550d vs 60d

Tjena!

Nu har jag bestämt mig för att köpa en ny kamera. Valet står mellan en canon 550d eller canon 60d. För och nackdelar med dom. Vilken tror ni är bäst?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Enda nackdelen med att välja en 60D är att du får betala ett högre pris. Är pengar ett problem?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Jag vet att mitt uppbyte 350D -> 40D var väldigt värt, men det beror på många faktorer. Kommer du som fotograf ha nytta av det, kommer du ha råd att skaffa optik som 'matchar' huset, hur mycket har canon ändrat sina serier (jag vet att de gjort mindre och mindre skillnad på XXX-serien och XX-serien, men jag vet inte hur mycket).

Till att börja med kan du ju skriva lite om hur mycket erfarenhet du har av fotografering och vad du är beredd att lägga. Att köpa en kamera är lika invecklad som att köpa ett par nya skidor :3

D-Nord

Ny medlem
beror lite på vad du ska ha den till, dock så är ju 60d såklart en bättre kamera men frågan är vad du kräver. Så här på rak hand vet jag bara att det är samma sensor i båda och det är samma ISO. 60d har en snabbare sekvenstagning typ 5,5fps och 550d har typ 3,5, 60d har också en snabbare slutartid.

Vattendroppe sa:
Jag vet att mitt uppbyte 350D -> 40D var väldigt värt, men det beror på många faktorer. Kommer du som fotograf ha nytta av det, kommer du ha råd att skaffa optik som 'matchar' huset, hur mycket har canon ändrat sina serier (jag vet att de gjort mindre och mindre skillnad på XXX-serien och XX-serien, men jag vet inte hur mycket).

Till att börja med kan du ju skriva lite om hur mycket erfarenhet du har av fotografering och vad du är beredd att lägga. Att köpa en kamera är lika invecklad som att köpa ett par nya skidor :3
Jag har väll sådär erfarenhet har fotat i ungefär 3 år med min nikon d60.
Jag är väll bred att lägga ganska mycket. Men är det skillnad på vilka objektiv man ska köpa till 550d och 60d? Men jag kommer nog att filma mycket också kanske 50/50

superunknown

Ny medlem
vridbar display och manuell ljudkontroll. sen har den även en liten display för inställningar som de större kamerorna oftast har. har du användning för det så är det ju definitivt värt.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
SimonWalterss0on sa:
Jag har väll sådär erfarenhet har fotat i ungefär 3 år med min nikon d60.
Jag är väll bred att lägga ganska mycket. Men är det skillnad på vilka objektiv man ska köpa till 550d och 60d? Men jag kommer nog att filma mycket också kanske 50/50
Hur mycket använder du olika inställningar? En av de stora fördelarna med att byta upp sig är att man får "snabbtillgång" till olika inställningar. Det är ju guld värt att ha separata reglage för bländare/slutare, då det går mycket snabbare att ställa in. För att ha nytta av det krävs ju dock att man har erfarenheten så att man kan ställa in det fort också. Andra saker man får "direktaccess" till är ISO, vitbalans, fokusmetod och ljusmätningsinställningar, använder du dig någorlunda av dessa är det absolut värt att köpa det dyrare huset. En annan grej är att XX-serien har lite större hus, så de går att hålla bekvämt utan att köpa till ett batterigrepp :p

Du också tillgång till den lilla displayen på ovansidan, något som man inte kan tänka sig hur mycket nytta man kan ha av innan man börjar använda den (i alla fall är det min erfarenhet).

Du ska inte nödvändigtivis köpa olika objektiv, men om vi hypotetiskt säger att du har en budget på 13K och väljer mellan kamerahus för 6K och 10K. Med hus för 6K får du 7K över att köpa optik för, vilket du får riktigt bra optik för om du vill (dock inte sagt att du behöver det), om du köper huset för 10K kan du endast lägga 3K på optik, vilket ger dig betydligt sämre optik. Hänger du med på hur jag menar?

Petts

Ny medlem
Som ovanstående säger bör du ha en liten budget för optik. Kamerorna i sig är ganska lika varandra. Det som skiljer är typ
- storleken på husen
- materialet av husen
- slutartiden (550d 4k/60d 8k)
- fps (550d 3.7 fps/60d 5.3 fps)
- i 60d finns en transmitter för blixtar - inte i 550d
- 60d har manuell inställning av ljud i videoläget - inte 550d

Annars är kamerorna rätt lika. Samma förutsättningar i videoläget, sensor typ/storlek/upplösning.

Jag har en 60d och är riktigt nöjd. Gillar speciellt hur kameran är byggd med knappar & rattar. den är sjukt komfortabel och sitter grymt i handen.

Bjo-rnR

Ny medlem
en rättelse. Du har 1/3ev iso steg i 60d/7d vilket inte 550d har men annars är det nästan identiska.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp