Är det bara onödigt att köpa en dyr, teknisk pjäxa, trots att man bara cruisar pist?

pinn

Medlem
Är det bara onödigt att köpa en dyr, teknisk pjäxa, trots att man bara cruisar pist?
Jag tänkte ta upp skidåkningen igen, efter 30+ år på bräda.

Jag är petig med passform och vill ha en skön pjäxa att åka/köra med.

Frågor:

1 är det helt onödigt att köpa en riktigt dyr, och tekniskt avancerad pjäxa, trots att jag bara kommer att Cruise.a i pisten?

2. Är det lättare att customisera en dyr pjäxa än en billigare?

3. Kan jag köra några veckor/år med mina pjäxor, under (säg) 10år utan att de blir sämre?

4. Är en dyr innersko något som gör en tillräcklig skillnad för att det är värt?

*jag har tänkt att forma, gjuta, köpa och gjuta formsulor och gå all in för att de skall sitta så bra det går*

Tack. Kalle

Senast ändrad:

Ruben

Medlem
1. Ja förmodligen. Dagens pjäxor är så mycket bättre än för 30 år sedan. Även dom billiga.Men det är ju alltid kul att ha bra grejjer.

2. Det brukar vara så, men inte alltid.

3.Ja det ska inte vara några större problem.Men pjäxor slits ju som allt annat.Allt är beroende på antal åkdagar i dom. Och hur dom känns att åka med.

4.För att åka och cruisea i pisten då räcker det med original innersko.

Men som alltid,gå till en bootfitter testa ut en pjäxa som sitter bra på din fot.Lägg pengarna där om något. Allt blir roligare med utrustning som är anpassat efter en själv.

Senast ändrad:

Kungpulan

Aktiv medlem
En bra bootfitter kommer fråga var och hur du åker och rekommendera ett antal pjäxor därefter. Att lägga extra krut/pengar på att pjäxan ska sitta bra är alltid värt det. Det kommer också en bra bootfitter lösa åt dig.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Om du med 2 menar att trycka/justera skalet är det inget problem på billigare pjux. Däremot så kan man på vissa (många?) dyrare värma och forma både skal och innersko. Om det är något dina fötter "behöver" får du avgöra hos en bootfitter, som de ovan nämner

LimpusB

Medlem
Och att gå till en bra bootfitter kostar inget extra heller, annat än att du får betala listpris för pjäxan. Var i Sverige bor du så kan du ju få tips om bra bootfitter i närheten?

Sen är väl det i regel så att dyrare modeller ofta kan ha plaster som är enklare för ett bootfitter att jobba med.

Och när det kommer till innersko - en bra innersko kommer att vara skönare att åka med. I pjäxmärkenas lite dyrare modeller är det i regel också bra innerskor, dvs original liner kommer funka finfint.

pinn

Medlem
Bor i Borås. Tänkte kontakta skistore i Göteborg sim jag hört gott om..

Som jag förstår det är en formgjuten sula något som gör en stor skillnad..

Boozo

Medlem
Vadå, formgjuten sula menar du? Möjligen för dig isf. Men visst smaken är som baken. Fortsätt du tycka/tro det om du vill.
Skulle annars råda OP att man måste ju inte köpa varken formgjuten sula eller sko direkt. Det kan man ju alltid göra senare, passformen kommer ju definitivt inte bli sämre utav det. Välj i första hand ett skal som passar din fot "out-of-the-box" optimalt. Det finns så många möjligheter idag att man skall inte nöja sig med något annat. Performance modellerna har i många fall minst två bredder och i vissa fall t.o.m tre! Det är ju en förklaring till varför det finns prisskillnader, typ av plast en annan. Dvs dyrare plastskal ändrar inte hårdhet/flex lika mycket som billigare.

pinn

Medlem
Vadå, formgjuten sula menar du? Möjligen för dig isf. Men visst smaken är som baken. Fortsätt du tycka/tro det om du vill.
Skulle annars råda OP att man måste ju inte köpa varken formgjuten sula eller sko direkt. Det kan man ju alltid göra senare, passformen kommer ju definitivt inte bli sämre utav det. Välj i första hand ett skal som passar din fot "out-of-the-box" optimalt. Det finns så många möjligheter idag att man skall inte nöja sig med något annat. Performance modellerna har i många fall minst två bredder och i vissa fall t.o.m tre! Det är ju en förklaring till varför det finns prisskillnader, typ av plast en annan. Dvs dyrare plastskal ändrar inte hårdhet/flex lika mycket som billigare.

Detta menar jag...

Har sett att många pjäxor har en standard iläggs-sula som är riktigt usel. Detta alternativet verkar göra stor skillnad.

Pillard

Aktiv medlem
1 är det helt onödigt att köpa en riktigt dyr, och tekniskt avancerad pjäxa, trots att jag bara kommer att Cruise.a i pisten? - Ja, egentligen. Det som är tekniskt avancerat och därmed dyrt idag är ju olika sätt att uppnå kompromiss mellan vikt och prestanda samt också olika gålägen. Ska du bara åka pist blir det ointressant och du kommer att kunna hitta prestandamässigt bra pjäxor till humana priser.

2. Är det lättare att customisera en dyr pjäxa än en billigare? Som tidigare svarat på, det kan vara så men inte nödvändigtvis

3. Kan jag köra några veckor/år med mina pjäxor, under (säg) 10år utan att de blir sämre?

4. Är en dyr innersko något som gör en tillräcklig skillnad för att det är värt? - Det beror ju helt på. Om du får tillräckligt bra passform i originalet så finns ju ingen anledning att lägga pengar på dyrare och mer anpassningsbara innerskor. Så för att kunna svara på den frågan måste man veta hur komplicerade fötter du har.

*jag har tänkt att forma, gjuta, köpa och gjuta formsulor och gå all in för att de skall sitta så bra det går* Samma sak här. Huruvida du behöver sulor beror ju en hel del på hur dina fötter ser ut.

pd

Aktiv medlem
Detta menar jag...

Har sett att många pjäxor har en standard iläggs-sula som är riktigt usel. Detta alternativet verkar göra stor skillnad.

Standard-sulan kan man slänga, sen finns det även lite bättre standard-sulor i olika former att köpa om man har "stanardfötter" och vill spara lite, men formgjuten blir förstås bäst om det görs rätt.

jarnebring

Aktiv medlem
Har inte 100% koll på prislistorna, men mitt intryck är att de dyraste "turist"-pjäxorna är olika typer av free-ride varianter som har gå-läge och är byggda för att väga så lite som möjligt men med hyfsad åkprestanda utför. Är det det du menar med "teknisk" pjäxa?
Ska du hålla dig i pisten och och inte ut och gå längre sträckor kanske du inte behöver det? Då finns det rimligt prissatta pistpjäxor som inte har alla "finesserna" som turare och fri-åkare vill ha, och även bättre åkprestanda eftersom dom inte behöver vara kompromisser.

pinn

Medlem
Tack för alla svar.

Jag är nu nöjd glad, glada fötter, bra respons, jag vet nu att jag har smala fötter och kör med smal läst. Vilken sjukt bra skillnad. Sitter som en smäck.

Tecnica MACH1 LV 110​

Tack till alla hjälpsamma svar.

:-D

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp