Ännu en vilsen själ behöver hjälp med skidval..

jcca

Medlem
Tänkte först att jag inte skulle skapa en tråd om detta för jag kan tänka mig att alla som ger sina råd börjar bli trötta på såna här trådar snart.. Men sedan kände jag att jag har ingen aning om vart jag ska börja mitt letande, och att kapa någon annans tråd kändes dumt! :)
Hade först tänkt köpa på mig utrustning när jag är där nere men såg att både sportconrad och alpingaraget har ganska fina reor :)

Men men, i alla fall. Jag är en snowboardåkare som ska göra min första säsong i alperna i vinter, och tänkte därför återuppta mitt skidåkande också.
Jag åkte skidor när jag var liten, men bytte till snowboard. De senaste åren har jag åkt lite både och, så jag har inga problem med att åka nedför alla pister och hoppa lite i parken.
Däremot har jag aldrig åkt lössnö med skidor, vilket jag tänkte göra i vinter.

Jag är ute efter en skida som är till för off pist (jag har ett par gamla park- & pistskidor som jag tänkte köra på för annat) men det blir ju liftburet (inget turande vad ja vet än så länge) så det får ju gärna gå att åka lite pist med dem också.
Vill gärna att skidan ska vara lätt för mig att börja på (är rädd att ta mig vatten över huvudet om jag köper för feta skidor) men vill ändå att jag ska kunna utvecklas och ha kvar dem för jag tror jag ganska snabbt kommer komma in i det.

Vad är jag ute efter, ca 110-115(?) i midja eller är det för lite/mycket? Längd? Är det nåt annat som spelar in?

Jag själv är 180 lång, 70kg lätt.

Såg t.ex att någon rekommenderade The Wizard i någon annan tråd, men 189 känns jävligt långt?
http://alpingaraget.se/sv/product/12044/cmd-the-wizard-m-griffon

Ett par K2, 181 cm, men vet inget om skidan tog den bara på måfå, som sagt kan ingenting om skidor :)
http://alpingaraget.se/sv/product/10686/k2-sideseth-m-griffon

Hoppas ni orkar med min tråd! :)
// Johannes

LawndartGustav

Aktiv medlem
186 automatic, rätt lättåkt den med
185 patron, lekfull och lättåkt
181 Sideseth, mer charge

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp