Aktuella Köp & Sälj-varningar

bootfitta

Medlem
la_grave sa:
OEngstrand sa:
erik_lagg sa:
@Oengstrand har du bett säljaren att häva köpet?
Det borde han göra då hans beskrivning inte stämmer - du har helt enkelt inte fått vad du har betalat för.
Japp, fick till svar "nej."
@Boardberg svarar varken på sms eller pm längre.
Var ju inte jättesvår att hitta på Facebook

https://www.facebook.com/gullarberg
Ser ju ut som en riktigt pålitlig snubbe.

OEngstrand

Ny medlem
la_grave sa:
OEngstrand sa:
erik_lagg sa:
@Oengstrand har du bett säljaren att häva köpet?
Det borde han göra då hans beskrivning inte stämmer - du har helt enkelt inte fått vad du har betalat för.
Japp, fick till svar "nej."
@Boardberg svarar varken på sms eller pm längre.
Var ju inte jättesvår att hitta på Facebook

https://www.facebook.com/gullarberg
Haha jo jag har försökt kontakta
@boardberg på facebook, sms och pm här.

la_grave

Aktiv medlem
OEngstrand sa:
la_grave sa:
OEngstrand sa:
Haha jo jag har försökt kontakta
@boardberg på facebook, sms och pm här.
Lämna ärendet till Kronofogden.
För 700kr, nä du! Så fattig och taskig är inte ens jag.
Nej, men nästa person han lurar är kanske det och/eller har inte förmågan/kunskapen att driva ärendet. Om du avskräcker honom nu så slipper kanske fler personer råka ut för hans bristande moral.

bigbadwolfen

Ny medlem
Tja, såg en annons nyss som kan va intressant: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=130085
Misstänker verkligen inte köparen för nått fuffens utan tänkte mer kolla om några av dessa bindningar är ok? Har rätt dålig koll numera. Bindningarna ska sitta på en monoski ala 90tal så hört att möjlighet till hög din är en fördel :)

Så ni alla kunniga, är någon av dessa ett alternativ eller bör jag leta vidare? Tack!

la_grave

Aktiv medlem
Se upp för Kalle Rolleri. Jag vet inte vad han har för användarnamn på Freeride men han svarade på min annons om lavinspadar publicerad på Köp & Sälj här.

Vi kom överens om pris mm 24/1 men har fortfarande inte lyckats genomföra transaktionen. Han verkar bo i Nacka men arbeta på SöS och KS, men det är ändå helt omöjligt att planera in ett möte i stan (tex Odenplan, vilket är några minuter med buss från KS). Dessutom tycker han det är rimligt att dröja ett par veckor i taget med att återkomma (trots påminnelser), tex 3/2 till 22/2 och 22/2 till idag.

Typiskt besvärlig person att ha att göra med. Om någon vet vad han har för användarnamn får ni gärna svara på det här inlägget.

eNilsson

Ny medlem
VARNING!
Har precis varit med om ett identitetsintrång då jag skulle köpa dessa skidor: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=132066

Jag kollade upp honom och han verkade reko. Jag förde över 2500 och han skulle skicka skidorna i måndags förra veckan. Efter att inte ha hört något mera har jag hört av mig flera gånger utan resultat, och sökte på "Andres Sigurdsson" på Hitta.se. Jag ringde upp honom och han sa att han aldrig har sålt ett par skidor, utan att han har blivit utsatt för identitetsintrång.
Någon som vet hur/om man kan gå tillväga/ varit med om liknande. Har hans kontonr om det hjälper..

Bertan

Medlem
eNilsson sa:
VARNING!
Har precis varit med om ett identitetsintrång då jag skulle köpa dessa skidor: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=132066

Jag kollade upp honom och han verkade reko. Jag förde över 2500 och han skulle skicka skidorna i måndags förra veckan. Efter att inte ha hört något mera har jag hört av mig flera gånger utan resultat, och sökte på "Andres Sigurdsson" på Hitta.se. Jag ringde upp honom och han sa att han aldrig har sålt ett par skidor, utan att han har blivit utsatt för identitetsintrång.
Någon som vet hur/om man kan gå tillväga/ varit med om liknande. Har hans kontonr om det hjälper..
Polisanmäla borde nog vara första steget

johan

Administrator
Håller med Bertan, gör en polisanmälan. Har du bedragarens kontonummer bör polis kunna få fram information från banken. På Freeride sparar vi även IP-adressen som annonsen sattes in från, den informationen lämnar vi ut till Polisen.

johan

Administrator
Varning för medlemmen med användarnamn "carljohanfasth" som nu är borttagen, email: cj.fasth@mail.com . Medlemmen har lagt in en säljes annons med rubriken "ABS Vario lavinryggsäck" men det hela rör sig om en Id-kapningen, den riktiga personen bakom namnet har hört av sig och även gjort en polisanmälan.

johan

Administrator
Vi har två nya liknande fall som jag vill varna för:

Användarnamn: AntonRova
Email: antonrova65@gmail.com
Annonserat under rubriken: Skidställ Haglöfs strl L

Användarnamn: AlberthPettersson
Email: alpettersson56@gmail.com
Annonserat under rubriken: ABS Vario 15L med ny patron. Aldrig utlöst.

Vi misstänker att en bedragare har använt sig av id-kapning. Så namnet i användarnamnen är oskyldiga personer som fått sitt namn kapat.

Kaptenski

Ny medlem
Tänkte lyfta fram detta även om de flesta vet om sånt här.
Fick svar på en annons jag lagt ut.
Så här stod det...

Jag har dessa föremål till salu ... om du fortfarande är intresserad av att kontakta sg234101@gmail.com för mer information och bilder, tack och hoppas
hör snart

Ingen kontakt annat än mail, tydligt översatt med program.
Får ni såna mail, klicka inte på någonting. Svara inte utan ta bort skiten direkt.

Det tåls att upprepas, extremt tröttsamt med spam och virus.
Aja, då var det sagt!

Ha en trevlig vinter!

snoflake

Ny medlem
Varning för phishing!

Om ni får mail från en person som vill köpa era utannonserade varor och vill att de ska skickas utomlands på köparens bekostnad så är det sannolikt ett försök till phishing. Personen försöker i slutändan lura dig att betala. Detta har drabbat mig och sannolikt fler här på Freeride.

Om någon försöker få dig att betala så anmäl phishing-försöket.

Shellstrom

Ny medlem
Även jag vart kontaktad i förrgår, ganska solklart scam-försök. En person som utgav sig för att heta Cherie Driller. En person vid samma namn hade reggat sig på en stor fotografsida med stort köp & säljforum för 1-2 veckor sen men redan avreggad.

Lillfresarn

Ny medlem
Jag vart också kontaktad utav en Cherie Driller som ville köpa utav mig. Hennes mail är cheriedriller@gmail.com extremt hemlighetsfull men vet inte om jag ska låta henne försöka föra över pengarna eller om jag bara ska häva köpet. Jag har en leverans adress i USA men kommer inte att skicka något innan det är betalt. Vad tycker ni?

snoflake

Ny medlem
Det var samma person som kontaktade mig.
Troligtvis kommer hen skicka ett fejkat kvitto på en Paypal-överföring (eller nåt motsvarande) till dig som går på beloppet för din vara plus frakten. Sen kommer hen kräva dig på mellanskillnanden, dvs den påhittade fraktkostnaden.

Lillfresarn

Ny medlem
Skulle aldrig släppa en produkt utan att ha alla pengar på kontot tillsammans med frakten då.Skulle inte heller ta emot en paypal betalning då det inte är lika säkert som en banköverföring eller swish.

Senast ändrad:

Wille1504

Ny medlem

@Lillfresarn Jodå, paypal är både smidigt och säkert. Den stora fördelen är att man kan skicka pengar som omgående är framme hos mottagaren trots att man är medborgare i olika länder.

Paypal är dessutom väldigt bra om du ska köpa från ett företag som du inte litar helt på. Paypal har möjligheten att frysa alternativt dra tillbaka pengarna som du betalat för varan och löser alla dispyter.

När det är två privatpersoner däremot så vill man använda överföringssättet som heter något i stil med "överföring till vänner och familj" Har du fått pengarna så, så kan du vara bombsäker på att ingen kan ta dem ifrån dig. Däremot är det vanligt att bedragare spelar på att man inte har koll på hur det ska se ut och att de istället skickar dig en faktura som de påstår är ett betalningsbevis.

Shellstrom

Ny medlem
Lillfresarn sa:
Jag vart också kontaktad utav en Cherie Driller som ville köpa utav mig. Hennes mail är cheriedriller@gmail.com extremt hemlighetsfull men vet inte om jag ska låta henne försöka föra över pengarna eller om jag bara ska häva köpet. Jag har en leverans adress i USA men kommer inte att skicka något innan det är betalt. Vad tycker ni?
Haha, det råkar inte var som så att Mr Cotner ska få två par pjäxor av Cherie?

Leveransadressen i USA jag fick var:
Thomas Cotner, Address: 5185 bell Ave portage Indiana , Zip Code: 46368

Hennes mailadress är:
Cherie Driller <cheriedriller@gmail.com>

Efter att jag skrev i mailet att jag hade fått röda flaggor kring det här och ville få en bild på hennes ID-kort så har jag inte hört nått mer. Synd! :)

johan

Administrator
Sådär nu är mailadressen spärrad för att kontakta fler genom Freeride. Kontakt gärna mig om de sker från någon annan adress.

Mitt tips är om ni misstänker något skumt att ni avbryter köpet. Även om bedragaren för över pengar är risken stor att det är någon annan oskyldig som drabbas.

Lillfresarn

Ny medlem
Shellstrom sa:
Lillfresarn sa:

Hennes mailadress är:

Efter att jag skrev i mailet att jag hade fått röda flaggor kring det här och ville få en bild på hennes ID-kort så har jag inte hört nått mer. Synd! :)
Klart att Mr Cotner ska ha ett par nya pjäxor! Haha ja det är exakt samma sjukaste ju. Riktigt generös tjej.

Lefty69

Ny medlem
Lillfresarn sa:
Shellstrom sa:
Lillfresarn sa:

Hennes mailadress är:

Klart att Mr Cotner ska ha ett par nya pjäxor! Haha ja det är exakt samma sjukaste ju. Riktigt generös tjej.
Cheri Driller kontaktade mig också med samma story. Hon har tydligen varit rätt upptagen idag.
Det visar sig att det lånade namnet härstammar från en porrstjärna.
Bra att vi tar upp dessa bluffare här i forumet?.

Shellstrom

Ny medlem
Fick ett nytt spännande mail idag från Sgt Lionel som också är Dr Lionel enligt hans mailadress...

Först och främst, låt mig introducera mig själv till dig är Sgt Lionel Williams från Royal Canadian Navy Marine, en ortopedisk kirurg som arbetar som en akutläkare i militären, men arbetar med FN: s säkerhet här i Syrien för fredsbyggande och konfliktlösning, och är 51 år gammal från Vancouver British Columbia Canada.

Jag äter avsiktligt att investera i ditt land till ett mycket lukrativt affärsföretag som du ska ge råd till och genomföra nämnda satsning där för de gemensamma fördelarna med oss ​​båda. Ditt kompetenta samarbete är att bli min affärspartner i ditt land och skapa idéer om hur pengar ska investeras, hanteras korrekt och typen av investering efter pengarna överförs till ditt konto med hjälp.

Under tiden, när du anger din vilja att hantera denna transaktion med uppriktighet genom att skydda våra intressen och genom att du accepterar det här förslaget, skulle jag förse dig med den fullständiga detaljerade informationen, förfarandet och beloppet medföra. Jag kommer att vara glad att reservera denna respekt och möjlighet till dig, om du så önskar, men uppmanar dig att ge saken din omedelbara uppmärksamhet som den förtjänar.

Ser fram emot ditt svar, du kan även maila mig med min privata email: drlionelwilliams@doctor.com eller via min Skype-adress (renext0117) för enkel kommunikation.

Med vänliga hälsningar,
Williams

Lefty69

Ny medlem
Ha haa jag med!
Tyckte den var rätt underhållande att läsa.

Shellstrom sa:
Fick ett nytt spännande mail idag från Sgt Lionel som också är Dr Lionel enligt hans mailadress...

Först och främst, låt mig introducera mig själv till dig är Sgt Lionel Williams från Royal Canadian Navy Marine, en ortopedisk kirurg som arbetar som en akutläkare i militären, men arbetar med FN: s säkerhet här i Syrien för fredsbyggande och konfliktlösning, och är 51 år gammal från Vancouver British Columbia Canada.

Jag äter avsiktligt att investera i ditt land till ett mycket lukrativt affärsföretag som du ska ge råd till och genomföra nämnda satsning där för de gemensamma fördelarna med oss ​​båda. Ditt kompetenta samarbete är att bli min affärspartner i ditt land och skapa idéer om hur pengar ska investeras, hanteras korrekt och typen av investering efter pengarna överförs till ditt konto med hjälp.

Under tiden, när du anger din vilja att hantera denna transaktion med uppriktighet genom att skydda våra intressen och genom att du accepterar det här förslaget, skulle jag förse dig med den fullständiga detaljerade informationen, förfarandet och beloppet medföra. Jag kommer att vara glad att reservera denna respekt och möjlighet till dig, om du så önskar, men uppmanar dig att ge saken din omedelbara uppmärksamhet som den förtjänar.

Ser fram emot ditt svar, du kan även maila mig med min privata email: drlionelwilliams@doctor.com eller via min Skype-adress (renext0117) för enkel kommunikation.

Med vänliga hälsningar,
Williams

SusanneNawit

Ny medlem
cheriedriller@gmail.com är på tapeten igen.
Han/hon/den/det ville köpa en vara av mig,och kommer inte med några konkreta svar.
Varan skulle jag skicka till USA.

Jag skickar aldrig något innan jag har fått betalt

SofiaPB

Ny medlem
Hej
Jag vill varna för en person som heter Kristoffer Edvardsson och har telefonnummer 0730872478. Han svarade via sms på min önskas köpa annons (https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=152416 ) och han "sålde" en jacka till mig. Jackan har inte kommit och det visar sig vid googling av hans namn och tfn-nummer att han är en bedragare som utsatt MÅNGA för den här typen av bedrägerier via sms + swish. Jag bild googlade även bilden på jackan som han skickade till mig och den är stulen från en amerikansk sida.
Så jag har varit dum i huvudet men skriver här för att varna andra - så att ni slipper bli av med pengar. Givetvis har jag polisanmält detta också. Ska vara smartare nästa gång och googla i förväg.

johan

Administrator
Vill varna för annonser från en trolig bedragare. Det har varit billiga cyklar, gopro och mobiltelefon. Varorna befinner sig långt norr ut (norrbotten / kiruna / Gällivare ) och vill endast skicka per post och personen drar sig ut om man vill träffas.

https://www.hitta.se/vem-ringde/0702932728

JoL91

Ny medlem
johan sa:
Vill varna för annonser från en trolig bedragare. Det har varit billiga cyklar, gopro och mobiltelefon. Varorna befinner sig långt norr ut (norrbotten / kiruna / Gällivare ) och vill endast skicka per post och personen drar sig ut om man vill träffas.

Jag är också medlem Sweclockers forum och där har man infört att man måste ha en viss medlemstid samt ett visst antal inlägg i forumet för att få annonsera. Det skulle kunna råda bot på vissa av de nya ”medlemmarna” som använder marknaden till att blåsa folk eller sälja hundar

LURKEN1823

Ny medlem
Vill varna för ”Elin Karlsson” 073 350 18 37
Södra Dalkarlså 111
915 97 Bygdeå

Hon ville sälja sin PEAK PERFORMANCE LEDGE JACKA till mig för 450kr nypris är ca 7000:-
Kändes konstigt från första början.
Kameran var trasig så hon inte kunde skicka någon bild på jackan. När jag bad om bild på id skickade hon bilder på en frisörlicens.

Jag swishade aldrig för jackan då jag blivit bränd tidigare här på freeride av en tjej uppåt ifrån.

Varning varning varning!!!!!

Pmeijer

Ny medlem
VARNING
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=153112

Mailade lite fram och tillbaka med denna "Daniel Eriksson" som är reggad samma dag som annonsen kom upp (lite slumpat samma dag som jag la upp en köpesannons).

Han skickade några bilder där skidorna ej har ett par Jester monterade som var lovat enligt annonsen, men även bilder där bindningarna är avmonterade och två tidigare borrningar syns.
Jag förstod en bit innan att det var skumt, men frågade om bilderna och han sa att behövde ta av bindningarna för att "mäta lite" men att han bara skruvade tillbaka dom i samma hål så det var lugnt...

Finns mer i mailkonversationen, kan fås i PM

Enligt mig en solklar scam eller bara ett riktigt uselt köp så varnar oavsett.

VARNING

Senast ändrad:

johan

Administrator
JoL91 sa:
johan sa:

Jag är också medlem Sweclockers forum och där har man infört att man måste ha en viss medlemstid samt ett visst antal inlägg i forumet för att få annonsera. Det skulle kunna råda bot på vissa av de nya ”medlemmarna” som använder marknaden till att blåsa folk eller sälja hundar
Just nu testar jag att aktivera PM-funktionen efter att man varit medlem några dagar, det har hjälpt än så länge.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp