ABS-ryggsäck med KLM till Kanada -problem?

Snowjunkie

Aktiv medlem
Hej,

ska snart resa med KLM till Calgary och tänkte ta med en ABS-rygga. Någon som vet om KLM accepterar ABS-systemet? Jag har mailat KLM som efter en tids korrespondens vägrade svara utan hänvisade till resebyrån. Resebyrån tar en avgift på 395:- för att hjälpa till....

Blir lite trött, så nu vore jag tacksam om någon hade erfarenhet av detta.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Har du testat att ringa flygbolaget? Min erfarenhet är att det brukar vara betydligt mycket effektivare än att skicka mail!

Snowjunkie

Aktiv medlem
Tack för svar

Jag skickade med just den länken, men de verkade inte förstå vad det är jag vill ta med ändå utan började ställa en massa oväsentliga frågor om olika mått. etc. Jag försökte få dem att fatta att den ska packas ned i det incheckade bagaget. När jag tagit fram alla fakta hänvisade de plötsligt till resebyrån.

Ska prova att ringa KLM, men jag ville helst ha beskedet skriftligt.

Snowjunkie

Aktiv medlem
Provade att ringa KLM och det gick faktiskt väldigt bra. Ska få besked i morgon om det är OK. :)

Tack för alla inlägg!

snorkel

Aktiv medlem
Det är ju i princip samma patron som för flytvästen som ligger under varje säte i planet. Bara okunskap om de inte godkänner den.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
snorkel sa:
Det är ju i princip samma patron som för flytvästen som ligger under varje säte i planet. Bara okunskap om de inte godkänner den.
Jänkarna kräver en behållare som är lite annorlunda än den vi har i europa (tror det i princip utgörs av lite tjockare metall och grövre ventiler), det där med "i princip samma" kan göra stor skillnad i yay vs. nay i flygsammanhang...

J-Rosenqvist

Ny medlem
vet inte hur det ser ut inuti ryggan, men man kanske kan skicka tuben dit du ska med paket/post eller köpa en ny tub på plats och åka utan tuben monterad? bara en tanke!

Flyga är verkligen det krångligaste och bökigaste skiten jag vet :)

snorkel

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
snorkel sa:
Jänkarna kräver en behållare som är lite annorlunda än den vi har i europa (tror det i princip utgörs av lite tjockare metall och grövre ventiler), det där med "i princip samma" kan göra stor skillnad i yay vs. nay i flygsammanhang...
Visst är det så men jag tänkte det mer som en förklaring till personalen samtidigt som man pekar på att just denna typ av lavinräddningsutrustning finns i IATA listan över godkänd utrustning. Börjar markpersonalen prata med piloten över telefon om tryckcylindrar i stål kan en sådan referens vara det som gör skillnaden.

Har inte haft det tveksamma nöjet av att tjafsa med flygplatspersonal om ABS säckar än men funderar på att köpa en. Ryggsäckarna i sig verkar dock vara rätt mediokra som just ryggsäckar. Är det dock ett lotteri att flyga med en ABS säck så är det ju mindre vits att ha en.

Senast ändrad:
Jag flög hem 2004 med ett paintballgevär från US, och det fungerade, fick visa upp lite extra om jag kommer i håg rätt. Det är ju en tryckpatron där oxå och den var trycksatt.
Men reglerna förändras ju kontinuerligt...
Men ABS borde regelmässigt vara lika som Paintball, kan man tycka.

Nojlas

Aktiv medlem
Skriv ut sidan från IATA som säger att det är OK och ha patron och handtag i incheckat bagage.
(finns en PDF på ABS hemsida)

Jag sade till vid incheckningen senast jag var ute och flög (utresan) - blev lite funderingar först men godkändes sedan utan några större konstigheter.

Vid hemfärden sket jag i att säga något, checkade bara in skiten. Nemas problemas.

Det är nog bara att tuta och köra. :)

Snowjunkie

Aktiv medlem
Nu är jag hemma från min Kanadaresa. På Arlanda blev jag kallad till disken vid gaten vid min utresa. Då skulle det godkännas av kaptenen. Efter några minuter fick jag klartecken.

På hemresan gjorde jag som Nojlas och bara checklade in utan problem. Jag hade dokumenten tillsammans med patronen och handtag.

Ttio

Ny medlem
Jag tänkte köpa en ABS till vintern med fokus på en kanadaresa. Problemet är att jag flyger via USA och på ABS-hemsida läser jag dels det ni har länkat (IATA-papper) men också att är skillnad på EU steel-cartridge och US steel-cartridge. http://abs-airbag.de/en/service/abs-in-planes/

Vilket då innebär att för att få flyga till USA måste jag tömma min behållare samt skruva av "toppen" och knata in på planet. Problemet är att i Canada verkar de inte kunna fylla en EU steel-cartridge. (Har iof bara mailat med två olika ABS retailers i Fernie)

Nån som vet hur man bär sig åt? Den lösning som jag kan komma på just nu är att flyga utan behållaren och köpa en ny i kanada.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Köp ABSen i Canada? Blir säker billigare och du behöver inte oroa dig för att få dit grejerna. När du ska åka hem kan du antingen välja att ta med dig din US-behållare och använda den istället (jag har för mig den är något tyngre och har något lägre tryck väl?), eller så säljer du av din US-behållare till ett lagom pris till någon där och köper en ny behållare väl hemma i Sverige.

Nojlas

Aktiv medlem
Ttio sa:
Jag tänkte köpa en ABS till vintern med fokus på en kanadaresa. Problemet är att jag flyger via USA och på ABS-hemsida läser jag dels det ni har länkat (IATA-papper) men också att är skillnad på EU steel-cartridge och US steel-cartridge. http://abs-airbag.de/en/service/abs-in-planes/

Vilket då innebär att för att få flyga till USA måste jag tömma min behållare samt skruva av "toppen" och knata in på planet. Problemet är att i Canada verkar de inte kunna fylla en EU steel-cartridge. (Har iof bara mailat med två olika ABS retailers i Fernie)

Nån som vet hur man bär sig åt? Den lösning som jag kan komma på just nu är att flyga utan behållaren och köpa en ny i kanada.
Intressant - det här hade jag ingen aning om.
Man kanske kan hyra på plats?

Å andra sidan, en amerikansk ABS-patron lär fungera i hela världen - kanske värt att införskaffa en sådan?
(Nån som har koll på vad de kostar ungefär i USA/CAN?)

Ttio

Ny medlem
Ja det skadar kanske inte att ha en US patron också som underlättar resandet, kanske är bra incitament för att komma iväg till Salt Lake City eller Alaska ;))

Ska ta och maila och se vad de tar betalt för en i Fernie

oscarius

Ny medlem
Patronen gör inget med resandet.. Om du använder en EU-patron går den ej att fylla i Amerika.. Utan då skulle du behöva köpa en enligt deras standard. Alltså inget du behöver tänka på förrän den du har har använts.

oscarius sa:
Patronen gör inget med resandet.. Om du använder en EU-patron går den ej att fylla i Amerika.. Utan då skulle du behöva köpa en enligt deras standard. Alltså inget du behöver tänka på förrän den du har har använts.
Problemet är ju att för att få flyga till nordamerika och inom kontinenten så måste flaskan vara tom. Enligt reglerna, sen är ju frågan hur hårt de kontrollerar sådana saker.

Snowjunkie, Intressant fråga, jag visste inte att det var olika flaskor även för ABS mellan EU och USA. Snowpulse´s tryckluftsflaskor har till och olika tryck så där är det ju väldigt stor skillnad på flaskorna. Snowpulse rekommenderar sina användare att utlösa/tömma flaskan inför varje flygning, oavsett världsdel som flygningen sker i.

Rent krasst, om du ska hålla dig till lagar och förordningar så ser jag egentligen inte någon annan lösning än att du köper en amerikansk flaska också. Det jobbiga är att du hela tiden måste planera dina amerika-resor via en ABS-försäljare där du kan byta in din tomma flaska.

Skriv gärna en rad om hur ni löser det hela i slutändan, priser på amerikanska flaskor, för att byta in till en full, m.m.

/Mårten

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp