Åkteknik - Puckelpist

ABY

Ny medlem
Åkteknik - Puckelpist
Hej! Är en ung och glad medel-till-avancerad skid/snowboardåkare som gillar att åka puckel... eller åka och åka, jag hasar väl mest runt och försöker att få med mig alla kroppsdelar ner i ett skick, ungefär. Saken är den att jag tycker att det är sjukt kul och ska spendera vintern i Chamonix och funderar på att kanske försöka lära mig åka lite mer... errr... funktionellt och utan att se ut som en dansk ;). Är det någon som vet en bra sida som förklarar lite puckelteknik?

Edit: Upptäckte att jag nog hade sökt på fel saker och hittade den här tråden som jag tyckte var ganska bra:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=18187

Hittade en sida på engelska också:
http://www.abc-of-skiing.com/mogul-skiing/mogul-skiing.asp

Men är det någon som vet någon bra puckelsida så blir jag glad! =)

Senast ändrad:
Åkteknik - Puckelpist
Bra att du vill förbättra puckeltekniken, den har du nytta av även i offpisten. A och o är nämligen att behärska lågavlastning. Många "offpiståkare" har ingen bra koll på lågavlastade svängar och har lite eller ingen marginal i lössnön/crud. Dessutom missar man ofta i tempoväxlingarna när terrängen är ojämn. Åk med duktiga åkare och få tips, och/eller hyr en guide (du ska kräva att du får en skaplig puckelåkare - alla guider är ju inte det). Sedan är det bara att nöta, speciellt om det ändå inte kommit ngt stort snöfall på länge!
Lycka till!

alleballe89

Ny medlem
Åkteknik - Puckelpist
ihop med benen så mycket det går och försök hitta ett spår som går... små korta svängar mellan pucklarna sen e d bara att hänga med.. Det är så jag brukar göra iallafall och det går riktigt bra faktiskt....

Hajski

Ny medlem
Åkteknik - Puckelpist
Det finns flera sätt att åka puckelpist.
När man tävlar i disciplinen så vill man komma ner så fort som möjligt med så mycket snökontakt som möjligt. Då försöker man hitta ett spår mellan pucklarna och köra så rakt ner som möjligt. Åsså använder man de uppbyggda hoppen för att genomföra de två obligatoriska hoppen.
Vill man ha roligt i en puckelpist ska man "hit the moguls", som en av mina instruktörer sa en gång. Utnyttja dem för sväng och hopp. Focusera på vertikalarbetet. Mycket attack gör det ännu roligare. Parallella svängar.
Have fun!

Turisten

Ny medlem
Åkteknik - Puckelpist
hej
Det handlar om att våga, mer än teknik...

Stå upp
hakan högt titta långtfram
Armarna fram
Knäna ihop är viktigare än att fötterna är det, men är att föredra
Åk i mellan pucklarna men hämta dem så att farten hålls nere
Slå i pucklen mitt under foten, på insidan av puckeln men låt spettsarna slinka mellan
Din inställning är viktigas, du skall tänka framåt och vilja åka lite fortare då står du mitt på skidan så backens lutning är avgörande för om du skall lyckas i början av din inlärning-
För att bromsa skall du försöka slajda på baksidan av pucklen så att du nästan är klar med svängen när du kommer till nästa puckel. här ar du en bråkdel av de tipps som finns i filmen Easy Moguls instruktionsfilm på svenska för puckelåkning.

erisve

Ny medlem
Åkteknik - Puckelpist
Vilka skidor är ultimata för puckelpist åkning? Vad brukar de har för mått? bredd osv.

Senast ändrad:
J

johno

Guest
Åkteknik - Puckelpist
Völkls puckel skida!

www.voelkl.com/#5/EN/98/128

Puckelskidor är smala i midjan, oftast runt 60-65 mm.

Senast ändrad:

Lundblom

Medlem
Åkteknik - Puckelpist
Köp ett par gamla raka skidor utan metall i om du vill komma billigt undan. Om det är metall i skidan kan skidan lätt bocka sig och bli kvar i det läget. Lämplig längd kan vara 190 cm eller lite kortare. Sen finns det speciella puckelskidor som tillverkas i dag men jag tror att de kan vara lite svåra att få tag på. Vet inte om det är så mycket som skiljer dessa mot gamla raka skidor som man körde puckel med förut.

Senast ändrad:
Åkteknik - Puckelpist
Hög fart, bakvikt och långa väldämpade skidor. Följ med och försök 'flyta' på pucklarna. TV Åre visade förr en klassisk film från Grand Montets i Chamonix "the derby" ?? där det franska laget visar på denna teknik. Okej, de amerikanska halvproffsen lyckades faktiskt vinna den gången. Är det Warren Miller som gjort filmen?

PerG_681

Ny medlem
Åkteknik - Puckelpist
Det absolut viktigaste att tänka på (enligt mitt tycke) och som fick mig till lite av en "aha-upplevelse" när det gäller att åka puckel är använda sig av lågavlastning, som någon skrev här innan.

Mer konkret menat innebär det av du tar själva svängen på skidorna när du har som minst belastning på skidan, dvs precis när du är på väg att "väga över". Du passerar puckeln, kanske inte mitt uppe på men ändå på själva puckeln, och precis på krönet så svänger du och tar sikte på nästa puckel (kallas i vissa sammanhang för pivot-sväng). Åk rakt mellan krönen. Det här medger minimal kraftåtgång och är en förustättning för att få flyt. Börja med mindre pucklar och ganska låg hastighet. Efterhand som det sitter öka svårighetsgraden.
Hoppas det funkar!

Åkteknik - Puckelpist
Även om du kanske inte vill åka på dom sen kan det vara ide att skaffa ett par gamla raka talibanskidor. Det är en betydlig skillnad att åka puckel med sånna och du hittar enklare tekniken.

Flurre

Ny medlem
Åkteknik - Puckelpist
Turisten summerade den största delen kring puckel, men själva svängarna i puckeln skiljer sig en hel del från vanlig åkning. Öva med att bara hasa på pucklarna i låg fart och sedan kan du succesivt öka den. Att våga är dock det elementära och räkna med ett par blåmärken på vägen dit! Lycka till!

alleballe89

Ny medlem
Åkteknik - Puckelpist
du ska bara glida med skidan på snön (ingen karving) och använd dig av pucklarna för att bromsa och använd knäna, du ska äta pucklarna om du förstår vad jag menar....

MedlemJapaner

Aktiv medlem
Åkteknik - Puckelpist
Jag kan verkligen inte åka puckel och du bör nog inte lyssna på mina tips, men jag skriver dom här ädnå. Jag har nämligen en egen teknik som jag kallar för rak puckelpist.
Ta stört mycket mer fart än du borde, Håll sjukt låg profil, häng mycket framåt. När pucklarna kommer så lägger du dej på ett enda långt skär och hoppar mellan pucklarn, dra tripplar och dubblar om det behövs. Är det för lågnt avstånd så tryck ner knäna så du har markkontakt. Detta är förmodligen jäävligt farligt att göra i nära pistmiljö med mycket folk då det absolut inte går at stanna förrän du komemr ut på plan mark. Och om du ramlar kan jag garantera dej en jävla massa blåmärken och förmodligen nåt brutet.
Men om du vill prova nåt nytt så kan du ju lyssna till mina råd, men HELT på egen risk! Jag tar inte ansvar för några skador etc.!

f-lundin

Ny medlem
Åkteknik - Puckelpist
Aggresivt men ändå avslappnat. Låter ju konstigt, men det är precis vad det handlar om.

Brannland

Ny medlem
Åkteknik - Puckelpist
grundposition.alltså lite tryck på plösen va still med överkroppen sen händerna framåt.. stavarna ska sättas i på puckeln sen äre bara att dra kortsvång i spåret nästan iaf .P

JONen

Medlem
Åkteknik - Puckelpist
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="https://www.youtube.com/v/RiuAkeJ56VY&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="https://www.youtube.com/v/RiuAkeJ56VY&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

JONen

Medlem
Åkteknik - Puckelpist
Funkade visst inte att embedda...
Mogul Skiing "Shred Like Lettuce" Seastead Productions 1994

Turbidblue

Ny medlem
Åkteknik - Puckelpist
Sjukt bra tråd :). Åkte en hel del puckel förra säsongen och tyckte att det gav mig väldigt mycket matnyttigt att använda även i offpisten, plus att det är riktigt kul! Är det någon av er som vet om Verbier har en puckel?

@ Japaner: Har du ingen film? ;-)

Senast ändrad:

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Åkteknik - Puckelpist
Turbidblue sa:
Sjukt bra tråd :). Åkte en hel del puckel förra säsongen och tyckte att det gav mig väldigt mycket matnyttigt att använda även i offpisten, plus att det är riktigt kul! Är det någon av er som vet om Verbier har en puckel?

@ Japaner: Har du ingen film? ;-)
Ja det finns puckel i Verbier
Tortin bjuder rätt ofta på puckel, typ 900 fallhöjd, likaså från Mont Fort och ner till Gitianes brukar vara rätt stora delar puckel

JockeSki

Medlem
Åkteknik - Puckelpist
Ang. hur man åker puckel citerar jag en coach jag åkte med i USA "Mogul skiing is all about the 50% rule, 50% you're doing it right, 50% you're doing it anyway" :P

Åkteknik - Puckelpist
Dom flesta känner nog till att om man åker med lite för mkt bakvikt på skidorna så skapar man en fartökning som slutar med noll koll.
Det vi önskar är fartkontroll.
Bli bra på kortsväng, snabb sväng.Bli bra på motvridning. Bli bra på att utjämna snabbt mellan pucklarna så "försvinner" mjölksyran.
LÄser en bok
http://www.youturn.eu/Forstasidor/bokenfreeridesidan.html
Kostar 350 kr

erimar

Ny medlem
Åkteknik - Puckelpist
Puckel är hur kul som helst!
I en puckelpist kommer din förmåga att hålla balansen att sättas på prov. För att bibehålla god balans ska du försöka att ha kontakt mellan skida och snö hela tiden, klarar du inte det sänker du farten tills du känner att du klarar av det. Främst behöver du träna din balans uppåt nedåt och framåt bakåt. Tänk på, även om det känns konstigt att hela tiden följa underlaget med balansen mitt på foten. I en puckelpist kommer du att ha hjälp av att hålla ihop fötterna lite mer än vad du gör i normala fall, det kommer att ställa lite högre krav på din förmåga att hålla balansen i sidled.
Se det på film!
http://www.slopepro.com/sv/node/655

Turbidblue

Ny medlem
Åkteknik - Puckelpist
Bra tips, kul att någon tog upp tråden igen! Jag har åkt lite naturlig puckel under mina två senaste säsonger men har bara gjort det ensam, utan instruktör, men ska nog försöka ta ett par lektioner till vintern och satsa lite mer på det. Nu kan jag känna att jag får en bra känsla genom kanske 2-3 pucklar innan jag är tillbaka på noll igen ;), men det går i alla fall bättre och bättre för det mesta.

Det som känns svårt just nu är att börja, jag har en viss tendens att komma fel in i början (kanske börjar jag på "fel" ställe?), för då upplever jag både att det blir konstigt/orytmiskt och att skidorna "hackar", framförallt då det är omjämna, buckliga pucklar men även när det inte är det. Att skidorna hackar ner för puckeln i etapper istället för att jag får dem att glida ner mjukt för hela är något som jag ibland har problem med rent generellt. Kantar jag för mycket? Jag tycker själv att de ligger i princip platt mot snön haha, men det känns ju som att det skulle kunna vara problemet. Mitt andra riktigt stora problem är att jag aldrig lyckas hålla min position stilla någon längre stund, för när jag "lyfter" bakänden så ramlar jag framåt och sen måste jag kasta mig bakåt för att få kontroll och då blir jag sen till nästa och så måste jag kasta mig framåt innan jag kastar mig bakåt igen, hahahaha, men det känns mer som träning. Jag åker nog för fort också, ska prova att ha lite mer tålamod nästa säsong. Det är oftast ett större problem ju brantare det blir, i flack puckel är det lättare men det är ju inte heller lika roligt ;).

Jag har ett par Black Crow Navis 186 nu (är 174/65 själv), men det känns som att jag vill skaffa något smalare till vintern att komplettera med i vilket fall som helst. Jag åkte en del puckel på mina skidskoleskidor i Trysil för ett par år sedan men jag upplevde att de var svårare att hasa med än mina fetare? Är det för kvickhetens skull det ska vara smalare skidor helt enkelt? Kan ju i och för sig bero på att jag har usel balans och att skidorna var korta (162 cm tror jag att jag hade då).

Senast ändrad:

Turbidblue

Ny medlem
Åkteknik - Puckelpist
Och... har någon testat slopepro.com egentligen? Jag har varit nyfiken på det ett litet tag och nu när jag för en gångs skull är en lite mindre fattig bummare känns det som att jag skulle kunna tänka mig att prova, men tycker ni som har det att det har funkat bra? :)

Vannish

Medlem
Åkteknik - Puckelpist
MedlemJapaner sa:
Jag kan verkligen inte åka puckel och du bör nog inte lyssna på mina tips, men jag skriver dom här ädnå. Jag har nämligen en egen teknik som jag kallar för rak puckelpist.
Ta stört mycket mer fart än du borde, Håll sjukt låg profil, häng mycket framåt. När pucklarna kommer så lägger du dej på ett enda långt skär och hoppar mellan pucklarn, dra tripplar och dubblar om det behövs. Är det för lågnt avstånd så tryck ner knäna så du har markkontakt. Detta är förmodligen jäävligt farligt att göra i nära pistmiljö med mycket folk då det absolut inte går at stanna förrän du komemr ut på plan mark. Och om du ramlar kan jag garantera dej en jävla massa blåmärken och förmodligen nåt brutet.
Men om du vill prova nåt nytt så kan du ju lyssna till mina råd, men HELT på egen risk! Jag tar inte ansvar för några skador etc.!
Man kan åka på kant och fortfarande ha kontroll. När jag va nere med UCPA i chamonix och guiden gav oss lite övningar man kunde köra. Då skulle vi bland annat köra carving i puckelpist.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Åkteknik - Puckelpist
Vannish: Det är skillnad på puckel och puckel ... I en brant tajt puckel är "carving" helt uteslutet, det är i grunden enbart fråga om att följa ett spår rakt i falllinjen och jämna ut så effektivt som möjligt. Däremot kan det fungera utmärkt att köra på skär i de "snöhögar" som uppstår fram emot eftermiddagen, misstänker att det var det UCPA övade på. Rätta mig om jag har fel!

/MM

la_grave

Aktiv medlem
Åkteknik - Puckelpist
Lundblom sa:
Köp ett par gamla raka skidor utan metall i om du vill komma billigt undan. Om det är metall i skidan kan skidan lätt bocka sig och bli kvar i det läget. Lämplig längd kan vara 190 cm eller lite kortare. Sen finns det speciella puckelskidor som tillverkas i dag men jag tror att de kan vara lite svåra att få tag på. Vet inte om det är så mycket som skiljer dessa mot gamla raka skidor som man körde puckel med förut.
Bump av gammal tråd.

Hittade detta

http://www.untracked.com/c94-skis_ski_packages_mens_mogul_skis.html

Finns allt man behöver. En riktig skidåkare kan åka puckel och har ett par dedicerade puckelskidor!

la_grave

Aktiv medlem
Åkteknik - Puckelpist
För övrigt, köp ett par extra stavar också. Jag har vanligen 135 cm men för puckel kör jag 115-120. Lite segt att staka på platten men det är det värt!

Billiga stavar går utmärkt, så länge de är stumma. Köp absolut inte kolfiber, de böjer sig när du sätter i dem och skjuter sedan iväg = dina armar kommer flaxa omkring riktigt fult.

DrJ

Medlem
Åkteknik - Puckelpist
Var i Stockholmsområdet kan man hitta en bra puckelpist att träna i? Romme? Har kungsberget puckel i år? Någon av stockholmsbackarna?

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp