Är jag för rädd om mina goggles?

Heddious

Aktiv medlem
Jag har ett i-landsproblem.
Har ett par skidglasögon (Scott LCG) som är inne på femte vintern nu, och allt med dem är prima och jag har varit rädd om linserna som är så gott som nya. Ramen är lite solblekt, men det är väl okej efter omkring 600 åkdagar tycker jag.
Mitt enda problem är att själva bandet är fullständigt utslitet och vad jag kan se inte går att byta. Det är så uttöjt att det glider av hjälmen hur hårt jag än drar åt det.
Det skär lite i mig att kassera ett par gogglar som är i riktigt bra skick i övrigt, och jag blir även lite fundersam.

Är det bara jag som är så rädd om mina skidglasögon att detta problem ens uppstår, eller har nån annan haft samma krångel?

Finns det skidglasögon med utbytbara delar förutom linserna [nostalgisk flashback till mitten/slutet på 00-talet när folk bytte delar till Oakley Crowbars som om de vore hockeykort ett decennium tidigare], och om inte, varför gör det inte det?
(De enda jag kan komma på är nämnda Crowbars, och de passar mig dåligt, om de ens tillverkas längre?)

För näst efter linser så är ju bandet den mest uppenbara slitagedelen på ett par skidglasögon, så länge man inte typ kraschar och knäcker ramen, och ur ett "många bäckar små, minska konsumtionen"-perspektiv vore det ju väldigt praktiskt om jag kunde ha samma ram och linser i några år till och bara skaffa en ny strap. Tänker att det kanske sitter någon smart industridesigner med kontakter där ute som kan nappa på denna idé?

Eller om någon här på forumet har något knep för att byta ut gogglestraps?

Peas!
/H

kurono

Aktiv medlem
Kanske går att få tag på ett par begagnade med slitna linser för billig peng? Kanske sno strapen eller hela ramen från den till dina fräscha linser. Lägg ut en annons på freeride.

fredw

Aktiv medlem
Du har gjort rätt som har varit försiktig. Jag har slarvat och fått repor som ofta hamnar exakt där de stör mest, precis mitt i synfältet.

Henric-s

Medlem
Något som knäcker resåren är att glasögonen sitter kvar på hjälmen när dom förvaras, inga problem på en semester kanske men en säsong eller två så är det inte mycket resår kvar.

packåsna

Ny medlem
Jag har ett par Sungod, och de säljer enstaka band, ramar och linser. Mao kan du köpa enbart delen du behöver. Önskade fler hade den approachen...

zerode

Aktiv medlem
Har du kollat med Scott om de inte har lösa band?
De flesta har det, så tycker Scott borde ha det med

Kan var så att de inte har alla färger, Oakley har typ svart bara, men båda storlekarna, vilket gör att man kan få ett par fungerade goggles för inte så många kronor...

Sen hoppas jag att du inte låter gogglesarna sitta på hjälmen när du inte använder dem, rena döden för banden :)

Heddious

Aktiv medlem
Jag har faktiskt inte kollat med Scott, mest suttit och detaljstuderat infästningen för bandet och funderat på hur i he* jag skulle kunna få loss det utan att sabba hela konstruktionen. Men det är en bra idé, de kanske vet hur det skulle kunna gå till att byta ut det också.

(Självklart har jag aldrig kvar gogglarna på hjälmen när jag inte åker, jag är på nivån "töjer ut bandet om jag lyfter upp dem i pannan", annars hade jag aldrig fått bandet att överleva så länge som det ändå gjort. :) )

Pillard

Aktiv medlem
Ett enkelt svar på frågan, ja det är du. Jag lyckades för några år sen landa i att "va fan, skidåkning ska ju vara kul. Man kan inte hålla på och oroa sig för att slita på grejerna hela tiden" :)

pd

Aktiv medlem
Jag har ett par Sungod, och de säljer enstaka band, ramar och linser. Mao kan du köpa enbart delen du behöver. Önskade fler hade den approachen...

Även på Giro går det att byta bandet väldigt enkelt.

Annars är det väl bara att leta reda på någon som har en symaskin och skarva i ett nytt resår.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp