Ännu en nybörjarfråga

Faubus

Ny medlem
Ännu en nybörjarfråga
Jag började åka alpint några år sedan, älskar det och även om jag inte är världens bästa så klarar jag mig det mesta. Nu vill jag börja åka telis, det bara är så, det ser så häftigt ut.

MEN ... vad och var och hur? Det finns en hel sjö med information och terminologi, och tusentals val man kan ta. Verkar så att NTN är rätt väg men en hel del verkar stå fast på 75mm-sidan så vad vet jag?

Och sedan är jag ganska lång (1,91 med 46 ankfötter) så det finns inte så mycket begagnad utrusting att få tag på. Så måste jag formodligen köpa allt nytt. Okej då är det så. Men vad? Har försökt läsa på men känner mig som ett frågetecken varje gång jag hittar nån bra sida med tips för nybörjare. Sedan säger alla att man ska testa t ex pjäxor i butiken och inte bara beställa på nätet men jag bor ganska långt ifrån städer där det finns sådana butiker.

Kommer för det mesta att glida lugnt på lätta backar med frugan o dottern så jag behöver ingenting avancerat. Vad skulle ni telisexperter rekommendera?

telning

Ny medlem
Ännu en nybörjarfråga
Jag började åka alpint några år sedan, älskar det och även om jag inte är världens bästa så klarar jag mig det mesta. Nu vill jag börja åka telis, det bara är så, det ser så häftigt ut.

MEN ... vad och var och hur? Det finns en hel sjö med information och terminologi, och tusentals val man kan ta. Verkar så att NTN är rätt väg men en hel del verkar stå fast på 75mm-sidan så vad vet jag?

Och sedan är jag ganska lång (1,91 med 46 ankfötter) så det finns inte så mycket begagnad utrusting att få tag på. Så måste jag formodligen köpa allt nytt. Okej då är det så. Men vad? Har försökt läsa på men känner mig som ett frågetecken varje gång jag hittar nån bra sida med tips för nybörjare. Sedan säger alla att man ska testa t ex pjäxor i butiken och inte bara beställa på nätet men jag bor ganska långt ifrån städer där det finns sådana butiker.

Kommer för det mesta att glida lugnt på lätta backar med frugan o dottern så jag behöver ingenting avancerat. Vad skulle ni telisexperter rekommendera?
Välkommen till telemarksgemenskapen!

Utrustningsfrågan kan vara en svår nöt att knäcka för nybörjaren. Svårt att hyra, liten begagnatmarknad, många teknikval.

Du kommer definitivt att behöva köpa egna, nya pjäxor. Jag rekommenderar Scarpa som tillverkare. Jag har jobbat mig upp till ett par Scarpa TX Pro, lär aldrig byta mer. Vill man spara en slant så köp Scarpas enklare modeller, kanske TX Comp.

Bindningar och skidor: Köp begagnade skidor med Rottefella NTN Freedom bindningar. Lägg in en en bevakning på Blocket och vänta, finns gott om tid till nästa säsong. Val av skidor följer samma principer som för alpint.

Köp även ett par justerbara/teleskopiska stavar, när man byter till telis brukar man ha 10-15 cm kortare stavar.

Vill du lägga lite mer pengar, men mindre tid ska du bevaka www.sport-conrad.com och www.telemark-pyrenees.com för deras vårvinterrea, och köp set med nya pjäxor+skidor+bindning till oslagbart värde.

Överkurs: Om du vill använda ovanstående pjäxor även till alpin åkning kan du för några hundringar köpa ”Scarpa TLT Adapter Plates” att komplettera med till dina alpina skidor. Om dina alpina skidor har techbindningar vill säga; du vet om du har det, annars har du det inte..

Planerar du även att köpa in ny alpin utrustning för att du vill åka båda discipliner så kan det vara en idé att köpa ”Meidjo 3” bindningar med tillbehör ”Alpine heel”. Då kan du låsa hälen, och välja om du vill köra telemark eller alpint utan att behöva investera i två uppsättningar pjäxor/skidor/bindningar. Den lösningen har jag valt efter en knäskada; får jag ont i knät mot slutet av dagen låser jag hälen och kör alpint resten av dagen.

Lycka till!

ps. Finns bra communitys som kan hjälpa en framåt också. Östersund Telemark Club, Friluftsfrämjandet och UCPA anordnar resor och andra events för telemarkare. Ibland är det skidprovardag i ens lokala pist, om man frågar i förväg kan det hända att dem dyker upp med telisgrejor också..ds.

Senast ändrad:

mgbgt66

Aktiv medlem
Ännu en nybörjarfråga
Ett alternativ är att köpa lite äldre prylar. Scarpa T1-pjäxor, G3 Targa eller Rottefella R8 bindningar och hyfsat moderna skidor. Bra priser och definitivt bra grejer. Ska du ha NTN så tycker jag personligen att Rottefella Freedom är bättre (skönare)...

Rättade min text 26/4, jag menade Rottefella Freedom :)

Senast ändrad:
Ännu en nybörjarfråga
Känslan att sätta en telemarksväng är så härlig som den ser ut!

Köpt begagnat om det går för att lära dig, det går faktiskt att hyra på några ställen fortfarande så kan vara värt att kolla.

Om det ändå slutar i att köpa så är det NTN som gäller. Rekommenderar Scarpa TX pro och Outlaw X som bindning. Dyrt: ja, bra: ja.

TobiasLenn

Ny medlem
Ännu en nybörjarfråga
Tack alla för jättebra svar
Nu har jag inte varit med i tråden innan, men uppdatera gärna hur det gick.
Om du inte köpt pjäxor redan så satsa på att kunna prova innnan köp.
Jag plågade mina fötter i nio säsonger med pjäxor som inte riktigt passade, för att jag inte åkte och provade. Nu har jag ett par scarpa och är helnöjd.
Skidor och bindning är lätttare att hitta begagnat.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp