ABS-Ryggsäck

annakarinsomfan

Ny medlem
ABS-Ryggsäck
Jag har precis köpt en ABS-rygga till min kille i födelsedagspresent (en vecka innan han blev uppflugen på Rendl för att hjälpa gräva fram kanadickerna som dog förra veckan i St Anton) eftersom jag blir mer och mer nervös över laviner. Är det någon som har koll på hur bra den verkligen är? Självklart är den inte till stor nytta i en monsterlavin som begraver allt i sin väg i 10-metervis av snö, men annars funkar den ganska bra, eller? (Jag vill gärna höra att den gör det :)
AK

centralbyrakraten

Aktiv medlem
ABS-Ryggsäck
Jodå, annakarinsomfan visst har du köpt en bra pryl till din pojkvän. ICAR (internationella fjällräddningsförbundet, ganska erfarna gubbar), anser att ABS:en är en riktigt bra pryl.

Allra bäst är det om man drar i kompisens utlösningssnöre när man står i en kabin.

Själv lär jag åka med en ABS i vinter vad det lider.

N

nille

Guest
ABS-Ryggsäck
Okej! verkar juh vara bra, speciellt om dom siffrorna som står på hemsidan stämmer!

Lasse_are

Ny medlem
ABS-Ryggsäck
den ryggsäcken är riktigt bra, och den fungerar bra också. Dock så är den relatift tung... och det är ju ett litet minus. men jag har kört med en abs rygga själv några gånger och den är bara bra.
Han blir säkert väldigt glad, det skulle ag bli i alla fall.

ABS-Ryggsäck
Jag har precis köpt en ABS-rygga till min kille i födelsedagspresent (en vecka innan han blev uppflugen på Rendl för att hjälpa gräva fram kanadickerna som dog förra veckan i St Anton) eftersom jag blir mer och mer nervös över laviner. Är det någon som har koll på hur bra den verkligen är? Självklart är den inte till stor nytta i en monsterlavin som begraver allt i sin väg i 10-metervis av snö, men annars funkar den ganska bra, eller? (Jag vill gärna höra att den gör det :)
AK
Hej 17 år yngre mig. Ingen härlig uppdatering att ovannämnda pojkvän är samme "lokala bergsguide" som i fredags omkom i en lavinolycka i Spiss. Flera ABS-ryggor senare.

Senast ändrad:
ABS-Ryggsäck
Tack. Ja, det är förfärligt. Särskilt för hans fru Katrin och två små tjejer. Martin var en fantastisk människa och en jätteduktig bergsguide. Han hade säg 30 års hands-on erfarenhet av att planera puderåk samt alla utbildningar som finns att uppringa i Österrike (både staatlich gepruft först i Snowboard och sedan skidor, därtill bergsguide utbildning). Att röra sig i bergen är alltid riskabelt, även när man har betalat för guide. Fasansfullt att fem människor omkom, men jag vet att de kände till riskerna. Annars har man inget där att göra, och Martin hade aldrig tagit dem dit. Ibland händer det, så är det. När man anlitar en guide så köper man sig inte en livförsäkring, man köper sig ökad chans att få grym åkning på säkrast möjliga sätt. Eftersom guiderna rör sig i bergen nästan varje dag under säsongen så vet de vart snön är bäst, och vart man har chans till ospårad snö med minimerad risk. Men efter nysnö är risken givetvis högre, både för grym puderåknkng och tragiska olyckor.
Jag känner med alla som förlorat sina nära, och jag sörjer Martin.

Senaste inläggen

Topp