All mountainskidor till 15-åring

Hej! Jag är ute efter ett par all mountainskidor till min son på 15 år. Han är med normala mått mätt en medel-avancerad åkare och håller sig främst till pisten men vill även kunna köra offpist. Han är 177cm och väger 60kg. Ett par skidor som passar överallt, till allt är målet, han gillar att köra fort och carvar bra. Däremot får inte skidan kosta över 5000kr och helst under 4000kr (med bindning), någon som har några rekommendationer eller tips?

Tack🙏

GoranC

Aktiv medlem
behöver han inte skidorna innan sportlovet så är det bättre att vänta till efter då alla stora kedjor har bra rea.
men som vanligt finns inte allt i ett skidor. Däremot ett par skidor som funkar bra i pist och även hyfsat vid sidan av pisten.
dom här funkar säkert ett år eller två
kommer helt säkert att finnas på rea efter sportlovet. 5000kr är för dyrt.
han lär oavsett växa ur skidorna efter en säsong. Så är väl bättre att köpa något begagnat

behöver han inte skidorna innan sportlovet så är det bättre att vänta till efter då alla stora kedjor har bra rea.
men som vanligt finns inte allt i ett skidor. Däremot ett par skidor som funkar bra i pist och även hyfsat vid sidan av pisten.
dom här funkar säkert ett år eller två
kommer helt säkert att finnas på rea efter sportlovet. 5000kr är för dyrt.
han lär oavsett växa ur skidorna efter en säsong. Så är väl bättre att köpa något begagnat
Tack för svaret! Han ska ha de till 19:e februari, de finns för 4500kr med bindningar på Intersport, ungefär hur mycket billigare tror du de blir under eventell rea? Ifall du tycker de är värda att köpa, tror du på 170 eller 177? Annars, har du något billigare alternativ att rekommendera?

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Tack för svaret! Han ska ha de till 19:e februari, de finns för 4500kr med bindningar på Intersport, ungefär hur mycket billigare tror du de blir under eventell rea? Ifall du tycker de är värda att köpa, tror du på 170 eller 177? Annars, har du något billigare alternativ att rekommendera?
hur mycket billigare har jag inte en aning om 😉
men det brukar var ganska bra rabatt, men väg in vad det kostar att hyra skidor i kalkylen. Han kan oavsett att växa ur skidorna. Men med dagens mått 170cm. Men förväntas han växa mer under sommaren så 177cm så kan han ha skidorna även nästa år. Men det ju bara du som kan sia om det.

men det brukar var ganska bra rabatt, men väg in vad det kostar att hyra skidor i kalkylen. Han kan oavsett att växa ur skidorna. Men med dagens mått 170cm. Men förväntas han växa mer under sommaren så 177cm så kan han ha skidorna även nästa år. Men det ju bara du som kan sia om det.
Tycker du vi borde köra på mindbender 85 med bindning för 4500kr eller ett par Völkl Deacon XTD med bindning för 4200kr på rea?
Völkl Deacon XTD - https://www.intersport.se/utrustnin...con-xtd-elite-vmotion-10-gw-alpinskidor/black
Mindbender 85 - https://www.intersport.se/utrustnin...fGxDJBCrWwU0pwe0h_hoCKxgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

viktorflygare

Aktiv medlem
Hej! Har han vuxit klart på längden? Det har min 15-åring, vilket är bra eftersom man då kan satsa på skidor som funkar ett antal år framöver. Oavsett skulle jag tipsa om begagnatmarknaden för skidor, finns typiskt mycket bra och prisvärt där!

GoranC

Aktiv medlem
Tycker du vi borde köra på mindbender 85 med bindning för 4500kr eller ett par Völkl Deacon XTD med bindning för 4200kr på rea?
Völkl Deacon XTD - https://www.intersport.se/utrustnin...con-xtd-elite-vmotion-10-gw-alpinskidor/black
Mindbender 85 - https://www.intersport.se/utrustnin...fGxDJBCrWwU0pwe0h_hoCKxgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Skall han ha dom till ”lite allt möjligt” som du beskriver så skall du inte välja Deacon.

Han kommer nog inte bli längre än 180, tror du på 177 eller 170 om man tänker att han ska ha dem i några år?

RWD

Aktiv medlem
jag kan tipsa om Völkl revolt 95. Den har sonen kört på i 2 år.

/A
Den kikade jag lite på till min son (snart 14 och 58kg) eftersom han ville ha en mer parkorienterad skida och ville göra butters bl.a men kom fram till att den var lite för styv för ex-vis butters trots beskrivningen. Vad väger din son? Kör han mycket park?

Edit: Kanske inte så hårda ändå men det var väl kommentaren nedan som fick mig att tveka, låter annars som en kanonskida.

"At the same time, the nose/tail aren’t as easy to butter as, say, the Blend (super soft) or Magnus (super rockered). The Revolt 95 is certainly still a playful ski and you can do buttery stuff on them. They were, after all, developed by and for Ahmet so that he had a Völkl ski he actually wanted to ride. But everything is relative and there are surfier, more playful skis out there."

Senast ändrad:

abbe12552

Medlem
Den kikade jag lite på till min son (snart 14 och 58kg) eftersom han ville ha en mer parkorienterad skida och ville göra butters bl.a men kom fram till att den var lite för styv för ex-vis butters trots beskrivningen. Vad väger din son? Kör han mycket park?

Edit: Kanske inte så hårda än då men det var väl kommentaren nedan som fick mig att tveka, låter annars som en kanonskida.

"At the same time, the nose/tail aren’t as easy to butter as, say, the Blend (super soft) or Magnus (super rockered). The Revolt 95 is certainly still a playful ski and you can do buttery stuff on them. They were, after all, developed by and for Ahmet so that he had a Völkl ski he actually wanted to ride. But everything is relative and there are surfier, more playful skis out there."

som gammal camber-skid/snowboardåkare tyckte jag Revolt va mjuka. men inte alls om hans nya Line blend som känns alldeles för mjuka i tip/tail för mig. Men det e inte jag som ska åka på dom: sonen väger nu 70kg/181cm/16år, och åker överallt och har uppskattat Revolten. Men har inte hängt så mkt i parken, förrän nu med Line Blenden.

Topp