Aktuella Köp & Sälj-varningar

johan

Administrator
Varning för:
snowden91
bmx.snabb@gmail.com
0765672309 (ja det numret förekommer längre upp med andra användarnamn, googlar ni på numret får ni varningar)

Swisha aldrig till en okänd person utan digitalt köpekontrakt.

zingo11

Aktiv medlem
Det är en minst sagt infantil infallsvinkel, det är klart som korvspad att det hjälper.
Infantil är kanske lite magstarkt uttryck, hänvisar du till rekommendationer/regler på Swedroid så har även dom problem ibland med Köp & Sälj.Kommer alltid finnas dom som försöker, tyvärr.

snej

Aktiv medlem
Att det inte skulle hjälpa alls med en gräns på tid och eller poster är rimligtvis fel.
Det skulle antagligen inte ta bort problemet helt, men det skulle nog dämpa intresset för spontanbedragarna och då är nog mkt vunnet.

MrRedster

Medlem
Att det inte skulle hjälpa alls med en gräns på tid och eller poster är rimligtvis fel.
Det skulle antagligen inte ta bort problemet helt, men det skulle nog dämpa intresset för spontanbedragarna och då är nog mkt vunnet.
Jag skulle nog tillstå att det skulle ta bort intresset helt. Helt plötsligt är inte snabba pengar så snabba.

Varning för
Xoxi55
xoxi555@hotmail.com
0705342182
(Har även annonserat på Happyride)

Swisha aldrig till en okänd person utan digitalt köpekontrakt.
Åkte dit på den, ingen stor summa men är man ung och hungrig får man skylla sig själv. Emma Hammarberg står numret samt swisch i.

johan

Administrator
Jag skulle nog tillstå att det skulle ta bort intresset helt. Helt plötsligt är inte snabba pengar så snabba.
Att kolla inläggen kan vara ett bra underlag för att granska säljaren. Kanske ska man visa direkt i annonsen antal inlägg så blir det lättare. Jag hjälper polisen med ett fall just nu, där är har personen/personerna jobbat systematiskt med många fejkade identiteter och nummer, så där verkar det inte vara någon spontan/impuls bedragare.

Så just nu är Digitala köpekontrakt det bästa tipset jag kan ge. Men jag kollar även på flera sätt för att verifiera medlemmar, men det får jag återkomma om.

Helt klart, har haft tur med köp innan. Här sa magkänslan nej och den lyssnade man inte på. Riktigt kul att det finns såpass aktiv support för dessa saker!

MrRedster

Medlem
Att kolla inläggen kan vara ett bra underlag för att granska säljaren. Kanske ska man visa direkt i annonsen antal inlägg så blir det lättare. Jag hjälper polisen med ett fall just nu, där är har personen/personerna jobbat systematiskt med många fejkade identiteter och nummer, så där verkar det inte vara någon spontan/impuls bedragare.

Så just nu är Digitala köpekontrakt det bästa tipset jag kan ge. Men jag kollar även på flera sätt för att verifiera medlemmar, men det får jag återkomma om.

Ännu enklare, skapa en referenstråd, så är problemet löst. För mig är det obegripligt att man från forumets sida låter detta fortgå. Helt obegripligt. Sedan ligger det naturligtvis ett ansvar på en köpare. Men jag i min enfald trodde nog att nigieriabrevens tid är passerad, kanske har jag fel.

iSooLi

Aktiv medlem

Om möjligheten finns att kommentera annonser med inlägg, ställa frågor till säljaren som är synliga för alla som läser annonsen, så finns bättre möjligheter till att varna andra men även att plussa goda aktörer!

johan

Administrator
Om möjligheten finns att kommentera annonser med inlägg, ställa frågor till säljaren som är synliga för alla som läser annonsen, så finns bättre möjligheter till att varna andra men även att plussa goda aktörer!
Nu har jag skapat ett forum för feedback kring Köp & Sälj. För att få lite struktur så skapa bara en tråd per användare och döp trådens titel till "Användarnamn feedback" så blir det lättare att söka och följa

Har även tänkt om kring inläggsgräns för att annonsera. Det är värt att testa och se hur det fungerar. Så relativt nya medlemmar har nu som krav att skriva 10 inlägg innan man får annonsera, gränserna och antalet kan komma och justeras.

kurono

Aktiv medlem
Nu har jag skapat ett forum för feedback kring Köp & Sälj. För att få lite struktur så skapa bara en tråd per användare och döp trådens titel till "Användarnamn feedback" så blir det lättare att söka och följa

Har även tänkt om kring inläggsgräns för att annonsera. Det är värt att testa och se hur det fungerar. Så relativt nya medlemmar har nu som krav att skriva 10 inlägg innan man får annonsera, gränserna och antalet kan komma och justeras.
Kan ni inte göra så det kostar typ 10kr att annonsera för lite nyare medlemmar och att det är gratis för dem som varit med ett tag?
Kanske bedragarna blir snåla när deras annonser försvinner jämt när det kostar?

johan

Administrator
Kan ni inte göra så det kostar typ 10kr att annonsera för lite nyare medlemmar och att det är gratis för dem som varit med ett tag?
Kanske bedragarna blir snåla när deras annonser försvinner jämt när det kostar?
Bra förslag. Det är på g att utveckla köp & sälj avdelningen så jag samlar gärna in mera förslag, blir nog en separat tråd om det snart.

Tråden:

Senast ändrad:

MrRedster

Medlem

Bra drag! Uppskattas, tror det här kommer att fungera utmärkt.

Larsson23

Ny medlem
Hej jag har blivit kontaktad av en användare. Jag har lagt ut att jag letar en dakine ski bag 200cm, det tog inte länge innan personen svarade mig att den hade en i bra skick, användarens profil säger att den bor i Stockholm och när jag frågar personen om vart i Stockholm den bor svarar den att ski bagen finns i Kiruna och att den inte kan få ner den till Stockholm men att den kan skicka den till mig. Detta gjorde mig misstänksam och jag googlade och hittade bilden användaren har skickat till mig från pickClick UK. Användarprofilen är nyligen skapad, det är nog så att man kanske ska strunta i detta? Känns som att man kommer bli lurad. Sedan blev jag någon timme senare kontaktade av en annan profil med liknande namn. Som absolut inte vill att jag ska swisha utan vill ha en bank överförning då det är så krångligt med swish och banken. ” Tänkte kolla med dig också om vi kan köra bank överföring? Har swish men fick innan jul vara på banken och redovisa swish var jätte krångligt så blev rekommenderad bank överföring om man köper och säljer för där man man skriva mer vad det handlar om. ” Jag svarade med att vi skulle göra ett köpekontrakt och där slutade han svara mig. Även där är profilen nyligen skapad, detta känns också väldigt konstig, vet inte om jag får gå ut med dessa användarnamn då jag inte helt kan säga att jag har blivit lurad då jag inte har skickat några pengar då jag väljer att inte ha kontakt med dessa användare längre. Om Admin vill att jag ska lämna ut dessa 2 profilen så kan jag göra det.

johan

Administrator
@Larsson23 Ja detta är klockrena upplägg för en bedragare, så du gör helt rätt som inte gör någon affär. Du kan skicka ett PM till mig så kan jag kontrollera profilerna.

johan

Administrator
Varning för dessa nu avstängda medlemmar:

Snöisvinter
Flamengooo25@hotmail.com

Svensksnöman
svensen9191@gmail.com

- Svarar på köpesannonser
- Vill inte använda Digital köpekontrakt
- Går aldrig att träffa personen för att göra en affär på plats, kan bara skicka.

Är det någon som skickat pengar i förskott så gör en polisanmälan, skicka gärna sen ett pm till mig med diarienummer och bedragarens bankkontonummer samt mobilnummer.

Figge123

Ny medlem
Ny varning för Sakarias Majander. Skulle som avtalat köpa en transciver som var på annons och kommit överens om att hämta på lördag. Sen kommer ett SMS att han sålt den till en kompis.
Riktigt dåligt.😝

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Ny varning för Sakarias. Skulle som avtalat köpa en transciver som var på annons och kommit överens om att hämta på lördag. Sen kommer ett SMS att han sålt den till en kompis.
Riktigt dåligt.😝
Har alltid funderat på att i ett sådant läge hävda avtalsbrott och kräva att motparten fullgör sina förpliktelser

Har alltid funderat på att i ett sådant läge hävda avtalsbrott och kräva att motparten fullgör sina förpliktelser
Åt båda hållen då? Hur många gånger går inte köparen upp i rök? Sen kanske man ska vara tydlig med att det är ”blocket rules” som gäller. Först som slår pengar i näven på en får den. Hävda avtalsbrott och fullgöra förpliktelser för en begagnad transceiver? Har man tid och ork att driva en sån process, då bör man ha råd att köpa en ny. Annars bör man se över hur man spenderar sin tid.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp