Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Hej,
Kom hem från Hemsedal igår och det är tyvärr väldigt dåligt med snö. Har aldrig varit så lite snö när jag varit där. Min skidor behöver slipas efter fem dagars åkning... Lite trist men inget man kan göra något åt. Skistar tog för övrigt fullt pris på lifkorten . . . med tre (3!!!) backar öppna.
Hoppas fru vinter gör ett besök i Hemsedal snarast!
kom också hem därifrån igår, 11 eller 12 backar var öppna. Dom flesta var iofs gröna eller blå, en enda svart öppen. Lilla hopparken är öppen, röda och svarta linjen håller dom på att bygga, skulle gissa att i alla fall några av hoppen blir klara där inom en vecka så du slipper köra på dom små som jag blev tvungen till .
Problemet är att det i mitten av december kom en mindre trevlig dag med +8 grader och regn vilket fick den halvmeter snö som då låg där att snabbt minska. Sen dess har det bara snöat 1 dm vilket är i princip allt som ligger offpist. (trots det var det många, hmm idioter, som glatt körde över varenda sten utanför backen, vågar inte tänka på hur deras belag ser ut nu, offpisten är i alla fall uppåkt)
Shoo.. skall ju dit på söndag. Läste lite på sidan idag där det påstås trilla ner lite vita saker på torsdag och lördag - dock skall det regna på fredagen, haha.
Låter som en fantastiskt dålig start på säsongen för min del med andra ord. Men vi håller tummarna.
Ja det är bara att beklaga... Hemsedal eller hela östra fjällkedjan i Norge har inte hatt dåligare vinter så länge locals kan huske. Frågade en gammel gubbe i julas när jag var i Hemsedal och han kunde inte minnes att det någonsinn har varit så dåligt!!
Hoppas du kör park/jibbing.. för Parken komme rsäkert att öppnas snart. Offpisten är nog bara att glömma. Däremot är det möjligt att fortsätta riksväg 52 mot Lärdal, när du passerar Eldrevann kommer du märka att det är mycke mer snö på den sidan. Det skulle iallfall ge en del möjligheter för topptur om det skulle passa.
Nu är ju inte Hemsedal den tristaste platsen i världen så ni som skall dit får nog ganska kul ändå...
Men man har ju högre förväntningar när man åker dit i januari. Den största faran brukar ju vara kylan. Den här gången kom man i alla fall hem med alla tårna i behåll.
Jag ångrar dock att jag köpte liftkort för fem dagar samt betalade extra för kvällsåkning. Ha! Ha! Liften upp och den långa svarta backen ... Liften upp och den långa röda backen.... Liften upp till toppen och två röda backar ned... osv osv... Jag förstår inte vad de menar när de skriver att 11 backar var öppna. Det är väl som i Idre när de räknar varenda liten slinga som en backe. Fast i Idre har de i alla fall rabatt på liftkort och skidhyra när stora delar av systemet är stängt.
Funderar på att att åka till Trysil nästa gång och pröva. Hur är det jämfört med Hemsedal? Brukar det vara mer snö?
mm jag var där förra året v50.. verkar vara lite bättre iår iaf. då var det bara 2 backar öppna grönt gräs runt stugan och slask. Och nu, Det har varit minus 17- 18 grader enligt deras hemsida de senaste veckorna och nu när man skall dra.. (åker idag) så läser man. plusgrader o regn.. man börjar ju undra om skitvädret förförljer mig.
men men man får ta och göra det bästa av situationen.