu.

Fina förhållande är bara förnamnet just nu. Guldväder o backar sedan en vecka o verkar hålla i sig ytterligare några dagar. Det enda är att offpisten är lite väl fast för att vara kul.

Wille1504

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Lite kul att efter en lång dag i backen komma hem och se att Maria Pietilä Holmners favoritbacke i Åre är Fröåsvängen. Sambon bytte just idag favoritbacke från Viksvängen till Fröåsvängen.

Riktigt fina förhållanden i backarna och vädret är suveränt. Lite slush hade såklart inte varit fel dock

Plop

Ny medlem
2023 Åre - snöläge?
Fråga till er som är på plats. Åker upp nu med nattåget och stannar till To.
Funderar på vilka skidor jag ska välja. QST 106 eller mina Völkl RTM 84.
Dvs luta förhållandena mer år vårslush och inte så hårt eller är det lite hårdare?
Gäller offpisten också. Bägge skidorna har ju ett relativt brett register men åt olika ändar.
Ser väl ut som att vara ungefär samma förhållande nu några dar framöver.

Bobski

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Fråga till er som är på plats. Åker upp nu med nattåget och stannar till To.
Funderar på vilka skidor jag ska välja. QST 106 eller mina Völkl RTM 84.
Dvs luta förhållandena mer år vårslush och inte så hårt eller är det lite hårdare?
Gäller offpisten också. Bägge skidorna har ju ett relativt brett register men åt olika ändar.
Ser väl ut som att vara ungefär samma förhållande nu några dar framöver.
Ta med båda. Det är stenhårt på morgonen, men lär nog bli mjukt o puckligt framåt dagen. Stort skidfodral så klämmer man in 2 par lagg.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Tillräckligt bra snöläge för att göra sådana här sinnessjuka hopp från Mullfjället!
Vilken legend.

chrillelille

Aktiv medlem
2023 Åre - snöläge?
Tar nattåget upp Tor/fre. Beroende på vilken prognos man tittat på har det kommit en del snö i Åre. Stämmer det?

nån idé ser packa sina bredare skidor eller är det bara några cm utanför?

Tack!

Topp