Åkkänsla med step-in bindningar?

Niiiicke

Ny medlem
Hur är egentligen känslan med step - in bindningar när man åker bräda? Har aldrig haft sånna och tänkte fortsätta med de gamla hederliga bindningarna med spännen. Men måste kolla så jag inte missar något bra! Har förstått att en orsak att ha step - in är att komma iväg fort från liften. Men vem har bråttom egentligen...hehe. Hoppas att det finns någon annan fördel med step -in annars finns det INGEN anledning till att ha dem jämfört med de andra bindningarna somsagt.

Speciahlberg

Ny medlem
finns en anledning till att step in inte slagit igenom. och det är att det är oskönt och inte samma känsla,jobbigt att gå i bootsen och det fungerar inte helt hundra
sen har det sin charm att stå och snacka med polarna medans man knäpper bindningarna många sköna ord som ploppat fram då.

tacka vet jag vanliga bindningar varför stressa?

coolkat

Ny medlem
step in bindnigar är mer för "uthyrare" och sånt för då kan dom ha samma bindnigar till alla storlekar på pjuxen .. Testade för länge sedan såna och de var inte bra alls tog längre tid en vanliga bindnigar då det ofta fasnade snö och sånt under knappen när man skulle ta av sig dom och så de va bara massa krångel + att dom är jävligt fula..

Niiiicke

Ny medlem
Ni har så rätt så. Köper nytt på snowboardfrånten så då kör jag med de gamla bindningarna i fortsättningen också. Tänkte bara kolla upp step-in för säkerhets skull.

SverigeTomten

Ny medlem
Fungerar bra om du är snowboardlärare då du måste hoppa av bindningarna hela tiden för att hjälpa ungarna när de ramlar. Annars, är det bara skit. Ingen känsla när man åker och så kan man absolut inte hoppa med dem.

Antel

Ny medlem
Jag måste bara fråga... har ni alla negativa människor verkligen testat Flows bindningar av senare årsmodeller? Typ Flow NXT AT och upp eller nått.

Jag har fått precis tvärtom intryck från vänner, de säger att de är skitsköna mm. Alla säger dock också att det tar ett jla tag att ställa in de rätt men att efter de är inställda så slår de typ allt.

Förutom att de inte går att få på sig sittande i pist eller lössnö utan du måste antingen stå upp eller stå på knä för att få på sig de.

Anledningen till att jag frågar är att jag håller på och kollar på ny utrustning, hittils lutar det åt en Never Summer Legacy 06/07 eller 07/08 med Flow NXT AT bindningar och någon skön sko som jag hittar lokalt. Så, har ni verkligen testat eller är det det vanliga "Alla andra säger det är skit, då måste det vara skit?"

/ Antel

SverigeTomten

Ny medlem
Nä men jag har testat, själv tycker jag att det var inget vidare, bindningarna löste ut när jag hoppade och känslan var inte densamma.
...Men så finns det en massa andra modeller kanske Flow NXT funkar fint? Vem vet man får väl prova.

Maskisen

Ny medlem
Tja, jag har åkt med vanliga bidningar största delen av min karriär, Men för två säsonger sedan satsade jag i att köpa ett par Burton-Si bindningar billigt på rea'n, trodde dom skulle vara helt crap som andra påstår att dom är i denhär tråden.. Men väl nu är jag helt frälst vid dom.. Tycker dom är absolut skönate bindningarna jag någonsin testat.. ( haft burton freestyle etc ) .. Dom är enkla att använda.. Mycket sköna att åka med i puder. Som jag läste i tråden tidigare att dom skulle vara glappa vid hälen stämmer nog inte alls. Dom sitter nog fast väldigt bra. Genom att spänna spännet som ligger på skon kan man få dom att kännas både styva som mjuka.. Dom kanske är lite väl hårda att använda i jibb.. Men utanför pisten är dom helt grymma. Jag rekomenderar verkligen att ni provat lite dyrare clickers och kör med dom en dag eller så.. i början känns dom lite konsiga, men då man väl har vant sig är dom underbara :) Sist men inte minst, är det inte ganska soft att dra lös bidningen i luften och visa en one-foot åt sina polare och sedan sätta fast foten tillbaka i landningen? ;)

jona_than

Ny medlem
Och sen så ska vi inte förväxla Flow-bindningar med step-in bindningar.

step-in har ju bara nån metallplatta i botten och så måste man ha matchande sko som den hakar tag i, därav kommer problem med snö under skon. stödet finns då också bara i skon, och blir därför ganska dåligt.

Flowbindningar däremot är bra, de är ju som en helt vanlig bindning, men man kan vika ner bakkappan när man skall sätta på sig dom, så behöver man inte klicka fast spännen varje gång..

Flow bindningarna har nångång kallats "Flow-in", men de funkar ju enligt helt andra principer än step in bindningar..

så de så..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp