Ännu en n00b som söker köpråd

Hej Freeride!

Efter en vecka med familjen i Järvsö måste jag konstatera att jag i) återupptäckt utförsåkning och haft riktigt kul i backarna och ii) helt missat utvecklingen på skidfronten sedan jag åkte senast som tonåring för cirka 17 år sedan. Jag är ute efter en del råd och har plöjt genom forumet efter köpråd till n00bs som jag som hoppas på lyckade första inköp av egna pjäxor och skidor. Jag hittade detta formulär någonstans och utgår från det för att beskriva mig själv:

1. Hur mycket har du åkt och var?

Precarvium-epoken: Ett tiotal skidresor som barn och tonåring till svenska fjällen, samt en vecka i Österrike. Med carving-skidor i modern tid: ovan nämnda vecka i Järvsö.

2. Var (geografiskt) tänker du i första hand använda de nya skidorna?

Nordiska fjäll och berg, inkl mindre stadsnära skidorter.

3. Var på berget kommer du att åka mest?
- Pist 70%
- Offpist 23%
- Park 2%

Ovanstående är väl en gissning om familjeåkandet rullar på som vi föreställer oss. Hoppas på ca två veckor om året framöver. Dock skulle jag gärna göra mer offpist när man kan lägga upp tiden lite friare när barnen blir större.

4. Vilka egenskaper hos skidorna prioriterar du?
- Stabilitet eller lekfullhet

Lekfullhet. Prioriterar rörelseförmåga och möjlighet till skarpare svängar framför stabilitet vid höga hastigheter (som ändå inte är min grej på det här stadiet)

- Kort eller lång sväng

Mer kort än lång.

5. Hur lång är du och framförallt hur mycket väger du?

170 cm, 70kg.

6. Vad har du för skidor idag?

Inga egna.

I Järvsö körde jag ett par 160cm Fischer Motive X 2013 All Mountain-skidor som jag gillade ganska bra men som på nåt viss kändes lite "Jack of all trades, master of none". Jag är dock fullt medveten om att det är min egen förmåga och självförtroende i backen som begränsar upplevelsen mer än skidorna.

7. Klarar du av att köra på rent skär i
- Gröna backar

Ja :)

- Blå backar

- Röd/Svarta backar

Ja för röda, om inte banan är alltför uppkörd och isig. Svarta backar är inget jag utsätter mig för frivilligt.

Jag är intresserad av tips på relativt nybörjarvänliga skidor med lite andra egenskaper än de Motive X jag redan haft en vecka. Jag har känslan av att skidan påverkar åkupplevelsen ganska mycket för oss nybörjare som behöver all hjälp vi kan få och kan tänka mig att hyra lite olika varianter (mer lekfulla eller bättre anpassade för offpist och lössnö) innan jag slår till.

Vilka skidor bör jag kolla närmare på härnäst?

Vilka fysiska butiker rekommenderas i Uppsala- och Stockholmstrakten om man vill få bra råd från kunnig personal?

Är jag fel ute som tänker på skidinvestering på det här stadiet och istället borde skaffa ett par sköna pjäxor och lägga lite pengar på lektioner istället?

U

user133436

Guest
I stockholm finns Alpint & Alpingaraget. Kunnig personal, De ska nog kunna hjälpa dig.

JL76

Aktiv medlem
korpenkraxar sa:
Är jag fel ute som tänker på skidinvestering på det här stadiet och istället borde skaffa ett par sköna pjäxor och lägga lite pengar på lektioner istället?
Du har ju svaret redan,
pjäxor-> hyr skidor + skaffa erfarenhet -> köpa skidor

DrJ

Medlem
Pjäxor är definitivt prio ett. Gå till alpint eller garaget en vardag på dagen så får du bra hjälp. Hyr sedan skidor nästa gång du är uppe och testa lite mer allmountainskidor, typ midja 85-100mm, radie 15-18m, längd runt 170-180 cm och lite tiprocker. Förslag på lagg som kan passa men som jag inte åkt på och därför kanske inte borde nämna men gör ändå är Völkl Kendo, Rossignol Experience 88 eller 98, Extrem PT, Blizzard Bushwacker och bonafide mm Finns hur många skidor som helst som kan passa. Kanske lite lång radie på vissa av dom där om du gillar kortsväng. Titta i pryldatabasen och läs recensioner på skidor som verkar intressanta. När du vill köpa så kolla begagnat och utländska sidor tex sport-conrad som kan ha löjligt låga priser.

Tackar för svaren!

Både Alpint och Alpingaraget verkar hjälpsamma så det kanske blir ett pjäx-besök där och samt ett besök på Skidbytarboden för beg utrustning till barnen redan till helgen om det hinns med.

Hela familjen fick verkligen mersmak på åkningen så det blir en tur till Lofsdalen framåt påsk. "Karins Sportbod" i Lofsis verkar också de vara riktigt hjälpsamma och de tyckte såklart att jag skulle test-köra utrustningen på plats. Det låter ju inte dumt alls men kruxet är ju att det är ett tag kvar tills dess och nu är man ju lite otålig ;)

Kan man lita på att folket i Stockholms-butikerna kan gallra fram passande pjäxor utan att man har ett fjäll runt knuten att testa dem på?

Vad gäller förslag på skidorna så tycker jag att du ringat in både egenskaper och modeller som borde passa mig bra. Tackar för tipsen!

Dags att plöja forumet på Goggles-info nu då :) Brillorna jag köpte billigt på Intersport var inge vidare...

Ju mer jag kollar på Blizzard Bushwacker, desto mer tror jag de är skidorna för mig. Såg dock en annons på ett par oanvända Salomon bbr 7,9 här på freeride av en kille i Uppsala-trakten. Är Salomon BBR för knasiga för en färsking?

PhatFred

Aktiv medlem
korpenkraxar sa:
7. Klarar du av att köra på rent skär i
- Gröna backar

- Blå backar

- Röd/Svarta backar

Ja för röda, om inte banan är alltför uppkörd och isig. Svarta backar är inget jag utsätter mig för frivilligt.
Om du vill stanna där du är så blir nog BBR bra (baserat på åkning med 8.9), vill du utvecklas, köp nåt annat.
Eller - kanske mer nyanserat - BBR tar dig nog en bit framåt, men det finns skidor som tar dig längre utan att vara mer svåråkta.

Topp