Allmountainskida till 15-årig tjej

RWD

Medlem
Hej, har en dotter som är rätt duktig på skidor och böhöver nya skidor till i år.
Hennes två senaste skidor har varit Völkl Mantra jr och Rossignol smash 7.
Förr-förra vintern då hon var 13 testade hon ett par Völkl Flair 81 156cm och till min förvåning gillade hon dem då och sa att de svänger ju av sig själva.
De såg bra ut och hon åkte på rena skär i blå-röd backe (kortare branter i för övrig blå lutning).
Dock är ju dessa skidor svindyra (och kanske lite svåra att bemästra för henne i den längden i alla fall) med tanke på att det handlar om två veckors skidåkning och att hon då också börjat åka snowboard året innan.
Så valet till förra säsongen blev ett par Smash 7.
Hennes kommentar då jag sa att jag hade köpt nya skidor till henne var att "det är väl inte såna jag testade som svänger av sig själv- för de var lite svåra att ha kontroll på, även om de var bra"
Har till i år kollat lite på Yumi och funderar på hur dessa är till skillnad från flair 81. Mer rocker? och kanske lite mer förlåtande, å andra sidan är det titanal i dem så de kanske blir för styva.
Hon är nog runt 160cm och närmre 50kg, 15år i januari, vältränad (konståkare)
Känns väl som att ett par Völkl Yumi i 154cm borde funka, eller vad tror ni? Smashen var 150cm, mycket spann och lite tip och tail rocker.

dallan

Medlem
Hej, har en dotter som är rätt duktig på skidor och böhöver nya skidor till i år.
Hennes två senaste skidor har varit Völkl Mantra jr och Rossignol smash 7.
Förr-förra vintern då hon var 13 testade hon ett par Völkl Flair 81 156cm och till min förvåning gillade hon dem då och sa att de svänger ju av sig själva.
De såg bra ut och hon åkte på rena skär i blå-röd backe (kortare branter i för övrig blå lutning).
Dock är ju dessa skidor svindyra (och kanske lite svåra att bemästra för henne i den längden i alla fall) med tanke på att det handlar om två veckors skidåkning och att hon då också börjat åka snowboard året innan.
Så valet till förra säsongen blev ett par Smash 7.
Hennes kommentar då jag sa att jag hade köpt nya skidor till henne var att "det är väl inte såna jag testade som svänger av sig själv- för de var lite svåra att ha kontroll på, även om de var bra"
Har till i år kollat lite på Yumi och funderar på hur dessa är till skillnad från flair 81. Mer rocker? och kanske lite mer förlåtande, å andra sidan är det titanal i dem så de kanske blir för styva.
Hon är nog runt 160cm och närmre 50kg, 15år i januari, vältränad (konståkare)
Känns väl som att ett par Völkl Yumi i 154cm borde funka, eller vad tror ni? Smashen var 150cm, mycket spann och lite tip och tail rocker.
Tror definitivt yumi kan vara ett bra alternativ, är ett metalband i den så det är inte några överdrivna mängder titanal. Blir en bra upgrade från jr skidorna du nämnde att hon åkt på.

Senast ändrad:
Håller med att Yumi kan vara ett bra alternativ. Bra att veta om du ska "fynda" är att "Kanjo" är exakt samma konstruktion (annan lack bara), så om du hittar rätt längder kan den också vara ett alternativ. Gamla Yumi (2017 och äldre) har en ren träkärna utan metall och, tycker jag, en lite finare flex. Men den är då inte lika dämpad som den nyare. Förmodligen svår att hitta, men kanske på en outlet någonstans.

RWD

Medlem
Håller med att Yumi kan vara ett bra alternativ. Bra att veta om du ska "fynda" är att "Kanjo" är exakt samma konstruktion (annan lack bara), så om du hittar rätt längder kan den också vara ett alternativ. Gamla Yumi (2017 och äldre) har en ren träkärna utan metall och, tycker jag, en lite finare flex. Men den är då inte lika dämpad som den nyare. Förmodligen svår att hitta, men kanske på en outlet någonstans.
Det var faktiskt Kanjo jag kollade på först då jag såg att de fanns i 154 och 161 vilket väl är de längder som är aktuella. Tror dock mest på 154cm, Finns en lillebror också som brukar ärva så Kanjo kan väl vara lämpligt då. Samma pris på Yumi och Kanjo.
Sen är frågan vilka bindningar, Squire eller Atack2 11? Samma pris.
Har haft Free Ten innan.

Ingen erfarenhet av 11:an, men Tyrolia är min favorit av dom (har 13). Marker Squire ok, men något krångligare att kliva i skidan i lite lut inme. Free Ten plastig. Salom STH är också jättebra, om den skulle finnas som alternativ.

RWD

Medlem
Ingen erfarenhet av 11:an, men Tyrolia är min favorit av dom (har 13). Marker Squire ok, men något krångligare att kliva i skidan i lite lut inme. Free Ten plastig. Salom STH är också jättebra, om den skulle finnas som alternativ.
Har ett par nya Attack2 13 liggandes, tyvärr med för 110mm bromsar.

RWD

Medlem
Tycker Griffon känns mycket gedignare än Squire och med "setpris" på tex sport-bittl blir det bara 20 euro skillnad vilket jag lätt tycker det är värt.

Tittade på denna kombon först till sonen med ungefär samma mått som din dotter.
https://www.sport-bittl.com/en/freeski-skitouring-set/?part=72&action=asp&pid=4-15-163253{1}412
Blir inte Griffon / Attack 13 lite för hårda för en 50 kg tjej? Det är på Sport-bittl jag har kollat. Kanske Attack2 11 är är ett bättre alternativ än Squire i alla fall, har också hört att Squire inte är den bästa bindningen med tanke på utlösningsmekanismen/elasticitet men frågan är om Attack2 är nåt bättre.

dallan

Medlem
Har ett par nya Attack2 13 liggandes, tyvärr med för 110mm bromsar.
Tycker en attack 13 bindning känns onödigt tung för henne, men visst fungerar den bra, en warden11/attack11/squire tycker jag är mer optimal till en lätt åkare och dom är kraftigare än free-ten. Men vill du spara pengar kan du köpa en smalare stopper till attack13.

RWD

Medlem
Tycker en attack 13 bindning känns onödigt tung för henne, men visst fungerar den bra, en warden11/attack11/squire tycker jag är mer optimal till en lätt åkare och dom är kraftigare än free-ten. Men vill du spara pengar kan du köpa en smalare stopper till attack13.
Är nog inne på att gå på en lättare bindning, så lutar nog åt de du nämner.
Edit: Märkligt att Free ten är nästan halvkilot tyngre än Squire.1500g mot 1018g.
Attack 11 väger 1800g

Senast ändrad:
Kommer inte ihåg vad 13 börjar på (4?). Men din dotter borde kunna åka på nära botten. Skaffa nya stoppers bara. Jag har en snart 17-åring (159, ca 52-53 kg) som åker Attack 13 (DIN 6,5) på sina Kendos. Hon har iofs tränat och tävlat i sju säsonger U10-U16. Vikten per se har ingen betydelse när man åker, bara när man bär skidorna. Däremot har "kralligheten" som medför vikt, betydelse för hur mycket grejorna pallar när man åker. Att lätta skidor är mer lättåkta/lättsvängda är inbillning.

RWD

Medlem
Kommer inte ihåg vad 13 börjar på (4?). Men din dotter borde kunna åka på nära botten. Skaffa nya stoppers bara. Jag har en snart 17-åring (159, ca 52-53 kg) som åker Attack 13 (DIN 6,5) på sina Kendos. Hon har iofs tränat och tävlat i sju säsonger U10-U16. Vikten per se har ingen betydelse när man åker, bara när man bär skidorna. Däremot har "kralligheten" som medför vikt, betydelse för hur mycket grejorna pallar när man åker. Att lätta skidor är mer lättåkta/lättsvängda är inbillning.
Och Attack 13 är endast 10 Euro dyrare än 11, Börjar på DIN 4, Tror jag hade hennes bindningar på 3,5 förra året, Benstyrkan är ju inget fel på hos henne med tanke på 11-12 timmar konståkningsträning i veckan. Längden på skidan då? 154 borde väl räcka?
Blir de för korta nästa säsong så kan ju lillebror ta dem men det skiljer fyra år.
(Det är nog Attack2 14 AT jag har hemma, tror jag ska behålla dem till mig själv)

Senast ändrad:

dallan

Medlem
Kan hålla med om att vikten inte spelar någon roll när du åker på skär i pisten. Så fort du ska manövrera skidorna i sidled spelar så klart vikten roll precis som åkarens styrka och teknik. Har inget med vad man inbillar sig utan är bara ett fysiskt faktum.

Märks av i en pucklig pist eller lössnö.

Kör på 154:an, konstigt att free ten var tyngre, kan inte vara felskrivning?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp