Är USA helt ute?

Ivo

Aktiv medlem
Nu har jag bokat flyg till Colorado och köpt Mountain Collective pass.
Letar info här på Freeride men ca 70% av inläggen handlar om alperna. 9% Canada, 13% Japan, 5% Georgien, 2% Östeuropa och 1% USA! 😱

samtliga recensioner av klassiska amerikanska skidorter är typ 15 år gamla.
Har svenska skidåkare övergett USA?

Kungpulan

Medlem
Är säkert fin åkning på sina håll i USA. Men prisbilden i förhållande till vad man får för pengarna är nog det som skrämmer bort de flesta svenska resenärerna. Har en uppfattning om att de har stor efterfrågan men för litet utbud vilket leder till långa bilköer, liftköer. Men vad vet jag, aldrig åkt där.

Tancoll

Medlem
Både ja och nej, är du villig att lägga samma pengar för en vecka i USA som du kan göra för en månad i alperna så vist.

Ett dagskort i Vail kostar $209 och Aspen $179.

Ivo

Aktiv medlem
Både ja och nej, är du villig att lägga samma pengar för en vecka i USA som du kan göra för en månad i alperna så vist.

Ett dagskort i Vail kostar $209 och Aspen $179.
jo, dagkorten är ju orimligt dyra men å andra sidan finns de här multi-skipassen som vi saknar i Europa: Epic-, Ikon- och Mountain Collective. Med de här skipassen kan man köra roadtrip där man jagar bästa snön till rimlig kostnad.

i mitt case: Jag planerar in 3 dar i Aspen, 4 dar i Alta/Snowbird, 2 dar i Jackson Hole och ev någon dag i Grand Targhee eller Big Sky. Allt det här till en kostnad av drygt 4000kr ( Mountain Collective). dvs ingen större prisskillnad mot att luffa runt bland alpernas fetaste orter och definitivt billigare är 2v i Japan (boende, hyrbil och soppa är billigare än alperna)

Tancoll

Medlem
jo, dagkorten är ju orimligt dyra men å andra sidan finns de här multi-skipassen som vi saknar i Europa: Epic-, Ikon- och Mountain Collective. Med de här skipassen kan man köra roadtrip där man jagar bästa snön till rimlig kostnad.

i mitt case: Jag planerar in 3 dar i Aspen, 4 dar i Alta/Snowbird, 2 dar i Jackson Hole och ev någon dag i Grand Targhee eller Big Sky. Allt det här till en kostnad av drygt 4000kr ( Mountain Collective). dvs ingen större prisskillnad mot att luffa runt bland alpernas fetaste orter och definitivt billigare är 2v i Japan (boende, hyrbil och soppa är billigare än alperna)
Jag spenderade lika mycket i Kanada på en månad som två i Japan när jag var där.
Boendet i nordamerka var inte billigare än Japan samt att maten var betydligt dyrare med.
För min del var allt dyrare i nordamerika än Japan.

Alperna kan man köra till, vist det tar lite tid men fördelen är att man inte behöver hyra fordon.

• Gilla
Reactions: Ivo

Kungpulan

Medlem
En annan grej är ju att mycket av den amerikanska terrängen/pisterna verkar vara vad man i alperna skulle kalla skiroute. Alltså lavinkontrollerad offpist typ. Dessa är beroende av natursnö. När det är dåligt med snö erbjuder de flesta orter i alperna ändå bra pist med hjälp av snökanoner etc. Vet inte hur det är med den biten i USA.

• Gilla

Ivo

Aktiv medlem
En annan grej är ju att mycket av den amerikanska terrängen/pisterna verkar vara vad man i alperna skulle kalla skiroute. Alltså lavinkontrollerad offpist typ. Dessa är beroende av natursnö. När det är dåligt med snö erbjuder de flesta orter i alperna ändå bra pist med hjälp av snökanoner etc. Vet inte hur det är med den biten i USA.
Skidorterna i Colorado, Utah och Wyoming är sällan snöfattiga. Och visst har de gott om snökanoner och pister (men piståkning är ju knappast syftet med resan 😉)

Ivo

Aktiv medlem
Jag spenderade lika mycket i Kanada på en månad som två i Japan när jag var där.
Boendet i nordamerka var inte billigare än Japan samt att maten var betydligt dyrare med.
För min del var allt dyrare i nordamerika än Japan.

Alperna kan man köra till, vist det tar lite tid men fördelen är att man inte behöver hyra fordon.
Intressant; jag trodde allt var dyrt i Japan.
prisläget i USA är ju väldigt kopplat till dollarns kraftiga fluktuationer: just nu är det väl ett mellanläge på ca 8,6kr/$.
Men boende, mat och bensin är billigare än i alperna. Flyg och liftkort är så klart dyrare i US

enriico

Medlem
Boende billigare i USA än i Alperna???
De flesta Alporter har ju någon typ av hostels, något jag inte hittat i USA.

• Gilla

jarnebring

Aktiv medlem
Om inte dollarn kommer ner en bit till så är boende knappast billigare i USA än i alperna. Då jämför jag motel med biltur till skidsystem och att bo på enkelt pensionat i alpby med kort promenix till lift.

Senast ändrad:
  • Gilla

Hawk100

Aktiv medlem
Känner jag dig rätt Ivo packar du väl spaden o sovsäcken alternativt snackar in dig hos några majjarökande skibums som man känner igen från omslag på Powder mag etc, eller?? ;)
För du har väl inte blivit bekväm så här på äldre dar??? :unsure:
Hoppas du får en kanonresa så håller vi tummarna för att norrmännen släpper in oss i landet igen i maj...

• Gilla

Ivo

Aktiv medlem
Känner jag dig rätt Ivo packar du väl spaden o sovsäcken alternativt snackar in dig hos några majjarökande skibums som man känner igen från omslag på Powder mag etc, eller?? ;)
För du har väl inte blivit bekväm så här på äldre dar??? :unsure:
Hoppas du får en kanonresa så håller vi tummarna för att norrmännen släpper in oss i landet igen i maj...
precis! ”Bummarn” jag ska bo hos är lillsyrran som bor i Aspen. 🥳
Men visst är det märkligt att ”alla” åkte till Kanada för 10-15 år sedan, därefter har Japan varit ”inne”. USA var väl ”the shit” på 80-talet..?Nu verkar usa vara bortglömt i Freeride kretsar.
well, det ska bli kul att pumpa ”the greatest snow on earth ”🙏❄⛷

Ivo

Aktiv medlem
Är säkert fin åkning på sina håll i USA. Men prisbilden i förhållande till vad man får för pengarna är nog det som skrämmer bort de flesta svenska resenärerna. Har en uppfattning om att de har stor efterfrågan men för litet utbud vilket leder till långa bilköer, liftköer. Men vad vet jag, aldrig åkt där.
Ditt resonemang stämmer nog.
Särskilt orter som ligger lättillgängligt och nära större städer; ex Vail och vissa orter i Utah och Kalifornien ska man nog undvika. I synnerhet helger.
Men med hyrbil och något utav mulitskipassen (Epic, Ikon eller MC) så tror jag att man kan få riktigt fina dagar till anständig kostnad 🙏

Håller inte med. USA och Kanada har fantastisk skidåkning till mycket bra priser. Åk dit! Bilda dig en egen uppfattning. Du kommer inte ångra dig

• Gilla

mjovalli

Medlem
Stort grattis till dig och hoppas du får uppleva en resa med mycket snö!

Nu var det några år sedan jag åkte skidor i Aspen, men..

Snowmass, Hanging Valley är värd minst 1 av dagarna!
1598946850434.png

Mycket trevlig åkningi skogen mellan Sheer Bliss och KT Gully/Sunkiss.
Även skogsområdet nedanför East Wall mm.
Ajax har också mycket bra åkning.

Ivo

Aktiv medlem
Jävla bajs:
fick just besked att Lufthansa ställt in hela trippen till Aspen.
återstår att se om man får pengarna tillbaka på resa eller om jag kan ta mig dit på annat vis. Vill ju använda mitt Mountain Collective ;)

Hawk100

Aktiv medlem
Jävla bajs:
fick just besked att Lufthansa ställt in hela trippen till Aspen.
återstår att se om man får pengarna tillbaka på resa eller om jag kan ta mig dit på annat vis. Vill ju använda mitt Mountain Collective ;)
Vadå, erbjuder de inte en alternativ flight??? För de lägger väl inte ner helt till USA???

Pillard

Aktiv medlem
Tittat på nordamerika några ggr men varje gång kommit fram till att Japan är mer säkert på puderfronten och billigare. Så då har det blivit det istället. Tycker för övrigt att filmen visar varför man inte vill åka dit. Hutlös hets när det väl är puder. Pudermängder som man typ kan slöåka upp i lugn och ro om det väl dumpat i alperna.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp