4frnt Raven / Down CD102

herrgard

Medlem
4frnt Raven / Down CD102
Är på jakt efter en turskida som ska fungera överallt, liftnära såväl som ute i ingenstans. Jag är inte intresserad av att åka pist på dem annat än i syfte att transportera mig till offpiståkningen. Det är mest tura för upplevelsen och jakten på bra snö som jag är ute efter och för tillfället lutar det åt att montera med dynafits speed turn (den nya billiga saken) utan bromsar. Jag kör mer mjukt och kontrollerat än hårt och aggressivt, men gärna fort.

Har sådeles blivit sugen på 4frnts Raven eller Downs CD102. Jag åkte tidigare Down CD2 som jag gillade känslan i, men de blev lite för stora och jobbiga att köra fulla dagar på i alla förhållanden. Då hade jag iofs duke monterade... När det gäller Raven har jag ingen referens alls, men det tilltalar mig hur de verkar lätta att bryta ur sväng för att snabbt slå ner farten och bara allmänt vara lätta på fötterna. Jag tycker inte om skidor som är hooky eller låser fast sig i ett förbestämt svängläge. Jag vill helst bara peka skidorna åt hållet jag ska åka och justera farten med hur mycket skidan kantas.

Så, är det någon som testat dem och kan ge en liten recension? Tankar och spekulationer kring dem välkomnas också :P

SiSt

Medlem
4frnt Raven / Down CD102
Jeg har ikke kjørt på Raven, så kan ikke gi noen tilbakemeldinger på den. Ut fra shapen kan jeg tenke meg at den er hakket bedre enn CD 102 i dyp løssnø og kjappere i carvingsvinger (duh, 23/30m radie mot 29/55/35), men at spennprofilen gjør den vagere i kantkontakten på hard snø og lave kantingsvinkler og gir den noe mindre sweetspot med tanke på balanse enn CD 102. Skiene er ganske ulike rent konstruksjonsmessig, men veier omtrent det samme, så dempningsgrad vil nok også være temmelig lik.

Om CD 102, så virker den å treffe veldig bra til det du beskriver. Den er ekstremt lite hooky og tailen er superenkel å slashe ut. Årets modell har en spennprofil som vi mener forener det beste fra den gamle profilen med flat camber og rocker foran/bak med tydelige knekkpunkter og fjorårets fulle omvendte spenn. Ingenting som er revolusjonerende med det vi kaller "freeride rocker", men den fungerer helt enkelt veldig bra. Raven har flatere omvendt spenn enn hva "reflect tech" skulle tilsi (ihverfall de parene jeg har sett), noe som er positivt med tanke på ytelsene på hardt underlag, 23/30m radie på det omvendte spennet ville vært ganske kraftig.

Det står en del om Raven her: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/265193-The-Raven-Hoji-s-New-Masterpiece

og en del om CD 102 (egentlig den gamle CD4, men alt annet enn spennet er 99% likt) her: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/279189-REVIEW-2011-Down-Countdown-4-(2014-Down-Countdown-102)?highlight=countdown+4

Nå vet ikke jeg hvilken årsmodell CD2 du har hatt tidligere, men dersom det er 12/13 eller 13/14 -modellen har den samme konstruksjon som årets CD 102.

herrgard

Medlem
4frnt Raven / Down CD102
Takk för infon! Det var 11/12 CD2 jag hade (blå-svart sågtandsgrafik).

Hur funkar 102an om man frammonterar den? Rekommendade -11cm känns lite långt bak.

SiSt

Medlem
4frnt Raven / Down CD102
herrgard sa:
Takk för infon! Det var 11/12 CD2 jag hade (blå-svart sågtandsgrafik).

Hur funkar 102an om man frammonterar den? Rekommendade -11cm känns lite långt bak.
"Lindahl" på TGR monterte sine på -7 og synes det funker fint ettersom han ville ha en "mini EHP". Selv ville jeg montert de -10, men det er store personlige forskjeller på hva folk liker. Mange mellomeuropeere foretrekker ganske tradisjonell montering, enda lenger bak en anbefalt.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp