All mountain för 40årig gammal säsongare - tips mottages tacksamt

olawik

Ny medlem
Hej!
Nu har jag surfat runt som en galning men ger mig till slut ändå på en egen tråd där jag hoppas få ta del av era erfarenheter. Har INGEN koll på dagens grejer i verkligheten.

Jag är +40 och åker i ärlighetens namn inte särskilt mycket nu för tiden med familj, jobb o annat... Nu har jag ändå ambitionen att komma igång lite mer och jag är ute efter all mountain alpina skidor som är ett par år gamla (nya eller begagnade spelar mindre roll). Tänkte jag skulle klara mig runt 3-4000 kr kanske? Känns rimligt i förhållande till skiddagar.

Jag kommer åka mest i Sverige/Norge. Därmed mest pist även om jag när en from förhoppning om annat...
Min bakgrund är fem säsonger back in the day i olika länder. Körde mest telemark i all terräng på den tiden.
Då åkte man ju offpist på 70 mm midja så jag antar att en ny värld ska öppna sig...
Bra teknik (dock ingen tävlingsbakgrund) och kör väl hårt i jämförelse med Svensson i backen. Vill dock inte ha nåt stenhårt, det orkar jag inte hålla på med ...
Vikt 70 kg
Längd 181 cm

Efter research gissar jag följande kan vara aktuella
Völkl kendo (tror mantra är för hård med tanke på min vikt?)
Salomon sentinel (såg även en lord ny för under 3000, kanske kan va nåt)
Fischer watea (sport Conrad har äldre modell för 200 euro)
Hade budgeten funnits låter extrem project 100 helt grym.

Har du orkat läsa hit kan du väl slänga in ett tips på nåt du testat :)

waxoff

Aktiv medlem
Well, ett allround budgetalternativ som torde passa herrn och som Conrad oxå listar är ju K2 Hardside från 11/12 lägg till en Solly STH12 eller Marker Griffon och paketet stannar strax över tre lax, splitternytt. Prisvärt var ordet.

Mycket av egenskaperna hos skidorna är ju beroende av dina egna preferenser och teknik m.m. varför test är att föredra. Men generellt efter egenskaper och användningsområde du listar bör du nog kika efter en skida med rocker, iaf fram, och en midjebredd runt decimetern jämt. Hardsiden ovan fyller de kriterierna.

En modernare skida att hålla ögonen öppna efter är Blizzard Bonafide. Den skulle du säkert hamna rätt på omgående. Ett annat prisvärt men rykande färskt alternativ, fast kanske snäppet ovanför din budget samt något mer offpistinriktat, är Salomon Q105 som Conrad släpper till löjligt låg peng ihop med vissa bindningar

Annars är väl köp&sälj här på FR en av de bästa källorna till bra beg.köp. Vill minnas att ett par Shogun låg uppe till en rimlig peng, kunde vara nåt. Finns säkert mer där, och mer kommer!

Senast ändrad:

FlygandeJake

Ny medlem
Jag tror du skulle gilla Völkl Katana, borde finnas till vettigt pris på blocket. Jag har haft mina nu tre år och de är magiska både i pist och utanför
//Jacob

olawik

Ny medlem
Tack så mycket för tipsen så här långt. Klockrent med hänvisning till bra pris på Conrad också :) Hardside verkar onekligen vara ett bra köp. Hittar inte Q105 dock, går den under annat namn?
Bonafide har jag läst om men av nån konstig anledning klngar inte Blizzard så positivt i mina öron. Fånigt såklart men man ska ju trivas med laggen...
Katana tycker jag verkar lite bred Jacob? Men säger du att de är magiska så.

Jibberisch

Aktiv medlem
olawik sa:
Tack så mycket för tipsen så här långt. Klockrent med hänvisning till bra pris på Conrad också :) Hardside verkar onekligen vara ett bra köp. Hittar inte Q105 dock, går den under annat namn?
Bonafide har jag läst om men av nån konstig anledning klngar inte Blizzard så positivt i mina öron. Fånigt såklart men man ska ju trivas med laggen...
Katana tycker jag verkar lite bred Jacob? Men säger du att de är magiska så.
Jag kör Katanan, som allroundskida. Funkar ypperligt i både pist och utanför. Men detta blir ju så förbannat subjektivt. Jag har dock inget att klaga på.

Senast ändrad:

Almen1

Medlem
Hej,

Jag är +42, men varken lätt eller tung, -utan i relativt bra trim.
Jag kör Noridica Radict i när det öppet, fint puder, och tillgägligt för bra fart (enbart offpist)

För mig gäller dock endera Extrems fina lagg i backen, -eller touring för skidbestigning.

Hör av dig dig på pm om du vill ha mina tankar och funderingar...

Hälsningar Johan

Senast ändrad:

olawik

Ny medlem
Almen1 sa:
Hej,

Jag är +42, men varken lätt. eller tung, -utan i relativt ganska bra trim.
Jag kör Noridica Radict i när det öppet och tillgägligt för bra fart.

För mig gäller dock endera Extrems fina lagg i backen, -eller touring för skidbestigning.

Hör av dig dig på <pm om du vill ha mina tankar och funderingar...

Hälsningar Johan
Jag gör så!

waxoff

Aktiv medlem
olawik sa:
men av nån konstig anledning klngar inte Blizzard så positivt i mina öron. Fånigt såklart men man ska ju trivas med laggen...
Jag anar känslor och uppfattningar från tidigare eror, och har väl delvis känt detsamma för Blizzie. Men deras fullträffar med Bonafide och Cochise borde ju kunna omvända även de mest konservativa. Ge dem en chans om du får en chans så är risken stor att du får svälja stoltheten och erkänna dina (förmodade) gamla fördomar som just gamla fördomar... ;)

Fast solklart ska du trivas med laggen och som tur är finns ju dussintals andra märken att välja på...

olawik

Ny medlem
OK undviker Fischer då :) har läst lite mer och den kanske inte är helt klockren...
Visst är det så gällande Blizzard, det är gamla fördomar. Jag minns det som ett rätt kass märke. Man vad jag förstår har de genomgått en smärre metamorfos efter uppköp av Nordica.

la_grave

Aktiv medlem
Ni som tipsat om Katana, hur tänker ni då? Till en inte så tung medelålders man som inte åker särskilt mycket!?

gertaxel

Ny medlem
Hej

Är snarare 50- än 40+.
Jag köpte mig ett par extrem PT (breda sorten) förra året (188 cm). Ångar på som ett par storslalomskidor i pisten ( så att man kan köra ifrån fjortisarna), men fungerar samtidigt utmärkt att leka i skogen med och i ospårat. Dom har gått en vecka i Röldal och fungerar utmärkt. Blötsnö, uppkört puder eller nysnö fungerar utmärkt. Svänger lätt och fint med ämdå fartsatil.
Har dock inte provat bottenlöst ännu, men nog sjutton skall det gå.
Får väl inte riktig surf, men om man körde puder på 80 och 90 talet med fullängds-skidor, så skall det väl gå att lägga en 8a, eller ett modent streck oxå. Project 100 är säkert bra oxå.

Mitt tips..............försök hitta förra årets PT. Maila Extrem, de reade ut gamla skidor i höstas och med lite flyt så har dom fler kvar. 3400 tog dom då.

MarkusO

Aktiv medlem
olawik sa:
OK undviker Fischer då :) har läst lite mer och den kanske inte är helt klockren...
Visst är det så gällande Blizzard, det är gamla fördomar. Jag minns det som ett rätt kass märke. Man vad jag förstår har de genomgått en smärre metamorfos efter uppköp av Nordica.
Blizzard känns snarare som dyr premium idag tycker jag. Serien med Cochise, Bodacious och Bonafide är tveklöst en av de med högst kvalitetskänsla på hela markaden. Om något trycker jag de har lite för mycket bett och krisp. Men oerhört fina grejer.
De lite mer mittmonterade och "jibbiga" alternativen Peacemaker och Gunsmoke också vassa. De gillar jag bättre, för att de är lite snällare i sin framtoning. Väldigt kul skidor.

Det var länge sen de gjorde dåliga grejer kan jag tycka. Speciellt i racestock, där har de fasen briljerat länge. Iaf på GS.

Senast ändrad:

hforslund

Ny medlem
Hej

Är medelgod åkare 186/83 som älskar att åka "på sidan om". Jag hade ett par klassiska Blizzard Titan Nine som var underbara. Men ifjol var det dags att uppradera, och köpte ett par beggade Sentinel. Efter en helg i Åre så var jag inte helt nöjd. Kanonskidor när det kommer till "lokomotiv känsla" i skärande sväng, men i mitt tycke inte så lekfulla som jag ville ha dem.
En kompis testade ett par Project 100 samma helg som visade sig vara succé, och jag sålde helt enkelt Sentinelen och köpte ett par. Helt fantastiska i pisten och funkar alldeles utmärkt "på sidan om". En vecka off pist i Frankrike visade på skidans allsidighet, även om jag nog skulle valt en renodlad puderskida för om det bara hade varit läge för off pist, men då hade de nog inte funkat i pisten lika bra.

Nu är väl kanske de "out of budget", men vilka underbara skidor!! :)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp