Åka telemark med Scarpa Tornado pjäxor

farsan56

Aktiv medlem
O nu över till avdelningen dumma frågor (tror jag)
Kan man montera någon turbindning på en pistskida och åka telemark med turskorna? Har ett par Scarpa Tornado. Tanken är att åka mest pist o att ta nån tur imellanåt. Eller är turbindningar gjorda för att vara i låst läge vid utförskörning. Likt åkning med vanliga alpinpjäxor. Tanken var att slippa köpa komlett telemarksutrustning då jag har skidor (utan bindning) + Scarpan
Känns som jag kan vara totalt ute o segla här nu!
Upplys mig ni som har koll på tillvaron.
Hälsn Christer

waxoff

Aktiv medlem
Turbindningar är som du själv är inne på endast avsedda att åka utför med hälen låst. De håller inte för teliskörning med lös häl. Ja, en sväng eller två går säkert, men sen då... men vad är problemet att åka utför med fast häl? Evolutionen har väl visat att det är överlägset andra metoder..! :P

Dra du på en turbindning typ Marker F12 eller Baron och kör så det ryker med din setup. Är det telis som är målet så behåll laggen och skaffa pjux och bindningar. Har du tur kanske du t.o.m. kan byta Tornadona mot telispuppor med nån som vaknat och vill gå åt andra hållet...

farsan56

Aktiv medlem
Åker mest alpint pist/offpist. Men vill bryta av ibland med teliskörning tillsammans med hustrun. Köpte Scarpan nya för en 500-hundring så dom får stå I garderoben så länge. Kanske jag kan hitta ett billigt beg. randokit så kan jag prova på. Annars åker dom ut på köp/sälj för 500-hundringen.
Tack för hjälpen xSooLx
Ha de Christer

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp