Allmän fråga om TT i offpist

Hilmer3

Ny medlem
Tjena, befinner mig i Österike o åker lite skidor med familj.
Åker idag på ett par relativt smala men rätt långa TT dynastar 6th sence superpipe som är gjorda för park och freestyle med förstärkta stål under för rails.

Har åkt pist i 2 dagar och skulle ge oss ut lite offpist idag, snön var relativt mjuk och blöt då de va typ 4+ och regna halva dagen på toppen.
Så fort jag åkte ut i lössnön så var de som att förmågan att svänga blev noll samt att så fort jag vred för att byta håll så nyper skidan till och jag flyger som en vante ner för backen.

Frågan är, är de skitsvårt med mina skidor att åka Offpist eller är det bara idioten på skidorna som det är fel på? (Ja jag åker med lite bakåtlut för att inte dyka ner i snön)

Senast ändrad:

termons

Aktiv medlem
Intressant men tyvärr vet jag inte vilken skida du syftar på med TT. Lär ju vara någon kultskida jag inte känner till..?

NORDICA BEAST 92 TT
Head Icon TT 800
Stockli Jump TT
Fischer Watea 98 BC TT Skis
Head Icon TT 20.0
HEAD BULLET 84 TT SW

rabbit

Aktiv medlem
att så fort jag vred för att byta håll så nyper skidan till och jag flyger som en vante ner för backen.
Snabb lösning 1a. = Inte vrida. :)
En längre och mer pedagogisk förklaring inklusive hur du kan göra om du nödtvunget vill/måste vrida för att byta håll skulle bli så lång att jag istället hänvisar till forumet och sökfunktionen.

Hilmer3

Ny medlem
Snabb lösning 1a. = Inte vrida. :)
En längre och mer pedagogisk förklaring inklusive hur du kan göra om du nödtvunget vill/måste vrida för att byta håll skulle bli så lång att jag istället hänvisar till forumet och sökfunktionen.
Tror du att skidan gör det svårare ? Har åkt en del förut Offpist men aldrig haft dessa problem. Vred mest när jag står i princip still och ska ta mig ner för branten 🤣

rabbit

Aktiv medlem
Tror du att skidan gör det svårare ? Har åkt en del förut Offpist men aldrig haft dessa problem. Vred mest när jag står i princip still och ska ta mig ner för branten 🤣
Det är klart det finns många skidor som gör det ännu lättare men jag misstänker att det mesta sitter i kroppen.
Även om du hyr feta puderlagg som gör det lättare så; En "quick-fix" som ibland fungerar (no guarantees) med folk som inte åkt så mycket mjuk, ospårad snö som man sjunker ner i, är att ta lite mer fart än vad man vill och tänka vattenskidor. Dvs tänk dig att du har en båt 25m framför som drar dig fram och in i sväng medan du lutar litegrann och låter skidorna dras framåt, inåt och runt i sväng.
Det kan räcka för att "lampan skall tändas".
Prova om du känner att du förstår vad jag menar.
Imho behövs videoanalys för att kunna säga något utförligare per korrespondens.
fwiw etc.

termons

Aktiv medlem
Skidorna är verkligen inte optimala för offpist av något slag. Be om att få prova din svärfars så känner du skillnaden.

Allmänt så försök att hålla vikten så centralt som möjligt utan att tippen dyker. Och försök inte fotstyra. Finns bra videor på youtube.
Och så kan jag ju säga att du skall gå till en skidlärare så behöver ingen skidlärare säga det.:)

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Skidorna är verkligen inte optimala för offpist av något slag. Be om att få prova din svärfars så känner du skillnaden.

Allmänt så försök att hålla vikten så centralt som möjligt utan att tippen dyker. Och försök inte fotstyra. Finns bra videor på youtube.
Och så kan jag ju säga att du skall gå till en skidlärare så behöver ingen skidlärare säga det.:)

Shit!!!
Tur man inte såg den videon innan man började åka off-pist!! Hade jag förstått att det var så svårt och tekniskt komplicerat hade jag aldrig ens vågat prova...... :eek:

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp