48an mellan VM-8ans lift och Rödkullen = Hur svår för barn?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Sitter och kikar på att hyra boende nära VM-8an och ska ta med barn upp som ska gå på skidskolan i Rödkulletorget.

Funderar på om man kan ta liften upp och sen åka 48an ner till Rödkullen med barn; de är ganska små och ska därför på skidskolan. Men klarar de transportsträckan eller ska man köra upp dem med bil?
Kan inte minnas att jag har åkt där så har svårt att se framför mig hur avancerad den kan vara.

Någon som åkt där nyligen?

pd

Aktiv medlem
Om barnen kan ploga och svänga så bör det inte vara några problem att åka där. Jag åkte där med kompisen och hans fyraåring som gjorde sin andra vecka förra året och det fungerade fint. Backens lutning är typ grön, men den är förstås smal, ca 7-10 meter. Största problemet är andra åkare, framför allt de lite större men inte fullvuxna som är leklystna och på väg ner till parken, samt att där är en del skotertrafik. Den är öppen från kl 8 och där finns belysning även om en del sträckor är lite dåligt upplysta. I synnerhet efter vänstersvängen ner mot Rödkullen. Riktigt sjyst att åka på kvällsåkningen, men nästa knatte som jag skall ha med mig ner där kommer att få ha LED-band på sig så kan jag slappna av lite mer. Misstänker att frun kan bli grinig om jag lämnar tillbaks dem påkörda till föräldrarna.
Fortsättningen, Långsvängen, fungerar fint när ni sen skall hem från Rödkullen.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Om barnen kan ploga och svänga så bör det inte vara några problem att åka där. Jag åkte där med kompisen och hans fyraåring som gjorde sin andra vecka förra året och det fungerade fint. Backens lutning är typ grön, men den är förstås smal, ca 7-10 meter. Största problemet är andra åkare, framför allt de lite större men inte fullvuxna som är leklystna och på väg ner till parken, samt att där är en del skotertrafik. Den är öppen från kl 8 och där finns belysning även om en del sträckor är lite dåligt upplysta. I synnerhet efter vänstersvängen ner mot Rödkullen. Riktigt sjyst att åka på kvällsåkningen, men nästa knatte som jag skall ha med mig ner där kommer att få ha LED-band på sig så kan jag slappna av lite mer. Misstänker att frun kan bli grinig om jag lämnar tillbaks dem påkörda till föräldrarna.
Fortsättningen, Långsvängen, fungerar fint när ni sen skall hem från Rödkullen.
Prima, tack för utförligt svar. Låter som att det ska gå både dit och hem då. Skönt!

Ake_Astrom

Medlem
Det är inte vägen till Rödkullen som kan bli problemet utan vägen tillbaka.
För att inte tala om sista biten ner på VM8-an, den är klart uppkörd till kvällen.
Men man kan ta skidbussen tillbaka så slipper man ;)

/Åke

KarinLager

Aktiv medlem
Varning för att räkna med Ski in ski out-boende vid VM8:an. Bodde där förra nyåret, Nya Lundsgården, och det blev en stor besvikelse. VM8:an stod still på grund av vind minst hälften av dagarna. Då fick man ta bil, skidbusss eller gå in till byn... helt värdelöst. Sen håller jag med om att sista biten ner är brant, där skule jag inte åka med små barn.

pd

Aktiv medlem
Njae, det är faktiskt ingen fara att ta sig tillbaka tycker jag. Nedersta delen av Gästrappet blir förvisso uppkört lagom till att lifterna öppnar, men håller man sig längs med vänstra kanten efter tunneln och tar det lugnt så går det fint även med barn. Där är lutningen inte värre än en blå backe. Se bara till att barnen inte stannar upp direkt efter tunneln eller får för sig att skrådda rakt över Gästrappet.

Nu har ju TS bil för fallet att åttan står still men annars så går bussen vidare till Rödkullen direkt efter Kabin. Dock skall man vara medveten om att man kliver på sist på byslingan så risk finns för att bussen är full. I synnerhet på förmiddagen när alla skall ut i systemet.

Tråkigt att du hade otur med vädret @KarinLager. Har bott på Nya Lunds eller Fjällbyn massor av gånger och tycker att det är en bra utgångspunkt för att smidigt kunna komma ut så tidigt som möjligt och åka så länge som möjligt om man inte har bil. Så här års blir dagen 8,5 timma istället för 5,5. De dagar då det blåser grävling står oftast även övriga stolliftar still så då blir det ändå ingen åkning.

PisteCarver

Aktiv medlem
Har aldrig förstått dem som åker till fjällen på Nyår - jag tycker solen står för lågt på himlen i Alperna då. :unsure:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp