Är offpistskidåkare ett osympatiskt släkte?

Anzom

Aktiv medlem
Har spenderat viss tid med att lyssna på åka skidors podcast. Kan ha att göra med frågor som ställs från de som leder podden men det är ungefär samma process som följs. En bit in i avsnittet när jag fått höra hur tjej 1 pumpar girlpower ut i etern eller hur yoga gör individen stark. Manlig motsvarighet förklarar att han åker för sig själv och slänger sig med floskler kring att "jag är glad så länge jag dör när jag gör något roligt".

Hjälp! Är vi offpiståkare ett sånt bottenlöst, individualistiskt och icke- gemenskapssökande släkte som tror att så länge vi är i naturen så har vi en symbios. Jag saknar längdskidåkningens medvetande kring att andra människor runt om en gör en bättre. Att sporten blir mindre cool. Att det finns plats för ocoola, ödmjuka åkare som inte paketerar sig som individuella monster.

Kan det vara så att vi är fångar i språket? Kanske orden som finns att tillgå är så begränsade. Eller väljer vi orden efter samtiden. Utgår från jaget och min egen njutning. Min önskan är hursom att corona gör sporten mer ödmjuk till 2021.

farsan56

Aktiv medlem
Den delen av offpiståkarna som alltid spårar upp mina linjer innan jag hinner dit finner jag i hög grad osympatiska.
Nej dom borde visa hänsyn och släppa fram äldre människor först.
Men det är väl som det heter, There are no friends on a powder day.
Men bare husk å pompe opp å ner i vertikalen så blir det bra. ;)
Varma sommarhälsningar från Farsan

wamp

Medlem
Mer floskler och klyschor än vad man hittar i Åka Skidors olika kanaler får man nog leta efter.

Idioter finns troligen i lika stor utsträckning bland skidåkare som i resten av befolkningen.

Ha roligt är viktigt, men det är även att visa hänsyn. Och dö gör jag nog helst en annan dag.

Micke_P76

Medlem
Roliga är att de bästa skidåkarna jag träffat har också varit de ödmjukaste och trevligaste skidåkarna.

• Gilla
Reactions: Ivo

Pillard

Aktiv medlem
Hänger inte riktigt med på vad TS menar vara problemet? Personligen kan jag snarare ofta landa i att offpiståkare många gånger verkar vara ett synnerligen pretto och mysmuppigt släkte. Mycket andlighet och global kumbaya. Lite av typen miljöpartister som tycker att man ska sluta med tillväxt samtidigt som man blir upprörd över att staten inte kan ge alla obegränsade bidrag.

Ta inte åt er här eftersom jag finner de flesta här vara ganska annorlunda utan det var mer bilden av de offentligt högprofilerade varumärkena inom sporten,.

gLasspinneL

Medlem
Det är ju folket runtom åkningen som är en del av grejen i.a.f för mig, vänner behöver man även när man är på tur om det händer något... men det är klart ligger det perfekt puder i skogen blir man lite mer ego. 😈
Folk är ju folk så det finns såklart offpiståkare som inte har "skottat ända fram",
dom du lyssnat på i poden vill nog vara lite mer coola, hippa än vad dom egentligen är skulle jag tro då mycket handlar om image idag tyvärr.

Välj dina åkpartners med omsorg och åk med folk som ger dig något tillbaka säger jag.
Är du en riktig "turkompis" så ger man bort linjer och åk för att det är kul att se när andra har roligt och får fina åk! 😊

Realmode

Aktiv medlem
Individualister eller ej, jag åker för åkningen skull, det finns inget värre än att plumsa omkring i stora grupper om 5-10 personer, alla vill olika. Blir lite åkt och mycket diskussion. :) 2 max 3 i gruppen åkare. Sedan kan det väl vara bra många fler i communityt runtomkring. Åka själv är riktigt bra, men inte alltid mest praktiskt.

farsan56

Aktiv medlem
Individualister eller ej, jag åker för åkningen skull, det finns inget värre än att plumsa omkring i stora grupper om 5-10 personer, alla vill olika. Blir lite åkt och mycket diskussion. :) 2 max 3 i gruppen åkare. Sedan kan det väl vara bra många fler i communityt runtomkring. Åka själv är riktigt bra, men inte alltid mest praktiskt.
Så sant så, kan funka med lite fler men då måste det vara en tight grupp som är samkörda och tänker lika när det gäller åkningen. Det är en trygghet att vara några om det skulle köra ihop sig på berget. Ensam får man se till att man har marginaler och inte satsar järnet alltid.
Men kul det ska man alltid ha, det är visst kul att åka lagg läste jag någonstans.
Bara cirka tre månader kvar till första svängarna nu, håll ut.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp